Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Økonomi, samfund og love

Hjælp! Procentdel af ny handelspris
Forfatter: 
Dato:  19-10-2009 21:18

Jeg står i den situation at skulle købe en hest. Sælger har foreslået en pris plus ved senere handel inden for x-antal år en vis procentdel af den nye handelspris.

Nu er mit spørgsmål så:

Findes der et normalt ca. leje for en sådan procent?

Hvad er fair?

Svar udbedes af folk som har oplevet dette eller lignende.

Mvh Anita Lauridsen

0
0
Svar på denne tråd

procent
Forfatter: 
Dato:  21-10-2009 12:51

Er der slet ikke nogen som har en idé om hvordan sådan en procent bør være?

Mvh Anita

0
0
Svar på denne tråd

ingen erfaing, men forslag
Forfatter: 
Dato:  21-10-2009 13:39

Jeg har ingen erfaring med fastsættelse af procent - og tror heller ikke der er ret mange andre der har det. Det afhænger jo også meget af hvad det er for en hest, hvad du har givet for den nu og om den har potentiale til at stige voldsomt i pris indenfor de næste år eller om den nærmere vil falde i pris indenfor de næste år.

Jeg har prøvet at lave et par aftaler om forkøbsret og der er prisen sat ud fra hvor mange penge jeg ca. vil bruge på hesten indenfor en årrække. Men her er også tale om et ufødt føl, så det er lidt lettere at fastsætte hvor meget det koster at lave med sæd, inseminering osv. Tilgengæld taber jeg rigtig mange penge, hvis det er et super fint føl, der kan sælges til mange penge - men det vil man jo næsten altid gøre ved sådanne aftaler, tilgengæld har jeg jo mulighed for selv at beholde føllet og få en super hest, jeg aldrig ville have haft råd til, hvis jeg ikke havde lavet denne aftale.

Hvis I vil fastsætte en forkøbsretspris i procentsats synes jeg at procenten skal ligge på omkring 60-70%, hvis hesten har potentiale til en relativ stor positiv prisændring indenfor nogle år. Ved denne sats tror jeg at du minimum vil få købssummen ind og at sælger ikke skal betale voldsomt meget i.f.t. hvad denne har fået ind.

Hvis hesten derimod har udsigt til at falde i værdi, vil jeg mene at procenten bør ligge noget højere - måske omkring 80-90%, da du i dette tilfælde ikke skal ricikerer at tabe for meget og sælger skal heller ikke kunne købe hesten tilbage til f.eks. det halve af hvad du har givet.

Det blev lidt rodet og ved ikke om det er til nogen hjælp. Jeg har absolut ingen erfaring indenfor dette område, men tænker blot at hesten skal kunne tilbagekøbes til lidt mere eller mindre end du har givet for den uden at nogle af parterne mister for meget eller skal give for meget.

M.v.h. Camilla

Som venter Sunny-Boy føl til februar :-)

0
0
Svar på denne tråd

bumbum
Forfatter: 
Dato:  14-11-2009 15:18

hejsa.

Det er vist en ret unormal måde at gøre det på, og jeg har kun hørt om det i tilfælde hvor hesten er solgt virkelig billigt!

Der er forskellige måder:

1) 10% af det endelig salgsbeløb. Hvis du nu har fået en rigtig, rigtig godt hest til f.eks. 75.000 kr. og den to år senere kan sælges for 350.000 kr., så får sælger 35.000. 10% er efter min erfaring et typisk pengesats når det drejer sig om hestekommision, hjælp fra beridere til at finde din hest osv.

2) din købspris + de penge du har brugt på den pr. år imellem dit køb og salg. Eks. 75.000 kr. for købet + 60.000 kr. på år (betaler man snildt i nordsjælland i hvert fald, og det er uden megen beriderhjælp at hente!), solgt efter to år: 75.000 + (2*60.000) = 195.000 (som du har brugt). Hesten er solgt for 350.000, diffenrence: 155.000 kr. heraf kan i bestemme en rimelig procentssats (10-20% = 15.000 - 31.000).

Det var nogle bud på hvordan man kunne gøre det, men personligt ville jeg aldrig købe en hest sådan.

Dressurhest/-pony tages i ridning. Kontakt for info.

R.I.P. DeCaprio-E (feb. 2003-aug. 2009)

0
0
Svar på denne tråd

Tak for hjælpen
Forfatter: 
Dato:  15-11-2009 16:14

Mange tak for jeres svar.. Det er en stor hjælp.

Mvh Anita

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider