Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Økonomi, samfund og love

Hvis man avler og tjener under 50000 kr
Forfatter: 
Dato:  26-07-2008 00:39

Jeg har læst forskellige tråde i dette forum, og kan læse mig frem til, at man ikke har pligt til at momsregistrere sig hvis ens årlige indtægt er under 50.000 kr årligt.

Jeg har en hoppe, som jeg med tiden ønsker at få bedækket en gang eller to. Lad os antage, at jeg på et år tjener 30.000 kr på at sælge et føl - så ligger jeg jo under den magiske grænse på 50.000 kr. Og hvad sker der så med min indtjening? Er den så skattefri eller hvordan beskattes jeg af den?

Måske et dumt spørgsmål, men jeg aner virkelig intet om den lovgivningsmæssige/økonomiske side af sagen, hvad hobbyavl angår.

"Når vi tager vore drømmes tågede slør af hesten, fremstår den endnu mere bemærkelsesværdig end før." - Andrew McLean

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  27-07-2008 14:08

Det er rigtig at du ikke behøver at være moms reg når du tjener under 50000 kr om året, men du slipper ikke for at betale skat af det tjente beløb, det skal føjes ind under b-indtægt når du laver selvangivelse

Mvh

Christina

Ejer af fem dejlig guldklumper.....

Og 6 til juni i år

Ja så blev det til 6 - den lille ny hingst kom den 16.07.08

Han skal hedde Vivaldo

0
0
Svar på denne tråd

Tak Christina...
Forfatter: 
Dato:  27-07-2008 16:14

Selv om jeg gerne havde set du var kommet med et andet svar, hehe :D

Jeg kan ihvertfald hurtigt regne ud, at avl skal være udelukkende for fornøjelsens skyld - ikke noget man skal påregne at få noget ud af rent økonomisk. Med udgifter til bedækning, dyrlæge, ekstra foder samt pasning af den bette i mindst et halvt års tid, så gætter jeg på at tallene på bundlinien nærmest ender i det røde felt :D

"Når vi tager vore drømmes tågede slør af hesten, fremstår den endnu mere bemærkelsesværdig end før." - Andrew McLean

0
0
Svar på denne tråd

Hobby....
Forfatter: 
Dato:  27-07-2008 17:15

Så længe du kun får et føl om året, så er det hobby og så behøves du ikke opgive noget. Lille Lise der sælger sin ridehest opgiver jo heller ikke indtægten og betaler skat.

Ellers skal du lade dig virksomhedsregistrere og så trække udgifterne fra.

Mvh.
Charlotte
Züchten heißt: Denken in Generationen!

Lovende DV- og Welsh Mountain-føl/ungheste sælges
* * * * *
Jord bortgives
* * * * *
0
0
Svar på denne tråd

Det lyder som om....
Forfatter: 
Dato:  27-07-2008 21:38

Det lyder som om det kunne gå hen og blive en underskudsforretning...så jeg skal lige overveje om jeg vil gå ind i avl med risiko for at det bliver en "tabsforretning". Ikke for at lyde pengegrisk, men jeg havde håbet på, at det som minimum kunne "løbe rundt", men jeg sad og lagde budget og der så det ud som om det kunne gå hen og blive en temmelig dyr fornøjelse :)

0
0
Svar på denne tråd

Ja som min
Forfatter: 
Dato:  28-07-2008 01:01

kære kollega siger: for at blive millionær på heste avl - så er det nødvendigt at være mange-millionær fra starten; som tiden går bliver man så millionær....

MVH Janni

Den heldige ejer af en

meget økonomisk hest

hvad angår

foder !

0
0
Svar på denne tråd

JLH....
Forfatter: 
Dato:  28-07-2008 11:39

Den var faktisk meget god....

0
0
Svar på denne tråd

Ja, for at tjene penge på heste...
Forfatter: 
Dato:  28-07-2008 11:47

... så skal man starte med at have mange penge

Den har jeg også brugt, når folk har spurgt mig, om der er penge i hestesport og -avl :-P

0
0
Svar på denne tråd

Hvis det
Forfatter: 
Dato:  05-08-2008 16:17

er din private hest som du vælger at få føl på skal du hverken betale skat eller moms - uanset hvad du sælger føllet for.

Jeg snakkede med told og skat da jeg opdrætter hunde og beskeden var at så længe det var på hobby-basis og jeg i gennemsnit ikke havde mere end 1-2 kuld om året og mit hundehold ikke var af en størrelse så det var erhvervsmæssigt, så skulle der hverken betales moms eller skat.

Så ifol du roligt din hoppe. En eventuel gevinst fra salg af føl er ikke skattepligtig og heller ikke momspligtig selvom prisen overskrider 50.000 kr.

Får du flere hopper og avler som erhverv, så skal du selvfølgelig beskattes af indkomsten samt betale moms ved omsætning på mere end 50.000 kr om året, men omvendt kan du så også trække alle udgifter osv fra.

To dejlige islændere udlånes til gode hjem og til absolut erfarne ryttere eller som selskabsheste. Gerne hver for sig. Se præsentation.

Ingen er både ærlig og fjendeløs

0
0
Svar på denne tråd

Louise E...
Forfatter: 
Dato:  09-08-2008 00:44

Det var godt nok dejligt at høre! Jeg var nemlig lige ved at synes det kunne være lidt ligemeget, hvis hele overskuddet blev ædt op og jeg måske ovenikøbet skulle til at sætte penge til.

Jeg vil sige at avl vil være absolut på hyggebasis, ikke mindst fordi jeg vil bestræbe mig på dels at finde en rigtig god hingst (og det koster jo) og så passe og pleje både hoppen og den bette efter alle kunstens regler (læs: masser af udgifter :D )

Og det kan jo hurtigt gå hen og blive en dyr fornøjelse og en tidskrævende affære. Og uden at lyde grisk, så ER det da sjovest at få lidt ud af anstrengelserne i sidste ende... :)

0
0
Svar på denne tråd

øhhh...
Forfatter: 
Dato:  16-08-2008 10:35

nu sidder jeg lige her og har læst tråden, og så er mit spørgsmål, hva så med en hingst, når den laver 4-7 bedækninger om året?? og der er kun snakke om en..

hilsen berit..

hubertus jubilee dressur sadel og andet udstyr sælges..

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider