|
|
| Købe hest af privat eller proff. |
|
|
Bare lige for at få ridset forskellen op, hvordan er man som køber/sælger så stillet, hvis man køber af henholdsvis en privat eller en proff???? Her tænker jeg på købeloven med de 2 år og hvis der viser sig at være noget galt med hesten.... Håber nogle kan hjælpe, da jeg skal ud og have ny hest og gerne vil være lidt på forkant med hvilke muligheder man har overfor evt. senere opstående problemer. Mange hilsner Rikke
Til salg: Sort trakehner hoppeføl - Heartbreaker/Induc/Traumdeuter Storesøster udtaget til eliteskue som 2 og 3 års Hoppestammen har avlet nr. 7 ved senior DM i dressur 2007 http://www.stutteri-bruun.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tjaaa tjoooo |
|
|
Nu har jeg ikke sådan styr på det juridiske, så der må nogle af de andre kloge mennesker på HN ind over det. Men så vidt jeg ved, er man mere "beskyttet" hvis man handler hos en proff, når man selv er privat. Til gengæld hjælper det jo ikke at handle hos en proff, som en bekendt af mig gjorde, når denne her superlækre, ret så billige ifht. kvalitet unghest, viste sig efterfølgende trods handelsrgt m.m., at være total rådden i benene - hvilket nok var derfor den kom fra Holland og herop, når så manden som han jævnligt plejer går rabundus med firmaet ! Det har taget hende en hel del tid og advokat at få skrabet penge ud af ham, selvom retten sagde hun skulle have dem. Så jeg har det sådan, at lige meget om du handler med private eller proffer, ja så skal du bruge din sunde fornuft, og vide at ser det for godt ud til at være sandt - ja så er det et sandsynligvis også. Især sælger proffer jo slet slet ikke guld for sølv  Og skal du ud hos proffer, ja så tjek lige af feks herinde om det er en kendt mindre hæderlig handelsmand, eller en rimelig du er på vej ud til. MVh charlotte
Hingsteplag/vallak købes. 0-2 år. Dressur-/all round type. Forventet stg. min. 165 cm. Påpirer ikke nødvendig. Ca. pris 10.000 kr. Skriv PB her på nettet til mig.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Forskel..... |
| Forfatter:  |
Vibs 1 |
| Dato:  |
15-08-2008 23:15 |
|
Forskellen er, at handler du med en privat, så har du i praksis ingen ret til at brokke dig.... Handler du med en proff har du 2 år at brokke dig i.... Om det så hjælper, at du har brokke ret, ja læser man det lige over dette indlæg, så viser det jo tydeligt, at det ikke behøver at hjælpe, at man handler proff.... Man kan nu engang ikke plukket håret af en skaldet..... Slutteligt, så tænker jeg lige, om det vil være en fordel at kontakte en super til faget egnet advokat, og spørger der... de må da have de sidst nye fordele samt mulige faldgrupper du kan advares mod....
Hilsen Vibeke, højt fra Nord Freykur din elskede hyp, håber du har det godt i din himmel... Super perfekt wrap sælges i Nordjylland, send en PB ... www.mellemhaven.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Reklamationsret |
|
|
Reklamationsretten gælder jo uanset hvem du vælger at købe af, medmindre andet er aftalt. Så jo, selvom du handler privat har du ret til "at brokke dig".
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Charlotte ♣Stutteri Lund♣ |
Vibs 1 |
16-08-2008 12:26 |
|
Prøv lige at undersøge hvad det er du siger, du har IKKE ret... Det er ikke en god ide, at rådgive folk forkert, så er det bedre at knytte sylten  Her kommer teksten for privat handel:   Råd Handel mellem private 08.05.2006 Der kan være mange penge at spare, hvis man handler brugte varer privat. Men du har ikke samme rettigheder, som hvis du handler i en forretning. Der kan være mange penge at spare, når man handler brugte varer privat. Måske falder du over en annonce i Den Blå Avis på en brugt cykel eller bil, eller dit barn vil måske gerne købe en brugt Play Station af sin bedste ven, som netop har én til salg.
Hvis du handler med en anden privat, så vær da opmærksom på at sælger også er en privatperson, og at du ikke som ved handel med en erhvervsdrivende, kan forvente beskyttelse af købeloven, selvom mange af principperne gælder hvis intet andet er aftalt. Det er derfor op til dig at aftale med sælgeren, hvilke rettigheder du har, hvis varen pludselig går i stykker - eller du fortryder dit køb.
Nogle gange kan en handel ende med at man som køber fortryder. Enten fordi varen ikke svarer til det lovede, eller måske opstår der efterfølgende en fejl, som man kan risikere selv at skulle betale for at få lavet. Ved en uoverensstemmelse i en privat handel kan du ikke få behandlet en klagesag i Forbrugerklagenævnet, men må selv søge rådgivning ved en advokat, og måske endda være nødt til at få en tvist afgjort ved domstolene. Ved en eventuel retssag hvor det ikke har været muligt at indgå et forlig, vil en dommer sandsynligvis skele til købeloven ved afgørelse af sagen. Det er så en fordel at have afklaret forskellige spørgsmål vedr. selve handlen inden den er foretaget. Det er også vigtigt at aftalen er skriftlig hvis du senere har brug for, at kunne bevise noget i en eventuel tvist.
Hilsen Vibeke, højt fra Nord Freykur din elskede hyp, håber du har det godt i din himmel... Super perfekt wrap sælges i Nordjylland, send en PB ... www.mellemhaven.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Købe hest |
|
|
Det er rigtigt at der er forskel på om du køber bil af en forhandler eller af en privat. MEN sjovt nok er der absolut INGEN forskel hvis du køber en hest. Der kan lille Lise blive trukket i retten og ende med en regning på flere hundrede tusinde, hvis køber stævner hende. Det ved jeg så fra en bekendt som er dommer. Nu plejer jeg ikke at være uhøflig, men knyt venligst selv sylten.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Vibs 1 |
16-08-2008 13:21 |
|
Så fortæl hvor man kan læse det, så det er muligt at se, hvorvidt det er viden eller gæt..... Det er jo temmelig let bare at sige noget, som ingen kan bruge til noget, hvis det går galt.... Der må jo være en lov som siger det du gør, hvis det er sandheden...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Link... |
Vibs 1 |
16-08-2008 13:36 |
|
Hermed et ret godt link, som igen viser, at man skal tænke sig godt om, når man køber hest.... man handler under den alm købelov, som er refereret til ovenfor, men læs her, der er god viden for den som skal købe: www.hesteraadgivningen.dk/articles/ showarticle.asp?ArtID=177
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Købeloven |
|
|
Du kan jo bare prøve at søge på Købeloven og Civilkøb, så vil du opdage at der KAN aftales andre frister for Civilkøb, men ellers gælder nøjagtig de samme regler som for Forbrugerkøb.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Vibs 1 |
16-08-2008 16:26 |
|
Ja der KAN aftales andet, men det er altså efter aftale, og ikke i en ganske alm handel... En alm handel, hvor man handler privat, der gælder nøjagtig det jeg skrev....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nej Vibeke |
|
|
I en ganske almindelig privat handel gælder nøjagtigt det samme som i alle andre handler MEDMINDRE andet er aftalt. Du kan fx. se her; se side 5.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tja... |
Vibs 1 |
16-08-2008 17:00 |
|
Loven er åbenbart ikke ens for alle  Læser du på forbrugerstyrelsens hjemmeside, så er det kanon stor forskel på, om du handler privat/privat eller privat/erhvervsdrivende..... Dit link virker ikke.. i hvert tilfælde ikke for mig...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| LInk..... |
Vibs 1 |
16-08-2008 19:34 |
|
Linket virker ikke  Tænker lige, nu hvor jeg ikke kan checke linket, om det er det rigtige sted at læse... det hedder hestedyrlægerne... mon ikke det var klogere at læse de steder, hvor man behandler justeri....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hestedyrlægerne |
|
|
Så må du prøve at skrive adressen i feltet. Det er nu en artikel lavet af Pernille Skinnerup, som er en af de førende jurister på hesteområdet.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| charlotte... |
|
|
Venter på vores "green card"....... Og håbet er jo lys grøn!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ved at.... |
Vibs 1 |
17-08-2008 11:30 |
|
Ved at læse starten, kan man jo let se, hvem som har ret, her står: Købeloven er en generel lov, og tager ikke specielt højde for handel med levende væsner Det er just hvad jeg har sagt fra starten, at det er købeloven man skal følge, og undersøger man den, så er det just som jeg har skrevet ovenfor..... Det er klart, at planlægger man en handel, kan man aftale ting og sager, det kan man jo i de fleste tilfælde i livet. Men har man købt, er det købeloven som gælder, nøjagtig som jeg har skrevet....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vibeke |
|
|
Købeloven gælder for alle køb, men kan fraviges ved handel mellem ligestillede parter, feks. civilkøb mellem to ikke erhvervsdrivende. DVS at de to års reklamation gælder for alle køb, medmindre man aftaler andet. Du kan altså ikke sige, at man altid er stillet dårligere ved privat handel. Det afhænger af aftalen.
Mvh Mette, Macon & Luna Lille Hovgaard Hestepension vi har et par ledige bokse til efteråret
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mylady |
Vibs 1 |
17-08-2008 20:28 |
|
Det er altså sludder.... hvis du læser på forbrugerstyrelsens hjemmeside, jeg ved godt, at mange siger som du, men det er ikke rigtigt... Jeg opgiver at forklare, men må henvise til at folk selv checker. Der er alt alt for mange, der som du rådgiver forkert.. Så mit sidste indlæg i denne underlige debat skal være, at anbefale folk at læse loven..... Link ligger ovenfor...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Ring til Pernille |
|
|
Mit råd til dig er at ringe til advokat Pernille Skinnerup. Jeg har selv måttet bruge hende, da jeg købte en hest hos en avler, og denne viste sig at have kissing spines. Pernille rådgiver i den første samtale unden at kræve betaling, og tro mig, i sidste ende kan det spare dig mange penge, hvis noget skulle gå galt...... Mange hilsner Janne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| lige for at bakke Charlotte op! |
|
|
Så gælder Købeloven for ALLE. Den er bare så krinklet skrevet, at man har indimellem RET svært ved at forstå den, tro mig, det havde jeg indtil, jeg gik ind på www.lr.dk og ind under omkring hestehandel. Der er den kort befattet ned, så selv jeg fattede hvad det gik ud på. Og det er korrekt, at en handel mellem 2 private kan aftales, hvor længe reklamationen er. Men! Når det så er sagt, ja så kan sælger i den private handel også vælge ikke at have, reklamation på sin handelshest. Og det kan enten været fordi der er årsager hvor hesten har nogle omstændigheder der gør, at den ikke kan stige i pris, men eks. er under kr. 30.000 kr. Men ellers vil jeg som Janne, foreskriver, ringe til Pernille Skinnerup. Hun er knivskarp i sin viden omkring hestehandler. Mvh. Lotte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Charlotte har ret. |
|
|
Charlotte har ret. Det var også det Pernille skrev i artiklen i linket. Hanne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det passer med de 2 år - også privat! |
|
|
Reglen med de 2 år gælder lige meget om det er privat eller proff!! Jeg har selv lige solgt 2 heste, og der undersøgte jeg reglen om de 2 år, og den gælder altså. De første 6 måneder er det op til sælger at bevise, at hesten ikke fejlede det som køber "siger", og de næste 1.5 år er det op til købere at bevise.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Et lille tip |
|
|
Jeg tror man ofte får mere for pengene ved at handle privat end hos en prof. De prof. ved godt hvad de skal have for hestene. Jeg ville kontakte en jurist med dit spørgsmål. Det er vist ikke rigtig til at finde ud af, hvem der har ret i denne debat. Og hvis du handler privat, så sørg for skriftligt at aftale hvad i gør hvis hesten er skadet og det kan føres tilbage til forrige ejer osv. Lovgivning kan tolkes på mange måder. Jeg arbejder selv med lovgivning, og det er ofte maginaler der giver udsvinget omkring hvem der vinder sagen, og også ofte ting man ikke havde forventet ville have betydning. Så mit råd er, lav en skriftlig købsaftale med sælger og husk at aftale hvem der har risikoen fra hesten transporteres fra sælger til køber.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|