Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Økonomi, samfund og love

Måske klaphingst-retur?
Forfatter: 
Dato:  21-09-2007 11:43

Min veninde har d.18/8-07 købt en lille pony hos en hestehandler. Ponyen står i annoncen til at være en vallak på 7 år.

Ponyen bliver hentet ind fra fold (hvor den går alene), bliver bundet på staldgangen, striglet, nusset, rørt overalt på kroppen, på benene og kommer med i ridehus, hvor den ifølge sælger aldrig har været før. Sælger oplyser også, at ponyen har været brugt som selskabspony for en hoppe. Ponyen tager alt med ophøjet ro og bliver købt for at bruges som børnepony.

Da ponyen kommer hjem, er den ene af stedets store pony hopper i brunst og der viser ponyen sig lidt, men er dog til at styre.

Han står i boks med en shetlænderhoppe, og dette går fint.

Nu har den store hoppe så været i brunst igen, og nu er ponyen en ren djævel. Han bryder ud sin boks, stejler og er helt udenfor pædagogisk rækkevidde.

Han er blevet skilt fra de 3 hopper, men løber så bare frem og tilbage langs hegnet. Han vil ikke spise og sådan har det været en hel uge nu.

Køber har kontaktet 3 forskellige dyrlæge for at høre om ponyen evt kan være klaphingst og hvordan man beviser dette. De to dyrlæger siger bare "send den retur" og den sidste synes ikke køber skal spilde sine penge, på at få undersøgt om ponyen er klaphingst.

Køber har kontaktet hestehandler for at høre om hvornår ponyen er kastreret, og det har han lovet at finde ud af til idag. Dette har han dog glemt, så køber har aftalt at kontakte ham igen i eftermiddag.

Der er ikke lavet noget kontrakt på købet. Køber har kun en seddel hvor der står: 1 pony, navet og datoen.

Køber har fået vaccinationsbog med på ponyen og den er vaccineret i november 06 og januar 07.

Hvad gør man i sådan en situation?

Køber vil allerhelst beholde ponyen, da hun jo har oplevet den være sød og fredelig og har brugt den til trækketure med et lille barn. Pt tør hun ikke have børn med ud til ponyen, og de store piger der har de andre ponyer og også bange for at gå på folden, når vallaken er der, fordi han stejler.

Kan ponyen sendes retur når der ikke er nogen kontrakt?

Er det mon muligt at den er sød og rar, hvis den kun går med vallakker? Kan man sælge sådan en, hvor man selvfølgelig oplyser om ens oplevelser med ponyen?

Er det bedst at aflive den, så den ikke kommer fra sted til sted til sted.

Håber på lidt hjælp, til at løse dette problem.

Mvh Sessa -og den lille sorte Sylvester
♥ Endelig er Sylvester min

Man bliver aldrig for stor til en shetlandspony

0
0
Svar på denne tråd

Jeg har
Forfatter: 
Dato:  21-09-2007 12:51

lige sendt dig en PB - for jeg vil meget gerne vide hvilken hestehandler det drejer sig om. Det lyder nemlig rigtig meget som en pony "min" staldejer købte tidligere på året hos en hestehandler til sin søn.

Vi havde også mistanke om klaphingst, da den opførte sig rigtig meget hingstet og ville have det undersøgt hos dyrlægen. Men den nåede at bide sig uhjælpeligt fast i armen på en pige i stalden og den røg derfor retur til hestehandleren inden den nåede at gøre mere skade.

Jeg håber ved gud ikke, at det er den samme pony, der er sendt videre ud til små børn.

Mvh

Line

DV hoppe, 3 år, efter Churchill,kan købes. Forventet stang ca. 162. Er påbegyndt tilridning, som går over al forventning. Skriv for mere info.....

Den som aldrig laver fejl, laver som regel slet ingenti

0
0
Svar på denne tråd

Klaphingst
Forfatter: 
Dato:  21-09-2007 17:47

Det vil koste ca. 1000 kr at få undersøgt om hesten er klaphingst. Problemet er jo så hvad man så gør...

Hvis den er klaphingst skal den jo opereres, dette koster normalt 5000, hvem skal betale dette, hestehandler eller ejer og er det noget man er villig til at ofre??

Hvis den ikke er klaphingst, men bare er hingstet af sind, skal den så sendes tilbage???

Bare lige til overvejelse...

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider