Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Økonomi, samfund og love

prøvetid i handel
Forfatter: 
Dato:  27-07-2008 10:13

Jeg har en pony til salg og nu har der været en familie ude og prøve hende og de vil gerne have hende på prøve hjemme i 14 dage for at være sikker på at de ikke køber "katten i sækken"

Jeg har accepteret en låneperiode på 14 dage og syntes egentligt at det er fint at rytter og hest får tid at se hinanden lidt an.

Men hvordan griber jeg det an ??

Skal de betale for hesten ved levering ??

Eller skal jeg først have betalingen for hende når de har bestemt sig ??

hvor meget udstyr skal de have med til lånet ? der følger ikke sadel med i handlen men jeg kan jo dårligt låne hende den uden en sadel til at ride i ?!

Det er deres første køb så jeg prøver at vejlede dem lidt uden at give for meget køb på mine egne muligheder, men er der noget jeg særligt skal være obs på i en handel ??

Jeg regner med at lave en overtagelses kontrakt og en midlertidig lånekontrakt.

June

Man er klog når man ved, hvad det er man ikke ved noget om

Nothing improves with age

0
0
Svar på denne tråd

pengene inden
Forfatter: 
Dato:  27-07-2008 10:26

du sender hende på prøve evt , kan de deponere dem til dig.

depositium for udstyret som de får tilbage når udstyret retuneres i samme stand.

købs kontrakt laves hvor i der står skrevet at familien har en prøvetid på 14 dage der efter er handlen bindende

vh Berit

Tinker hingsten De Dagda står til rådighed

Type 8,5 og helhed 8,5

skridt 7,5 trav 8,5 galop 9,5

Røngten uden anmærkninger

Se hans fulde kåringsbeskrivelse på

www.jlt-tinkere.dk

til salg

0
0
Svar på denne tråd

Før......
Forfatter: 
Dato:  27-07-2008 12:43

Som Berit skriver, så få pengene når de henter hesten. Og få også et depositum der dækker dit udstyr fuldt ud, i tilfælde af at du aldrig ser det igen eller det går i stykker.

I laver en kontrakt og i den bliver i enige om hvem der i lånetiden har ansvaret for hesten, i tilfælde af sygdom og død osv.

Hav ALT skrevet ned og tag evt. billeder af hest og udstyr før de henter noget af det.

De er måske søde nok nu, men du kender dem ikke, så gør hvad du kan for at sikre dig selv bedst muligt.

Mvh. Annette

Fjordhopper tilbydes bedækning ved fjordhingsten

Dukat Halsnæs FJH 718 www.stutteri-soendergaard.dk

Vil du gerne arbejde med både børn og dyr?

Læs mere på min præsentation!

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  28-07-2008 07:39

findes det som en standard kontrakt eller skal jeg selv stykke en sammen ??

June

0
0
Svar på denne tråd

det at de er
Forfatter: 
Dato:  29-07-2008 18:21

første gangs købere , gør det da ikke let at lave en kontrakt ? det skrammer dem fra hvid og sans hvis du skriver at hvis hesten dør skal du have antal kr ,- .. tro mig :) jeg skulle bare låne ud med forkøbsret og skrev alt ned .. alt ! og de blev skræmt og fik ikke lov at låne hesten .. men jeg ville tage en snak med dem og fortælle at det ikke er for at være mistroisk eller noget , men det er for begge parters skyld at kontrakten bliver lavet .

0
0
Svar på denne tråd

Hest på prøve.
Forfatter: 
Dato:  30-07-2008 09:49

Hvis jeg var dig, ville jeg aldrig sende min hest på prøve.

Jeg taler af erfaring.

Havde en pony tilsalg, køber ville låne ponyen i 8 dage, ok, de hentede ponyen uden udstyr, dog fik de hovedtøj med.

Dagen efter ringede de, ponyen havde fået kolik, fordi de havde givet den warp, hvilket de havde fået at vide, at ponyen ikke var van til.

Så ringede de igen, dyrlægen havde fundet ud af, at ponyen skulle ha ordnet tænder og var for tynd (hun var lige taget fra hendes store føl og ja, for tynd, men det vidste de jo godt).

Derudover stod ponyen lidt udadvendt på det ene forben, hvilken var et stort problem for dem.

Jeg bad dem om, at komme med ponyen, men den kom først, da de 8 dage var gået også havde de "glemt" hovedtøjet.

Her stoppede det ikke, Hestens værn kom, jeg var blevet anmeldt for misrøgt af mine heste, for ponyen var jo for tynd.

Hestens værn gemmengik min stald, fold, heste og foderplan, alt var ok, et prima sted, sagde de fra hestens værn, men ponyen var for tynd, men når hun 3 uger før var taget fra føllet, måtte man jo regne med, at der ville gå lidt tid, inden hun havde taget på igen.

Efter dette sender jeg ingen heste på prøve igen, køberene er meget velkommen til, at komme her og ride ligeså mange gange de ønsker dette, hestene må køres til dyrlæger og ridehuse, hvis køber ønsker dette, men jeg skal med.

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  30-07-2008 10:56

Jeg har virkeligt også mine betænkeligheder Komma :-)

men nu er situationen sådan at jeg i hele august måned ikke har tid eller muligheder for at have en fremmed rytter rendende i timevis.

Og dermed "tvinger" det mig lidt ud i at give dem lov til at prøve hesten.

Jeg har så tænkt mig at følge op på den flere gange undervejs i forløbet, også for at hjælpe lidt til.

De har fortalt indgående om deres opstaldning og forhold til hesteholdet, og har haft andre heste gående på deres ejendom så fodring osv. ved de nok om til at jeg tør lade dem tage den risiko.

Mht rytteren så er hun en meget dygtig pige som handlede hesten noget nær perfekt da hun var her og prøve den, og det er hun den første der har kunnet.

Og de få guidelines jeg gav hende undervejs i ridningen dem tog hun 100% til sig og hun havde helt styr på både sig selv og hesten.

Det var så dejligt at se på!

Jeg har ikke is i maven over det, nærmest tværtimod. men jeg har tænkt mig at lave et prøveudkast til en salgs/lånekontrakt og så tage en snak med dem omkring krav og forventninger mm. inden jeg kører op og afleverer hesten til dem.

Mht udstyr er jeg så noget mere på den da hun deler sadel med vores anden unghest men det må jeg se om jeg kan fixe på en eller anden vis 8-)

June

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider