Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Juniornettet

Hvordan bedømmer du andres ridning?
Forfatter: 
Dato:  27-03-2008 16:35

Hej alle sammen.

Nu er jeg lige gået lidt i stå med mine lektier.. :) Det sker for tit!

Nej, jeg kom til at tænke på hvordan du bedømmer og opfatter andres ridning?

For jeg har lagt mærke til at der er mange debatter herinde som er overophedet pga. folk har en bestemt ridemetode/ridelærer/princip whatever som de følger, og mener alle skal følge!

For hvad der lykkes for nogle, lykkes ikke for andre! Nogle er jo til Anky, andre til Andreas, nogle til Kyra, og er nu hoppet med på McLean-modebølgen. Eller er der flere som forsøger at finde sin egen sti?!

Kan du, som dit eget personlige individ, se ud over din egen næsetip og sagtens kunne se det positive eller en anderledes fremgangs metode end din egen, og stadig bifalde den? Måske til og med prøve den af en dag?

Eller er vi bare så fast lukket i vores egen osteklokke?

Jeg vil gerne hører jeres meninger, og samtidig vil jeg gerne have lange begrundede svar, gerne med en god tone, gode argumenter og en brugbar teori bagved :)

Rhea & Don Alfredo

- Tidligere med Amiro

0
0
Svar på denne tråd

Ride metoder
Forfatter: 
Dato:  27-03-2008 16:45

Super fedt emne at diskutere!

- Hvis ikke jeg var syg og fyldt med snot, var jeg også kommet med argumenter og svar nu. Men tror bare jeg følger med på side-linjen indtil videre, for der kommer nok nogle spændene svar her ;)

Kalløøh

- med skønne Jaargt

Fjordrytter med stiilh

0
0
Svar på denne tråd

vicki<3
Forfatter: 
Dato:  27-03-2008 16:45

Ja der er godt nok nogle debatter herinde der koger over fordi folk mener at dem og kun dem kan ride korrekt. Jeg synes at det er fint at alle rider forskelligt - hver enkelt hest er jo speciel. Så i stedet for bare at tænke "nej, hun kan bare ikke ride rigtigt når hendes ben ligger der", og komme med kritik, synes jeg godt man bare kan acceptere at den rytter rider på en andne måde.

» SIGNEHOLM

BLACK POWER & VICTORIA.

ZENIA. d. 27/11 - 07.

jeg vil altid elske dig.

0
0
Svar på denne tråd

Ridning..
Forfatter: 
Dato:  27-03-2008 16:57

Jeg synes desværre mange folk kun lige kan ikke ud over sin næse.!

What so ever, vi er alle forskellige, og har forskellige holdninger til ridningen.

Jeg mener godt man kan diskutere ridning i en ordenlig tone. Desværre synes jeg at de fleste gange bliver til personlige angreb.

Kærlig Hilsen Camilla

Ejer af araber hoppe

- til døden os skiller

0
0
Svar på denne tråd

Hej hej
Forfatter: 
Dato:  27-03-2008 17:38

Jeg vil sige jeg ofte ser meget positivt på andres ridning, hvis man kan se det fungerer både for rytter og hest :).

Jeg ved ikke om jeg kunne gå hjem og prøve det i min egen daglige ridning og træning af hesten; i hvert fald ikke, hvis min egen ridning fungerer! Men hvis jeg har et problem, og andre kommer med gode ideér og tips, så kan jeg godt finde på af afprøve det og se om det fungerer - man kan hurtigt mærke om det fungerer eller ikke gør.

Nu rider jeg unghest, og det er en hest, der ikke er ens og reagerer ens hver dag -så den ene dag virker det ene, den anden dag så fungerer det måske ikke på samme måde, og så må man jo prøve og finde en løsning :)

Det er min træner i hvert fald meget opmærksom på og forklare, når man har med ungheste at gøre.

Jeg prøver ikke og ride efter Anky, Andreas osv., men det kunne da være fedt, hvis ens ridning kunne fungere lige så godt som deres ;)

Men jeg rider efter min træners metode, og synes efterhånden også jeg har så meget erfaring, at jeg kan løse mine egne problemer!

Nu med Enekærs Ana-Bell

Tidligere Magic Bonnie

0
0
Svar på denne tråd

Lalala..
Forfatter: 
Dato:  27-03-2008 19:28

Ud fra hvordan jeg selv rider, for jeg er den bedste

Eller, det er da manges holdning i hvert fald..

Personligt ser jeg mest på, at ekvipagen er harmonisk og afbalanceret at se på

Det er aldrig hestens fejl
- derimod rytterens.

Mvh. Michelle
0
0
Svar på denne tråd

Epirus
Forfatter: 
Dato:  27-03-2008 19:42

Jeg kigger mest efter hvordan jeg synes hesten ser ud til at have det (: Altså, f.eks. Jettes Nazal synes jeg altid ser dejlig afslappet og 'i balance med sig selv'-agtig ud, hvilket er noget jeg ser ufatteligt positivt på. Det vigtigste er jo trods alt at hesten nyder at arbejde for os - og det er som regel der jeg hurtigt 'vælger side'. Altså beslutter om jeg kan lide ekvipagen/ridemåden eller ej. Ser jeg en anspændt hest har det jo så den modsatte virkning end Nazal (Håber det er ok jeg lige låner ham som eks. Jette!).

Jeg sluger til mig alt hvad jeg overhovedet kan af gode råd og vejledning fra alle de gode ryttere der er herinde - men jeg 'sorterer' også i det der kommer ind, specielt efter hvem der skriver det

Men nu får jeg jo heller ikke undervisning, og så er det jo bare om at få alle de gode råd med på vejen, som man overhovedet kan!

... Støjer

- med den venlige djævlemule Epirus

Årets JHN vallak for kat. I 2007

0
0
Svar på denne tråd

Hvordan bedømmer du andres ridning?
Forfatter: 
Dato:  27-03-2008 19:50

Selvom jeg træner noget andet end moderne dressur, kan jeg sagtens rose "almindelige" ryttere, hvadenten det er spring, derssur eller whatever. det vigtige for mig er, at hesten bruger sig rigtigt, så den ikk bliver ødelagt i det lange løb :)

Sabrina & Feykir

& Herkules, Shadow, Malte

akademisk ridekunst

"skridten lever af sving!"

0
0
Svar på denne tråd

dffgdgffd
Forfatter: 
Dato:  27-03-2008 19:55

Jeg kan nemt se det gode i andre folk og deres ridning :)
Men der er flere ting, som jeg bare ikke kan holde ud at se, så som, når nogle (ikke noget jeg har set herinde, men til stævner osv.) straffer hesten for, at den eks. ikke gad at springe en forhindring eller noget. Jeg kan heller ikke holde ud at se på, når hovedet kører fra side til side, og personen sidder og saver i den for at få den til at gå ned.

Men heldigvis, af hvad jeg har set herinde, rider de fleste ordentligt, og tænker på hesten :D
Jo, jeg kan skam nemt se det gode i de fleste rytteres ridning, men det som jeg har nævnt her over stående, det vil jeg bare ikke se, og sådan tror jeg også de fleste har det ;)

Sissel aka Tiss

Det nytter ikke at give hesten skylden, det er alligevel ikke den der har gjort det.

Min hp

3er pony til salg!

0
0
Svar på denne tråd

sddfdsdfdsf
Forfatter: 
Dato:  27-03-2008 19:58

og forresten som Jannie skriver, rider jeg ikke efter Andreas osv. men efter min ridelærer, for det kan jeg mærke er bedst for mig. Derfor er det jo ikke sikkert det ville passe til Andreas, Anky osv. Men det passer på mig og min hest :)

Sissel aka Tiss

Det nytter ikke at give hesten skylden, det er alligevel ikke den der har gjort det.

Min hp

3er pony til salg!

0
0
Svar på denne tråd

hfdshfjkshfvjksh
Forfatter: 
Dato:  27-03-2008 20:00

Kan du, som dit eget personlige individ, se ud over din egen næsetip og sagtens kunne se det positive eller en anderledes fremgangs metode end din egen, og stadig bifalde den?

Ja, hvis jeg ser gode resultater ved brug af metoden. Så er det ikke svært at bifalde den, dog vil jeg ikke selv udøve brug af metoden så længe den jeg allerede undervises i fungerer for lige netop mig og min hest.

Men det er da før sket at jeg i en dårlig periode har taget råd til mig vedr. nye/anderledes metoder og det har ikke altid vist sig at være helt ringe :)

Det er vel at prøve sig frem med nye metoder og fungerer det ikke, så må man enten overveje om man skal prøve en ny metode eller kæmpe overbevist videre - det kan jo være at hesten er skolet forkert og bare kræver længere tids træning efter den nye meode.

Tja... Jeg afprøver og søger ikke nye metoder, hvis det går fint i forvejen :) Jeg er i træning ved en dygtig exam. berider og har meget få gange i perioder uden undervisning haft behov for at prøve nye metoder.

Noget jeg dog aldrig forfalder til er McLean, Anky og så alle de forskellige horseman-ship metoder.

NUMSEFISKEN
Med Equito's Litote
Roots reggae, come smoke your herbs
0
0
Svar på denne tråd

ridning
Forfatter: 
Dato:  27-03-2008 20:38

Jeg er af den opfattelse, at hvis en bestemt ridemåde fungerer for en given ekvipage, så er det vel korrekt. Det kan godt være, at jeg ikke selv bifalder den træningsmåde, men hvis hesten er veltilpas og bruger sig korrekt, så er det ok for mig. Vi kan jo ikke alle træne og ride på samme måde, og det er meget individuelt hvilke metoder man fungerer bedst med.

Selv rider jeg en god blanding af forskellige ridemåder, jeg vælger det der fungerer, og resten lader jeg ligge. Så jeg plukker lidt hist og her, både McLean, klassisk, "almindelig" dressur osv.

Så ja, jeg kan sagtens se ud over min egen næsetip, og jeg er altid åben for inspiration til min daglige træning, for man lærer jo så længe man lever, og der går ikke noget af mig, hvis jeg af og til må erkende, at det ikke er mig der har fat i den lange ende...

Wildly & Hannibal

Besøg os på vores hjemmeside!

medlem af AWR

Candyfloss forever!
~~~~~~~~
Fighting for peace is like fucking for virginity

0
0
Svar på denne tråd

Tjaeh...
Forfatter: 
Dato:  27-03-2008 20:40

Ja, selvfølgelig ser jeg på andres ridemåde med min egen erfaring som udgangspunkt - det gør alle vel?

-Men selvom folk ikke rider som jeg, kan jeg sagtens synes at det ser fornuftigt og sammenhængene ud, hvad enten det er ridning i grime og uden sadel, akademisk, western eller what ever. Det eneste der betyder noget for MIG, er at hesten ser afslappet ud og bruger sig rigtigt..

En rytter der tuller rundt i grime og uden sadel, afslappet og rolig er FOR MIG en langt bedre rytter end en der prøver at ride MB dressur på sin muskelfattige krampe med kæmpe underhals og uden brug af overlinie eller ryg.

Mvh. Line - stolt fuldblods rytter!

Fotografering tilbydes:LineFoto.dk
Flere ting købes og sælges - BL.A. 3 SPRINGSADLER!

0
0
Svar på denne tråd

gdgffggfgfdd
Forfatter: 
Dato:  27-03-2008 21:24

Har nemt ved at se det gode i folk ridning men har også nemt ved at se det knap så gode.

Men jeg kan ikke lide at se folk der saver det er noget andet at stille og bøje din heste til begge sider.

Men ellers syntes jeg selv jeg ser posetivt på andres ridning.

Altså ingen rider ens og vil aldrig komme til at ride fuldstændig ens ..

Du rider på din måde jeg rider på min måde.. Altså der findes ingen metode der er rigtig fordi ingen rider ens, selvfølgelig er det forkert at save hesten! og man skal heller ikke smække ens hest 10 gange for ikke at springe giv den en bag i EN gang ellers brug dine ben stille og rolig tænk på hvis det var dig der var hesten.

Hmm, det jeg heller ikke lige sådan bryder mig om det er dem der råber og skriger af deres hest til stævne i spring. Så sidder og råber HOP SPRING KOM NU! hver gang hesten når til en spring, det er okay at sige fandens også eller lign, hvis du rager ned eller hesten stopper. Men er nød til at se det fra flere sys punkter på en gang og det ved jeg godt kan være svært men det handler bare om at lære det..

Altså jeg har nogle yndlings ryttere jeg syntes rider godt også har jeg ikke bryder mig så meget om men altså sådan er det bare og de kan jo ikke gøre for at jeg ikke bryder mig om dem altså jeg har mine du har dine og de har deres..

»Line Lauth Pedersen.

hjemmeside msn Præs HGpræs

Lem rideskole (LERK)

0
0
Svar på denne tråd

tralalla..
Forfatter: 
Dato:  28-03-2008 07:07

Når jeg ser andre ride bedømmer jeg dem på hvordan hesten går, hvordan rytteren sidder, men mest af alt hvad rytteren gør for at hjælpe og forbedre hesten. Hvis jeg ser nogle ride flere heste ser jeg på om de hænger fast i den samme metode fordi "det altså virker på den anden" eller om de kan finde ud af at gå ud over de faste rammer for at gøre hvad der virker bedst på netop den hest. For mig så er det det der kendetegner en god rytter. At vedkomne kan sætte sig op på en hest og så finde ud af hvad der virker bedst for lige netop den hest og kan få den til at yde sit bedste..

Og jeg vil sige jeg acceptere at folk har forskellige metoder. Men det ikke sikkert jeg bifalder dem, det kommer an på om det er noget jeg synes man kan være bekendt at gøre men hvis det noget jeg godt kan bifalde kunne jeg godt prøve det af hvis jeg synes der var behov for det :)

-It's hard to lead a cavalry charge if you think you look funny on a horse.

NannaHildgaardLarsen

*Team Midgaard*

0
0
Svar på denne tråd

maestro
Forfatter: 
Dato:  28-03-2008 08:13

Line: sjovt nu at læse dette indlæg - for det var jo slet ikke en hentydning til mig det der ? nej vel :)

ej. det er sgu i orden :)

- og jeg vil mene at jeg sagtens kan sætte mig udover min egen ridemåde, og kigge og interessere mig for andres :)

» Bianca & Maestro «

Årets Dressurrytter kat. 1 2007 *JHN*

Året bedste fremgang 2007 *JHN*

- Fando I still miss you!

0
0
Svar på denne tråd

Bubbibjørnen Björk
Forfatter: 
Dato:  28-03-2008 13:20

Jeg er altid åben for at lære nye fremgangsmåder, jeg går ikke efter noget bestemt, men tager ting til mig som jeg synes lyder fornuftige.

Jeg kan sagtens holde ud at se folk ride selvom de ikke rider som mig selv. Jeg render da heller ikke og synes de er ih og åh så forfærdelige - vi er alle forskellige og har alle vores forskellige opfatninger og overbevisninger.

Amanda&Björk

Team Korshøje

Nu uden Fantacy

0
0
Svar på denne tråd

dfhhdfhdfhdfdhf
Forfatter: 
Dato:  28-03-2008 13:35

Line - Hold fast, hvor synker du dog lavt ned. Kom dog videre!

"Jesus is black, Ronald Reagan is the devil and the government is lying about 9/11" - Huey Freeman, The Boondocks

Reggae, Ragga, Rasta

0
0
Svar på denne tråd

Øhm...
Forfatter: 
Dato:  28-03-2008 13:39

Bianca: Ehm, nej, det var ikke en speciel hentydning til dig...

FlavaBC: Hvorfor??

0
0
Svar på denne tråd

hghghghghg
Forfatter: 
Dato:  28-03-2008 13:41

Enhver kan da se, at den hentydning var til Bianca. Men jaja, hvis du siger den ikke er...

"Jesus is black, Ronald Reagan is the devil and the government is lying about 9/11" - Huey Freeman, The Boondocks

Reggae, Ragga, Rasta

0
0
Svar på denne tråd

Ja......
Forfatter: 
Dato:  28-03-2008 13:44

Ja vi alle rider forskelligt, og vi har alle forskellige heste, og vi har hver vores mål med vores ridning og gud tak for det da.

Der findes jo mange forskellige ride stil om du vil ride mod spring, dressur, distance, pony games, skovtur osv osv osv.

Jeg selv lever & ånder for spring, og rider derved min hest mod at få flest muligt muskler som han kan bruge spring mæssigt, altså såkaldt "Spring Dressur"

altså at han kommer op og virkelig bruger ryggen & bagparten, så jeg har ham liggende som min "fjeder" som så springer af når vi skal over springet.

Jeg rider den tyske ridestil, den som Thomas Velin bruger til at ride sine heste op. Jeg gider ikke at skulle hive og flå for at få min hest til at vente, eller for at få ham til at dreje, han skal reagere 100% på mit sæde & Schenkler, og han skal reagere på minimale signaler ude fortil - hvilket han gør.

At side på en hest der bare ligger der under en, man kan mærke hele kroppen er i balance og afslappet samtidig med den er 100% opmærksom på ens mindste vink det er en SÅ fed fornemmelse.

Man kan tydeligt mærke når bagparten er med, og endnu tydligere når man osse styre forparten tror ikke der findes en federe fornemmelse på en hest.

Det er så hvordan jeg rider Raffe nu efter jeg helt har droppet at ride "alm" dressur & spring, og istedet koncentreer mig udelukkende om min spring så vi kan blive endnu bedre til det - for man kan altid blive bedre!

ღ Jose & Raffe ღ
.
- Det kommer ikke and på størrelsen -
Men gørelsen!
0
0
Svar på denne tråd

for liiiige....
Forfatter: 
Dato:  28-03-2008 13:47

Kan på ingen måde se line hentyder til Bianca, og kan ingen grund se til at man begynder at piske en stemning op i dette indlæg med en så god debat!

Så lad os holde os til emnet (Y)

ღ Jose & Raffe ღ
.
- Det kommer ikke and på størrelsen -
Men gørelsen!
0
0
Svar på denne tråd

Flava...
Forfatter: 
Dato:  28-03-2008 13:48

Nu er Bianca jo ikke den eneste jeg mener ikke rigtig korrekt ;-)

0
0
Svar på denne tråd

gabriel
Forfatter: 
Dato:  28-03-2008 14:12

Jeg bedømmer andres ridning ud fra om hesten går afslappet og bruger sig korrekt. Så kan det jo altid diskuteres, hvilke metoder der fører til overstående resultat.

Kia med Gabriel De R

(fhgt ff yr dmns, wrt sngs n yr slp)

0
0
Svar på denne tråd

at gøre det rigtige
Forfatter: 
Dato:  28-03-2008 15:46

Jamen det er da godt alle synes der er plads til alle former for ridning! Hvorfor har vi så alle de opoverhedet debatter ? ;)

Hvis i alle sammne siger at i sagtens kan sætte jer ind i andres ridemetoder osv. det er jo godt!

Men hvis nu, i en dag kom ud på opstaldningsstedet, og så en rytter ride noget som i fandt uacceptabelt, hvad vil i så gøre? Eller vil i slå koldt vand i blodet, og se om det er fordi rytteren har en dårlig dag, om rytteren er igang med at rette noget og er på VEJ mod det i finder rigtigt?!

Det jeg synes er vigtig når man dømmer andre menneskers ridning, er at istedet for at "overfalde" personen, så hvis rytteren f.eks. bøjer hesten fra side til side i et stykke tid, at måske kunne forstå rytteren har et formål med det!

Kan i følge mig i det eller er det helt umuligt?

Der er jo mange mange mange forskellige måder at gøre tingene på.

Støjer: Hvordan sortere du så fra? Skal personen have nogle resultater at prale af, eller bruge lange teorier og avanceret ord, eller hvad???

Numsefisken: Hvis jeg må spørger, hvorfor kunne du så ikke finde på at tage det bedste og mest brugbare med fra Anky, McLean hvis du finder det bedre end Ann (Det er hende du rider ved ikke?)?

LineFabæch: Sjovt du siger det, men jeg har langt mærke til du går rigtig meget op i hestens hoved er i "lod", kan du så¨godt acceptere at f.eks. jeg synes det er okay at hesten næse befinder sig hvor end den vil, på VEJ til målet? Eller vil du synes det er helt tåbeligt? Det er ikke et angreb, bare et spørgsmål!!

En anden ting, i Maestro-tråden skrev du hesten fejltakter på billedet, må jeg evt. få et svar hvorfor? Jeg har lagt mærke til folk skrive dte evd billeder, og jeg kan altså ikke se det!

OBS! Jeg vil helst undgå hvis i skal til at skændes videre om Bianca og Maestro herinde, selvom jeg spurgte Line om det med at fejltakte, så var det med en baggrund at det ofte bliver nævnt, og jeg simpelthen ikke kan se det!

Rhea & Don Alfredo

- Tidligere med Amiro

0
0
Svar på denne tråd

Tjaeh...
Forfatter: 
Dato:  28-03-2008 16:00

Nej, jeg synes ikke det er vigtigt at hesten er i lod - men jeg synes det er MEGET vigtigt at den ikke er UNDER lod!

Jeg mener ikke at "under lod ridning" er den rigtige vej til målet.

Ehm, fejltakten kan man se på billedet?

0
0
Svar på denne tråd

ajajajaj
Forfatter: 
Dato:  28-03-2008 16:06

line: Interessant, hvordan vil du så definerer under lod? Men kunne det tænkes, bare fordi du ikke synes det - så er det måske en vej for andre?

Nej jeg kan virkelig ikke se fejltakten?

Rhea & Don Alfredo

- Tidligere med Amiro

0
0
Svar på denne tråd

Min mening
Forfatter: 
Dato:  28-03-2008 16:07

Jeg prøver altid at blande mig så lidt i andres ridning som muligt, og kommentere kun hvis personen bliver ved med at prøve og få noget til at lykkedes, som ikke vil, og jeg så tror jeg ved hvordan.

Generelt er jeg meget åben over for andre ridemetoder, og ville aldrig prakke andre min metode på, medmindre de bad mig om hjælp selvfølgelig.

Med hensyn til hjælpetøjler må jeg indrømme, at jeg mener folk må sejle i deres egen sø. Du kan ikke redde hele verden, men du kan få hele verden på nakken.

Jeg vilde dog blande mig hvis jeg åbenlyst kunne se at hesten led, men det er også enormt få tilfælde hvor jeg rent faktisk ser dette.

Selv er jeg også altid åben for nye metoder hvis noget ikke vil lykkedes for mig, men jeg er dog nok lidt for hurtig til at sortere fra i rådene, med hvad jeg mener kan bruges og ikke kan.

Men små ting som at overbøje hesten, ride den under eller over lod, brug for meget eller for lidt ben/tøjle og sådan, det ville jeg aldrig blande mig i. Det er folks egne heste, og ikke mig der skal vise dem alle hvordan man rider.

0
0
Svar på denne tråd

Tjaeh...
Forfatter: 
Dato:  28-03-2008 16:11

Underlod defineres meget nemt - når hesten hovedposition kommer under lodret.

Der er der dog lidt forskel på hvor hesten holder hovedet om jeg synes det er ok at den er lidt under lod.

Det er åbenbart vejen frem for fx. Anky, men det det er ikke det samme som at jeg mener det er det rigtige og at det er det bedste for hesten.

0
0
Svar på denne tråd

tjaeh..
Forfatter: 
Dato:  28-03-2008 16:19

LineFabæch: Ja selvfølgelig skal hovedet være fremme, men man siger jo også nakken skal være det højeste punkt - men ved nogle heste er det vel fysisk umuligt?!

Hvis man nu man kigger tilbage i tiden - der var hesten hoved i lod nærmest konstant - med tilgengæld, udfra mit synspunkt, så går man så på kompromi med aktiviteten bagved som jeg synes er det absolut vigtigste i ridningen!

Men idag er der flere heste som går tilnærmelsesvis baglod, kan det så være fordi, for vores heste er det lettere at udfører øvelserne med hovedet lidt baglod? For de nymoderne heste kan vi jo ikke komme uden om, er gode og ufører øvelserne bedre en dengang? Eller hvad synes du det er uacceptabelt?

Hvis det er vejen frem for Anky, så kan der jo være noget om hendes metode som er godt?! At hendes hest går baglod og under = Rollkur i opvarmningen - man kan jo så ikke komme uden om hendes heste står SÅ korrekt i inde på banen!

Dú har stadig ikke svaret på det med fejltakten! :)

Rhea & Don Alfredo

- Tidligere med Amiro

0
0
Svar på denne tråd

Tjaeh...
Forfatter: 
Dato:  28-03-2008 16:33

Hvordan kan nakken som højeste punkt være umuligt for nogen heste?? - Problemet kommer mere i om hesten kan være nakken som højeste punkt OG hovedet i lod samtidig.. Så bliver hovedet nødt til at være mere foran lod.

Jeg tror ikke man før i tiden gik på kompromis med hestens bagparts aktivitet - jeg tror at problemet lå i at avlsarbejdet er kommet meget længere idag, og derfor har heste der mere naturligt giver mere bagfra.

Om hestenene har lettere ved at udføre øvelserne baglod ved jeg intet om, og jeg tror ikke på det. Jeg vil meget gerne se sådan en undersøgelse :-) Igen mht. øvelserne siger jeg det samme som længere oppe.

Problemet i at hesten kommer bag lod, opstår i at hesten ikke bærer sig med musklerne, men ved hjælp af nakkebåndet - hvilket ikke er sundt for hesten.

Jeg synes ikke Ankys står korrekt inde på banen :-)

Ang. fejltakt ved jeg ikke hvad jeg skal sige, andet end at du burde undersøge en normal travtakt lidt mere :-) Derfor svarede jeg ikke før.

0
0
Svar på denne tråd

hahahhaha
Forfatter: 
Dato:  28-03-2008 16:41

Jamen der må jo være en grund til at det er blevet mere normalt at hestene går baglod, eller hvad?

Jamen hvorfor står Ankys heste ikke korrekt? De står da med næsen fremme?

Ja, og det er derfor jeg spørger dig mht. fejltakten! For jeg har da lært hesten bruger sine ben paralelt i trav!

Rhea & Don Alfredo

- Tidligere med Amiro

0
0
Svar på denne tråd

Tjaeh...
Forfatter: 
Dato:  28-03-2008 17:04

Må det? Måske er det fordi det er lettere at hive den derned og ride de sværre øvelser, istedet for at vente på at hesten bygger de rette muskler??

Hmm, det er vidst ikke hele tiden de står fremme med næsen. Og nakken er ikke højest.

0
0
Svar på denne tråd

nhfjedhfkjehfjks
Forfatter: 
Dato:  28-03-2008 17:22

Rhea Eg (Amiro):

Hvis jeg må spørger, hvorfor kunne du så ikke finde på at tage det bedste og mest brugbare med fra Anky, McLean hvis du finder det bedre end Ann (Det er hende du rider ved ikke?)?

Jeg har to svar ;)

1. Jeg synes ikke det mindste godt om roll-kür, derfor tager jeg ikke nogen af Ankys metoder til mig.

2. McLean har nogle fine metoder, men jeg er slet ikke til al det horseman-ship. Så længe min hest ved at jeg er føreren og ikke overskrider mine grænser, så vil jeg ikke vove mig ud i at arbejde med metoder som McLeans.

Jeg har alt for ofte set piger der tror de er "ih" og "åh" så dygtige til de hersens horseman-ship metoder, det sidespor vel jeg ikke ende på ;)

Skulle jeg nogensinde få interesse for den slags mere udviklede metoder inden for horseman-ship, så skulle jeg have undervisning ved selve McLean selv eller én uddannet af ham.

At læse fra en bog f.eks. vil jeg ikke kunne få nok ud af.

NUMSEFISKEN
Med Equito's Litote
0
0
Svar på denne tråd

Ehm....
Forfatter: 
Dato:  28-03-2008 17:23

McLean har intet med HMS at gøre

0
0
Svar på denne tråd

hfjdsjvkdgsk
Forfatter: 
Dato:  28-03-2008 17:25

Nu sludrer jeg også...

I ovenstående jeg skrev mente jeg Monty Roberts ;)

NUMSEFISKEN
Med Equito's Litote
0
0
Svar på denne tråd

rgjuyk,iu
Forfatter: 
Dato:  28-03-2008 17:43

Hvem er ham McLean?

btw syntes jeg selv jeg er ret god til at acceptere andres ridemåder, men fx roll-kür ser jeg intet godt i så der er jeg meget skeptisk. Men hvis det er mere 'normale' (hvis man kan kalde det det?) ridemåder så syntes jeg for det meste det er okaj. for hvis det virker for rytter/hest så er der vil ikke meget problem i det?

SARAH KROG'
- med vidunderdyret Rista :)

0
0
Svar på denne tråd

tralaallala..
Forfatter: 
Dato:  28-03-2008 18:41

Hvis jeg ser andre ride på en måde jeg måske ikke lige finder korrekt blander jeg mig ikke med mindre jeg synes der er tale om direkte mishandling, hvilket heldigvis ikke er særlig tit. Tilgengæld hvis jeg kender hesten og kan se at det de laver altså ikke virker kan jeg godt høfligt komme med forslag til hvad de kan gøre :) Har et par gange kommet til at stå og undervise på den måde fordi jeg ikke kan lade være med at hjælpe :P selvfølgelig ikk hvis rytteren ikke vil have det :P

Men mange gange står jeg og underviser inde i hovedet :P altså tænker for mig selv: benene lidt tilbage, støt op på udvendig.. dog uden at sige noget :P

Og nu blander jeg mig lidt i jeres under lod/rollkur debat :)

Efter min mening kan det at ride hesten så meget ind fortil og ride "alm." til bidet sammenlignes lidt med det at stille og bøje hesten.. Det er en god ting til at få bøjet hesten igennem og smidiggøre den, men ikke en stilling den skal rides i længere tid af gangen og ikke noget man skal lege med hvis hesten ikke har musklerne til det og så skal den ikke hives ned men rides.. :)

NannaHildgaardLarsen

*Team Midgaard*

0
0
Svar på denne tråd

hej hej
Forfatter: 
Dato:  28-03-2008 19:25

Jeg vil nu hellr ikke mene, Anky hiver sin hest ned, det kan man jo ikke

Nu med Enekærs Ana-Bell

Tidligere Magic Bonnie

0
0
Svar på denne tråd

ridning
Forfatter: 
Dato:  29-03-2008 10:35

Det er sjovt, som hestens holdning fortil er blevet så hot et emne - selv mener jeg det er en biting, og langt vigtigere er det vel, hvordan hesten som helhed arbejder. Og så skidt pyt med, hvorvidt den har næseryggen i lod, og om nakken er højeste punkt. Man kan også fokusere så meget på hovedets placering, at man ikke får resten af hesten arbejdet ordentligt igennem.

Og så længe der ikke har været nogen undersøgelser der viser, at det er skadeligt for hesten at gå bag lod, så får min hest altså lov at gå med næsen i den position der passer bedst til hans uddannelsesniveau. For sjovt nok, så findes der endnu ikke nogen undersøgelser, hvor resultatet har været, at fx rollkur er skadeligt for hesten - og hvis det virkelig var så frygteligt som visse personer påstår, så er det da pudsigt at Ankys heste kan holde til at gå i sporten i så mange år...

Wildly & Hannibal

Besøg os på vores hjemmeside!

medlem af AWR

Candyfloss forever!
~~~~~~~~
Fighting for peace is like fucking for virginity

0
0
Svar på denne tråd

Epirus
Forfatter: 
Dato:  29-03-2008 12:03

Støjer: Hvordan sortere du så fra? Skal personen have nogle resultater at prale af, eller bruge lange teorier og avanceret ord, eller hvad???

Slet ikke Jeg finder som regel bare ud af hvem det er der skriver hvad. Altså for det første hvor gammel hun er, og hvor længe hun egentlig har redet. Og så kigger jeg ridebilleder på præsentationen (hvis det ikke lige er en jeg 'kender' i forvejen - altså har set billeder fra osv.). Simpelthen for at danne mig et helhedsindtryk af hvem det er der sidder på den anden side.

Og så glemte jeg lige at få det hele med da jeg skrev det andet der, for selvfølgelig bliver hvert råd også overvejet. Altså lyder det som om det kunne fungere osv. Samtidig med at jeg selvfølgelig sætter det i forhold til hesten jeg rider - om det overhovedet ville kunne lade sig gøre med ham.

Og så kigger jeg ofte efter en begrundelse på HVORFOR netop det råd skulle virke. Det synes jeg specielt du er super god til, Rhea For på den måde udstråler folk helt sikkert at de ved hvad de snakker om, og ikke bare lirer et eller andet af.

Men vigtigst af alt er det jo i sidste ende om hesten rent faktisk går bedre ved brug af de her forskellige råd. Men for det meste synes jeg faktisk at det fungerer fint, og det er da også begrænset hvor mange konkrete råd man får når man f.eks. lægger ridebilleder herind, så det er slet ikke så meget igen, som bliver 'sorteret fra'.

... Støjer

- med den venlige djævlemule Epirus

Årets JHN vallak for kat. I 2007

0
0
Svar på denne tråd

tralalal..
Forfatter: 
Dato:  29-03-2008 12:50

Janni: Kunne godt lyde som om det var en kommentar til mig :P Men jeg siger ikke at Anky hiver sine heste ned ;) og jo det kan godt lade sig gøre.. ved ikke om vi har forskellige opfattalser af at hive hestn ned, men det jeg mener med det er folk der sidder og rykker og saver hesten i munden fordi den da bare skal gå til bidet og det skal bare se pænt ud.. Det er det jeg mener med at hive hesten ned :)

NannaHildgaardLarsen

*Team Midgaard*

0
0
Svar på denne tråd

bum bum
Forfatter: 
Dato:  29-03-2008 18:06

NHL: nu så jeg ankys clinic i herning, og hun hverken sad og rykkede den i munden eller savede den i munden for at få den til det.

Tværtimod, efter at have set hende live forstår jeg ikke folks kritik af hende, hun rider da fantastisk ;)

Nadia Dahl

Lækker kat I pony til salg

www.heste-nettet.dk/lodge/83840/ hest/124632/

0
0
Svar på denne tråd

hej hej
Forfatter: 
Dato:  29-03-2008 18:13

Jeg vil nu heller ikke mene, Anky river og saver hendes heste i munden under hendes ridning.

Det kan godt være andre gør det, men der skal godt nok mange kræfter til så!!

Nu med Enekærs Ana-Bell

Tidligere Magic Bonnie

0
0
Svar på denne tråd

jegersej
Forfatter: 
Dato:  29-03-2008 19:17

jamen HEY mennesker .

lige lidt tid siden jeg har været herinde .

Bare for at blande mig i jeres "bag log og foran lod" ting, så syntes jeg ikke man skal se så meget efter om hesten går under lod, altså til træning. Det vigtigste er vel at hesten bæger sig selv og bruger ryggen og røven ordenligt. Jeg rider min under lod, hvis vi har en afslapnings/afspændingsdag.

Nu vil jeg jo ikke sidde og sige jeg er en engel, for det er jeg ikke. og rent faktisk tror jeg virkelig man dømmer meget mere end man tror. Hvis man kommer ind og ser en fremmed rytter hive i sin hest, så tænker man jo: "ej, han hiver den jo helt vildt i munden, han kan da ikke være særlig god!" . Man ved jo ikke om hesten lige har lavet et eller andet @!#$.

^^ dårligt eksempel, men kan i følge mig ?

- ska ikke kunne sige om jeg misforstod spørgsmålet, jeg kan nemlig ikke prale af min kloghed :D

Saik og starring Spid

- det noget der rykker .

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift;D
Forfatter: 
Dato:  29-03-2008 19:21

Jeg prøver så vidt som overhovedet muligt ikke at blande mig i andres ridning og især ikke her på Hn/JHN, det er simpelthen for svært at tage stilling til når man kun ser billeder el. video.

Måske nemmere at vudere i real life.!?

Egentlig er jeg ikke den, som går hen og siger:" Hør her, din hest går med snotten i vejret, prøv at lade være med at gøre sådan".

Jeg vil gerne høre lidt baggrund først, for jeg aner jo ikke hvad der ligger til grund for, at hesten går sådan, og måske arbejder rytteren allerede på at få det ordnet.

Hvis det er nogle jeg kender, så kan jeg da godt komme med et personligt råd, men det er kun et råd, og ikke nogen rettelse, da jeg selv ville blive irriteret hvis der var en der kom og spillede klog og skulle rette på min ridning.

Jeg er 100% åben for råd og tips, men hvis folk ikke kender mig eller min hest, så skal de på ingen måde begynde at rette eller ønske at ændre min ridemåde.

- Det har jeg min underviser til.

(det skal lige siges, at hvis jeg åbennlyst kan se, at der er en som har problemer med sin hest, som den ikke umiddelbart kan løse, så kan jeg godt komme med et råd- selvom jeg ikke kender personen)

Mht. til den debat der blev lukket(ønsker ikke at genoptage diskussionen)

Men syntes man glemte at der faktisk var en del som roste rytter og hest. Det var kun ganske få personer som havde "kritik".

lige meget hvor i denne sport man befinder sig, så er der kritik, og så man lære at sortere. That's how life is!

CHARLOTTE B.

- Med MAZURKA

Alt kan lade sig gøre

Det umulige er bare mere besværligt...

0
0
Svar på denne tråd

tralallala..
Forfatter: 
Dato:  29-03-2008 19:30

Nadia og Janni: Hvis I nu læste hvad jeg skrev ville i se at jeg jo netop IKKe skriver at Anky hiver sine heste ned ;) Og det tager da ikke mange kræfter for rytteren at sidde og save hesten i munden.. Desværre er det jo forholdsvis nemt bare at sidde og save indtil hesten bare giver efter for smerten :( Har heldigvis ikke set mange af dem, men har set nogle stykker der gjorde det..

NannaHildgaardLarsen

*Team Midgaard*

0
0
Svar på denne tråd

Wallaballa
Forfatter: 
Dato:  29-03-2008 21:31

Støjer: Du sagde du tjekkede hvor lang tid personen havde redet - det betyder jo ikke nødvendigvis at de er bedre!

Sofie&Cappuccino

- du bliver aldrig min, men jeg elsker dig som var du (L)
No act of kindness, no matter how small, is ever wasted.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider