Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Juniornettet

hej alle sammer
Forfatter: 
Dato:  18-10-2002 21:54

hej alle sammer vil ikke værde søde at skrive jeres ønlings heste rase og poner rase

har er mine ønings

1:Dansk varmblod
Oprindelse:Danmark

Højde: 160-173 cm

Farve: Brun er almindelig, men der findes heste i alle rene farver
Karakter: Varierer med det forskellige opdræt, men er almindeligvis årvågen, intelligent og pålidelig med ypperlige bevægelser.

Fysiske kendetegn:
Da racen ikke er ret gammel (og primært består af krydsningsavl af mange forskellige racer), er det for tidligt at beskrive egentlige fysiske racekendetegn.

Afstamning:
Dansk varmblod var tidligere kendt som dansk sportshest eller dansk hest. Det er en varmblod udviklet i Danmark ved at krydse lokalt avlede frederiksborg/fuldblods- hopper med anglo-normanner/fuldblod, trakehnere og polske hingste. De besidder alle de dyder, som fuldblodet kan give, og er strålende konkurrenceheste.

Anvendelse:
En fremragende og alsidig hest, hvilket de to kendteste champions vidner om: Monaco, som blev Europamester i military i 1979 og Marzog, som blev Europamester i dressur i 1983, OL-sølvvinder i 1984 og Verdensmester i 1986.

2:Hannoveraner
prindelse:tyskland

Højde: 155-173 cm i stang

Farve: Alle farver forekommer, undtagen broget
Karakter: Atletisk, intelligent og modig. Let at styre med gode bevægelser.

Fysiske kendetegn:
Der kan være stor forskel på hannoveraneres størrelse og kropsbygning, men generelt kan man sige, at den har lige næseryg, stærk byggede skuldre og en harmonisk krop med god dybde og bredde. Ben og barpart er ligeledes velbyggede.

Afstamning:
Dens rødder går helt tilbage til de store krigsheste fra middelalderen, og hannoveraneren blev i begyndelsen også avlet som krigshest. Engelske konger fattede interesse for racen, især George den 2., som grundlagde avlen i 1735. Han krydsede den med engelsk fuldlod, yorkshire køreheste og cleveland bay.

Anvendelse:
Har evner for både dressur og spring. Hannoveraneren anvendes som ride- eller kørehest, og de eksemplarer af racen, der har meget engelsk fuldblod i sig, er også egnede til hårdere discipliner i ridesporten.

3: Trakehner
Oprindelse:tyskland det østlige Preussen (nu Polen)

Højde: 162-165 cm i stang

Farve: Alle rene farver

Karakter: Charmerende, godt sind, aktiv, intelligent og loyal

Fysiske kendetegn:
Attaktiv ridehest med god kropsbygning. Hovedets form minder lidt om en vædders. Der er langt mellem øjnene, og hovedet ender i en spids mule. Vågne, intelligente øjne og ret lange, spidse ører. Lang, stærk hals og gode skuldre, fremragende sadelleje, dybde i kroppen og rummelig bringe. Mellemlang ryg med stor styrke. God bagpart, faste, slanke ben med korte piber. Storartede hove. Flotte, frie og kraftfulde bevægelser.

Afstamning:
En af de mest elegante tyske racer, som avledes på et stutteri grundlagt i 1732 af Frederik Wilhelm den 1. af Preussen. Grundstammen var den lokale schweikenhest - en sej, energisk lille hest, som blev forædlet med araber og senere med fuldblod og med turkomanblod.

Anvendelse:
Trakehneren er nok de bedste af de nyere, tyske racer. I den kombineres et godt udseende med udholdenhed og stor alsidighed. Racen har bevist sit værd i både dressurkonkurrencer og som træk- og arbejdshest.

4: Engelsk fuldblod
Oprindelse:england

Højde: 162 cm i stang eller mere. Den findes dog fra 144-176 cm i stang, afhængig af avlens formål.

Farve: Sort, fuks, grå, mørk og lys brun

Karakter: Livlig, aktiv og modig

Fysiske kendetegn:
Varierer lidt afhængig af typen. Hacken er lettere bygget, sprinteren har en mere muskuløs, kompakt krop, og steeplechaseren er normalt kraftigt bygget og har store knogler. Fælles er det et aristokratisk hoved med en lige næseryg, store, intelligente øjne, lang og smukt byen hals, stejle skuldre og en dyb brystkasse. Fremragende sadelleje, kort, lige ryg, stor dybde i kroppen, der har flot buede ribben. Bagparken er kraftig og kraftfuld, enten skrånende eller lige. Fremragende ben med korte piber og smidige koder. Runde hove, der har tendens til at være skøre. Pelsen er flot og glat, og huden er så tynd, at man kan ane små blodårer. Man og hale er fin og blød.

Afstamning:
Racen er formentlig flere tusind år gammel, og er opstået i England, da romerne indtog Storbritannien lige efter Kristi fødsel.

Anvendelse:
Fuldblodshesten er stadig den absolut bedste væddeløbshest, og udover at være verdens hurtigste hest, er den også en fremragende jagthest, militaryhest og som stolt og elegant ridehest.

har er mine ønlings ponerase

1: Norsk Fjordhest (Nordbagge)
Oprindelse: Norge
Højde: 132-148 cm
Farve: Grågul i flere nuancer med sølvhvid man og lidt mørkere hale. Har en sort stribe (midtstol) i man, og striben fortsætter ned ad ryggen og i halen. Har undertiden sorte zebrastriber på benene.
Karakter: Udholdende og hårdfør med roligt temperament.

Fysiske kendetegn:
En bred pande og øjne, der sidder langt fra hinanden. Ørerne er små. Den har en muskuløs hals og en lang, kraftigt bygget krop. Hove og ben er stærke, med kraftig kodehår og hovskæg.

Afstamning:
En af verdens ældste hesteracer, der stadig har en utrolig lighed med de tidligste, primitive heste, som f.eks. przewalski-hesten. Blev anvendt helt tilbage i vikingetiden som strids- og arbejdshest.

Anvendelse:
En utrolig populær race overalt i Skandinavien og i Tyskland. Tidligere mest brugt som arbejdshest for landmænd i bjergområder, da den er meget hårdtarbejdende og sikker på benene. Bruges i dag primært til almindelig ridning og til voltigering.

2: New Forest

Oprindelse:England, området New Forest i Hampshire

Højde: 122-144 cm i stang
Farve: Alle farver, undtagen broget
Karakter: Intelligent, modig og samarbejdsvillig, føjelig, meget venlig og lærenem. Meget trafiksikker og børnevenlig.

Fysiske kendetegn:
Den har et ret stort hoved med intelligente øjne, en kort hals, gode skuldre, kort ryg og god dybde i kroppen. Den har endvidere stærke lænder og muskuløs bagpart. Gode, robuste ben med korte piber og fremragende hove.

Afstamning:
New forest-ponyen er en blanding af mange racer, der har levet frit i århundreder. Først i 1938 begyndte man at kontrollere racens udvikling, derfor varierer new forest-ponyen meget i højde og drøjde.

Anvendelse:
New forest-ponyen er den mest medgørlige af alle de engelske rideponyer. Den er glimrende som jagtpony, da den nærmest er frygtløs over for al slags trafik.

3:
Oprindelse:Irland

Højde: 130-148 cm

Farve: Oftest grå, gråbrun, brun, fuks, sort eller rødskimlet

Karakter: Meget hårdfør, intelligent, blid og stærk

Fysiske kendetegn:
Lille hoved med mørke øjne og små ører. Halsen er buet, og den har skrå skuldre. Kroppen er kompakt og bred, benene er korte, og bagparten er stærk. Halen sidder højt.

Afstamning:
Racens oprindelse kendes ikke med sikkerhed, men den har formentlig spansk blod i årerne, og muligvis også blod fra de heste, det keltiske folk bragte til de britiske øer i det 4. århundrede. Connemaraen bliver i dag avlet over hele Europa, Australien og Amerika.

Anvendelse:
Connemaraen er en populær pony, som bruges til næsten alle former for ridesport: dressur, ridebanespringning, terrænridning, langdistanceridning og hestevognskørsel. Samt naturligvis som almindelig ridepony.

4:
Oprindelse:Østrig og Bavaria (Tyrol)

Højde: Ca. 142 cm i stang

Farve: Rødbrun med lys man og hale - andre farver er sjældne.

Karakter: Medgørlig, beskeden, hårdtarbejdende, stor tilpasningsevne og en lang levetid.

Fysiske kendetegn:
Mellemstort hoved med spids mule, venlige og opmærksomme øjne, åbne næsebor og små ører. Muskuløs krop med god dybde, kraftfulde skuldre, bred bringe og lang, bred ryg. Korte ben med stærke knogler og runde, hårde hove. Bevægelserne er energiske og smidige med lange, bløde skridt.

Afstamning:
Som så mange andre racer, har haflingere en smule araberblod i sig, men i da opdrættes disse ponyer i frodige bjergområder og bliver ikke redet til, før de er fire år. Alle haflingere brændemærkes med et edelweiss, den østrigske nationalblomst, med et "H" i midten.

Anvendelse:
Deres ben, hjerter og lunger er særdeles stærke, og de er enestående som både ride-, træk- og arbejdsponyer, da de er utrættelige og meget sikre på benene. De har en exceptionel høj levealder, og de kan være arbejdsdygtige helt frem til 40-års alderen.

knuzz rebecca
0
0
Svar på denne tråd

Re: hej alle sammer
Forfatter: 
Dato:  18-10-2002 22:06
Malik-racen:

Oprindelse: Danmark år 1997

Karakter: Utrolig nysgerig, frisk, arbejdsvillig og blid af væsen.

Fysisk kendetegn: God bagpart, stærke ben, store øre og et bredt venligt hoved.
God skridt og stor galop.

Afstamning: Oldenborger og DV er mixet godt sammen i denne slags hest.

Anvendelse: Pga dens fornuftige temperament er den en glimrende allroundhest.

Foresten fedt navn du har fundet dig denne gang...hvis det altså er den jeg tænker på for ellers undskyld

MVH Nancie og Terroristen
AL MAGT TIL NANCIE!;D
Tjek min hjemmeside HER!

SÆLGES:Stof dressursadel!
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  18-10-2002 22:09
Hmmm, Rebecca, du har sQ da bare kopieret det der?!:-D*Selvom du er grim eller fed, vil der altid være én enste ene!*
{>

Tjek min dårlige HP:
www.malle444.webbyen.dk
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  18-10-2002 22:10
Nancie... Kom også til at tænke på hende..

Knuz

Anso ;-D

~Man kan tvinge hesten til truet, men man kan ikke tvinge den til at drikke~

Anzo, medlem af Zebraklubben

Husk min Hp:
http://www.min-ponze.webbyen.dk
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  18-10-2002 22:10
Hejsa........

Heste racer: Fuldblod, Trakehner og DV.

Pony Racer: Connemara

K.H Natasja

:-) *** Military Ridningens Formel 1 *** :-)

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  18-10-2002 22:15
Min yndelings race er pinto..

Det eneste jeg ved om den er at de er utrolig kærlig(det var min gamle pony i hvert fald)....

Også red indianerne på dem...
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  18-10-2002 22:58
Min ynglings race er...... islænderen!!

Hvorfor??? Den er bare cutie!!{>
( Gider ik lige forklare racen nu )
Knuser Linty

En af fordelene ved at være rodet, er at man hele tiden gør nye, spændende opdagelser.

- Peter Plys -

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  18-10-2002 23:04
ISLÆNDER , HAFLINGER, PINTO , FRIESER, DSP, ARABER og en masse andre... tænk.. (Caps Lock!)

knuz ganu:-* www.ganu.webbyen.dk

www.dyre-vez.webbyen.dk

www.flotte-dyr.webbyen.dk

www.hamster-ejer.webbyen.dk

www.little-world.webbyen.dk

8-)
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  19-10-2002 09:49
halfinger, pinto, islænder, araber, welsh....
Hilsen GoGo ;-D !!
Hvem kan leve uden heste??!?>o< - not me!! {>

--->I just love horses<---

En hest uden en rytter, er stadig en hest, men en rytter uden en hest er bare et menneske.8-)- Citat ukendt
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  19-10-2002 09:55
Mine er Dansk Sports Pony, New Forest og Welsh Cob

(gider ik' forklar racen ;)):)
rigtige ryttere rider i alt slags vejr :)
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  19-10-2002 09:57
ups glemte Pinto og Connemare:)
rigtige ryttere rider i alt slags vejr :)
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  19-10-2002 10:42
Min er helt klart... Tadaaaa, gæt!
ISMULE-DYREEEET!!! (Islænderen) :D

Knus Katrine

PS: jah... hvad bliver det næste navn, du får dig?? Rebeccas lillebror?
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  19-10-2002 12:04
hej
jeg hedder Rebecca og hvad mener i med at det er et godt navn jeg har fundet mig denne gang
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  19-10-2002 14:23
Welsh ponyer, se'fø'lig!! Her kommer lige nogen søde billeder af den dejlige race ;D

*~Vibeke og Inkatino~*

Overdriv aldrig dine fejl. Det sørger dine venner for.
- Robert C. Edwards

---Welsh ponyer 4 ever---

Hjemmeside Mail Præsentation
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  19-10-2002 14:24
Ej, undskyld, de blev liiidt store!!

*~Vibeke og Inkatino~*

Overdriv aldrig dine fejl. Det sørger dine venner for.
- Robert C. Edwards

---Welsh ponyer 4 ever---

Hjemmeside Mail Præsentation
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  19-10-2002 14:57
Welsh Ponyer, connemare, DSP, og Haflinger :)

- *Smile*
En rigtig hoppe skal hedde URSULA!:-P
*Venner er der når andre ikke er der*8-)

"Elsk mig mest, når jeg fortjener det mindst for da behøver jeg det mest."

"Viljen til at ville - skaber evnen til at kunne"
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider