|
|
| Spåner i trailer..? |
|
|
hej  jeg hørte her forleden at det var ulovligt hvis heste ikke stod på spåner i en trailer. Det har jeg ikke hørt noget om før, så jeg ville lige hører om nogen af jer vidste noget omkring det? Fra Julie
Enghøjs Ponyclub, En super ridelejr. EPC i uge 29 og 30
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej Julie, |
|
|
Ja, den er god nok. Det er lovkrav, at der skal strøes spåner i traileren. Argumentet er, at hestene ikke står godt nok fast på bunden alene.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| nu er jeg blevet klogere |
|
|
okay, tusinde tak
Enghøjs Ponyclub, En super ridelejr. EPC i uge 29 og 30
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Der er |
|
|
ikke nogen som siger det skal være spåner. der skal bare være strøelsr i traileren men om det er halm, spåner, easy strø eller andet er underordnet. Hilsen Gitte
Medlem af DÅHM.... Jeg rider stævner, og jeg kan lide det...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Gitte.. |
|
|
Er du sikker på den med halmen? Mener det skal være noget der kan suge hvis den evt. tisser. Halmen bliver jo glat. Heidi - Der altid har spåner i traileren.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| overskrift |
|
|
Jeg har spurgt kriminalpolitiet (via mail) og halm er ikke okay - tilgengæld var grus fint nok Kravet er nemlig at det skal være sugende
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| EU - regler |
| Forfatter:  |
Jyskehestsnave |
| Dato:  |
03-06-2007 10:46 |
|
efter EU reglerne er trådt i kraft, er der ikke krav til bestemt underlag/strøelse. I EU reglerne står der følgende: er indrettet således, at dyrenes urin, ekskrementer, strøelse og foder ikke kan sive eller falde ud af køretøjet
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bekendtgørelse |
Jyskehestsnave |
03-06-2007 10:53 |
|
og i den danske lovgivning står der i bekendtgørelsen følgende § 25. Gulvet i et transportmiddel skal være forsynet med passende strøelse eller tilsvarende materiale, der giver dyrene den fornødne komfort under hensyn til arten og antallet af dyr, der transporteres, transporttiden og vejrforholdene. Dette materiale skal sikre en passende absorption af urin og ekskrementer.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg fik af |
|
|
vide for nogle mdr siden at to betjente fra færdselsstyrelsen som brugte lang tid på at undersøge dette, at hvis man som privat person kørte sin egen hest så skulle man ikke havde strøelse i hvis der var svejset, skridsikker bund i traileren. hilsen sjanna
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det tror jeg er rigtigt |
|
|
Læste nemlig for nogen tid siden i Ridehesten eller et andet sted, at der er faldet dom i sådan en sag. Det var en beridder, tror jeg, der fik medhold.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg har |
|
|
det på skrift fra rigspolitiet. hvis man kører PRIVAT og absolut INGEN økonisk vinding har på det så skal man ikke køre med hverken strøelse eller have transportdokument med. så når jeg skal til ridehus eller i skov eller andet "hobbyridning" så kører jeg uden strøelse og dokument. (jeg har svejset skridsikker bund i min trailer. Reglerne bortfaldt d. 5 januar da der ikke er lavet regler for privat kørsel endnu, så indtil der kommer nye regler for det så er der frit valg. dem der har modtaget en bøde efter 5.januar 2007 kan kontakte mig og få en kopi at mit brev fra rigspolitiet. Hilsen Sjanna
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Politiet har åbenbart |
gsims |
13-06-2007 17:26 |
|
ikke rigtig styr på det, desværre...  Bekendtgørelsen, der er nævnt ovenfor, gælder transport af dyr - og transport af dyr er nu engang transport af dyr, uanset om man skal have en autorisation fra Fødevarestyrelsen eller ej! Læs §1-5 i bekendtgørelsen - der står, hvad bekendtgørelsen omfatter - og der er altså ikke nævnt noget om HVEM der kører med transportmidlet! Godkendelsescertifikatet, der er nævnt i bekendtgørelsen er det, der på sigt skal afløse "godkendelse til dyretransport", som jo også er et krav til private trailere i dag. Autorisation er det, man skal have, hvis man ikke kører med egne heste (og en hel masse andre ting, der er lidt indviklet at komme ind på i denne sammenhæng), og som det koster en mindre formue at anskaffe.
"Man skal vælge de krige, man vil tabe, med omhu" citat Niels Hausgaard
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmm... |
|
|
Jeg mener at strøelsen er afhængig af hvor langt man kører - det er noget med at hvis man kører over 65? km hver vej så skal der være strøelse, ellers ikke.
Dritholmgård - Hannoveraneravl i DV regi - Lejlighedsvis salg af redne DV heste - Opstaldning - Undervisning
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| grete... |
|
|
Det kan godt være. Mit direkte spørgsmål til dem var hvis jeg kørte 12 km hver vej til ridehus for privat hobbyridning. der var svaret et klart nej. Men efter hvad de skriver så skulle alle regler være bortfaldet for private, og indtil de laver nye er der frit valg. Hilsen Sjanna
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| okay.. |
|
|
okay, jamen tusinde tak for hjælpen:)
Enghøjs Ponyclub, En super ridelejr. EPC i uge 29 og 30 sammen med Cavan
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Faktisk så siger bekendtgørelsen |
gsims |
21-06-2007 14:17 |
|
at man skal, selv om det kan være svært at finde ud af, hvornår hvilken bekendtgørelse og vejledning, der gælder... Men jeg har for nylig læst, at Mads Rom har fået rettens ord for, at det ikke var nødvendigt på den korte strækning, han kørte. Kan ikke huske præcist hvor langt det var, men det var mere end 12 km. Argumentet var, at strøelsen faktisk kunne gøre traileren (der havde gummimåtte eller gummibund) mindre skridsikker end den var uden strøelse. Og når der ikke skulle køres længere end der skulle; ja, så kunne dommeren godt se, at det var unødvendigt. Det var enten i Ridehesten eller Equipage.
"Man skal vælge de krige, man vil tabe, med omhu" citat Niels Hausgaard
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|