Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Økonomi, samfund og love

Allergi overfor noget - en handelsfejl??
Forfatter: 
Dato:  06-08-2008 12:42

hej

Er allergi en handelsfejl? Hvis hesten er allergisk overfor noget og man opdager det efter køb, er det så en handelsfejl?

Allergien har den betydning, at hesten ikke kan stå i bestemte stalde. Han skulle efter hospitalets udtagelse, være allergisk overfor stikfluer.

Hesten var igennem handelsundersøgelse og røngten inden køb.

Forgående ejer har ikke oplevet dette med hesten. Det er over 6 måneder siden hesten er købt, og jeg skal derfor bevise at den havde det inden køb.

Jeg kan ikke komme videre ind i sagen, da den stadig er på tegnebrættet.

Men håber på svar, da jeg står i en meget klemt situation pt.

0
0
Svar på denne tråd

Sommereksem
Forfatter: 
Dato:  06-08-2008 14:40

Jeg købte i februar måned en RDH hoppe, som i år har udviklet en let grad af sommereksem - sandsynligvis fordi hun nu står på en fold grænsende op til skov på 2 sider og å/sø på den 3.

Den tidligere ejer har ikke bemærket noget og den stod ved købet opstaldet hos de oprindelige avlere, som heller intet har set. Da jeg fik hesten til en fornuftig pris og jeg ridemæssigt ikke kan mærke noget på hende har jeg valgt ikke at gøre mere ved det.

Så hun har bare fået et eksemdækken på og får noget tilskud (betaglucan), så fungerer hun fint - dog med knap så megen man og hale, som hun havde da jeg købte hende.....

Så det store spørgsmål er om allergien er udviklet pga. de forhold du har hesten opstaldet under eller om du mener, den havde allergien ved køb - og så må du handle derefter.

BR Vivaldi 17½ dressursadel sælges

0
0
Svar på denne tråd

Beviser
Forfatter: 
Dato:  06-08-2008 19:08

Tror desværre ikke det kan bevises på nogen måde om allergien er udviklet hos dig eller den tidligere ejer. Så du hænger nok på den :-(

~ the sky is the limit ~

0
0
Svar på denne tråd

vurdering..
Forfatter: 
Dato:  07-08-2008 11:49

Hvad er dyrlægens vurdering mht. hvornår allergien er opstået?

Hvis du kan dokumentere at allergien er opstået før du købte hesten, så står du stærkt, og mener at du på dette grundlag kan levere hesten tilbage.

Hvis dyrlægen ikke kan sige hvornår det er opstået, og hvis det lige så godt kunne være opstået hos dig som hos tidligere ejer, så er der intet for dig at gøre - så hænger du på den.

men Ja allergi er en handelsfejl.

Super lækker dressurvallak sælges.

se ham på min præsentation.

0
0
Svar på denne tråd

Allergi...
Forfatter: 
Dato:  07-08-2008 18:35

Så vidt jeg er orienteret, så kan man ikke teste hvornår allergien er opstået.

~ the sky is the limit ~

0
0
Svar på denne tråd

nope...
Forfatter: 
Dato:  07-08-2008 19:34

Nej, allergi er ikke ubetinget en handelsfejl.

Noget er kun en handelsfejl, hvis det har betydelig indvirken på brugen af varen.

Dvs. kan du ride uden problemer = ikke en handelsfejl.

Kan du ikke ride uden problemer = skal du bevise, at allergien forelå på tidspunktet for købet.

Kristina

Super lovende 5 års DV vallak udlånes/sælges

0
0
Svar på denne tråd

handelsfejl.
Forfatter: 
Dato:  08-08-2008 13:19

Bare fordi du kan ride en hest uden problemer er det absolut ikke ens betydning at den ikke har en handelsfejl.

En hest kan godt i nogle tilfælde gå upåklageligt med feks. spat, men derfor er spat stadig en handelsfejl.

Er en hest på nogen måder syg eller fejler andet, er det en fejl ved hesten. og i forbindelse med en handel kaldes det en handelsfejl.

en hest er kun fri for handelsfejl hvis den er absolut 120% sund og rask uden nogen form for fejl eller lign.

så kan man diskutere graden af en handelsfejl og om den har nogen betydning. men en fejl er en fejl. og allergi er en fejl, uanset om den har betydning for ridning af hesten eller ej.

Super lækker dressurvallak sælges.

se ham på min præsentation.

0
0
Svar på denne tråd

Allergi
Forfatter: 
Dato:  08-08-2008 15:54

Jamen, vi er da ikke uenige om, at allergi er en handelsfejl.

Men spørgsmålet er jo om hesten også havde allergi på handelstidspunktet??? Allergi kan jo ligesom spat og andre handelsfejl dukke op efter handelstidspunktet. Og lige præcis allergi kan være svært at tidsfæste.

Har hesten nu hos tidligere ejer stået opstaldet i et miljø, hvor allergien ikke brød ud. Jamen, hvordan skal sælger så vide at hesten er disponeret for allergi???

Jeg har som skrevet ovenfor købt en hoppe i februar, som har stået hos avler siden fødsel og de har aldrig bemærket, at hesten har haft sommereksem - og det er helt sikkert af den simple årsag at min hest der har gået på en fold uden en masse skov/træer omkring og intet stillestående vand. Men jeg er glad for hesten, og med et eksemdækken og noget salve, så ser den helt fin ud i pelsen og fungerer super under rytter. Hvorfor skulle jeg så gøre mere ved det?

BR Vivaldi 17½ dressursadel sælges

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  23-08-2008 20:20
Jeg stod selv i samme situation, da jeg for 2 år siden købte min hest. Tidligere ejer havde haft hesten ca 6 måneder, og have ikke haft nogle problemer med allergi.
Da jeg så fodre hesten med hø og frøgræs, er den tydeligt allergisk overfor begge dele.
Henvender mig til sælger, hun har aldrig fodret med dette, men kun givet wrap, og har derfor været uvidende om hestens allergi.
Jeg anså det for at være ganske umuligt for mig at bevise, at hesten havde det på købstidspunktet, så opgav at gøre mere ved det. Men det har ikke altid været uden problemer at have en hest med allergi, da det bl.a er et krav til opstaldningsstedet, at der fodres med wrap og ikke gives frøgræs på folden.
Det er bestemt en handelsfejl, men umuligt at bevise, og man er som køber, derfor meget dårligt stillet i sådan en situaition.
Håber du finder en løsning på problemet.

4 stk. 120 liters fodertønder sælges. Kun 100 kr. pr. stk.

Kan afhentes i Århus.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider