|
|
| Hvilket ansvar har "hingste"holder? |
|
|
I sommers havde jeg min islænderhoppe opstaldet på et større ridecenter, hvor hun gik på en stor ponyfold med både hopper og vallakker. Hoppen er til salg og er for kort tid siden sent i kommision. Fik i sidste uge en henvendelse fra kommissionsstedet, at hun var blevet virkelig tyk og hård - var der en mulighed for, at hun var ifol? Jeg mente selvfølgelig, at det var der ikke, da hun efter at være opstaldet på ridecenteret kun har gået på hoppefolde. Idag får jeg så endnu en opringning - nu bevæger maven sig altså og patterne er vokset. Finder så ud af, at på ridecenteret har der været en klaphingst blandt vallakkerne - dette ser jeg som værende den eneste mulige far til føllet. Klaphingsten er ejet af ridecenterets ejer. Og så står jeg jo i en rigtig lortesituation, for jeg har en hoppe jeg gerne vil have solgt, men nu står jeg snart med en hoppe jeg kan ikke kan sælge og et føl, der absolut ingenting er værd og som jeg slet ikke har lyst til at eje. Hvad kan jeg gøre i sådan en situation? Har "hingste"holder et ansvar, nu hvor jeg har betalt for at have hesten opstaldet et sted, hvor jeg ikke ligefrem havde tænkt mig, at min RIDEhoppe skulle komme i fol?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bevis det er hingsten |
|
|
Hvis du kun har været opstaldet på det sted, mens det er muligt hun er blevet drægtig.. Skal du skrive til klaphingstens ejer...For mig lyder det som om det bliver en svær kamp, for hvis ejeren lukker en klaphingst ud til hopperne, uden at meddele om det, så viser det at ejer er meget uansvarlig. Du kommer nok ikke uden om brug af en advokat..Du skal jo gøre dig klar over hvad det vil koste dig at din hoppe får føl...Opstaldning mens hun har føllet, speciel foder, dyrlæge, og tab fordi du skal sælge hende i fol med uægte føl... Det kan være hingsteejeren går på kompromi for det kan blive meget dyrt for ejerne hvis det kommer i retten... Held og lykke med det... Hingste ejer hæfter for bedækningen og udgifter derefter...
Der er de mennesker man kan stole på... Og så er der de andre. Hvem er du!!!! {>
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Øv for en træls |
|
|
situation.. Ved du hvilken race hingsten var?? Det har jo betydning i forhold til salget af føllet Jeg fandt dette på nettet, måske den kan hjælpe lidt til at bringe klarhed over hvor du står www.hesteraadgivningen.dk/articles/ showfaq.asp?FaqID=735
VH, MaggieMay "Jeg køber aldrig en travhest igen - men jeg elsker hende jeg har over alt på jorden".. "Gud skabte manden før kvinden. Det er ligesom, når jeg skriver først laver jeg en kladde" Karen Blix ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hjehej |
|
|
Mange tak for jeres svar! MaggieMay: Hingsten er en kat. 3 blandingspony - ergo får jeg ikke ligefrem det mest attraktive føl.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| en anden tråd |
|
|
Hej Nu har du jo 2 tråde kørende her på hestenettet om præcis det samme og i den anden indrømmer din søster jo at det er hende som har haft hesten med på stedet, mens hun arbejdede der, og at hun godt var klar over at hingsten var klaphingst, men at hun havde fået at vide at hingsten ikke var kønsmoden, da det var en plag. Så min holding til dette er egentlig at hingsteejer har været en klaphat, og ikke særlig klog, men din søster står med samme ansvar, ja i mine øjne måske endda mere, for når hun vidste der var en klaphingst burde hun have informeret dig så i kunne have fjernet hoppen fra folden og have undersøgt hende og evt. sprøjtet føllet fra inden det er kommet så vidt som det nu er. Så ansvaret for denne fadæse ligger i min verden hos din søster og dig, især fordi man jo opstalder på eget ansvar. Ja dette er en sur situation at stå i, men i er selv ude om den!!! At du vil aflive føllet ved fødslen, gør at jeg virkelig ikke kan have ondt af dig, for du virker utrolig egoistisk i mine øjne sådan at aflive et evt. sundt og raskt føl så hurtigt, som andre siger vil det nok være bedre for hoppen at vente til føllet fravænnes. mvh Mie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hejehj |
|
|
Mie: Du kan finde svar på det hele i tråden på avl. Jeg lagde mit indlæg på avl efter det her - og det gav lidt mere pote. Og en masse kritik, men det preller heldigvis bare af. Og I kan skælde mig så meget ud, som I har lyst. Følle bliver aflivet ved fødslen og sådan er det.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kan kun |
|
|
sige at der var nogen som trænger til et kørekort til heste !! særlig omkring drægtige hopper og tiden efter foling, beklager men "team Korshøje" i jeres verden vejer penge åbenbart mere end hestevelfærd, ... hvem siger egentlig hoppen er hurtigere og bedre solgt uden føllet !! totalt egoistisk i min verden !!
Jytte Hansen Som egentlig færdes på HN som privatperson  Sælges: 4 års Frederiksborg vallak efter Mignon Vejvad, Tilredet
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Team Korshøje |
|
|
Stakkels stakkels hoppe. Nogle mennesker burde ganske enkelt have ansvar for dyr. Her var så et af dem.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 234567890+ |
|
|
Hvor gammel er man så når man laver sådan en udtagelse..??? Helt ærlig.. Det er altså dyr man snakker om plus din hoppe kan bliver rigtig rigtgi syg ved at miste føllet efter fødslen.. Jeg ville nok tænke med godt om.. Og blot takke min søster for sin dumhed og tage det hele med.. Herregud.. Men at være såå kold og kynisk så er det bestemt kun for at skabe drama herinde og ikke andet... Sølle hest
Hilsen Annette (Mor til banditten Noah og ejer af den franske bulldog fluffy) LÆKKER ANDELSBOLIG SÆLGES I AALBORG UHØRT BILLIGT se mere på WWW.FRIHAUGE.DK
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Stakkels hoppe ! |
|
|
Jeg ved ikke om du prøver at provokerer eller skabe røre i "andedammen"...Hvis ikke så tror jeg da, at de fleste, vil give mig ret i at du fremstår som en afstumpet person, men problemer.....noget man kan få piller for...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| gentage |
|
|
jeg vil lige gentage mig selv endnu engang.. og give fact UDEN at kommentere det etiske.. EN hoppe der lige har folet skal have tid til at komme sig over folingen.. ERGO kan hoppen uanset om føllet aflives eller ej ikke straks opstartes på træning efter foling.. det svarer jo til at bede en nybagt mor påbegynde sin styrketræning lige efter folingen.. så derfor tror jeg ikke du kan fremskynde træning/salg.. der er også en grund til at DRF siger at hopper (godt nok med føl) ikke må starte stævner i 4 måneder før og efter foling.. og en hoppe med føl kan godt rides når hun er kommet sig.. der er der flere som gør.. OG jeg har altså selv haft hest på SU.... jeg havde hest før jeg startede studiet.. havde hest under studiet og efter studiet.. og jeg fik ingen studiegæld... og ej heller hjælp fra mine forældre.. jeg levede rent på SU + løn fra studiejobbet..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det var dog |
|
|
en ækel historie at læse.... Hvis du vil holde nogle ansvarlige - så tal med din søster !!!! Stakkels stakkels hoppe. Og stakkels stakkels ufødte føl, hvis skæbne er bestemt til at dø inden den har levet. Føj for pokker. Klemmer skoene så kik her: www.skoringen.dk - sko til alle størrelser til små penge. KH:)
Annette
* masser af kvalitetsudstyr til salg - tjek min profil *
rigtige piger rider hver dag
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Jeg finder din holding ualmindelig ulækker og meget forkælet. Du behandler jo et levende væsen som en ting man kan bruge og smide væk efter behag. Derudover løber du risikoen for hoppen bliver alvorligt syg af yverbetændelse, børen skal også trække sig sammen og de hormoner frigives ved amning. Jeg har også meget svært ved at forstille mig en dyrlæge vil foretage den aflivning. Hvad vil du så gøre - slå den i hovedet med en hammer selv?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| FØJJJJJJJ |
|
|
for en holdning, håber virkelig din hest bliver solgt til heste kyndigt hjem og at du aldrig får et dyr igen og det da godt du eller din søster ikke er blevet gravide ved et uheld og skulle sådan en tur igennem spm du vil udsætte din hoppes sind og krop for!! føj siger jeg bare
:-DDEN GÆVE GALLER jeg elsker dig ikke fordi du er smuk ...du er smuk fordi jeg elsker dig Dejlig frederiksborg hoppe sælges/søger part, står i skårup på sydfyn, se på præsentation
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Team Korshøje |
|
|
Jeg forstår helt ærligt ikke hvorfor du bliver ved med og oprette indlæg om nøjagtig de samme ting igen og igen.. Du får INGEN til og klap dig på skulderne med de ting du rent faktisk skriver at du vil gøre.. Jeg synes virkelig at du har en klam klam holding,. Og som andre skriver, så er penge åbenbart mere vigtig for dig end dyrevelfærd... Jeg synes du fremstår som en meget meget egoistisk person, som ikke har kørekort til heste. Og som ikke burde og have dyre. Min mening. Og sådan bliver den ved med og være uanset om du opretter et indlæg til om det samme emne...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Maria Jakobsen ♥Mille♥ |
| Forfatter:  |
JLH ♥Wannamus♥ |
| Dato:  |
03-05-2010 23:29 |
|
Ja sådan er vi så forskellige som mennesker.... Du vælger at bringe et relativt gammelt indlæg frem igen og nyder at bringe din egen godhed i front... Det er ikke noget jeg personligt giver meget for.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| JLH ♥Wannamus♥ |
|
|
bringer min egen godhed i front???! kan ikke lige se hvor jeg gør det henne i mit indlæg??! Det eneste jeg skriver er at uanset om hun opretter et nyt indlæg om det samme, så vil min mening være den samme. Hvis jeg bragt min egen godhed i front så ville jeg skrive på en meget anderledes måde. Men du må da meget gerne skrive og evt. citer' hvad jeg har skrevet som skulle have gjort at jeg har bragt min egen godhed i front?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hejhej |
|
|
Jeg oprettede emnet herinde først, men kunne godt se, at den nok nærmere hørte til på Avl. Hvis du ser efter er de oprettet lige efter hinanden og altså før der kom svar. Kom over det. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| For meget! |
|
|
For det første er alle parter ansvarlige for dette her, men det er jo bare en fejl, og fejl sker. hvordan er alle de rundkørsler der render rundt ellers kommet?! Og for det andet fatter jeg ikke du kan lade et lille føl aflive! Det kunne være det blev en helt fantastisk lille størrelse! har set flere islænderblandinger som har gået høj dressur og spring. min mor havde en som sprang mb /ma, så sig ikk føllet ikke kan blive penge vær! Tror heller ikke en dyrlæge vil aflive føllet hvis det er sundt og fungerer som det skal.. Har du haft tanken, at du rent faktisk kunne blie glad for føllet?! Jeg ville ALDRIG kunne aflive et dyr når det først var kommet til verden, ville have lettere ved det hvis jeg skulle give det en abort. Men slå det ihjel når hoppen har ligget og kæmpet for at få føllet ud, NEJ! Du vil gøre din hoppe dybt ulykkelig, og du kan risikerer hun bliver meget syg, og skal vente længere tid på at kommme igang igen end hvis du lader hende beholde føllet.! Synes din holdning er helt forkert, og er træt af jeg ikk har plads til en hest mere, for så havde hun og føllet været velkomne her! - Kathrine
R.I.P Finn håber du har det godt hvor du er nu! Du er savnet alle de steder du kom!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hold da op en holdning |
|
|
Må sige jeg fik lidt maveonde af at læse dit indlæg samt alle kommentare her til. For det første lyder DU helt ufatteligt egoistisk og pengegrisk!! dyrvelfærd findes vidst ikke helt i din verden. stakkels hoppe og føl. Har du overvejet andre muligheder end at slå føllet ihjel.. evt. give det væk til en hoppe der har mistet sit føl i stedet for at slå det ihjel?? Vil så også lige sige at min lillesøster har sådanne en uper som du får.. der også er halv islænder og halv noget andet... den er 3ér pony og går LA dressur og spring på distriktsplan og er altid kommet hjem med en roset eller en særdeles god placering... Tænk på din hoppe i stedet for dit eget ego... Evt. man skulle vise denne side til dyrenes værn?? Tror ikke de ville bryde sig om sådanne et emne. Prøv at tænk alle muligheder igennem inden du beslutter dig for at gøre din egen hoppe dybt ulykkelig for de kan også få en fødsels depression ligesom mennesker og inden du slå et uskyldigt føl ihjel og kan kalde dig følmorder...!!! DYBT UANSVARLIGT FOR ALLE PARTER MEN HELT SIKKERT MEST DIN EGNE OG DIN SØSTERS!!!!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hejhej |
|
|
Jeg henviser endnu engang til tråden i avl. Der er mere uddybende svar. I melder mig bare - der er ikke noget at komme efter.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sober debat |
|
|
Altså vi kan godt have forskellige meningen uden at der skal kaldes navne som følmordere og lign. Kan vi ikke ???
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| resume fra den anden tråd |
|
|
i tråden under avl.. ændrede trådstarter sin holdning til at føllet først bliver aflivet når den bliver omkring 3-5 måneder.. dvs når den nærmer sig fravænningsalderen. trådstarter vil IKKE bortgive føllet, så hellere aflive.. inden i hidser jer for meget op.. så tænk lige på hvor mange nyfødte kalve der må lade livet bare fordi de har det forkerte køn.. det har ingen ondt af.. inden malkekøer får lov til at opleve deres kalve.. som tages fra dem med det samme.. men personligt kunne jeg ikke selv gøre det.. og er derfor ikke enig med trådstarter.. men jeg kan desværre ikke redde verdenen.. men jeg er jo nødt til at indrømme at trådstarter tager en form for ansvar.. føllet bliver ikke bare solgt til nærmeste hestehandler f.eks.. det får desværre bare et meget kort liv..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 6. tegn |
|
|
vi har jo alle forskellige meninger. personligt synes jeg ikke at det er og tage ansvar hvis man vil aflive føllet. Det kan jeg ikke se desværre. Men det er jo blot min mening. Jeg ville aldrig kunne finde på og gøre det ikke kun pga. hoppen til føllet men også af hensyn til føllet som jeg er ret overbevisende om ville kunne få det perfekt hjem hos en anden familie, og ikke ende i en uvis fremtid. Jeg ville ikke kunne aflive den hvis den ikke fejler noget. Men - igen jeg er enig med dem i at HUN og hendes lillesøster er uansvarelige , og ikke kun hingste holder. Hold op hvor ville verdene være kedelig hvis vi alle gik rundt og havde de samme meninger og holdinger:-)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| aflive... |
| Forfatter:  |
taina |
| Dato:  |
06-05-2010 00:23 |
|
Jeg ville hellere aflive end at forære væk eller sælge for billigt med risiko for, at følle bliver fast gæst på hestemarkederne. Og guderne skal vide, at det er svært at sælge sådan en lille blandingsfætter, jeg har selv prøvet det. Jeg var så ufatteligt heldig, at min mor gik på arbejde og spurgte sin kollega med hest, om hun ikke manglede et føl? Og joh, det gjorde hun faktisk. Og faktisk havde hun nærmest perfekte forhold for følle. Men så afsindigt heldige er det ikke alle, der er. Og så synes jeg ikke, at aflivning / slagt nødvendigvis er den ringeste løsning. mvh. tina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ang føl |
|
|
hold da op..selvfølgelig er det træls at hoppen er blevet ifolet med en ponyhingst(klaphingst) og der nu kommer en blandingshest ud af det..men at gå til yderligheder som at aflive føllet når det er ved at være klar til at blive vænnet fra er da helt urimeligt..det burde ikke være tilladt at være så kyniske.kan man ikke bare sælge hoppen med den besked at den er ifolet med en ponyhingst som er af den og den race..det burde da være muligt at få den afsat til mindre kyniske personer som ikke bare tænker på den ikke er samme race som moderen..hm.stakkels hoppe og kommende føl..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| total afstumpet |
|
|
Hvor kan man være kold og afstumpet, er mit eneste svar.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|