Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Økonomi, samfund og love

At have hesten hjemme
Forfatter: 
Dato:  26-02-2009 21:22

Hej

Ved at der er to tråde om næsten samme emne, men håber at nogen vil svare alligevel :)

Jeg vil høre jer som har hest hjemme, hvad i har af udgifter i mdr., sådan ca.

Nu tænker jeg ikke på pludeselige uventede regninger og udgifter man kun har en gang om året, feks tandraspning og vaccination (staves)

Men foder, strøelse (de fleste kan jo regne den månedlige udgift ud), smed og ligende.

Grunden er den, at jeg går hjemme og passer vores børn (har gjort det i 3½ år), og får lidt for det af kommunen. Men den ordning er for mig, slut til dec. 2009, også skal jeg ud og arbejde igen.

Da vi så i forvejen er vandt til at leve småt, vil jeg gerne kun have et deltids job, da jeg nyder at gå hjemme :)

Men jeg vil jo også gerne have hest igen, og vil så derfor gerne høre hvad i bruger ca. i mdr. og om jeg kan dette med et deltidsjob.

Ved det kan være svært at stille op, at man vil bruge så og så meget, for der er vel forskel på om man har to shetter som hygge eller to DV'er som er svævneheste.

Derfor vil jeg også gerne høre hvilken og hvor mange heste/ponyer i har, hvad i bruger dem til.

Håber at nogen vil hjælpe :)

Hvis du ønsker at dine drømme går i opfyldelse, må du ikke sove for længe.

0
0
Svar på denne tråd

Mail adresse
Forfatter: 
Dato:  27-02-2009 11:58

Hej

Jeg har netop lavet sådan et regnskab for Quarterhoppe i vedligehold, men med stort behov for wrap og et fravænnet føl da jeg tager mine heste hjem sensommer/efterår i år.

Du kan sende mig din e-mail og jeg kan sende excel arket til dig.

Det kan give dig en ide jo eller du kan evt selv sætte ind i arket og regne ud derfra.

Mia

Hende der lever og ånder for Western Pleasure :-)
www.mia-haugsted.dk
0
0
Svar på denne tråd

kommer an på
Forfatter: 
Dato:  27-02-2009 12:05

Ja det kommer jo helt an på om hvad du vil fodre med,hvor meget og hvor meget du skal købe udefra.

For har man et stykke jord selv og selv kan producere hø/wrap selv , så sparer man jo lidt.

Men jeg tror at et slag på tasken vil være at de rå udgifter vil være på ca 5-600 kr om måneden pr hest .

En normal størrelse hest skal have ca 10 kg hø om måneden ( mindre om sommeren),så skal den have kraftfoder og du skal bruge halm.

Dertil kommer der udgifter til maskinstation,mødding,lys og vand .

Og så kommer de øvrige udgifter bagefter til vaccination,smed,udstyr osv.

Mvh Graven

Fronerthig Prince Teyrnon og
Fronerthig FLYing Star

Tilbyder bedækning.

Part tilbydes i Oldenborgvallak .

0
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  27-02-2009 15:18

Tak for svar begge to :) har sendt dig en PB Mia Haugsted

Karina ♣ Graven♣

Ja ved det kan være svært at stille op.

Men efter mine drømme :P vil jer gerne fodre med roepiller, vitaminer og mineraler, gulerødder, hø/wrap og lucerne, hørfrøkager, linamix eller hvad der bliver brug for. Er ikke super god til det fodring, men regner da med at søge hjælp til den tid, også kommer det jo også an på hesten.

Strøelse bliver nok træpiller, pga den mindre mængde møding, så spare vi nogle penge der, manden vil så grave det ned ;)

Vi har selv både stor gravemaskine, bulldozer, div. traktorer, minigraver, minilæsser, div vogne til traktorene og fræser. Så maskinstation for vi nok ikke så meget brug for, den største opgave vi vil have til dem, er at vi skal have rodfræset 4-5 tdr, efter vi har væltet skoven, så mor her kan få udviddet folden :D som er på nuværende ca 3½-4 tdr

Men sådan noget som selv at lave hø/wrap har jeg forslået for manden, men det gider han ikke rode med, så hellere købe.

Vi har også vores eget vand, og strømmen den tager vi som den kommer.

Udstyr og årlige regninger, det ved man jo kommer, også må man jo lægge penge til side, så der ikke kommer for store overraskelser.

Nu har jeg skrevet lidt om mine tanker, men det er jo slet ikke sikkert det bliver sådan.

Af hest har vi snakket Irish cob, Shire eller Jydsk, da hesten primært vil blive brugt som trække dyr :D alså vi vil bruge hesten i skoven til at trække stammer ud (fælder ca 100 m3 træ om året) og kørsel for vogn, så hele familien kan hygge og være sammen med hesten/hestene

For selv om jeg har haft hest hjemme førhen, betalte jeg jo langt fra det hele selv :), og kan intet huske ang økonomien, som barn var det jo mest det hyggelige og sjove jeg havde i tankerne, resten skulle nok gå :P måske lidt forkælet

Men da jeg denne gang (ja når tiden kommer ;) ) skal stå for det meste selv, så håbede også derfor på nogle ca. tal så jeg havde lidt at forholde mig til ang. job valg.

0
0
Svar på denne tråd

Gravens regnskab......
Forfatter: 
Dato:  27-02-2009 17:41

på ca. 500-600 kr pr hest passer ganske godt på mine 3 heste.

Jeg har en 13 årig Dv-lign 172 cm i stang ridevallak, som går dressur, spring og skovtur 3-4 gange om ugen.

Og to 2 års oldenborghingste på nu 155 cm i stang, og meget nemme at fodre på.

De fodres med roepiller, Salvimin grøn (vit/min), Linamix, soyaskrå og havre.

Havre er til ridehesten, soyskråen til unghestene.

Jeg bruger hø, og køber dem i minibig hos landmand/maskinstation - jeg bruger ca. 18-20 stk. om året. Prisen varierer efter høsten. Men vi laver heller ikke selv hø/wrap på vores folde.

Halm til løsdriften købes også hjem i minibig - bruger ca. 10 stk om året.

Strøelse er blevet til træpiller - og der bruger jeg ca. 2 tons om året.

Jeg regner så heller ikke lige med vand, strøm og alt det løse med i mit hestehold

Men om ikke andet - så bruger jeg i hvertfald ikke flere penge på mine 3 heste om måneden hjemme, end jeg brugte da ridedyret stod opstaldet på fuldpasning ude.

MVh charlotte

0
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  27-02-2009 20:14

morgan, tak :) for svar.

Det er da dejligt at høre ;) for så ser det da ud til at jeg nok skal klare et par heste med et deltidsjob.

Super, glæder mig endnu mere til at eje hest igen :D

0
0
Svar på denne tråd

mit regnskab
Forfatter: 
Dato:  27-02-2009 21:11

ser sådan ud for min 6-års: (har 1 unghoppe og 2 shettere også.)

Pr dag:

Krybbefoder: ca 300 kr

Wrap: ca. 200 kr (har wrap til lidt mindre end 1 kr/kg)

Byghalm som strøelse + nipperi har jeg gratis, men bruger ca ½ balle pr. døgn om vinteren.

Så er der også alle de andre faste udgifter, men også kunstgødning til folden, vand, el osv osv osv. :)

0
0
Svar på denne tråd

Økonomi
Forfatter: 
Dato:  28-02-2009 00:49

Hej

Jeg har 3 heste her hjemme. Det er 1 DV, 1 fjordhest og 1 blandet shetlandspony. Hestene er kun til hygge og skovture.

Mine faste månedlige udgifter er ca.:

700-800 kr til foder (Dangro fiberblanding og horsespeed)

400 kr på 1 big balle wrap

250 kr på 1 big balle halm

ca. 8 måneder om året (græs resten af tiden). Derudover 1.700 kr i kvartalet til smed (2 x beskæring og 1 x beskæring+sko), ca. 4.000 kr om året til dyrlæge og gødningsprøver og 2.000 kr om året til forpagtning af græsarealer.

Altså i alt ca. 2.100 kr om måneden.

Så er der selvfølgelig også udstyr, hvoraf dækkener og vask/reparation af disse er den største udgift. Men det svinger jo fra år til år. Manden kommenterer at det jo er, hvad en hel charterrejse koster - men jeg foretrækker nu hestene .

Jette Dagø
0
0
Svar på denne tråd

Økonomi:
Forfatter: 
Dato:  02-03-2009 08:33

Hej,

Vi har fire heste, to belgiere, en traver, en ponyblanding og vi fodrer med:

Havre

Salvimin Grøn

Eggersmann Naturmüsli

Roepiller

Lucerne top mix

Gulerødder

Havren dyrker vi selv, men der ud over får vi en regning fra den lokale foderforhandler på ca. 2000,-/mdr fra 1. okt-en gang i maj måned når de kommer på græs igen.

Vi bruger vårbyg halm til strøelse - det har vi også selv, så det koster stort set kun det som maskinstationen tager for at presse det.

Vi laver selv ca. 300 baller hø, som vi bruger indtil jul - derefter slår vi over på wrap ( eget græs, men får maskinstation til at wrappe). Vil skyde på at vi skal bruge 225 baller wrap à ca. 56,25 kr. incl. moms = 12.656,25 kr.

Vi bruger frøgræs på folden - det er også noget vi har let til.

Faste smede og dyrlægeregninger:

Beskæring og sko på travhesten - det må være ca. 7 gange om året à ca. 1.000 kr = 7.000,-.

Beskæring af belgierne og ponyen hver 10.-11. uge ca. 1400-1500 kr pr gang + 1000 kr. til dyrlægen for at komme at bedøve den ældste belgier - det er ca. 5 gange årligt á 7.500-8.000,- kr.

Det er vel alt i alt 40-50.000/år her for de fire heste.

Mvh.

AnjaR

0
0
Svar på denne tråd

bum bum
Forfatter: 
Dato:  02-03-2009 12:24

Jeg har 4 heste

Oldenborg avlshoppe, 1998, 600 kg, drægtig

Oldenborg vallak, 2005, 600 kg, moderat arbejde

Oldenborg hoppeføl, 2008, 300 kg

DV hoppe, 2006, 500 kg

Jeg fodrer i vinterhalvåret med:

Havre________ 156 kr/måned

Grønpiller___ 48 kr/måned

Toprun T600__ 96 kr/måned

Sojaskrå_____ 18 kr/måned

Granumin2____ 70 kr/måned

ialt 388,- pr. måned = 2328,- for vinterens kraftfoder

Wrap pr. måned 1525,- = 9150,- for vinterens wrap

Frøgræs pr. måned 450,- = 2700,- for vinterens frøgræs

Strøelse, halm ca. 3000,- for vinterhalvåret

Ialt 17178,- for vinterhalvåret i faste udgifter

Om sommeren står den på græs og mineralblanding, samt frøgræs, så vidt muligt. Heri er ikke udgifter til etablering af græs og folde.

Ialt ca. 500,- om måneden = 3000,- for sommerhalvåret

Hertil kommer:

Smed 8000,- om året

Vacc, orm 3000,- om året

Strøm ????

Vand ????

Ialt 11000,- om året

Altså omkring 32000,- om året for 4 heste = 8000,- pr. hest + alt det uforudsete, som altid sker, når man er allermest fattig :0)

MVH. Janni

DV-hoppe '06 efter Corratus/Peter Pan/Dageraad sælges

Sommergræs tilbydes i 4160 Herlufmagle 350,- pr. måned

0
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  02-03-2009 16:41

Mange tak for de ekstra input der er kommet :)

Dejligt at i vil give jer tid, til at svare

Jeg kan se at 500-1000 kr. skal man regne med pr. hest pr. mdr., self. an på race, alder og arbejde.

Så kan man måske godt sige at 1000 kr, skal man have pr. hest pr. mdr., for bruger man ikke bugettet (hvis man kan sige det sådan) så kan man ligge resten til side, så man har noget til smed og vacc. og til de uforudsete regninger :)

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider