Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Økonomi, samfund og love

Tvivl i handelssag???
Forfatter: 
Dato:  13-12-2009 15:42

Hej Hnér.

Så blev det min tur til at spørge lidt til råds.

Jeg har solgt min kære unghest for en lille måned siden, vi lavede dog den aftale at hun havde en måneds prøvetid inden selve ejerskiftet overgik til hende, hun betalte den fulde handelspris (dog sat ekstremt billig, pga hjem var vigtigere end pris), og fik hesten hjem.

Hun har så den unge mand i røntgen i sidste uge og det viser sig, at han har ungdyrsspat. Og hun ønsker selvfølgelig at returnere ham, hvilket er fair for mit vedkommende.

Hun har selv informeret mig om at hesten er helt anderledes hos hende, end han var ved mig. Han har truende adfærd, vil ikke løfte ben osv, hvilket jeg aldrig nogensinde har observeret ved ham.

Men nu er det store spørgsmål så, om der skal ske reduktion i den pris hun betalte for ham, da jeg med stor sandsynlighed for en hest hjem, som ikke er den samme som jeg sendte afsted. Han skulle eftersigende heller ikke være rengående nu, hvilket han var ved afgang, jeg ved jo ikke om hun har overbelastet ham, han vokser pt.

Købeloven hedder jo, at varen skal leveres tilbage i samme stand.

Hvordan gør jeg her???

Hvordan bør dette tolkes???

En flytning kan jo påvirke en hest rigtig meget.

Glæder mig til at høre en masse svar, så jeg måske bliver lidt klogere.

Guuud, det blev langt.

Mvh En lettere deprimeret heste sælger

0
0
Svar på denne tråd

glem det
Forfatter: 
Dato:  14-12-2009 11:16

det er jo præcist derfor man aldrig skal låne dyr ud, for man aner ikke hvilken stand man får dem retur i, både mht temperamant, foder, hovpleje, ridemæssigt osv.

Så nej tag dyret retur til den aftalte pris i kontrakten, andet skal du slåes længe om.......

Karina

Springkursus med Daniel Cassøe d 02+03 januar:

OBS nu kun få pladser ledige!!!!!!!

www.heste-nettet.dk/forum/9/215238/ 215238/

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  16-12-2009 19:39

Det er jo lidt vanskelligt. I princippet skulle hun levere hesten tilbage i samme stand som hun tog den med, men i praksis vil både du selv og hesten nok være bedre med, at du bare tager den retur uden yderligere diskussion. Det er jo svært at klage over at hesten er begyndt at halte, når der faktisk er noget i vejen med dens ben - det behøver selvfølgelig ikke være derfor den halter, men med mindre du kan påvise at der er andre nye skader på hesten, så får du nok meget svært ved at få medhold i at det er køberens skyld. Uanset om hun har redet den forkert eller ej.

Mht temperamentet, så er det jo også noget der er svært at påvise, at køber er skyld i. Hun kan jo omvendt hævde at du havde solgt hende hesten uden at oplyse om den pågældende adfærd. Det bliver svært at påvise at adfærden er opstået efter køber overtog hesten, og at hesten ikke havde tegn på denne adfærd inden.

Jeg ville personligt aldrig sælge med den slags prøve perioder. Man ved ikke hvad man risikerer at få retur. Når det er sagt så synes jeg da det lyder temmelig sært at køberen ikke får hesten undersøgt inden hun henter den hjem. Hvis hun ville have hesten igennem røntgen inden køb, er det mest logiske da at få den røntgenfotograferet og få foretaget de undersøgelser af hesten, man ønsker, inden man aftaler at handle og henter hesten hjem.

DEN NYE MODEL Wintec 2000 All round sælges! Næsten ikke brugt og med fuld garanti!

0
0
Svar på denne tråd

Jeg havde....
Forfatter: 
Dato:  17-12-2009 20:51

Også "bare" taget den tilbage - fordi hesten jo desværre har spat, og derfor vil du ende med at skulle tage den tilbage på det.

At hun ikke har fået undersøgt hesten før - tjaaa nu er hesten halt, det er måske derfor den så har været i røntgen ?

Og jeg har da også selv handlet hest, hvor jeg fik Medoc hjem til mig selv og havde ham i 14 dage, førend han gik igennem dyrlægetjek ved min egen dyrlæge.

At jeg så aldrig selv ville bede om at få en hest på prøve og/eller handle på sammen måde, som den sælger der solgte mig Medoc - tjaaaa

At hesten er halt kunne som sagt meget vel gøre, at man ville putte den i røntgen, og derved opdage ungehstespatten.

Og så må man sige, at hellere at det sker nu, end om 1 år - hvor der måske så løb udgifter på til opstaldning, dyrlægebehandling, undervisning m.m.

Temperamentet ville jeg ikke være så bekymret for - sandsynligvis vil den være sit gamle jeg ret hurtig efter den er kommet hjem igen i vante rammer. Det skulle dog være, at den har ændret sig pga smerter, men så er det stadig ikke købers "problem".

Desværrer er din handel nok en af dem, hvor jeg lærer det af det, at man altid skal have hesten igennem handelsundersøgelse OG røntgen før man sælger, for at dække sig selv bedst muligt. Og det desværre også selvom det er en billig hest.

MVH Charlotte

0
0
Svar på denne tråd

Tak for svar...
Forfatter: 
Dato:  17-12-2009 21:08

Hej.

Mange tak for jeres svar, og synspunkter. Den unge mand blev jo selvfølgelig hentet hjem med det samme, og nu skal der så bare besluttes, hvad der så skal ske.

Jeg har lært af det her, og ALDRIG mere kommer en hest ud af min dør uden grundig undersøgelse. Det vil jeg simpel hen ikke udsætte mine dyr for, at de skal smides frem og tilbage.

Tak for hjælpen.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider