Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Økonomi, samfund og love

Er træt af uærlige hestefolk!
Forfatter: 
Dato:  30-05-2007 22:10
Jeg har igennem lægere tid fulgt med i div. indlæg under dette fora, da jeg selv har stået i en langtrukken hestesag mod tidl. sælger, som fra starten af ikke ville vedkende sig sit ansvar. Selve sagen er afsluttet sidste år, og hesten leveret retur, men jeg mangler "bare" at få mine 100.000 kr. retur, hvilket sælger tydeligvis ikke er indstillet på at efterkomme eller gøre et hæderligt forsøg på. Hun har været i fogedretten x 2, hvor hun første gang erklærede ikke at eje noget af værdi, hvilket ikke var sandt, hvorfor hun måtte indkaldes igen. Sagen er lang at forklare i detaljer, så det vil jeg spare jer for. Det, som er frustrende i denne sag, er at sælger er uærlig, laver proforma registreringer og tydeligt viser hun ikke er indstillet på at betale sin gæld tilbage. Sælger arbejder som ridelærer på et ridecenter i Jylland og fungerer ud over dette også som en troværdig hestemassør med hjemmeside. Det er ærgerligt, at nogle folk i denne branche skal ødelægge det for mange andre ved at være uærlig og uhæderlig, og derved være med til at give hestebranchen et dårligt ry, hvor der er mange brodne kar, hvilket jeg desværre må konstatere er korrekt.
0
0
Svar på denne tråd

hmm...
Forfatter: 
Dato:  31-05-2007 00:04
Det er en trist sag, og selvfølgelig skulle du have haft dine penge forlængst, så du kunne kommer videre og forhåbentlig få en hest du kunne have glæde af :-) men når vedkommende i den grad sætter sig på begbenene, ja så er det svært som privatperson at gøre ret meget mere end du allerede gør.

Jeg kan kun pointere endnu engang at det er utroligt vigtigt at få hestene handelsundersøgt særdeles grundigt således at både køber og sælger ved hvad de går ind til. Desuden tror jeg stadig på at der er flere ærlige sælgere end uærlige, men det kan godt være at jeg er lidt naiv på det punkt.

Dritholmgård - Hannoveraneravl i DV regi - Lejlighedsvis salg af redne DV heste - Opstaldning - Undervisning
0
0
Svar på denne tråd

selve sagen
Forfatter: 
Dato:  31-05-2007 00:24
Ja jeg håber og tror da også selv ,at der findes flere ærlige sælgere end uærlige...heldigvis. Jeg kunne ikke gardere mig mere end jeg gjorde i selve handlen, da der var tale om en skjult handelsfejl, som endda var sæsonbetonet. Jeg tror som udgangspunkt ikke sælger fra starten var klar over at hesten rent faktisk var/er Headshaker, men hun kendte til symptomerne som kom om vinteren, men betegnede dem som hik. Hun mente bare det var en åndsvag detalje! Jeg stod i den uheldige situation selv at skulle af med hesten kort efter jeg havde købt den grundet allergi, og syntes hun skulle tage hesten retur grundet fejlen og den manglende inf. i forbindelse med handlen. Dette ønskede hun ikke, og derefter kørte sagen så, hvor hun herefter nægtede at kende til noget som helst. Det, der provokerer mig er ikke det, ikke at kunne få mine penge, såfremt det er tydeligt at sælger virkelig ikke ejer noget og såfremt det er mærkbart hun samarbejder i forhold til sin gæld. Men når det viser sig hun både har bil og anden hest, som hun har solgt mere eller mindre proforma til sin far og annoncerer efter en sadel til omkring 10.000 kr ja.. så er det bare for meget...
0
0
Svar på denne tråd

kefir lidt hjælp
Forfatter: 
Dato:  31-05-2007 09:24

Hej Kefir

jeg kender selv den type hestefolk til hudløshed! De har absolut ingen hæmninger og skyr ingen midler for at undslippe at betale for de vare de har købt! gang på gang lyver de i retten uden at det før nogen konsekevns ... total latterligt retsystem!

Efterhånden har jeg fået en vis ekspertise i hvordan man inddriver pengene fra de mere hårdnakkede typer, så du er meget velkommen til at kontakte hvis du ønsker nogle råd!

Sune

0
0
Svar på denne tråd

Ja tak..
Forfatter: 
Dato:  31-05-2007 12:03

Hej Sune.

Ja jeg har fulgt dig igennem flere tråde herinde, inden jeg selv nu er "gået til tastaturet" og har fornemmet, du også har nogle dårlige erfaringer på dette område. Jo tak, jeg vil rigtig gerne tage imod gode råd, men ved ikke, hvordan jeg skal sende dig en privat besked- kan du guide en edb nørd? Jeg har meget lyst til at advare og dermed offentliggøre vedkommenes navn, men dette er vel ikke i orden i forhold til reglerne herinde vel? Mit ønske med det ville eks. være at ærlige hestefolk må stå sammen og derved ikke støtte hendes virke ved at bruge hende som massør eller lign.

0
0
Svar på denne tråd

Privat besked
Forfatter: 
Dato:  31-05-2007 12:11

Jeg kan ikke hjælpe med sagen, men hvis du vil sende en besked til sune, trkker du bare på "skriv besked" i hans indlæg, så kommer der et vindue hvor du kan skrive og trykke send.

Mvh

Mette & Lunapigen

www.lille-hovgaard.dk

Opstaldning og sommergræs i Kolding V

0
0
Svar på denne tråd

Lidt hjælp
Forfatter: 
Dato:  31-05-2007 12:12
Du skal bare trykke på (skriv besked) som står ved siden af Sunes navn - så kommer der er boks frem så i kan indlede pb - dialog.

Dritholmgård - Hannoveraneravl i DV regi - Lejlighedsvis salg af redne DV heste - Opstaldning - Undervisning
0
0
Svar på denne tråd

takker..
Forfatter: 
Dato:  31-05-2007 12:26
Tak til Grete og mylady for vejlledning- det er lykkedes mig at få sendt besked.
0
0
Svar på denne tråd

kunne man
Forfatter: 
Dato:  01-06-2007 19:47

evt. for vedkommendes navn oplyst via privat besked??

Jeg krydser fingre for at din sag snart må løse sig, så du kan komme videre..

Mange hilsner Louise

0
0
Svar på denne tråd

Ja, jeg har skrevet
Forfatter: 
Dato:  01-06-2007 21:35
Ja, jeg har skrevet et indlæg under produkter og levenrandører, hvor jeg har oplyst navn på vedkommende. Dette er gjort for at undgå andre at havne i samme situation som mig med hende.
0
0
Svar på denne tråd

Jeg er HELT enig!
Forfatter: 
Dato:  02-06-2007 22:28

Jeg vil gerne bakke dig op!

Har selv købt en engelsk fuldblod sidste år, den aflivede jeg så først i marts fordi tidligere ejer (var en veninde) ikke ville stille noget op!

Den havde brækket en torntap som lille, og en dyrlæge i jylland havde udtalt at denne skade efter hans skøn ikke burde give anledning til problemer i videre forløb! Der var ikke noget i starten, men en dag tidligere ejer var nede og prøve den bukkede den ned i knæ da hun steg op! Hun måtte stå på en stol for at klare presset, men hun sagde det var fordi hun var tyk, sådan engang mundlort! i december 2006 blev den meget underlig, og fik den undersøgt, den havde 9 anmærkninger! og fik afvide det måske var noget med den torntap!

Jeg tog til Fakse dyreklinik og fik røngent af ryg og ben, det viste sig at den havde kissing spines af grad 2 de 2-3 første torntappe havde ramt hinanden og resten lå meget tæt! det var en af de 2 første den havde haft brækket. dyrlægen sagde her at han ville mene det var medfødt. Det skal siges Min hest var 20 dage fra at blive 6 år!!

Jeg er igang med at køre sag!

Så jeg kan kun sige Hesteejere, ha rent mel i posen når i sælger jeres kære, for det skader andre end jer selv!!!

0
0
Svar på denne tråd

Sikke ærgerlig situation...
Forfatter: 
Dato:  03-06-2007 10:27

du er i. Håber det går dig godt i sagen, men du må væbne dig med tålmodighed, for det tager bare lang tid, at køre en sag, selvom du ved du har ret. Jeg håber det bedste for dig.

Ja, det var da noget af en underlig forklaring sælger gav på, at hesten sank i knæ (at hun var for tyk). Husk altid at bruge den sunde fornuft,(ikke for at dunke dig i hovedet), når I får en "speget" forklaring på et symptom fra en tidl. sælger. Den forklaring "min" tidl. sælger gav mig, var at hesten fik sidestik, og derfor gav disse sæt med hovedet under ridningen, hvis hesten ikke var varmet tilstrækkeligt op om vinteren!! Ja man skal høre meget før ørerne falder af!

0
0
Svar på denne tråd

dårlige hestehandler
Forfatter: 
Dato:  01-07-2007 17:05

Jeg vil mene at, de mange sælger uden anstændighed og moral bliver ved fordi der ikke ske en skid ved at bedrage andre, for de ved hvor nemt det er at komme udenom.

Jeg har selv en sag kørende, jeg ved nu at denne sælger har snydt andre og har haft andre sager, uden at det har gjort indtryk på ham. Dyre-etik og lovgivning gælder åbenbart ikke salgs stalde.

Man skulle lave et forum for dårlige sælger så man kunne køre sagerne under et, så - måske ville det have effekt.

Der er mange heste der lider unødigt fordi mange køber ikke aner at deres heste er skadet, trods handelsundersøgelse.

Det er ikke alle der for lavet røngten og mange sælger er utrolig gode til tale køberne fra undersøgelser og røngten.

0
0
Svar på denne tråd

hmm...
Forfatter: 
Dato:  02-07-2007 00:53
JH: idag er det vel sådan at man som sælger anbefaler at køber får lavet en særdeles grundig handelsundersøgelse, helst med så meget rgt. at hesten er totalt neonfarvet af stålerne - for så er det godt nok svært at returnere den for skjulte fejl og mangler (dog undtaget fx. staldunoder eller headshake)

Dritholmgård - Hannoveraneravl i DV regi - Grandeur DH 342 - Lejlighedsvis salg af redne DV heste - Opstaldning - Undervisning
0
0
Svar på denne tråd

Det er selvfølgelig...
Forfatter: 
Dato:  02-07-2007 21:43

...vanvittigt træls at blive snydt, men jeg fatter ikke at denne voldsomme mistro overfor sælgere ikke får køberne til at lade hesten tjekke af dyrlægen i forbindelse med handlen.

Så var begge parter sparet for mange ærgrelser!

www.strigler.dk

debatforum for hestemennesker med humor

0
0
Svar på denne tråd

Klog eller ??
Forfatter: 
Dato:  03-07-2007 12:33

I har da fulstændig ret, hvis vi bare alle sammen var kloge nok så blev ingen snydt!!

Men det fjerner jo bare ikke det faktum at, nogler er meget dygtige til at sælge, de spotter meget hurtigt dem der ikke er kolge nok eller de naive.

Skulle det så fratage sælger ansvar for det han/hun siger eller sælger??? Så længe det gør det sålænge bliver de knap så kloge snydt.

Man kunne jo også komme med den påstand at, de der sælger eller vidresælger en syg/skadet hest burde anmældes for dyremishandling, da mange af dem lider.

Ja Ja, jeg ved godt at det ikke er alle der ved eller kunne vide at hesten var/er syg, men man får en klar fornemmelse af når man læser i dette forum at, der bestemt er nogle der gør sig bemærket, ved gentagende gange at sælge skadet heste.

Når min sag er færdig vil jeg uden skrubler offentlig gøre denne sælger samt hele sagens forløb.

Når man er kommet på afstand af tingene siger man til sig selv"hold da k..., hvor er du da dum",men det ser man ikke medens man er i det og det burde ikke fratage sælger for ansvar, han ved hvad vad han gør og øvelse gør mester, altså jeg er ikke den eneste.

0
0
Svar på denne tråd

Nu kan der
Forfatter: 
Dato:  03-07-2007 23:30

jo være fejl ved en hest som ikke opdages ved en undersøgelse, og som måske er sæson betinget.. fx. headsheaker, eller almene temperamentsfejl eller hvinskhed.

Har selv oplevet en uærlig sælger, men var ikke automatisk mistroisk ved mit sidste hestekøb tog mig bare nogle ekstra forholdsregler.

:)

Vangeledgård, det bedste sted for din hest og dig ^^ Kammeratskabet er i top !

~ Soya - elsket og savnet ~

0
0
Svar på denne tråd

Som tidligere skrevet
Forfatter: 
Dato:  08-07-2007 05:22

i indlægget tror jeg stadig- og håber, de fleste sælgere er ærlige i forbindelse med salg af deres heste. Og ja, jeg kan da kun være enig med dig Lone, at såfremt man fra starten er mistroisk overfor sælger eller synes man bliver spist af med en speget forklaring, kræver dette evt. yderligere undersøgelser, forbehold i kontrakt eller slet ikke at indgå en handel med vedkommende. Som udgangspunkt mener jeg, man som køber selv har ansvaret for at gardere sig så godt som muligt i forbindelse med et evt køb. Dvs. grundig handelsundersøgelse, undersøgelsespligt på synlige/ oplyste fejl m.m. og såfremt man fravælger sig dette som køber, kan man "kun" ærgre sig, såfremt der senere hen viser sig at være problemer, som kunne være opdaget før handlen. Det er surt og dyre lærepenge, men der er ikke så meget at gøre ved det. Dermed ikke sagt, jeg mener sælger ikke har oplysningspligt både lovmæssigt og moralsk til at oplyse om kendte væsentlige fejl og mangler uopfordret, men ansvaret for at sikre sig selv er ens eget.

Når der er tale om en skjult fejl eller mangel, synes jeg selvsagt sagen er en helt anden, da man ingen mulighed har haft for at sikre sig. Det, som gør mig harm i min sag og sikkert i mange andres, er sælgers totale mangel på anstændighed og ærlighed, selv efter sagen er afgjort i retten. Hun underviser som sagt elever på et større ridecenter, og jeg håber da ikke, undervisningen også omfatter moral og etik, for så ser det sløjt ud for fremtidens hestefolk! Min holdning er, at det ikke skal kunne betale sig at snyde andre, unddrage sig sin gæld bevidst m.m.- og jeg giver ikke op. Jeg kan kun opfordre andre til at tage kampen op i lign. sager, selvom det er "hårdt arbejde". Hvis hestebranchen var præget af, man som uærlige sælger blev stillet til ansvar, har jeg en naiv tro på, de på sigt vil begynde at være mere hæderlige og ærlige.

0
0
Svar på denne tråd

at undgå uærlige hestefolk
Forfatter: 
Dato:  20-07-2007 20:50

uha uha

jeg regner med at købe hest indfor de næste 12-18 måneder-( jeg vil ha den helt rigtige hest for mig, så jeg har god tid til at lede)

nogen gode råd at gå efter?

race helst hannoveraner eller trakener

uddannelse la til middelsvær dressur

alder en 10-12 år

mit prisniveau ligger vel mellem 50 og 80000 sådan cirka

hvad skal jeg sikre mig, hvem skal man stole på og ikke stole på

0
0
Svar på denne tråd

Heste er et område, hvor ...
Forfatter: 
Dato:  26-07-2007 22:32

... det er svært at hente pengene hjem på ærlig vis - hårdt, møgbeskidt arbejde. Det er også et blødt område, hvor kendsgerningerne er til at tumle rundt med.

MEN - man tager grusomt fejl, hvis man tror, at man er på den høje hest , bare man sikrer sig en klinisk undersøgelse og en handelsrøntgen.

Se bare mig - det lykkedes mig at købe en fuldstændig ubrugelig hest - en omdirigeret slagtesag fra udlandet - trods handelsundersøgelse og -røntgen - som har kostet blod, sved og tårer og mange 00,000 kr.

F.eks. gamle seneskader og knælåsning kan ikke ses på en røntgen. Og hvis hesten er passende dopet og ledbehandlet, kan man heller ikke afsløre låsninger ved bøjeprøve eller i longen.

Der skal snilde til - og held - men jeg har haft så lidt snilde og så lidt held, at jeg efterhånden har udarbejdet en liste:

For så vidt angår heste fra udlandet, særligt fra Holland og Belgien
: Hele svineriet, klinisk, fuld røntgen (ikke kun handelsrøntgen), scanning OG blodprøve for at afsløre eventuelle interessante stoffer.

For så vidt angår yngre heste fra Jylland: klinisk og handelsrøntgen (=benrøntgen) for at afsløre eventuelle benstillingsfejl, man hyppigt ser hos heste fra Jylland - SORRY, ingen fordom, ren erfaring - fordi man her sparer lidt på smeden i de unge år, hvor det nok er den værste besparelse af alle, og korrekt fodring. (I det allermindste er de alle til hobe balleforskudte - ikke det vilde, men det koster trods alt ringsko i en periode ...)

Ældre heste: handelsundersøgelse og et kig på infosport, hvor man let kan se, om hesten har været stabilt på banen - og de perioder, hvor den ikke har været det - dem kan man så spørge til. Skæve ben, gammel spat og alt mulig andet kan meget ofte være ligegyldigt hos ældre heste, der har vist, at de kan klare skærene med deres forskellige skavanker.

I det hele taget er et kig på Infosports resultatlister et rigtig godt hjælpemiddel - er der længere pauser i akviteterne, er der en god grund til det, og det er ikke altid, fordi ejer har været aupair på Haiti lige dér.

(Resultatlisterne er i øvrigt også gode til at afsløre almindelig løgn og latin - jeg tjekkede forleden påstandene om 10 forskellige ponyer på horse.dk: "den gik PRI i 2004" - "Den var i A-finalen i DRF-mesterskab 2003" - kun 1 af dem talte sandt om ponyens gøren og laden).

En god snak med forrige ejer - der jo ikke længere er sælger - er også et hit.

At bede om lov til at se kritikker og dyrlægeregninger - hvis de "ikke lige ved, hvor de er", er det et godt cue til at sige tak for i dag. Kritikker er formidable til at afsløre hestens svage sider - der er unoder, der er super svære at skaffe sig af med - og dyrlægeregningerne: siger sig selv.

Og så til det vigtigste, som jeg selv mangler at lære: MAN MÅ IKKE FORELSKE SIG I HESTEN, FØR MAN EJER DEN! Heller ikke selvom den er 100 gange kønnere, end ham man sover ved siden af!

Jeg stod for lidt over et år siden og kiggede henført og allerede "solgt" på et eksemplar og valgte ikke at høre, at sælger havde klippet den, fordi den var så langhåret, da den ankom (fra Holland!), og gav den fire sko på, fordi den var barfodet - hvilken fungerende dressurhest ankommer i den tilstand? Men næh, nej, jeg ville ikke høre, for jeg var jo forelsket ... en anden form for dumhed, men dumhed ikke destomindre.
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider