Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Økonomi, samfund og love

Hvad er det lige finans krisen går ud på
Forfatter: 
Dato:  18-02-2009 11:36

Hvad er det lige der sker?

Folk bliver fyret osv.

Er der en der lige kan forklare mig det mere precist?

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  18-02-2009 15:56

Det er vidst ikke lige så simpelt. Der kan skrives tykke bøger om hvad der har forårsaget krisen og hvad den har påvirket.

Men du kan søge informationer på nettet om krisen.

0
0
Svar på denne tråd

Grundlæggende
Forfatter: 
Dato:  18-02-2009 20:00

Som jeg ser det, så skyldes den nuværende generelle økonomiske krise, at der opstod krise i værdipapirhandlen.

Nogle havde svindlet for astronomiske beløb, så penge, man troede var "sikre", var tom luft. Det har ramt rigtig, rigtig mange, så bankerne er meget påpasselige med at låne penge ud. Dette holdt sammen med, at folk ofte havde lånt alt, hvad de kunne, gør at folk går på røven, når banken vil have penge ind. Det kan de godt kræve, hvis de bliver nervøse - alt efter hvilken type lån.

Det resulterer så i, at folk tøver med at købe boliger, da det er sværere at låne penge. Derfor venter folk og ser tiden an. Imens bliver sælgerne nødt til at sænke priserne. Så venter køberne endnu mere. Ond spiral.

Dette smitter så også af på privatforbruget, hvor folk vælger luksus fra.

På den måde mister butikker og virksomheder omsætning og det medfører fyringer. Så har folk endnu færre penge - endnu mere ond spiral.

Nå - det er min holdning :) Jeg indestår ikke for, at det er den korrekte opfattelse.

Kristina

0
0
Svar på denne tråd

Marvin............
Forfatter: 
Dato:  19-02-2009 14:59

Det var vel nok dejligt at få at vide hvad der sker i stedet for hele tiden at høre ordet. Godt at forstå betydningen i sammenhæng.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  19-02-2009 15:11

Jeg vil nu stadig råde dig til at læse nogle informationer om det på nettet. Det som Kristina skriver er hendes oplevelse af hvad der sker, men absolut ikke rigtigt.

Papirerne falder som følge af krisen og er ikke selve årsagen til krisen. Krisen startede længe før det. Vi skal nok tilbage og kigge på subprime-lån - det var det der satte gang i det hele.

At nogle enkelte mennesker har svindlet for store beløb, kan da aldrig nogensinde kaste hele verden ud i en finansiel krise. Det er heller ikke årsagen til at bankerne er forsigtige med at låne penge ud. Det er fordi bankerne er i likviditetsmangel og ikke har penge at låne ud af - kort fortalt! Og fordi priserne på husene falder, folk bliver fyret osv. osv.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  19-02-2009 20:47

Så vidt jeg hørte, var det de amerikanske banker, der havde lånt for mange penge ud til "alm." borgere.. Da de så derudover mistede en del, pga. svindlere begyndte bankerne at trække i land og lavinen rullede...

Ejer af hoppedyret Shannon og pølsehunden Emma

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider