Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
JHN Opslagstavlen (Arkiv)

 Hjælp til matematik (;
Forfatter: 
Dato:  19-09-2010 19:55

Hej Ænder!

Jeg sidder hed med min matematik opgave som ejg skal aflevere i næste uge. men jeg er simplethen gået i stå, og håber påa t der r en klog and der lige kan hjælpe mig, eftersom ingen fra kalssen endnu er begyndt så de kan ikke hjælpe ;s men. der kommer lige en masse tekst først, da det er nødvendigt at vide. (;

"

For at markere ringriderforeningens jubilæum i Aabenraa skal der være et laser-show.

På dyrskuepladsen tøjres en heliumballon således, at ballonens centrum er 40 meter over terræn.

Ballonen er kugleformet med en diameter på 6 meter og under ballonen ophænges en kasse med længden 4m, bredden 4m og højden 4m. Kassen hænger sådan, at der fra ballonens centrum til kassens centrum er 8 meter.

Siderne på kassen bruges til at "tegne på" med 3 laserkanoner (LK).

Ballon og kasse fastholdes, så siderne af kassen er lodrette og netop vender mod de 4 verdenshjørner.

Rundt på ballonen i 39 meters højde, målt lodret fra jorden, står der "I Aabenraa rider vi med på bølgen".


Laserkanonernes placering i forhold til ballonens og kassens centrum (terrænet er vandret):

LK1: 1000 meter vest, 520 meter nord og 8 meter over terræn.

LK2: 380 meter vest, 100 meter syd og 0 meter over terræn.

LK3: 660 meter vest, 50 meter nord og 9 meter over terræn.


Laserstrålernes retning:

LK1: strålen rammer midten af den side af kassen, der vender mod vest.

LK2: strålens vinkel er 0,0857 rad i forhold til vandret og 165 grader i forhold til øst, hvis man drejer fra øst mod syd og videre til sydvest.

LK3: strålens retningsvektor har koordinaterne

idet (x, y, z) er hhv. øst, nord, og lodret op. "



SÅ kommer spørgsmålet, plus en ekstra oplysning.:

Strålen fra LK2 rammer ikke kassen, men går forbi denne.

d. Bestem y- og z-koordinatet for strålenfra LK2, når x-koordinatet er 600.


Her ved jeg at jeg skal finde en parameterfremstilling, men hvordan finder jeg RETNINGSVEKTOREN (;




©©


K r i s t i n a

med Columbija


©©



0
0
Svar på denne tråd
 
 matematik
Forfatter: 
Dato:  20-09-2010 16:13

Du har det ene punkt. Lad os kalde det A.


Først og fremmest få fat på noget ternet papir og lav et koordinatsystem. Det gør det somme tider en del nemmere at se.


Det er der hvor kanonen står. Du ved det er 380 m vest, 100 m syd og 0 meter over tærren. Hvis du tegner det ind i et koordinatsystem, vil du se det får parameterfremstillingen:

(x,y,z)=(-380,-100,0)


Puh... Man skulle tro det var flere årtier siden jeg har siddet med sådan en opgave. Efter lidt søgning på nettet kommer jeg frem til følgende. Retningsvektor er givet ved størrelse og retning (sjovt nok)

D.v.s:

(x*cos (v), y*cos(v),z*cos(v)

Altså i det her tilfælde troooor jeg det skal se sådan ud:

(-380*cos(0,0857), -100*cos (0,0857), 0*cos(0,0857) Eller måske den anden vinkel som er 165 grader. Forstår ikke helt hvorfor der er opgivet 2.


Lyder det til at være helt ude i hampen eller hvad?


Rikke med Katinka og Thor

A good horse is never a bad colour.


0
0
Svar på denne tråd
 
 hmm...
Forfatter: 
Dato:  20-09-2010 16:30

Jeg har siddet og regnet på tallene og det ser ikke godt ud. Er 99 % sikker på det er forkert det jeg har sagt


Rikke med Katinka og Thor

A good horse is never a bad colour.


0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider