|
|
| Leje af jord.. |
|
|
Jeg har lige snakket med min søde nabo. Han har ca. 3 ha jord der grænser op til vores knap 2 ha.
Han overvejer at hente tilskud hjem ved at lægge det i græs, for han gider ikke bøvlet med at så og høste mere.
Tanken er så at vi kan leje jorden af ham så vi får lidt mere græs til vores heste.
Men det som vi er lidt i tvivl om er, hvor meget man skal betale for sådan noget?
Jeg ved heller ikke om der er forskel på lejepriser alt efter hvor i landet man bor osv. Men til orientering kan jeg fortælle at det er i midtjylland. Og man kan vel heller ikke både blæse og have mel i munden? Altså hente tilskud hjem samtidigt med en lejeindtægt (altså som man opgiver til skattefar)?
Håber på at der er nogle kloge hoveder der kan hjælpe mig lidt??
Mvh
Mette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Leje af jord |
| Forfatter:  |
Lone |
| Dato:  |
03-04-2004 12:09 |
|
Jeg har også lige lejet 3 ha. jord, det skal jeg give 2000 kr for pr. hektar.Derudover skal jeg selv så græs og gøde det og ikke mindst hegne det ind.
Så det bliver en dyr fornøjelse inden det står færdigt.
Det er i østjylland.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Meget forskelligt |
|
|
Du skal regne med at det kan koste lige så meget i leje som han ellers kunne hente pr ha i tilskud og salg af afgrøder ( dækningsbidraget).
Så hvis det er under det beløb så er det faktisk fordi han er flink.
Ellers ligger jordleje prisen i vores område på ca omk 1000 kr/ ha hvis bonden er flink.
Ville han leje ud til en svinebonde som har et harmoni problem ville han nok kunne få en meget større leje ind.
Hilsen
Yankee
Er du til fart og fest så er travere bedst.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Leje af jord..del 2 |
|
|
Jeg er godt klar over at det kan blive smådyrt, men det som jeg ligesom leder efter er en ide om hvor meget han kan tage i leje når det er ham der henter Ha-støtten hjem, og at det sikkert bliver uden kontrakt osv..?
For hvis der bliver skrevet lejeaftale osv., er det vel reelt også os der kan hente støtte hjem osv?
Herude på landet er det jo med at få det hele så billigt som muligt, og der er heldigvis ingen svinebønder i nærheden der er interesseret i jorden... 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| han må ikke |
|
|
både hente braklæknings støtte og leje det ud til jer.
Vi giver her på N.Sjælland 2000 for en hektar.
man bør kunne grine af sig selv, før man griner af andre. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det må han godt |
creame |
05-04-2004 09:13 |
|
vi lejer næsten 3 ha jord som er på kontrakt... og ham vi lejer jorden af søger også støtte til jorden... han får ikke braklægninsstøtte,,, men støtte til jorden som græsmark.. det må han godt!!! vi lejer jorden for braklægningsprisen og jeg mener der omkring 1600 kr vi ialt giver!
vi bor også i n, sjælland
med venlig hilsen Christina
http://www.topaz.webbyen.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det må han godt |
creame |
05-04-2004 09:19 |
|
vi lejer næsten 3 ha jord som er på kontrakt... og ham vi lejer jorden af søger også støtte til jorden... han får ikke braklægninsstøtte,,, men støtte til jorden som græsmark.. det må han godt!!! vi lejer jorden for braklægningsprisen og jeg mener der omkring 1600 kr vi ialt giver!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det må han godt |
creame |
05-04-2004 09:21 |
|
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| undskyld |
creame |
05-04-2004 09:22 |
|
der gik kluder idet
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Braklægning støtte |
April & Honey |
05-04-2004 12:47 |
|
Jeg har en veninde der har 12 ha
som hun lejer ud til en svinebonde som har "harmoniproblemer" denne bonde bor i den anden ende af landet.
Sagen er så den at de 12 ha skal stå ubenyttede hen, der må ikke gå heste, den må ikke slåes NADA.....
Ellers er det svindel....
Og det er jeg overbesist om, at det også vil være i jeres tilfælde, hvis bonden både får støtte til jorden og en lejeindtægt af jer.....Så pas meget på, og forhør jer hos myndighederne inden i indvilliger i at betale ham en leje for jorden..... I kan risikere, at stå uden jord - og bonden med en klækkelig bøde.
HAr Dejlig DV Hoppe til salg
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Der er jo forskel |
Illum |
05-04-2004 15:47 |
|
.. på om det er brakjord eller jord lagt ud med græs .
Brakjord må man IKKE bruge til afgræsning eller gødes .
Der må heller ikke slås hø eller tages nogen anden form for slet på det .Alt andet er svindel og koster dyrt .
Man må først slå det ned ( for ukrudt )efter 1.juni når rålammene er på benene og ikke ligge og trykker sig .
Man kan få ha støtte til vedvarene græsmarker ( noget nyt ).
Illum
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Støtte til græsmarker!!!!! |
April & Honey |
05-04-2004 21:32 |
|
Det lyder lidt mærkeligt, at regeringen vil give bonden en dobbelt indtægt!!!!!!
Både i pose og i sæk.....jeg tror ikke rigtigt på den.
Men er dét rigtigt, er det jo en fed fidus for bonden.
Og selvfølgelig helt fint for mange hesteejere, der indtil videre har haft svært ved at finde et stk. billig jord (til leje) til græsning af deres heste.
Men jeg vil nu alligevel anbefale dem, at undersøge sagen først.
HAr Dejlig DV Hoppe til salg
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Støtte til græsmark |
|
|
For det første er det ikke regeringen der giver støtte til bonden det er Eu.
Der gives støtte fordi de helst vil have at man ikke dyrker så meget korn.
I år er det så blevet til at hvis man evt har hestehold kan man få EU støtte for at have græsmarker, hvilket jo også er bedre for vores miljø.
Desuden så koster det faktisk mange penge at anlægge en god græsmark og den skal også lægges om hver 2-3 år.
Du kan regne med at det ca koster 2.000 kr pr ha at anlægge en græsmark.
Desuden skal den også passes og det har, ved gud aldrig været nogen fed fidus at leje græs marker ud til hestefolk.
Heste er faktisk de største skadedyr man kan sætte ud på en mark.
Har du nogen sinde tænkt på at bonden desuden også skal forrente sin jord, at jordprisen ofte er oppe på mellem 50 og 100.000 kr pr hektar.
Hilsen
Yankee
Er du til fart og fest så er travere bedst.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| April du behøver ikke tro |
Illum |
06-04-2004 07:57 |
|
.. på det . Men sådan er det altså .
Som Yankee skriver så blev det vedtaget at give ha støtte til faste græsmarker ( folde ) , til stor glæde for heste ejer med mange folde og heste .
Ha støtte det har vi fået i mange år på de græsmarker som er lagt ud med handels græs .Ikke folde .
Ha støtte til brakmarker gives fordi man har tvunget landmændene til at lægge en vis % del brak for at mindske udvaskningen af bla. kvælstof !!!!
Og når man har taget muligheden væk for at tjene penge så gives der en erstatning , mindre end man kunne tjene ved at dyrke jorden .
Illum
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ja jeg |
sophia |
06-04-2004 13:18 |
|
giver "kun" for leje af 1 ha kr 500, det er hvad landmanden "taber" i fortjeneste., vi bor i østjylland, jeg er faktisk ret sikker på han stadig henter tilskud for den mark, og det er ikke Brakmark- for som Illum skriver må brakmarker aldrig bruges!!
Ha en dejlig dag 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Støtte til græsmarker..... |
Aribeth |
09-04-2004 17:46 |
|
... man får 800 kr. pr Ha græsmark....(altså et foderareal)
Hvis man vælger at lægge det brak får du meget mere mener det er omkring 1600 1800 kroner, men så må du jo heller ikke bruge det som foderareal.
Bare lige som information
Hilsen
Katrine
Et kanon tilbud:den dumme ridehest
Chat: mule.dk -Nothing is original everyone imitates someone-
| Jeg er flyttet ud på gården
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ha prisen er lige omkring 2000 kr om året |
bent (russranch) |
11-04-2004 12:26 |
|
Derudover kan bonden få si ha støtte på omkring 800 kr/ha.
Om det så er dyrt kan man jo diskutere
Der er selvfølgelig forskel på om det er et eller to gadekryds til 4-5000 kr stykket men har på lejet græs, eller det er værdifulde sportsheste eller ponyer
Det jeg mener er at hvis man har råd til at have en hest/pony til måske 20 eller 50.000 kr så har man vel også råd til at leje en mark for 2.000 kr om året til den at gå på - desuden så synes jeg det noget smålig og plat at snakke om pose og sæk fordi bonden evt. får 800 kr i EU støtte om året oven i lejen.
Det lyder næsten som du synes at det skulle være gratis når han nu alligevel ikke har andet at bruge det til - det ville jo faktisk svare til at en taxichauffør skulle køre gratis - eller i det mindste til halv pris - mandag til onsdag aftenvagter fordi der alligevel ikke er noget at køre med.
KH bent Just
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Øhhh.... |
|
|
Bent, jeg er slet ikke med på hvorfor du lyder så negativ?
Spørgsmålet lød simpelthen på hvad prisen er på leje af jord. Og efterfølgende om det er lovligt for en landmand at leje jorden ud på kontrakt, og selv hente støtten hjem. For i mine øjne er det den person der har lejet jorden der stå for pasning osv. af arealet, og derfor også kan hente støtten hjem. For os "uvidende tåber" kan det jo være nødvendigt at spørge andre der måske har viden på det område for at få at vide om man er helt forkert på den.
Og jeg kan ikke se forskellen på at have heste i den dyre prisklasse til at gå, eller om det "bare" er gadekryds. Jeg vil vil da til hver en tid mine ponyer det bedste selv om det er nogle gadekryds. Hvorfor skal de ikke have ret til gode græsgange? Og bør man ikke have råd til at leje jord (hvis man ikke selv har nok) hvis man anskaffer sig hest/pony som man vil have til at gå hjemme? Også selvom ponyen kun har kostet 5000?
At det skal være så billigt som muligt...tja...hvis man kan få en god aftale i orden er det vel det man helst vil. Så må du tage det som du vil.....
mvh
mette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Undskyld |
bent (russranch) |
11-04-2004 18:22 |
|
Jeg vil gerne undskylde at jeg lød lidt negativ i mit indlæg. Det var egentlig ikke meningen - jeg tror det skyldes min form for ironi - sammenkædet med at jeg er temmelig ukendt her på hestenettet, imodsætning til andre steder jeg deltager i diskutionen om heste.
Men for at komme tilbage til emnet:
Jeg mener absolut ikke at "gadekryds til 4-5.000 kr" skal have det dårligere end mega dyre sportsheste, det jeg mente var at 800 kr fra eller til i EU støtte vel ikke betyder det helt store hvis vi snakker om dyre sportsheste til måske både 50 og 80.000 kr.
- Det var dig selv , mener jeg - der brugte udtrykket i "pose og sæk".
Jeg kender godt udtrykket "Man bliver ikke velhavende ved at betale mere for en vare end nødvendig"
Men nu kender jeg jo heller ikke din baggrund, så derfor kan det jo sagtens være at netop dette udtryk er fuldstændig malplaceret.
Det kan også godt være at du er af den opfattelse at ens økonomi iøvrigt, ikke har nogen som helst indflydelse på, hvad man er villig til at betale.
Jeg kan fortælle at mine tre heste (selv om de to er racerene og med stamtavle) ikke er nogen formue værd, de har kostet mig 7.000 ialt
Sidste år blev jeg tilbudt 0,7 ha for 6.000 i leje/år af en byggespekulant. Det måtte jeg da pænt takke nej til, jeg havde ganske enkelt ikke råd. Og rent fodermæssig kunne det da heller ikke svare sig. Så nu må mine tre heste (hoppen venter føl til sommer) nøjes med den halve ha der er rundt om ejndommen hvor vi bor til leje.
Så det jeg opponerer imod er såmænd bare differencen mellem 2.000 + 800 og 2.000 - 800 kr altså 1.600 kr om året . Dem kan du trods alt ikke købe ret meget foder for.
Bondemanden skal jo også betale grundskat af sin jord , jeg ved ikke om de 800 kr rækker der, men hvis grundskatten skulle betales af de 1.200 kr (2.000-800) så ville der jo ihvertfald ikke være særligt meget tilbage.
Jeg ved ikke om dette svar siger dig noget eller du mener at det sagen uvedkommende.
Som sagt så kender jeg jo ikke din situation.
KH bent
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Landmænd.. |
|
|
Ok, det kan jo lige så godt være mig der har tolket dit indlæg forkert. Det som ligesom ramte mig lidt var at jeg syntes at der var undertoner af at penge er der nok af - og det åbenbart stødte dig at jeg mener at man godt må handle lidt om tingene. Jeg er bestemt ikke velhavende, men jeg mener heller ikke at billigt er godt - men derfor må priserne godt være rimelige...Man er vel jyde!
Landmanden der lejer jord ud har selvfølgelig også sine udgifter på jorden i form af skat, og de skal da dækkes ind så det ikke bliver en underskudsforretning. Jeg syntes dog ikke at det berettiger til at man laver en urimelig høj pris på leje af jord. Og jeg mener stadigt at hvis du lejer jord på kontrakt, selv står for al pasning/omlægning og hvad der ellers er, jamen så er det vel ikke landmanden der skal have ha støtten. Jorden indgår jo ikke som en del af hans daglige bedrift.
Jeg kan også godt se dit argument omkring 800,- kr. fra eller til hvis man har heste oppe i de høje prisklasser. Men for os "almindelige" kan 800 kr. pr. ha være den forskel der betyder at vi ikke har råd til at leje jorden.
Og ens økonomi har da stor indflydelse på hvad man er villig til at betale. Men jeg har så også den opfattelse at man i denne situation må betale hvad det koster at leje jorden, men at det ikke skader at handle lidt om det. Og man har jo ligesom også en forpligtelse overfor sig selv til at finde ud af hvad der er rimeligt eller ikke. Og om det kan betale sig.
Jeg kan så også fortælle at vores nabo er en "fritidslandmand", der ikke har mere jord end de 3 ha. Han har før haft byg på arealet, men pga. de omkostninger der er ved det, kan det ikke betale sig for ham at blive ved med det.
Og det er ikke fordi vi behøver de ekstra ha., ponyerne og hesten kan sagtens nøjes med de 2 ha vi har. Men det er lige så meget et spørgsmål om det kan betale sig for os at leje jorden og lave vores eget stråfoder - og det afhænger jo af om det koster 1000 kr. eller 6000 kr. pr. ha/år.
Og jeg er forøvrigt dybt forarget over at man kan forlange 6000 kr. for 0,7 ha!!
Normal ser jeg ikke så meget på mine udgifter i forbindelse med vores ponyer/hest, da jeg mener at når man anskaffer sig dyr, må man ligesom også betale det det koster at have dem.
Men der er jo himmelvid forskel på at betale for noget der er vigtigt for at de har det godt, også betale for noget som man måske ikke har behov for, men som kunne være en fordel at have. Hvis du forstår hvad jeg mener??
Det er forøvrigt nogle kønne ponyer du har. 
Hvornår skal din hoppe fole?
Mvh
mette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jo, jeg forstår helt igennem hvad du mener. |
bent (russranch) |
12-04-2004 11:12 |
|
Og hvor er det dejligt at stå op sådan en 2´den påskemorgen, solen skinner og så ligger der en så positivt og glad mail i ens postkasse.
Og jo selvfølgelig betyder 1.600 kr noget når man skal afgøre med sig selv om der er forretning i selv at avle sit stråfoder. Det er jo herre - dyrt bare at få det slået og "ballet".
Det jeg også opponerer mod generelt - ikke i forhold til din situatíon - så køber man Kiefer og Reitmeister eller hvad det nu hedder alt det fine "vise frem udstyr" til sin ridehest og så sparer man måske på de mer basale ting for at have råd.
Angående græsareal støtten på 800 kr, så er det måske kun et spørgsmål om hvordan bondemanden kalkulerer sin udlejepris, fordi hvis han ikke fik de 800 kr så var hans pris måske bare 2.800 kr istedet, og så blev resultatet jo det samme : 2.000 kr pr ha.
Måske er det også et spørgsmål om hvem der i det hele taget kan hjemtage denne græsarealstøtte . Jeg ved ikke om i, iforvejen får støtte til de 2 ha i selv har. Jeg ved heller ikke om en evt. bybo der har sin hest opstaldet om vinteren kan søge støtte til en lejet græsmark som vedkommende ville have sine heste på om sommeren.
Vi regner med at Freja foler til Sct Hans, og jeg håber sådan på at hun nedkommer med et lille palomine hoppeføl , det ville simpelt være som at vinde i lotto.
Det ligger ihvertfald i generne, så vi kan kun håbe.
Apropo JYDE , så er jeg selv ærkejydsk . Jeg er født i det mørke Jylland nordvest for Silkeborg, det er nok også derfor min humor og ironi er lidt kulsort engang imellem.
KH bent
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Man får kun ha støtte hvis |
Illum |
13-04-2004 12:25 |
|
Man DYRKER jorden eller den ligger brak.
Man kan ikke leje jorden ud og så samtidig få dyrkningsstøtte eller brakstøtte .( ha støtte )
Det er ulovligt .
Og ja de tjekker og måler op , der flyves rundt i det ganske land og så får vi nogle flotte fotos så vi kan se hvordan de har målt !
Den lov med støtte til vedvvarene græsmarker træder først i kraft i 2005, hvis den vedtages.
Illum
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|