.. og det der i høj grad adskiller den fra mange andre idræts- og fritidsinteresser unge kan have..
.. Der er nok mange ting..
Men især noget som jeg hver dag glæder mig over og under alle mennesker at opleve, er det fine fællesskab et sådant sted..
Så godt at det (næsten) bliver familiært...
Kender I det?
På en rideskole er der altid en eller flere voksne man altid kan komme til, venner og veninder kan let være flere år yngre og ældre..
Et par eksempler:
X er en af mine rigtige gode veninder.. Hun er dog kun 14 år (jeg er 17) og alligevel har vi det rigtig rigtig godt sammen.. Både på rideskolen og også hjemme ved hinanden.. Alligevel er vores venskab lidt storesøster-lillesøster-agtigt, men det gør det bestemt ikke dårligere.
Y er rideinstruktør og eksamineret træner på stedet hvor Nellie står. OG en rigtig god veninde.. Vi snakker rigtig meget sammen, pjatter og hygger.. Det er dog kun på rideskolen det er.. Hende kan jeg altid komme til, hvis der er noget.. når som helst.. hun er 23..
Q er min ridelærer og også en veninde.. Dog lidt anderledes... Jeg kan altid altid komme til hende.. Hun er den der giver mig et spark i røven når jeg har brug for det og et klap på skulderen når det er fortjent. Hun bakker mig op når jeg er nede, og piller mig ned når jeg ikke rigtig har benene plantet i jorden. Hun har lært mig utroligt meget mens jeg har kendt hende, både mht. ridning, men også om livet. hun er 24..
Z er mor til tre og kommer egentlig mest på rideskolen op til stævner.. Hun er verdens bedste til at se hvornår man lige har brug for et kram..
T ja, hun er nok min bedste veninde, et eller andet sted.. Hun er tre år yngre end mig, men alligevel har vi det rigtig rigtig godt sammen.. vi har samme humor og tankegang.. Ikke kun på rideskolen, men også i alle andre sammenhænge,.
Æ som jeg har kendt siden vi var 10 og 12.. Han er bare den bedste <3, intet mindre
vi er gået fra barn til teenager sammen og har flere gange troet at vi vitterligt var forelskede.. - men nej, vi er bare venner og rigtig glade for hinanden..
... Og sådan er der så mange! Rigtig mange som man anser for venner og veninder til trods for en meget stor aldersforskel.. Man hjælper hinanden, når det går skævt og er sammen om de gode ting.. Man er der for hinanden..
Nogen er der kun i kort tid og bliver alligevel fanget af stedets sjæl, og slipper den nok aldrig helt, andre har været der i mange mange år, og forlader nok heller aldrig stedet..
Og jeg er helt sikkert en af de sidste, med mine efterhånden 8 år på bagen, har jeg bestemt ingen intentioner om at forlade stedet!
Flere mennesker har forladt stedet pga. studier osv. men mange kommer med jævne mellemrum tilbage til forskellige arrangementer.
Jeg forundres og glædes ikke mindst igen og igen over at 25+ mennesker i alderen 10 - 50 kan blive enige om at spise pizza og snakke/spille guitarhero/synge singstar/klippe julepynt osv osv.
Er jeg bare rigtig rigtig heldig, eller er der andre der også har det sådan med deres rideskole/opstaldingssted? Er jeg den eneste der hver dag kan glæde mig over disse fine relationer mellem barn og voksen?