Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Økonomi, samfund og love

Lejer vil ikke flytte
Forfatter: 
Dato:  02-02-2009 15:14

Hej alle på HN.

Jeg kan læse mig til, at I altid er søde og hjælpsomme til at komme med svar, så jeg håber I kan hjælpe mig.

Min mand og jeg står i den situation, at vi skal flytte d. 1/3.

Vi har fundet en dejlig gård, hvor der er 2 bokse og 7 tdl. til.

Problemet er nu følgende:

Vi har frasagt os folde og bokse den første måned, men skulle overtage disse d. 1/4.

Der er en der udlejer dette pt., og har ifølge lejekontakten en måneds opsigelse. Hun nægter dog imidlertid at flytte sine heste, (hun står der med 10, selvom hun kun betaler for 1).

Vores udlejer, har så kontaktet en advokat, med henblik på en afklaring, men nuværende lejer mener hun har 1-1½ år, til at flytte sine heste, da der mangler et kryds i lejekontakten, under § 4. Nogen der kan fortælle mig hvad dette kryds præcis berettiger hende til?

Kan I hjælpe mig med, hvordan udsigterne er for, at vi får jordene og boksene, inden for overskuelig fremtid?

Vi lejede jo netop gården, fordi drømmen om heste skulle gå i opflydelse :-(

På forhånd tak og undskyld hvis det blev lidt rodet.

0
0
Svar på denne tråd

Opsigelse
Forfatter: 
Dato:  02-02-2009 15:46

Uden at have den store juridiske indsigt, så vil jeg mene, at den almindelige lejelov ikke gælder for en stald. Det er vel i princippet det samme som at leje en boks.

Det er den angivne opsigelsesfrist i staldlejekontrakten, der gælder. Er der ikke skrevet nogen frist, så kan ejer i princippet sige lejer op fra dag til dag.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  02-02-2009 22:17

Lejeloven omfatter ikke leje af stald og lign.

Opsigelsesvarsel er det i kontrakten angivne for begge parter og er der ikke angivet opsigelsesvarsel er varslet fra dag til dag.

Dvs. er der intet varsel, kan man hvis man mangler nok opdragelse altså bare give folk fem fingre bagi ud af døren også blæse på deres ellers forekommende problemer.

Men alene det, at lejer har 10 heste stående, og kun betaler for en kunne jo indikere kontraktbrud i en eller anden form.

Alternativt må jo udlejer skriftligt varsle en heftig lejestigning, så det omfatter alle heste i stalden.

Mvh

Tina V.

www.stutteri-moelleaaen.dk/

Super palominohingsteføl med 8 i helhed i Danmark og Tysk følpræmiering - far PAH 54 Golden Benjamin

Ny avlsgodkendt palominohingst Moelleaaens Magic Midas

0
0
Svar på denne tråd

ganske enig med
Forfatter: 
Dato:  03-02-2009 08:52

TinaVe- enten har hun den mdrs varsel iflg kontrakten siger- men i det hun ahr 10 i stedet for en hest gående som hun betaler for er det måske kontraktbrud HVIS der i hendes kontrakt altså står at hun KUN har en hest på stedet og KUN betaler for denne! Ellers kan lejer jo med en mdrs varsel mener jeg det er sætte lejen MEGET groft op i det at der nu står 10 i stedet for 1 hest eks.

Er der intet varsel kan hun reelt smides ud nu og her! Nægter hun eks at betale kan lejer så tag part/pant i hestene der skal dog osse lige advokat på.

www.nikon-pics4u.webs.com

www.123hjemmeside.dk/qantico

Traktordæk søges til hø på fold gerne leveret hvis du står og skal af med dine.

0
0
Svar på denne tråd

Det er så ærgeligt...
Forfatter: 
Dato:  03-02-2009 10:49

Hej begge to.

Mange tak for jeres svar.

Jeg er ikke selv, så meget inde i sagen, da jeg jo i princippet ikke har noget med det at gøre.

Jeg synes det er en rigtig ærgelig situation, da det betyder at jeg nu ikke kan få min nye hest hjem og derfor må afstå fra handlen. Endvidere er der skrevet i vedkommendes opsigelse, at hun skulle være velkommen til at kontakte os, med henblik på at vi kunne finde en løsning sammen, så hun kunne blive på stedet.

Men jeg kan godt se, at det er hun selvfølgelig ikke interesseret i, hvis hun kun betaler for en hest og endvidere hverken har betalt vand eller strøm.

I hendes opsigelse, står der at hun er opsagt pr. 1/4-09, og at de henholder sig til kontakten, hvori der er står en måneds opsigelse.

Jeg gad sørme godt vide hvad det er for en §4, hun mener der giver hende ret til at blive 1-1½ år mere? :-/

0
0
Svar på denne tråd

bummelum
Forfatter: 
Dato:  03-02-2009 11:45

det kan være paragraf 4 er den i en alm kontrakt der siger 1 års opsigelse hvis udlejer selv vil flytte ind- jeg ved det ikke. Men det er jo ikke den der er gældende- det er hendes egen kontrakt og det hele eftersom udlejer ikke selv skal indflytte el lig.

Men nægter hun at fjerne sig skal udlejers advokat jo komme med løsninger og muligheder jvf loven med hva denne kan gøre ect- advokaten må vide bedst jo.

Jeg ved bare at ud skal hun da- og en kontrakt er gældende når man ahr skrevet under uanset hvilken paragraf der mangler- man kan netop ikke hænges op på noget der jo ikke står i kontrakten.

0
0
Svar på denne tråd

Endnu en gang tak
Forfatter: 
Dato:  03-02-2009 11:49

Ja jeg må bare vente tålmodigt på svar.

Men så længe hun nægter at flytte sig og bliver stående, så betaler vi jo for hendes forbrug af vand og strøm (kan ikke huske om der er varme i sadelrummet, men dertil også eventuelt varme) og det er jeg heller ikke interesseret i.

Det er en dum situation, som vi sagtens kunne have fundet en fornuftig løsning på, men nu vil jeg slet ikke have hende som lejer, når hun stiller sig sådan på bagben.

0
0
Svar på denne tråd

bummelum
Forfatter: 
Dato:  03-02-2009 13:13

jamen så må i jo snakke med udlejer- i hverken skal el må hæmge på hendes forbrug! Der skal være vandmålere på- således det kan ses hva hendes forbrug er så.

0
0
Svar på denne tråd

Hmm...
Forfatter: 
Dato:  03-02-2009 13:15

Ja Stute... det er bliver vi nok nødt til. Ellers må jeg jo se om jeg kan snakke hende til fornuft, når vi er flyttet. Vi burde jo møde hende.. hun må ihvertfald have travlt med at passe de 10 heste :-)

0
0
Svar på denne tråd

Lejeloven
Forfatter: 
Dato:  03-02-2009 13:43

I er inde i reglerne omkring erhvervslejeloven: www.retsinformation.dk/Forms/ R0710.aspx?id=4039

Heraf følger af §61 stk. 1, at man frit kan opsige en lejer af en stald i henhold til det varsel, som man har aftalt i lejekontrakten - som der jo iøvrigt heller ikke er formkrav til.

Nu arbejder jeg selv som ejendomsmægler, og jeg ville mene, at det i Jeres tilfælde bør være sælger, der skal sørge for, at ejendommen er uden lejere. Men kontakt for en god ordens skyld en advokat og få ham til at rede trådene ud for jer.

Rideudstyr sælges - se min præsentation

0
0
Svar på denne tråd

Mange tak..
Forfatter: 
Dato:  03-02-2009 13:47

Hej Lisbeth.

Og mange tak for dit svar. Ja det havde jo været så nemt hvis vi havde købt ejendommen, men vi er nu kun lejere. Så vi vil ikke bruge penge på advokat mv., det må være vores udlejers ansvar. (Som forøvrigt er et erhverv og ikke en privatperson, ved dog ikke om huset var ejet privat da den omtalte lejekontrakt kom i stand.)

Men mange tak fordi du, som professionel, også vil kommentere indlægget, det er rigtig rart.

0
0
Svar på denne tråd

Lejeloven
Forfatter: 
Dato:  03-02-2009 16:30

Uanset om ejendommen var privatejet eller ej, så ændre det ikke på, at man er inde i erhvervlejeloven.....

Hvad siger ejeren af ejendommen til det hele??? Det må jo være hans ansvar at I får rådighed over det i har lejet..... Det må jo også være ham, der har opsagt den nuværende lejer???

Rideudstyr sælges - se min præsentation

0
0
Svar på denne tråd

Hmm...
Forfatter: 
Dato:  03-02-2009 17:26

Hej Lisbeth.

Ja hvad siger han... han gav os muligheden for at fortryde lejemålet og fortalte at han havde kontaktet hans advokat som nu kiggede på sagen. Derudover sagde han faktisk ingenting, men regnede med at hun flyttede sine muler inden for et par måneder.

Ja vi kunne sagtens bare sige nej tak, men det er et virkelig dejligt sted og så vil jeg gerne vente. Vores leje er nedsat med et vis beløb, så længe vi ikke har stald, folde osv. til rådighed.

0
0
Svar på denne tråd

bummelum
Forfatter: 
Dato:  03-02-2009 19:10

jamen så må udlejer jo nosse sig sammen og komme videre- det er fint i er nedsat i leje men i skal jo ikke betale hendes forburg- ergo må han evt sætte særskilt op- og hun kan jo smides ud med en mdrs varsel- er hun ikke flyttet når den mdr er omme må han jo ha på det rene med advokaten INDEN hva han skal og bør gøre-

0
0
Svar på denne tråd

Nu ved jeg jo...
Forfatter: 
Dato:  03-02-2009 19:13

...heller ikke jeg tager sorgerne på forskud.

Der er jo (hele) 26 dage til vi skal flytte og har først sagt ja til stald mv., fra d. 1/4-09.

Men jeg må have fat i udlejer, for jeg vil IKKE betale for hendes luksus mhs. til vand, strøm og eventuelt varme. På den anden side kan jeg jo heller ikke rigtig bare lukke for det.

0
0
Svar på denne tråd

luk for strøm
Forfatter: 
Dato:  04-02-2009 15:58

pv 86:

luk for strøm og vand, så kan det være hun smutter.

0
0
Svar på denne tråd

Aulbjerg
Forfatter: 
Dato:  04-02-2009 16:14

Jeg vil bare nødigt være årsdag til at mulerne render gennem hegnet og måske kommer til skade :-(

0
0
Svar på denne tråd

jeg ville
Forfatter: 
Dato:  05-02-2009 09:57

pv 86

jeg ville fortælle hende at flytter hun ikke frivilligt, så slukker jeg for el og vand.

Vælger hun fortsat at besætte stalden ville jeg gøre alvor af truslen, og sørge for at hun var informeret om konskekvensen.

Hun skal bare væk, hvad fanden bileder hun sig ind. Jeg ville sætte hårdt mod hårdt!

0
0
Svar på denne tråd

bbbbbbbb
Forfatter: 
Dato:  05-02-2009 10:18

Hvor er det en træls situation at stå i. Informere hende om at i sætter vand, strøm og varmemåler op, og hun skal betale for det forbrug.

0
0
Svar på denne tråd

Tak...
Forfatter: 
Dato:  05-02-2009 11:41

Aulbjerg og DINIS

Tak for rådene, det må jo blive konsekvensen.

Det er bare så ærgeligt, da vi jo var indforstået med at skulle finde en løsning, hvor alle var tilfredse. Meeen...der er nu grænser for hvad vi tolerere :-)

Jeg er spændt på hvordan det hele kommer til at udvikle sig, men lige så spændt er jeg på at møde hende første gang.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  09-02-2009 08:19

Lejeloven findes i enhver boghandel til rimelig penge og hvis det lige er § 4, der omtaler leje af stald o.m.a., vil du også se, at det ikke er omfattet af lejeloven. Det fremgår meget klart i loven.

M.h.t. forbrug - så skal udlejer fremsende krav for staldleje, forbrug skriftligt og anbefalet og pr. ordinær post til lejer, og det skal ske med ca. 8 dages varsel.

Herefter skal udlejer nok engang fremsende krav skriftligt både pr. orninær og anbefalet til lejer også med ca. 8 dages varsel og med besked om at der lukkes af for el, vand og varme, såfremt betaling ikke ingår senest den angivne dato.

Det skal fremgå meget klart af brevets indhold begge gange, at det er sendt såvel pr. ordinær som pr. anbefalet post - således vil lejer ikke kunne undsige sig at have modtaget brevet.

Også kan i med god samvittighed lukke af for hele herligheden pr. dato, såfremt betaling ikke er indgået.

Men jeg kan altså slet ikke se problemet - fordi hun har intet krav på at blive på stedet, såfremt hun er opsagt-hun er IKKE omfattet af lejeloven.

Smid damen koporligt på porten, såfremt hun ikke rejser frivilligt, det kan du med sindsro gøre. Men sørg for, at du ikke selv vil kunne klandres for nogen anklager i den forbindelse - her tænker jeg på vold osv.

Det er formodentlig en eller anden nasseprinsesse, der flytter frivilligt, når det hele bliver for surt for hende - også klisterer hun sig til nyt offer en tid, sålænge det går.

Så jeg ville sørme skrue bissen på!

Mvh

Tina V.

www.stutteri-moelleaaen.dk/

Super palominohingsteføl med 8 i helhed i Danmark og Tysk følpræmiering - far PAH 54 Golden Benjamin

Ny avlsgodkendt palominohingst Moelleaaens Magic Midas

0
0
Svar på denne tråd

ang stald
Forfatter: 
Dato:  28-02-2009 07:29

hvordan går det med sagen

0
0
Svar på denne tråd

Sagen....
Forfatter: 
Dato:  01-03-2009 14:45

Alle parter har fundet en løsning, dog er det ikke længere aktuelt, da selve gården pt. er ubeboelig pga. stor vandskade...så mon ikke hun bliver stående med sine mange heste lidt endnu.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider