Hej Maria, prøver lige at belyse dette lidt selvom det er et stykke tid siden - måske du stadig kan bruge det =)
<"Kan man melde en person for sort arbejde, hvis denne nægter at lade betaling/løn melde til told og skat? Personen har ikke eget firma."
Ja - såfremt personen ikke angiver det i sin Brutto B-indkomst - er det jo sort arbejde.
Mht. at personen ikke har egen virksomhed, spiller dette kun en rolle vedr. momsen! Såfremt der er tjent under 50 t.kr. skal indtægten angives på selvangivelsen privat, såfremt beløbet er over 50 t.kr skal personen moms registreres samtidig - dvs. oprette en virksomhed.
Jeg har i øvr. lige rådført mig med en af de garvede revisorer her på adr. og der skal ikke være en virksomhed bag for at have et medarb. forhold. en privat person kan godt sælge en ydelse til en anden privat person. Dog ser man helst at der laves udgiftsbilag til dok. for fastsættelsen af B indkomsten hos lønmodtageren/arbejdreren. Arb. giver skal ikke gøre noget i denne forbindelse.
Det ene problem i denne sammenhæng er, at såfremt dette "arb. forhold" vedr. indkomståret 2007, skal personen først angive indkomsten på sin selvangivelse for 2007 - dvs. senest 1. maj 2008. Såfremt dette er sagen, kan du jo ikke på forhånd melde en person.....
Det andet forhold som jeg studser over - er sætningen om at personen nægter at lade løn melde til SKAT? Arb. giver melder selv Løn, AM bidrag, ATP mv. til SKAT (evt. gør revisor) - hvor kommer lønmodtager ind i billedet og blander sig? Med mindre det er aftalt at der betales XX antal kr. til "arbejderen/lønmodtager" og denne melder dette som B indkomst - men så er vi tilbage i indberetningen 2008... Med mindre det selvfølgelig gælder indkomståret 2006 - så kan du jo anmelde det.
Den sidste ting er jo så det juridiske prospekt - som jeg slet ikke har forstand på - men det "lugter" jo lidt af bestilt sort arbejde der ikke flasker sig... og der er "arbejdsgiver" vel medskyldig??
vh Helena