... det er svært at hente pengene hjem på ærlig vis - hårdt, møgbeskidt arbejde. Det er også et blødt område, hvor kendsgerningerne er til at tumle rundt med.
MEN - man tager grusomt fejl, hvis man tror, at man er på den høje hest

, bare man sikrer sig en klinisk undersøgelse og en handelsrøntgen.
Se bare mig - det lykkedes mig at købe en fuldstændig ubrugelig hest - en omdirigeret slagtesag fra udlandet - trods handelsundersøgelse og -røntgen - som har kostet blod, sved og tårer og mange 00,000 kr.
F.eks. gamle seneskader og knælåsning kan ikke ses på en røntgen. Og hvis hesten er passende dopet og ledbehandlet, kan man heller ikke afsløre låsninger ved bøjeprøve eller i longen.
Der skal snilde til - og held - men jeg har haft så lidt snilde og så lidt held, at jeg efterhånden har udarbejdet en liste:
For så vidt angår heste fra udlandet, særligt fra Holland og Belgien: Hele svineriet, klinisk, fuld røntgen (ikke kun handelsrøntgen), scanning OG blodprøve for at afsløre eventuelle interessante stoffer.
For så vidt angår yngre heste fra Jylland: klinisk og handelsrøntgen (=benrøntgen) for at afsløre eventuelle benstillingsfejl, man hyppigt ser hos heste fra Jylland - SORRY, ingen fordom, ren erfaring - fordi man her sparer lidt på smeden i de unge år, hvor det nok er den værste besparelse af alle, og korrekt fodring. (I det allermindste er de alle til hobe balleforskudte - ikke det vilde, men det koster trods alt ringsko i en periode ...)
Ældre heste: handelsundersøgelse og et kig på infosport, hvor man let kan se, om hesten har været stabilt på banen - og de perioder, hvor den ikke har været det - dem kan man så spørge til. Skæve ben, gammel spat og alt mulig andet kan meget ofte være ligegyldigt hos ældre heste, der har vist, at de kan klare skærene med deres forskellige skavanker.
I det hele taget er et kig på Infosports resultatlister et rigtig godt hjælpemiddel - er der længere pauser i akviteterne, er der en god grund til det, og det er ikke altid, fordi ejer har været aupair på Haiti lige dér.
(Resultatlisterne er i øvrigt også gode til at afsløre almindelig løgn og latin - jeg tjekkede forleden påstandene om 10 forskellige ponyer på horse.dk: "den gik PRI i 2004" - "Den var i A-finalen i DRF-mesterskab 2003" - kun 1 af dem talte sandt om ponyens gøren og laden).
En god snak med
forrige ejer - der jo ikke længere er sælger - er også et hit.
At bede om lov til at se kritikker og dyrlægeregninger - hvis de "ikke lige ved, hvor de er", er det et godt cue til at sige tak for i dag. Kritikker er formidable til at afsløre hestens svage sider - der er unoder, der er super svære at skaffe sig af med - og dyrlægeregningerne: siger sig selv.
Og så til det vigtigste, som jeg selv mangler at lære: MAN MÅ IKKE FORELSKE SIG I HESTEN, FØR MAN EJER DEN! Heller ikke selvom den er 100 gange kønnere, end ham man sover ved siden af!
Jeg stod for lidt over et år siden og kiggede henført og allerede "solgt" på et eksemplar og valgte ikke at høre, at sælger havde klippet den, fordi den var så langhåret, da den ankom (fra Holland!), og gav den fire sko på, fordi den var barfodet - hvilken fungerende dressurhest ankommer i den tilstand? Men næh, nej, jeg ville ikke høre, for jeg var jo forelsket ... en anden form for dumhed, men dumhed ikke destomindre.