Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Økonomi, samfund og love

Erklæret uegnet til ridning pga trav-blo
Forfatter: 
Dato:  30-08-2007 09:21

Hejsa...

Jeg håber at kunne få lidt hjælp herinde...

Jeg har udlånt min dejlige vallak til en super sød pige, men der har været nogle problemer.

Hun har haft svært ved at få ham til at galoppere. Han er sent tilredet og har endnu ikke lært at springe an, han galopperer fint på marken og i longen.

Hun har så haft dyrlæge til ham som siger: Den er ustabil i krydset pga sen tilridning og den er ikke egnet til ridning da der er traver i den!

Jeg kunne MEGET godt tænke mig at høre hvad I har at sige til dette!

Jeg fik så sent som igår afvide at en, jeg muligis skal undervise, som har en traver, har fået afvide af selvsamme dyrlæge, at det var spild af penge at købe sådan en hest (en ren traver) for "dem" kunne man jo ikke ride på... Og det skal lige nævnes at jeg fik hendes historie før hun kendte til min... Ja jeg tænker bare...

Nå, problemet er, at jeg lige pt ikke har råd til opstaldning og egentligt heller ikke havde regnet med aat det blev nødvendigt at tænke på det nu, da han skulle være udlånt frem til forår/sommer 2008 - der er lavet kontrakt på det, den herinde fra, hvor låner selv har streget det punkt ud med at kontrakten kan opsiges efter x antal dage hvor hesten har stået syg og ikke har kunnet bruges til ridning.

HJÆLP!!!

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  30-08-2007 10:46

Nu ved jeg jo ikke helt lige hvor lang tid han har været tilredet.

Men mange heste er da svage i galoppen i de første måneder, de bliver redet. Men regelmæssig ridning styrker jo som bekendt musklerne og også traverens.

Jeg tror ikke det er deri problemet ligger, hvis den ikke har gået på banen tidligere.

Jeg vil tippe, hvis han går fint i galoppen i longen, at det kan skyldes uerfarenhed hos rytteren - dvs. manglende korrekt ridning/hjælp til hesten.

Mvh

Tina V.

www.stutteri-moelleaaen.dk/

Palomino EU-ELITEkåret avlshingst Golden Benjamin

bedækker naturligt - primafrost haves også

Følgaranti - Her er der ingen silver eller Sootygen fra hingsten

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  30-08-2007 12:19

Hej Tina

han har aldrig gået løb eller noget der ligner - hans far er ren, kåret frederiksborger og hans mor startede jeg mb spring og lb2 dressur på sååå... familien kan sagtens galoppere - derfor forstår jeg heller ikke dyrlægens udtalelse.

Han har samlet været redet det der svarer til max 2 mdr i en periode siden 2002 - så det er da vist heller ikke overbelastning ;-)

Jeg mener jo også at det ikke er hesten den er gal med, men rutinen der mangler - han løber lidt i galoppen i longen men den er fin 3-taktet og har altid været det. På fold kan han rulle helt rundt så derfor kan jeg heller ikke forstå det de snakker om ang. hans ryg, for hvis man har ondt i ryggen vil man da undgå at belaste den på nogen måde.

Jeg er lidt bange fo at det der er gået galt, er at hende der har lånt ham er blevet overrasket over hans krudtspring når han skal galoppere - han har haft bukket lidt med hende i forbindelse med anspringet og derfor har hun ment der var noget med hans ryg, men er det ikke meget normalt for ungheste/ikke-rutinere heste at reagere på at schenklerne kommer så langt bagud som de jo gør i et anspring???

Knus Herfra

0
0
Svar på denne tråd

ustabil
Forfatter: 
Dato:  30-08-2007 15:41

Hej

Når den ikke har været redet mere, er det da meget normalt at den har svært ved at galoppere under rytter.

Det kræver noget balance, som den tydeligvis ikke har endnu, som sikkert også gør at den hopper lidt i anspringene

Måske har låner fået lidt kolde fødder og påtaget sig en opgave som hun ikke lige kan magte

Jeg har da set mange travere og blandinger som udmærket kunne galoppere

Hilsen

Anne

0
0
Svar på denne tråd

tja...
Forfatter: 
Dato:  30-08-2007 20:29
det er da rigtigt at travere ikke er avlet til ridning, og nogle af dem kan være lidt lange i ryggen, hvilket kan give problemer i bl.a. lænden.
At sige travere generelt ikke kan rides er dog noget sludder. Vi trænede flere af travhestene i galopintervaller - det vil sige red galop som en del af deres træning, og der var ikke en der ikke kunne komme i galop, nogle havde bare lettere ved det end andre.

Sen tilridning er dog en anden ting, det tror jeg heller ikke hesten har godt af - og det kræver at man tager ekstra hensyn og bl.a. skridter meget. Dette kan dog også lade sig gøre, jeg har da selv en islænder der er tilredet som 7-års (han er 14 nu).

Så udfra hvad jeg kan læse i dit indlæg, så er der ikke nogen grund til atdu tager hesten hjem, men det kunne da godt lyde somom du burde ringe til den dyrlæge og få uddybet hans kommentarer.

MVH Anja

forskelligt sælges og byttes - se præsentation
0
0
Svar på denne tråd

tag kontakt
Forfatter: 
Dato:  03-09-2007 00:08
til dyrlægen og spørg ham ud.. han har jo ret i at travheste ikke decideret er bygget til ridebrug, men til at løbe stærkt i trav, men den er jo ½ frederiksborg og aldrig trænet i det, så kan ikke se problemet? måske har han lidt sværere ved det end "normale" heste, men derfor kan han da godt blive en fin hest... nogle dyrlæger (og dommere) går bare nærmest i panik når de ser sådan en der sparker lidt for langt bagud med benene i traven, hvilket jo hænger sammen med racen, ligesom en friser sparker op under maven og en varmblod tager lange skridt... det gør den jo ikke til en dårligere hest... men desværre er der nogen der har den indstilling.. så jeg ville konfrontere dyrlægen med det...

Tro på det og du kan gøre det umulige muligt...

Dem der vil frem rider DV

0
0
Svar på denne tråd

Jamen...
Forfatter: 
Dato:  03-09-2007 23:42

... hvis pigen nu vil af med ham, så skal du da bare tage ham tilbage uanset om dyrlægen har ret eller ej. Din hest skal da ikke være hos en, som ikke gider den.

Jeg synes ikke rigtigt dyrlægen skal blande sig i, hvorvidt en traver er værd at ride på eller ej. Hvis man er glad for at ride sin traver, så er det vel dejligt uanset om det falder i dyrlægens smag.

Tine

Hestens Urtehave

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og vind

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  04-09-2007 10:03

Jeg tror desværre, at du skal belave dig på, at du skal have afhentet din hest hjem igen snarest.

Pigen har virkelig gjort sig den anstrengelse, at få en dyrlæge til at bekræfte hende i, at hun er i sin gode ret til at returnere den lånte "vare". At dyrlægen måske i den grad har overdrevet sine dyrlægemæssige evner og kompetencer er faktisk ikke helt sagen vedkommende.

Du skal være mere lydhør i retning af, at pigen faktisk vil af med din hest.

Det er jo noget du må tage alvorligt - meget alvorligt.

Jeg ville få hentet min hest i en fart igen, hvis det var min inden den måske vitterligt kommer til at fejle noget, den ikke gør lige nu. Man ved aldrig, når man udlåner sine egendele. Man skal være noget påpasselig endda.

Specielt da hvis den unge dame er blevet bange for din hest - hun kan skade den langt mere end du tror på ganske kort tid, hvis den ikke har været redet til ret længe. Det kan tage måneder at genoprette rytterfejl m.m.

Mvh

Tina V.

www.stutteri-moelleaaen.dk/

Palomino EU-ELITEkåret avlshingst Golden Benjamin

bedækker naturligt - primafrost haves også

Følgaranti - Her er der ingen silver eller Sootygen fra hingsten

0
0
Svar på denne tråd

så er han hjemme igen
Forfatter: 
Dato:  20-09-2007 14:26

Hej alle :-)

I lørdags blev han afleveret og igår havde jeg Cecilie Stadler til at gennemtjekke ham: Han fejler INTET!!! Problemet er "bare" at han er stærk i traven og derfor ikke slår ligeså hurtigt over i galop som en "alm." varmblod, og da han jo ikke er helt tilredet er det noget han skal lære :-)

Er bare lykkelig over at min hest ikke er uegnet til noget som helst!

Knus

0
0
Svar på denne tråd

Det var godt
Forfatter: 
Dato:  20-09-2007 14:48

du fik ham hjem igen! Go for it mht. træningen, den skal nok blive fin at ride på. Jeg havde selv part på en traver for nogle år tilbage, det var den fineste lille ridehest, man kunne overhovedet ikke se på hans gang at han var traver, trods han havde gået løb. Det kræver bare træning nok.

Så held og lykke fremover med din hest!!

0
0
Svar på denne tråd

Dyrlæge
Forfatter: 
Dato:  20-09-2007 22:28

Det var dog en dejlig dyrlæge de har haft fat i Hvad sørensen er det for noget at komme med, at travere er spild af penge, det er vel folks egn sag...

en hest der er redet alt i alt 2 måneder, har jo ikke møj balance og det er jo immervæk lettere for hesten uden rytter på ryggen eller hvis den kan galoppere i eget tempo lige ud...

Hilsner Lisab.

Mor til 3.

Og nu med Stald Mejses Renoir.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider