Vi har været i næsten samme situation....
Sælger fik en uvildig dyrlæge til at handelstjekke hesten, som desværre ikke gik igennem - hesten var lettere halt på det ene forben.
Den uvildige dyrlæge mente, at det var en "foldskade" og at den højst sandsynlig ville gå gennem en bøjeprøve små 3 uger senere.
Ovennævnte var, hvad sælger oplyste mig i telefonen.
OBS
Sælger havde oplyst os om - da vi prøvede hesten - at den havde stået stille et par måneder, da den var lidt on/off halt på det ene forben - men den havde det sidste 3/4 år jævnligt startet stævner, og der var absolut heller intet at se/mærke, da vores datter prøvede hesten, hverken første eller anden gang.
Sælger oplyste, at hendes/hans normalt benyttede dyrlæge havde tilset hesten og behandlingen havde været ro og masser af foldtid...
Ved det andet handelstjek var jeg selv til stede.
Skal skynde mig at sige, at jeg kun kan se om en hest er halt, hvis den "nægter at støtte på benet" (yes, overdrivelse fremmer forståelsen).
Samme uvildige dyrlæge foretage atter bøjeprøve på alle 4 ben - og hesten var rengående.
Dog havde jeg en underlig fornemmelse af, at det var den ikke - og der blev lavet endnu en bøjeprøve - og den uvildige dyrlæge var sikker i sin sag - hesten gik gennem handelstjekket uden anmærkninger.
Alt var jo herligt - og jeg bad om at få taget en dopingprøve; noget som vores egen, tidligere dyrlæge opfordrede til ifm anmærkelsesfri handelstjek....
Stor var sælgers og den uvildige dyrlæges undren - men da det var mig, som skulle betale for dopingprøve, kunne jeg ikke se noget forkert deri.
Sælger leverede hesten et par dage efter - vedkommende trak selv hesten ud af traileren, gik selv rundt med hesten i ridehuset og sælger trak selv hesten ind i stalden/boxen.
Alt var "lutter lagkage" 
Men - 2 dage efter at sælger havde leveret hesten, var den "småtgående" på det ben, som blev "kaseret" ved den allerførste bøjeprøve.
Vi lod hesten få fri et par dage - men desværre var den stadig "småtgående", da vores datter red den på 7. dagen.
Fik vores egen dyrlæge ud - bøjeprøve på alle 4 "fusser" blev foretaget - og hesten blev kaseret med oplysning om, at den var uegnet til ridebrug.
Egen dyrlæge kiggede papirerne igennem fra det allerførste handelstjek og var total mundlam.
Det som sælger havde oplyst i telefonen som værende lettere halt, var ikke korrekt.
Iflg den uvildige dyrlæge udviste hesten en halthedsgrad på 3, hvoraf 5 er den slemmeste.....
Og iflg vores egen dyrlæge, så ville en hest med halthedsgrad 3 ikke blive rengående på 3 uger...
Kontaktede sælger pr telefon samme aften, som vores egen dyrlæge havde været der, for at oplyse at handlen skulle annulleres.
Dette ville sælger ikke acceptere/godkende, da den uvidlige dyrlæge jo havde godkendt hesten, hvilken jeg jo selv havde overværet.
Sælger blev ret så negativ, da jeg oplyste, at vores dyrlæge havde foretaget spat-bøje-prøve(!) og ikke blot en almindelig(!) bøjeprøve. Vedkommende mente, at det så var derfor at hesten var "småtgående"...
Kontaktede egen dyrlæge for at høre, hvad jeg så skulle gøre...???
Jeg skulle sende et anbefalet brev samt et alm brev, hvori jeg bekendtgjorde sælger med de fejl og mangler, som vores egen dyrlæge havde konstateret.
(det var faktisk kun venstre bagben, der "duede")
Sælger ville stadig ikke acceptere, at vi ønskede handlen ophævet...
Vi kontaktede telefonisk en hesteadvokat for at høre, hvordan man skulle forholde sig i en sådan situation.
Vi havde gjort det korrekte ved at sende vores begrundelse anbefalet samt med alm brev - herefter skulle vi "blot" afvente sælgers tilbagemelding.
Og tilbagemelding kom via et brev fra sælgers advokat, om at man ikke kunne forstå at handlen skulle annuleres, idet hesten jo var godkendt af en af sælger bestilt uvildig dyrlæge.
Og dén dyrlæge var uvildig iflg vores egen dyrlæge, idet den uvildige dyrlæge på intet tidspunkt havde haft med hesten at gøre.
Kontaktede atter advokaten telefonisk.
Rådet var nu, at hesten skulle røntgenfotograferes på alle 4 "fusser".
Dette blev iværksat og forklaringen kom.
Det ben, som blev "kasseret" ifm det allerførste handelstjek, havde en gammel skade (kodeskålen) var flækket.
Det andet forben kunne godt skyldes den tidligere oplyste on/off hatlhed - haltheden på bagbenet var "kun" en øm sål.
Ydermere kontaktede vores dyrlæge den dyrlæge, som sælger oplyste havde tilset hesten tidligere. Denne dyrlæge havde absolut intet kendskab til den pågældende hest - dyrlægen havde kun stået for vaccinationer....
Herefter overdrog den videre korrespondance til advokaten.
Det blev til mange og lange redegørelse fra vores side samt vores egen dyrlæges side - og fra den uvildige dyrlæges side.
Enden på det hele blev - efter næsten ½ år - at vi indgik kompromis med sælger i samråd med vores advokat.
Vi fik ikke dækket samtlige udgifter i det halve år - men skidt pyt med det.
Sælger hentede selv hesten og vi fik vores penge.
Vi kunne sagtens have krævet samtlige udgifter i det halve år dækket, men iflg vores advokat så ville sælger blive erklæret insolvent i rigtig mange, mange år.
Vores "venlige hjerte" løb af med os og kompromis'et blev indgået, idet sælger var en yngre person, hvor hele familien havde været med til at betale udgifterne - og sælger lærte noget ved denne handel....
Sælger oplyste inden vedkommende kørte herfra, at hun/han ville lade hesten slå ned, da det åbenbart stod så slemt til.
Vi kan jo så kun håbe, at tanke blev til handling.
Det var en billig(!) hest - 35.000 kr, og sælger var endda gået ned i pris - så vi ofrede ikke penge på røntgen ifm handelstjekket.
Så man kan godt lade en handel annullere pga dyrlægefejl...
Vi har ved dén handel lært at kun vores egen dyrlæge er god nok.
Den omtalte hest var hos os død-/uanvendeligforsikret (incl sygeforsikring) og da jeg ophævede forsikring, bekendtgjorde jeg vores forsikr.selskab om den handelsfejl hesten havde - mere så de var forbedt, hvis(!) sælger alligevel ikke lod hesten slå ned, men derimod solgte den igen og evt nye ejere ville forsikre hesten i samme forsikr.selskab.
.................................
Selv da vi købte den næste hest af en virkelig god bekendt til os - som kort forinden handlen havde ladet hesten gennemgå et uvildigt handelstjek samt røntgen ifm ændring i sælgers forsikringspolice - så blev hesten handelstjekket af vores egen dyrlæge.