|
|
| Sælgers brud på kontrakt, købeloven og afta |
| Forfatter:  |
b.rasmussen |
| Dato:  |
11-07-2004 10:26 |
|
Hej
Jeg står med et ret stort problem idet jeg for ca. 3 ugers tid siden var ude og se på en hest som jeg faldt for. Hesten havde som 1 års været opereret for en mus, hvilket jeg var indforstået med.
Vi aftaler prisen på hesten samt at hesten skal i røngten og i klinisk undersøgelse ved sælgers dyrlæge og så skal min dyrlæge godkende røngten.
Hvis hesten ikke går igennem enten klinisk eller røngten er handlen anulleret og sælger skal betale dyrlægeomkostninger.
Det viser sig så at hesten ikke går igennem klinisk undersøgelse den er halt på det bagben den har været opereret i. Sælgers dyrlæge påstår at det skyldes en overanstrengelse (lidt mærkeligt da hesten endnu ikke er tilredet) og at den vil kunne gå igennem om 14 dage. Sælgers dyrlæge påstår at hesten er ren i røngten og sender billederne til min dyrlæge.
Nå men allerede her begynder jeg at blive skeptisk overfor hvorfor hesten ikke går igennem klinisk undersøgelse. Min dyrlæge tjekker billederne og finder så en mus samme sted som der hvor den har været opereret og var halt i bøjeprøven. Musen sidder så uheldigt at den skal fjernes for at hesten vil kunne bruges til at ride på.
dette fortæller jeg så sælger og derfor siger jeg at jeg ikke vil købe hesten.
MEN nu påstår sælger at jeg er forpligtiget til at købe hesten hvis den går igennem klinisk undersøgelse da deres dyrlæge har godkendt billederne, og så vil de have en neutral dyrlæge til at godkende dem.
Men spørgsmålet er så om jeg er forpligtiget til at købe hesten når den ikke gik igennem første forsøg i den kliniske undersøgelse? Har de lige så mange forsøg som de vil til at få den igennem fordi så kan alle heste jo nærmest gå igennem en bøjeprøve hvis man giver dem tid og forsøg nok?
Hvis min dyrlæge ikke godkender hesten som jo er aftalen jamen så kan de vel ikke bare presse på med to andre dyrlæger der har en anden mening?
Jeg håber virkelig at der er nogen der kan hjælpe mig, da jeg står og har fundet en anden dejlig hest der er gået igennem dyrlæge og bare venter på at blive hentet.
Man forstår jo heller ikke at de mennesker der har avlet hesten og haft den lige siden føl er interesseret i at presse en person hesten på som ikke er interesseret i at købe hesten?!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Rolig.... |
|
|
Aftalen var at din dyrlæge skulle godkende røngten - det kunne han ikke pga. mus - du er herefter ikke forpligtet til at købe hesten.
-Annette
To the world you may be one person, but to one person you may be the world. - Bill Wilson -
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| du har ret og sælger uret |
inger christensen |
11-07-2004 11:58 |
|
i har en aftale som er gældende.
Hesten kan ikke godkendes ved første kliniske undersøgelse grundet halthed og der er ved røntgen konstateret en ny ledmus. Der er derved handelsfejl på hesten og handlen ville under alle omstændigheder kunne frafaldes fra din side.
Meddel sælger at handlen er aflyst grundet hestens sygdom.
Desværre er der folk som bruger alle smutveje og fiduser for at komme af med en syg hest, men du skal holde på dit og du har købeloven på din side.
Held og lykke med din nye hest.
imc
livet er herligt nyd det mens du kan
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Forpligtet? Nej! |
|
|
Du er da aldrig forpligtet til at købe en hest du ikke vil have!! Du siger til hende at du ikke er interesseret i hesten alligevel, og så køber du en sund og rask hest. Mere er der ikke i det!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| svar til indlæg |
b.rasmussen |
12-07-2004 09:02 |
|
Hejsa
Tak for jeres svar det er rart at vide at det ikke kun er mig med den mening.
Desværre har jeg prøvet på at forklare dem at jeg ikke vil købe hesten pga. dyrlægeundersøgelsen og røngten og at jeg har fundet en anden, men det er de ligeglade med, de mener stadigvæk at jeg SKAL købe hesten hvis de kan få to dyrlæger til at godkende den. De vil nu kontakte en advokat, så jeg venter med stor frygt og spænding på at se hvad der sker
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej igen |
inger christensen |
12-07-2004 09:51 |
|
hvis du sidder og er nervøs over det der foregår kan du jo også selv kontakte en advokat og fremlægge aftalen for denne.
Har selv prøvet at stå i en situation hvor jeg havde en aftale med en person ang køb af en hoppe.
Jeg kontaktede min advokat som kiggede papirerene igennem og skrev et lille brev tilsælger . siden hørte jeg intet fra sælger.
Mange gange står folk og truer med advokat og deslige uden de egentligt mener noget med det.
Prøv selv samme metode overfor sælger.
Meddel dem at du har kontaktet advokat og at alt videre kontakt skal foregå skriftligt så din advokat har noget brugbart i en retsag.
imc
livet er herligt nyd det mens du kan
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| svar igen |
b.rasmussen |
13-07-2004 09:19 |
|
Hej
Mange tak for svaret, har lige kontaktet advokat Pernille Skinnerup og hun siger min sag ser rigtig god ud.
Snakkede også med min egen dyrlæge i går og han siger det samme. Så lige nu kan de bare komme an.
Hilsen Benedicte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| De prøver stadig |
b.rasmussen |
15-07-2004 21:12 |
|
Nå nu har jeg hørt fra dem, og de har fået en mundlig udtalelse fra en 3. dyrlæge som også siger at hesten ser fin ud, samt at de påstår at den nu er gået igennem bøjeprøve, så nu siger de at jeg er forpligtiget til at købe den!!
Har så lige mailet til dem at jeg har kontaktet både min advokat og dyrlæge og at hvis de vil noget må de henvende sig til advokaten ellers så kan de godt glemme det.
Nu er spørgsmålet så bare om de lader det passere eller om de virkelig har tænkt sig at gå videre med det.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvad endte sagen med ??? |
ElseG |
26-07-2004 14:13 |
|
Og havde du penge i klemme... ???
Mkh. Else. Man lugter ikke af hest, man dufter!
| "Uanset, om du køber/sælger/lejer/udlejer din hest.. Så HUSK: Altid kontrakt, ALTID, andet er for dumt.. !! Jeg har kontrakter liggende, lige til at sende til dig, bare fortæl, hvilken du skal bruge...!"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| stadig uvished |
b.rasmussen |
26-07-2004 15:34 |
|
Sagen er ikke endt endnu. Sælger har skrevet at nu vil de ikke tvinge mig til at købe hesten, men vil have mig til at betale dyrlægeomkostningerne. Dette har jeg selvfølgelig skrevet at jeg ikke vil, da det vil være det samme som at sige at hesten er i orden. Deres advokat skulle nu angiveligt have skrevet et brev til min advokat, så nu er jeg spændt på at se om det virkelig passer. Min advokat er på ferie pt. og derfor får jeg først svar til august.
Men stadigvæk har jeg jo på skrift at min dyrlæge skal godkende billederne og hesten skulle kunne gå gennem en bøjeprøve, hvilket den ikke gjorde.
Jeg har ikke nogen penge i klemme, heldigvis for det.
Men en advarsel til folk der skal ud at kigge på hest! Jeg fandt annoncen på denne her inde på heste-nettet så derfor pas lige på med hvilke folk man handler med.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hold du |
Céleste |
26-07-2004 18:04 |
|
bare fast i den oprindelige aftale! Giv endelig ikke efter for at de vil have dig til at betale nogen som helst dyrlæge omkostninger!
Næste gang ville jeg, hvis jeg var dig, slet ikke lade sælgers dyrlæge komme i nærheden af den hest du vil købe!
-Blot et råd fra min side!
Céleste
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 1234556 |
|
|
Er der sket nyt i sagen?
Karina
 Medlem af pyldre klubben, klubben for pyldret hesteejer  Medlem af FHS, Fiskehviskernes klub!!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hest... |
|
|
Du har din fulde ret til at sige nej til hesten...
Er der sket noget nyt i sagen?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Spild ikke penge på en advokat |
Sune |
13-09-2004 17:26 |
|
Inger christensen
Klap nu lige hesten!
Der er da absolutikke nogen grund til at kontakte en advokat.... udover at det vil koste mellem 1700-2000 kr. pr. time.
Selvom sælger skulle kontakte en advokat, er der intet at frygte, vent til du evt. får et krav fra dennes advokat og så forhold dig til det!
jeg vil dog forslå at du skriver at anbefalet brev til sælger, hvor du redegøre for hvorfor du ikke vil købe hesten og gør det klart at du anser sagen for afsluttet.
Sune
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det sidste nye! |
b.rasmussen |
13-09-2004 18:36 |
|
Jamen sælger påstod igen at hesten var blevet godkendt i røngten af en 3. dyrlæge og han havde sagt den var 100% i orden så nu ville de igen fastholde købet af hesten og ikke kun at jeg skulle betale dyrlægeomkostningerne.
Jeg har derfor imellemtiden sat en advokat på sagen. Min dyrlæge har så kontaktet den såkaldte 3. dyrlæge hvorefter min dyrlæge bliver informeret om at denne 3. dyrlæge også har fundet musen i hasen. Dog påstår 3. dyrlæge at det ikke vil have betydning for videre brug af hesten, men man skal så lige have i tankerne at det var ham der opererede hesten som 1 års i samme has, og at han nok ikke har fået det hele med på det tidspunkt.
Sagen er nu klar, idet at der er konstateret en mus samt som tidligere skrevet gik hesten ikke igennem bøjeprøve på selv samme ben.
Jeg regner derfor ikke med at høre mere fra dem, men man ved jo aldrig med den slags mennesker.
Træls så har jeg brugt 2000 kr på advokat og det samme til min egen dyrlæge for udtalelse og vuderinger, men sådan er det åbenbart når man render ind i de forkerte personer.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|