Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Økonomi, samfund og love

 Er der en lønningsbogholder herinde?
Forfatter: 
Dato:  24-01-2008 10:30

Jeg kan ikke lige finde ud af, hvor jeg skal søge på følgende spørgsmål


Spørgsmålet drejer sig om: En virksomhed der har 14 dages lønninger, hvor medarbejderne selv skal sørge for, at aflevere timesedler.


En medarbejder får ikke afleveret timesedlerne rettidigt og får derfor først udbetalt lønnen 4 uger efter sammen med den næste 14 dages periode, MEN der er stadig kun trukket fradraget for 14 dage, er det iorden??


Iflg. virksomheden, så er dette vedtaget fordi det er medarbejderens eget ansvar at aflevere rettidigt og lønnen i systemmet er sat op til 14 dage basta! Er det en hjemmestrikket regel eller er det lovligt?


Jeg spørger både lovmæssigt, men også etisk?


Mvh

Charlotte, der accepterer at andre har deres egen mening.



0
0
Svar på denne tråd
 
 forkert
Forfatter: 
Dato:  24-01-2008 10:35

man må ike bruge 14-dages fradrag på en 4ugers periode som arbejdsgiver


jeg er godt nok ikke ansat i en lønnings afd, men arbejder i et firma med mange timelønnede og her går den ikke!


Men at medarbejderen selv er skyld i lønnen kommer forsinket er ok, hvis sedler ikke er afleveret rettidigt for at lønnen kan udbetales rettidigt.




Karina



0
0
Svar på denne tråd
 
 Karina
Forfatter: 
Dato:  24-01-2008 10:37

Kan du henvise til noget konkret, så det kan bevises overfor arbejdsgiveren?


Jeg er med på, at medarbejderen selv er skyld i forsinkelsen Men jeg er ikke enig i fradraget Ved bare ikke hvor jeg kan henvise til det?


Mvh

Charlotte, der accepterer at andre har deres egen mening.



0
0
Svar på denne tråd
 
 I et....
Forfatter: 
Dato:  24-01-2008 12:59

ordentligt lønsystem vil det automatisk være sat op til, at når den forsinkede timeseddel indberettes i den næste lønperiode med den dato, hvor den hører til, tager systemet automatisk fradraget for perioden med..


Fejlen ligger nok i, at lønmedarbejderen ikke har indberettet 14-dags sedlen med den rette dato.


Mvh

Line





Frelst... heldigvis ;-)


Den som aldrig laver fejl, laver som regel slet ingenting

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hm LineG
Forfatter: 
Dato:  24-01-2008 13:13

Hvordan skal det forståes med datoen? Skulle medarbejderen have tastet datoafgrænsningen for begge perioder eller?


Jeg ved firmaet har C5 et system jeg kender utroligt godt, bare ikke på løndelen Til gengæld ved jeg, at det sagtens ville kunne lade sig gøre, såfremt man bare "spørg" Pceren rigtigt Problemet er hvis medarbejderen ikke kender mulighederne i systemmet og man så firmamæssigt "bare" har taget en beslutning.


Kender du loven/kutome omkring det?


Mvh

Charlotte, der accepterer at andre har deres egen mening.



0
0
Svar på denne tråd
 
 Da jeg...
Forfatter: 
Dato:  24-01-2008 13:41

for rundt regnet 100 år sad på et lønkontor og timesedler kom for sent ind, fik folk naturligvis først penge til næste lønkørsel - vi kan jo hverken trylle eller kigge i en krystalkugle ;-)


Hvis den forsinkede timeseddel tilhørte eksempelvis uge 1 og 2, men først bliver indberettet i lønperioden for uge 3 og 4, ville jeg stadig indberette den med startdatoen for den første dag i uge 1 - for så vil lønsystemet selv regulere og tage fradraget for første periode med. Dog kender jeg ikke C5 og mulighederne i dette system - men jeg kan da ikke forestille mig, at det ikke kan lade sig gøre.


Men der er nok ingen lovgivning omkring det - hvis ikke de er til hverken at hugge eller stikke i, ja så kommer pengene jo først retur til næste år sammen med årsopgørelsen.


Men kutyme - ja...!!! jeg kunne da ikke, som lønmedarbejder, drømme om at lade være med at regulere skatten. Folk bliver jo "straffet" nok ved at måtte vente på lønnen, fordi de har afleveret for sent - man behøver vel ikke straffe dem yderligere ved at nægte at bruge deres fradrag.


Mvh

Line





Frelst... heldigvis ;-)


Den som aldrig laver fejl, laver som regel slet ingenting

0
0
Svar på denne tråd
 
 Fagforeningen
Forfatter: 
Dato:  25-01-2008 11:15

eller skat.


Hør da fagforeningen efter hvordan reglerne er. Man kan vist også kontakte skat for det er egentlig for meget betalt. Man kan godt regulere det som arbejdsgiver, hvis de ikke vil må man vel selv kunne gøre det.


Camilla

0
0
Svar på denne tråd
 
 jeg mener...
Forfatter: 
Dato:  25-01-2008 20:46

at man sagtens kan bruge hele dit fradrag til denne lønkørsel, mener man har 30-31 dages fradrag pr md, og har du kun brugt halvdelen, kan hun næste gang, give dig det du mangler oveni!!! altså først 14 dags fradraget og så 14 dagsfradrag... Håber du forstår, det kan ihvertefald lade sig gøre i vores firma hvor jeg laver løn, hvis nogle er kommet for sent!!!:o)


Det kommer jo ikke hende til gavn ikke at gøre det, det sviger jo kun til din "numse", så kan ikke se hvorfor hun ikke skulle gøre det.





Hilsen

Fra

Bitten

Basse savnet og elsket R.I.P

Carracci er min super hest.





0
0
Svar på denne tråd
 
 nu sker
Forfatter: 
Dato:  29-01-2008 13:01

der jo ikke andet end at den overskydende skat bliver udbetalt til næste år skat beholder dem jo ikke.


Men alle systemer kan automatisk eller mauelt regulere antal skattedage.


Der kan laves tilbagereguleringe med det kan være noget besværligt .)




0
0
Svar på denne tråd
 
 Bec løn
Forfatter: 
Dato:  31-01-2008 07:05

jeg kører lønningsbogholderri (Becløn) både for md. løn og 14 dags løn.


Når man køre 14 dags løn vil der automatisk blive trukket for 14 dage. (den ansatte er lagt ind under kategorien 14-dags løn)


Der er så flere mulighedder . Man kan kører 2 gange 14 dage, en for hver periode, det vil så give 2x14 dages fradrag. Den løsning ville jeg vælge, for her vil så være de korrekte perioder sat ind, dette har ikke noget at gøre med udbetalingstidspunktet. Det er kun det bogføringsmæssige det får betydning for.


Man kan også manuelt reg. skattedage, så det passer til 4 uger istedet for 14 dage. Bemærk at md fradrag ikke kan anvendes da det svarer til 4,3 uger.


Vedkommende er klart berettiget til at få sit fradrag.


Det kan også reguleres i næste lønkørsel, altså skatte dage. Men som der bliver skrevet herinde, så vil de under alle omstændigheder blive udbetalt af skat næste år, der er ingen der beholder dem, men det er jo lang tid at vente.



mvh

Annette

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider