Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Økonomi, samfund og love

HJÆLP mig
Forfatter: 
Dato:  18-05-2010 20:56

Jeg mangler lidt vejledning i forbindelse med en der har købt en pony af mig den 31 maj 2008. Denne pony købte jeg baseret videre på videre salg. Jeg købte selv ponyen, uden at have set den, blot fik den transpoteret ned af transporter Horsetravel.

Ponyen skulle værende sælgers mening have fødselsdag den. 13 august 2005, altså på daværende tidspunkt 3 år. Jeg rider, opdrager og når at gøre hesten ryttervant inden jeg igen sælger denne pony. Min dyrlæge er ude at tjekke denne pony for mig da jeg fik den hjem, så jeg vidste at denne pony var ok. Vi vaccinere denne, og jeg udfylder at denne pony havde fødselsdag den. 13 august 2005, men da dyrlægen tjekker den i munden viser det sig at denne pony har skiftetænder på vej mod de 4.

Hmm, tænker jeg så, jamen så kan ponyen jo ikke kun være 3, så beslutter mig for at strege datoen ud, og sætter en dato der hedder den 13 dec 2004, så gik det nok ikke helt forkert med dens alder. Altså ½ halvt år ældre.

Jeg sælger denne pony ca 14 dage efter jeg fik den.

3 mdr efter modtager jeg et brev om at, hun har talt med tidligere ejer om dens alder, samt sender mig mail og brev fra jurist om at de forlanger 7-8000kr i nedslag på denne pony, da hun mente jeg har lavet dokumentfalsk i forbindelse med dens alder, jeg siger som det var at dyrlægen har tjekket dens alder i unden, og siger den havde skiftetænder mod de fire, så derfor kunne det ikke helt passe med de kun knap 3 år der.

Tidligere ejer var ikke helt ejer, men havde haft denne pony stående et år, og kendte ejer. De nævner i brevet de sender, at de forventede at de kunne få en pony de kunne ride nu, og ikke først om et år. Jeg har selv været igang med at tlride den, og den var bygget nok til dette. De havde fået en dyrlæge til at kontrolere den efter de var kommet hjem, og han havde sagt de kun måtte skridte den frem til den var 4 to gange i ugen.....

Så tænker jeg jo, hvad gør de så med alle de heste der bliver redet til som 2½-3 års.?

Nå men sagen er så den, jeg tilbød de kunne bare komme med hesten igen, og de fik det fulde beløb tilbage, samt jeg betalte for transporten, samt den vaccine de havde givet den.

Men nej hun ville beholde hesten.

Jeg gør ikke mere ved hesten og sagen. Det skal lige nævnes hun mener jeg havde sagt den var efter en kendt hingst, hvilket jeg ikke husker noget af.

To år efter altså igår får jeg en opkaldning fra politiet, og var ved at vælte bagover. Ja hun havde meldt mig for dokumentfalsk. Jeg tænkte så lang tid efter, men hun vil stadig beholde hesten, men mener jeg havde sagt den var efter en anden hingst, hvilket man ikke ved hvad den er efter da der er ingen paire på denne pony. Samt havde rettet bevidst dens alder, som jeg jo så ikke helt mener jeg har. I hvertfald kun i god tro.

men man bliver jo lidt bange og meget frustreret i sådan en situation. Hun spurgte mig om jeg kunne komme til en afhøring i næste uge, så de kunne høre min side af historien.

Spørgsmålet er, hun ville da aldrig komme igennem med sådan en sag når jeg nu havde tilbudt at tage den tilbage denne gang?

Samt skal jeg have en advokat med til dette møde, eller er sagen for langt ude.... Eller er den god nok?

HJÆLP; jeg er mega frustreret over hele situationen, og sover ikke helt over dette. Kan jo knap huske det hele. Der er anført i købekontrakten den dato jeg blot ha sat for hesten den 13 dec. 2004, samt at den har skiftetænder og at de skulle holde øje med det.

Vil politiet se det som dokumentfalsk, eller at jeg selvfølgelig kun har gjort det i god mening om at dyrlægen mente den var ældre, så ville jeg sætte den ca midt i mellem?

0
0
Svar på denne tråd

Øv øv øv
Forfatter: 
Dato:  19-05-2010 17:27

Træls situation du er endt i. Du burde nok have fortalt hvilken alder tidligere "ejer" havde opgivet dig, men at du havde haft dyrlæge ude, som mente den var ældre pga tænderne.

Men jeg kan ikke forstå, at hun kan komme nu og anmelde dig. Tvivler på at der bliver nogen større sag ud af det. Du har jo handlet i god tro og da der ikke er nogen papir på hesten, er der jo ingen fødselsdag, så den har vel reelt fødselsdag 1 januar 04?

Håber du kommer god ud af denne trælse situation igen.

Din fremtidige springhest sælges

Man bliver ikke større af, at gøre andre mindre.

0
0
Svar på denne tråd

hej igen
Forfatter: 
Dato:  19-05-2010 22:59

Tak for Svar,

Der er kommet mere styr på situationen. Har søgt vejledning hos advokat, og det ser heldigvis mere lyst ud. Man bliver bare nok lidt chokeret når man får sådan et opkald.

Så det hele ender forhåbentlig godt.

Mvh mette

0
0
Svar på denne tråd

det lyder rigitg
Forfatter: 
Dato:  20-05-2010 10:11

godt - har du evt mulighed for at skrive hvordan det ender ( nå i når så vidt ) ?

www.rawasport.dk.

lækre,lækre sportsponyer

flere ponyer sælges

se mine heste præs...

0
0
Svar på denne tråd

Hvor retter du dato?
Forfatter: 
Dato:  20-05-2010 11:44

Som jeg forstår det, så har du rettet fødselsdatoen i vaccinationsbeviset? Vacc.attest er kun bevis for at hesten er vaccineret og kan på ingen måde anses som dokumentation for hestens alder.

Da der ikke findes stamtavle, som dokumenterer hestens korrekte alder, så kan man jo kun gå ud fra, hvad dyrlægen vurderer. Og aldersvurdering ud fra tænder er altid behæftet med MEGET STOR usikkerhed og er kun vejledende (iflg. min dyrlæge).

Vaccinationsbeviset er ikke et gyldigt dokument i forbindelse med fastlæggelse af hestens alder, så jeg har svært ved at se, at du kan komme i klemme på nogen som helst måde.

Tag du blot til afhøring. Jeg er temmelig sikker på, at politiet henlægger sagen som grundløs. Men desværre ser køber jo ud til at være ret emsig, så du kan jo nok forvente at han/hun vil anlægge et civilt søgsmål. Men du har handlet i god tro og givet køber et mere end rimeligt tilbud, så jeg tror også du her har gode kort på hånden.

Held og lykke.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  20-05-2010 12:11

Jeg ville også tage det hele med storisk ro og tage til afhøring med god samvittighed.

Bliver der siden anlagt civilt søgsmål imod dig på den sag, så indkald den dyrlæge, du havde ude og se hestens tænder som vidne i sagen. Du er jo ikke fagperson, det er han, og han står da uden tvivl ved det, han har sagt til dig. Hvorfor skulle han ikke også det.

Mvh

Tina

www.stutteri-moelleaaen.dk - www.linnerup-skovgaard.dk

DANSK AVLEDE KVALITETS CREMBÆREREHESTE

Cremello varmblodshingst af super afstamning

Vedr. DPA hopper bedækket i 2009 - se vores hjemmeside .. ...

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  20-05-2010 18:09

Hey har du ikke et billede af ponyen? :D

Vil da lige se hvad det er du er hængt ud i, synes ikke det lyder så godt.

Ejer af den sødeste og dejligste hest <3

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  20-05-2010 18:19

Hvis det omhandler Mulan/Ladyjoy så er hun født 13 juni 2005.

Hun er født hjemme på min fars tidligere gård af min hest Lady.

Hendes far er en Angloaraber.. Bare lige en indskudt ting hvis det nu er det er hende der er en sag om :)

Ejer af den sødeste og dejligste hest <3

0
0
Svar på denne tråd

Ikke Mulan....
Forfatter: 
Dato:  20-05-2010 22:57

Tak for de dejlige svar allesammen.

Jeg skal nok skrive hvad det ender med.

Håber det blot er afhøringen og så det det.

Det mener de fleste det er lidt langt ude, men selvfølgelig kan jeg få min dyrlæge som vidne.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider