Jeg har ingen erfaring med fastsættelse af procent - og tror heller ikke der er ret mange andre der har det. Det afhænger jo også meget af hvad det er for en hest, hvad du har givet for den nu og om den har potentiale til at stige voldsomt i pris indenfor de næste år eller om den nærmere vil falde i pris indenfor de næste år.
Jeg har prøvet at lave et par aftaler om forkøbsret og der er prisen sat ud fra hvor mange penge jeg ca. vil bruge på hesten indenfor en årrække. Men her er også tale om et ufødt føl, så det er lidt lettere at fastsætte hvor meget det koster at lave med sæd, inseminering osv. Tilgengæld taber jeg rigtig mange penge, hvis det er et super fint føl, der kan sælges til mange penge - men det vil man jo næsten altid gøre ved sådanne aftaler, tilgengæld har jeg jo mulighed for selv at beholde føllet og få en super hest, jeg aldrig ville have haft råd til, hvis jeg ikke havde lavet denne aftale.
Hvis I vil fastsætte en forkøbsretspris i procentsats synes jeg at procenten skal ligge på omkring 60-70%, hvis hesten har potentiale til en relativ stor positiv prisændring indenfor nogle år. Ved denne sats tror jeg at du minimum vil få købssummen ind og at sælger ikke skal betale voldsomt meget i.f.t. hvad denne har fået ind.
Hvis hesten derimod har udsigt til at falde i værdi, vil jeg mene at procenten bør ligge noget højere - måske omkring 80-90%, da du i dette tilfælde ikke skal ricikerer at tabe for meget og sælger skal heller ikke kunne købe hesten tilbage til f.eks. det halve af hvad du har givet.
Det blev lidt rodet og ved ikke om det er til nogen hjælp. Jeg har absolut ingen erfaring indenfor dette område, men tænker blot at hesten skal kunne tilbagekøbes til lidt mere eller mindre end du har givet for den uden at nogle af parterne mister for meget eller skal give for meget.