Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Økonomi, samfund og love

købelov
Forfatter: 
Dato:  17-09-2007 07:43

Kan nogen svare mig på, om jeg skyder mig i foden ved at underskrive følgende handelsaftale:

Ponyen er købt som beset. Det skal dog siges, at ponyen er handelsundersøgt og røntgenundersøgt.

Handelen kan ikke gå tilbage, når hingsten er kastreret, da den følgelig ikke har nogen værdi for sælger, som har brugt den som avlshingst.

Bliver købeloven sat ud af spil her? Vi ønsker selvsagt ikke at lade handelen gå tilbage, men vil dog ikke stilles ringere ende andre købere af heste.

Hilsen

Anne Marie Lyngaae

Rugbjerggård hestepension.
Forhandler af foder fra Marstall.
0
0
Svar på denne tråd

hvad vil du opnå ??
Forfatter: 
Dato:  17-09-2007 10:19

Jeg forstår ikke helt hvad det er du vil opnå når du skriver følgende:

"Vi ønsker selvsagt ikke at lade handelen gå tilbage, men vil dog ikke stilles ringere ende andre købere af heste."

Sune

0
0
Svar på denne tråd

købelov
Forfatter: 
Dato:  17-09-2007 10:48

Det jeg mener er, at skulle det vise sig at ponyen eksempelvis skulle have en grundlæggende skavank, som ikke er påvist ved den kliniske undersøgelse eller ved røntgen,men som viser sig efter at ponyen bliver taget i ridning, kan man jo som køber gå tilbage og enten få en kompensation eller lade handelen gå tilbage.

Ved at skrive at handelen er irreversibel, fordi hingsten er blevet til en vallak betyder vel, at sælger helt fraskriver sig ethvert ansvar, og at købeloven bliver sat ud af kraft.

Jeg forstår så udmærket sælger, men skal bare have det helt på det rene, før jeg beslutter, om vi så skal handle eller ej.

0
0
Svar på denne tråd

Uden at
Forfatter: 
Dato:  22-09-2007 19:51

vide det med sikkerhed vil jeg mene at det afhænger af om sælger er at regne for erhvervsdrivende eller ej.

Hvis det er salg fra privat til privat kan man aftale lige nøjagtigt det, man vil og købeloven kan på den måde "sættes ud af kraft".

Bull terrierhvalpe forventes i begyndelsen af oktober. DKK stambog.

Ingen er både ærlig og fjendeløs

0
0
Svar på denne tråd

Jeg ville
Forfatter: 
Dato:  22-09-2007 20:44

nok sørge for at der bliver skrevet efter afsnittet med:

Handelen kan ikke gå tilbage, når hingsten er kastreret, da den følgelig ikke har nogen værdi for sælger, som har brugt den som avlshingst.

et eller andet omkring, at skulle der opstå noget med hesten senere, der kan tilbagevises som en fejl/skavank på hesten inden købstidspunktet, så gælder den almindelige købelov selvfølgelig.

Mvh

Line

DV hoppe, 3 år, efter Churchill,kan købes. Forventet stang ca. 162. Er påbegyndt tilridning, som går over al forventning. Skriv for mere info.....

Den som aldrig laver fejl, laver som regel slet ingenti

0
0
Svar på denne tråd

købelov
Forfatter: 
Dato:  23-09-2007 16:00

Vi har købt ponyen med den oprindelige ordlyd. Vi har så bare fået sælger til at udfylde en sundhedserklæring. Det er måske ikke godt nok, men måske alligevel.

0
0
Svar på denne tråd

ikke fraskrive købeloven
Forfatter: 
Dato:  24-09-2007 11:55

mit råd er snak med en advokat, emn jeg er 99,9% sikker på du ike kan fraskrive dig købeloven, dvs hvis der inden for 2 år findes ting med dyret kan der blive en sag ud af det iht købeloven.. desværre.

feks må man jo heller ikke længere skrive "købt som beset"... den holder ikke vand i retten den formulering.

Karina

0
0
Svar på denne tråd

Købeloven
Forfatter: 
Dato:  24-09-2007 13:01

Du kan godt fraskrive dig købeloven, du skal bare være specifik, det er ikke nok at skrive at "hesten er købt som beset", men man kan fx. skrive at køber har fravalgt røntgen, og at reklamtionsretten derfor ikke gælder for fejl der kunne have været opdaget derved. Det har jeg fået oplyst af en dommer.

Mvh.
Charlotte
Züchten heißt: Denken in Generationen!

Lovende DV- og Welsh Mountain-føl/ungheste sælges
0
0
Svar på denne tråd

modsat...
Forfatter: 
Dato:  25-09-2007 10:10

den med røntgen har jeg fået at vide kun holde "hvis hesten koster en anseelig sum".. hvordan det så definres, for anseelig for en er småpenge for en anden.

her fik jeg så at vide der vilel blive taget udgangspunkt i forsikringssummen, dvs kræver selskabet røntgen? hvis de ikke gør det, behøver køber ikke røtgne hesten, men dermed ikek sagt at selskabet skal betale evt fejl/mangler, det kan godt falde tilbage på sælger...

Karina.

Karina

0
0
Svar på denne tråd

Hjælp os
Forfatter: 
Dato:  25-09-2007 19:35

Vi har købt en pony til vores datter. Da vi er ude og se på den siger sælger at den godt kunne være lidt sur når gjorden skulle spændes.Vi spørger så om den har gjordkrampe hvortil sælger svarer: Nej slet ikke. Vi spørger så nærmere ind til hvad hun mener. Hesten træder så et skridt til siden da gjorden strammes og vi spørger om det er det hun mener? Ja hvertfald ikke mere end det og at hesten nærmest sover på staldgangen derudover, svarer hun. Nu står vi så med en hest der sparker ud efter os når vi skal sadle op og den har forsøgt at smide vores datter af flere gange ved at bukke. Derudover er den meget sur og ikke til at komme i nærheden af når den er i brunst. Det har de ikke nævnt noget om overhovedet. Vi kontakter dem så telefonisk og skriftligt og fortæller om problemet og siger at vi vil lade handlen gå tilbage. Vi har skrevet under på Hestenettets kontrakt. Derefter får jeg så en meget sur far i telefonen som siger at det er noget fis og han truer med advokat og jeg skal gi dig. Jeg har læst mig frem til at når andet ikke er aftalt er det købeloven der gælder. Vi har gjort hvad vi kunne for at danne et overblik over hesten men vi kan jo ikke se at den sparker(det spørger vi også om ved første besøg og de svarer nej) og at den er utilregnelig omkring brunst kunne vi heller ikke se.Den er solgt som ridepony og hvad der følger med af stævner men man kan jo ikke tage til stævne med en pony der er utilregnelig. De ting er deres pligt at oplyse os om hvilket de ikke har gjort. Så vidt jeg kan læse mig til har de ikke andet valg end at lade handlen gå retur for hvis de ville sælge uden garanti osv skulle der stå: Hesten købes som beset på kontrakten, og det gør der ikke...Håber du kan danne dig et overblik af dette selv om det kun er brudstykker af historien.Hvad er din mening?

0
0
Svar på denne tråd

Rettelser
Forfatter: 
Dato:  26-10-2007 21:50

Der er en del misforståelser i denne tråd.

1. Købeloven gælder for private - ALTID - det er et civilkøb

2. Man kan godt aftale sig ud af købeloven, dog ikke ved forbrugerkøb (mellem privat og erhvervsdrivende)

3. Købeloven gælder uanset prisen på varen

4. Man kan ikke på forhånd udelukke misligholdsbeføjelser (fx ophæve)

5. Man kan ikke fratage reklamationsretten, men man kan formentlig begrænse den

6. Købt som beset holder ikke ved forbrugerkøb, men ellers er den god nok

Kristina

Opstaldning tilbydes i Ribe, se min præsentation.

Lærepony købes! Krav: Min LB dressur, LC spring.

0
0
Svar på denne tråd

123456...
Forfatter: 
Dato:  27-10-2007 23:28

Det er helt totalt afh af, om du har købt privat eller erhverv. Går du ind på siden for forbrugerstyrelsen står er klart, at købeloven kun gælder hvor der er en erhvervsdrivende blandet ind i det.

Vi har selv været i samme situation, så jeg undersøgte det.

Jeg tænker så også lige, hvor mange gange prøvede din datter hesten, før i købte?

Hvor mange gange lagde i sadel på og spændte gjord?

Forsøgte hesten også at smide hende af, inde i handlede? Hvis ja, hvorfor købte i så?

Hilsen Vibeke

Wrap sælges, mini bigballer, Nordjylland 200 kr

Jeg ønsker overhovedet ikke, at du ændre din mening, men jeg vil gerne have, at du prøver at se tingene fra en anden vinkel..

0
0
Svar på denne tråd

Købeloven
Forfatter: 
Dato:  11-03-2008 08:43

Hvordan er det nu lige med købeloven. Jeg har købt en herlig lille hest, hesten skulle fjernes hurtigt, jeg så den lørdag og blev overtalt til at hente den dagen efter. I kontrakten som er fra HN står der "ingen returret". Der står også at den er svær at rense hove på, det var intet problem at løfte hovene da jeg så den. Jeg fik at vide at det skyldes at den ikke var vant til det og at det bare skulle trænes væk. Det viser sig nu at hesten er uren i bøjeprøve. Sælger mener bøjeprøve på sådan nogle små heste er noget vrøvl. Hvordan står jeg som køber!

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider