Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Økonomi, samfund og love

Parter og dyrlægeregninger
Forfatter: 
Dato:  12-04-2010 11:48

Hej alle.

Jeg har brug for gode råd og vil gerne høre fra de brugere, der ejer en hest selv og har eller har haft en part på denne.

Hvordan står man som ejer stillet med hensyn til dyrlægeregninger der skyldes, at parten har opført sig uvidende/uansvarligt i sin omgang med og træning af hesten?

Konkret drejer det sig om min vallak, der er blevet trænet alt for hårdt i forhold til hans træningsniveau/kondition, og derfor fik et nyreslag.

Jeg står nu med dyrlægeregninger og en svagere hest, der langsomt, langsomt må trænes op igen.

Kan jeg give parten regningen? Skal jeg slå halv skade? Skal jeg selv afholde alle udgifter?

Hvad ville I gøre????

Og ville I lade parten få en chance mere eller finde en anden, når hesten er klar til at genoptage træningen?

De bedste hilsner

- Ellinor

0
0
Svar på denne tråd

Hejsa med dig
Forfatter: 
Dato:  12-04-2010 15:44

Hej

Lyder trist med din hest, håber den snart kommer sig.

Nyreslag kan skyldes rigtig mange ting, og man kan ikke som sårn lige sætte finger på hvad det er.

Min egen fik det selv i vinters, og der var mange ting der spillede ind.

Så jeg ville nok snakke med parten, og høre om hun vil slå halv skade.

Personligt havde jeg nok selv betalt den, hvis andet ikke var aftalt i en lånekontrakt.

Held og lykke

0
0
Svar på denne tråd

Jeg ville selv betale..
Forfatter: 
Dato:  12-04-2010 15:54

hvis det var min hest.

du skriver jo selv at det kan skyldes uvidenhed, at ryttern har overskredet hestens formåen.

Der kan være mange årsager til at hesten får nyreslag.

Har hesten været svedt under træning og kommer den ind i sin boks og drikker det kolde vand, ja så kan de godt få nyreslag.

Har man glemt at lægge et tæppe over kryset, på en varm kortpelset hest, og der skrides af i et koldt vejr, kan hesten også nemt få nyreslag.

der kan som sagt være ret mange grunde til at den får det. Det behøver ikke være overtræning fra ryterens side.

Du spørger om vi mener du kan tilbyde parten at fortsætte, tjaa, jeg ville som part, ikke bryde mig om at fortsætte, hvis ejeren skrev på sin præs. at jeg var skyld i hestens nyreslag.

IMC

EN RIDEKLUB FOR ALLE

http://www.glhrk.dk/

0
0
Svar på denne tråd

Jeg ville vælge at
Forfatter: 
Dato:  13-04-2010 19:21

betale selv, og hvis jeg svingede godt med parten, så ville jeg klart beholde hende.. gode parter er så svære at finde.

Avl af Welsh Sec B - F og DSP

Stutteri Friis

0
0
Svar på denne tråd

Tak for input
Forfatter: 
Dato:  14-04-2010 09:16

Hej - tak for input :)

0
0
Svar på denne tråd

trist...
Forfatter: 
Dato:  18-04-2010 17:14

Jeg har prøvet det samme. Den samme dag ( 20 min før de kommer ) som ponyen skulle hentes af nye ejer, vælger parten at tage ponyen ud på folden uden dækken på, ( ponyen er hvid og de andre heste havde ikke mødt hende uden dækken ) så det ender med at de jager hende ind i et hjørne på folden, hvor hendes ben sidder fast i stødhegnet og skære hoven næsten helt af.

- mine forældre og jeg var stik tosset på hende, men der var skam ikke så meget at gøre. mine forældre betalte så dyrlægeregningen på de 20.000 kr. ponyen kom sig heldigvis helt.

tror ikke rigtigt at du kan gøre så meget ved det. jeg selv synes at der burde være en lov hvor anden part også har en vis ansvar for hesten og sine egne handlinger.

Super dejlig frieser vallak sælges ca 164 i stg, 4 år 48.000

Hvil i fred min soulmate, troet aldrig at jeg skulle midste dig:(

M I S T R A L

♥ You are the sunshine of my life ♥

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  18-04-2010 19:47

Hvis det er en voksen part burde vedkommende have en personlig ansvarsforsikring. I nogle tilfælde vil den dække men det afhænger af forsikringsselskab, vilkår osv.

0
0
Svar på denne tråd

Lad være
Forfatter: 
Dato:  19-04-2010 00:28

med at få part på jeres heste, hvis i ikke tåler at tingene bliver gjort 100 % som i selv ville have gjort det.

Den med ansvarsforsikringen tror jeg så ikke på.

MVH Janni

Livet er for kort

til skøre

kugler

0
0
Svar på denne tråd

helt ærligt
Forfatter: 
Dato:  19-04-2010 06:51

din hest dit ansvar, dvs du har vel ike ne part du ikke har tiltro til rider/passer dyret som du ønsker?

Jeg har part på min ene hest, og vil da aldrig holde en person ansvarlig for evt dyrlægeregninger.

OMvendt har jeg mine dyrlægeforsikret så det bliver aldrig et økonomisk issue evt kun tidsmæssigt hvis skaden skulle være stor.

Jeg har aldrig hørt om en ansvarsforsrikring der skulle dække dette, for parter er en aftale imellem 2 private personer.

Karina

0
0
Svar på denne tråd

tjah..
Forfatter: 
Dato:  04-05-2010 17:01

Kan godt forstå du er træt af din situation, men der er ikke så meget at gøre.

Du skal afholde dig alle udgifter med mindre andet er aftalt. -og står i en kontrakt.

Hvis ikke du har det sort på hvidt er der ingenting at gøre!Hvis det er helt tydeligt at hun har skamredet din hest og det er 100% sikkert at det er det er det der er skyld i det, så snak da med parten, hun er da sikket også ked af hun ikke kan ride på hesten. for hun holdte da sikkert af den.

Men betal regningen selv, og så få lavet en kontrakt.

Jeg har flere gange haft parter, også uden kontarkt, de har alle været helt kanone, men den ene var skyld i en i forvejen skadet hest, brød løs og skulle stå HELT stille i 2 uger ekstra, jeg krævede ikke noget af hende, var selvfølgelig sur, for hun havde været dybt uansvarlig, MEN min anden pony var glad for at blive rørt, og nød tiden parten var der, så parten blev.

Hvis du kan lide parten og i har det godt sammen så behold hende.

En snak om tingene har aldrig skadet.-

Kathrine

R.I.P Finn håber du har det godt hvor du er nu! Du er savnet alle de steder du kom!

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  22-05-2010 23:31

Din hest = Dit ansvar.

Kan ikke se, hvorfor din part skal hæfte for, at din hest bliver syg. Hvorfra ved du, at det er partens skyld den har fået nyreslag?

Kunne måske forstå det, hvis parten havde glemt at give hesten dækken på i vinters, eller ladet boksdøren stå åben og hesten stak af og blev skadet - Altså når de har haft hovedet under armen.

Hvad hvis hesten var blevet halt efter parten havde redet den?! Det behøver ikke være partens skyld, men et uheld hvor hesten får trådt forkert - Skal denne så også hæfte for evt. dyrlægeregninger??

Ejer af hoppedyret Shannon og pølsehunden Emma

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider