Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Juniornettet

Når hesten bliver ens psykiske problem?
Forfatter: 
Dato:  19-07-2007 00:43

Heej Ænder.
Kan simpel hen ikke falde i søvn, har så mange følgesler og tanker kørene rundt i mit hovede.

Ja selve problemet er min pony?

Er begyndt at følge at mit liv er låst fast omkring ham? Den skal passes hver eneste dag, og ikke nok med det, skal jeg fortiden og passe stalden (fodre morgen middag aften og lukke ind og ud)? Har virkelig bare ikke overskud til det mere? Kan ikke falde i søvn om natten, spiser stort set ikke noget, og har hele tiden hovedepine?

Altså er ikke træt af at ride, får når jeg endelig kommer op på hesten, så er det hele bare så dejligt, og jeg bliver virkelig glad igen. Men så snart ridningen er overstået, bliver jeg igen deperimeret? Vil ikke sælge Grafik, men syndes også det ville være synd vis han bare skal stå og glo, fordi han er virkelig en stjerne?

Men har det bare som om jeg ikke længer kan give ham den opmærksomhed han fortjener? Og bliver nærmest tvunget ud i stalden?
Men ingen i tænker: Hun er træt af dyret, så nej det er jeg virkelig ikke? Elsker den pony. Men virkeligheden er nok at jeg følger det er en tvang fra mine forældre at jeg skal der ud hverdag, istedet for at jeg er hos venner og sådan noget?

Syndes jeg har måtte svigte så mange af mine venner pga jeg skulle ride?
Og det er virkelig begyndt at gå mig på, de sidste par dage har jeg lukket mig helt inde, og været trist - men idag har isr været slem?

Startede faktisk med at jeg blev vægget kl 7, for nu skulle mig og min mor ud og fodre til morgen og hente hestene ind fra fold. Fair nok altså. Når men da vi så kommer hjem igen er jeg ret træt fordi jeg ikke sover ordenligt om natten lige for tiden (Kan også ses nu hvor jeg stadig er vågen?) så jeg går op og i seng igen. Da jeg så igen bliver vægget har min mor fået en veninde på besøg, det da også helt fint, og ja jeg ville faktisk gerne være social, men om så ikke min mor sender mig op på værelset efter jeg har spist? For at jeg så er helt ensom og usocial? Det gør mig selfølgelig lidt ked af det og sådan noget. Og det bliver være og være som dagen skrider frem?

Selv da jeg kommer ud til ponyen er det hele bare ligemeget, gad ham virkelig bare ikke idag, hvilket jeg også prøvede at forklare min mor, men fik bare svaret "Kan godt være du ikke magter det idag, men det SKAL du altså bare" - gal det gjorder ondt at få afvide. Også bagefter prøver hun at finde ud af hvad der er galt, og hvorfor jeg har været så ked af det. Siger det som det er
Mig: "Jeg keder mig bare dag ug og dag ind"
mor: "og er det min skyld?"
Mig: "Nej - det er det at jeg har en hest skyld"
mor: "Så du siger du ikke gider ride mere?"
Mig: "Nej - siger at jeg ikke har tid til mine venner"

Men det forstod hun bare ikke? De kan jo sagtens komme hjem til mig, men så skal de så bare lige med ud i stalden - for jeg skal ride?
Har det virkelig som en pligt og ikke en hobby at ride lige fortiden?

Undskyld at det blev lidt langt og måske også lidt uforstånede og rodet.

Men måtte bare ud med det hele, er virkelig helt græde færdig

(og ved godt jeg skriver mange ?-tegn, gør jeg når jeg er ked af det)

Lotte med araberponyen Grafik ox

Den omvanderne Naruto fan er ankommet.
Rigtige rytter rider araber
0
0
Svar på denne tråd

ewfwefwef
Forfatter: 
Dato:  19-07-2007 00:46
Åh ja, lidt svær situation >.<

Du har ikke overvejet at få en part til Grafik vel? Det kunne evt være en mulighed, en som kunne hjælpe lidt til og sådan så du også kunne få tid til dine venner.

Jeg har sgu heller ikke tid til egen hest - så er jeg så heldig at have part på en hest som jeg har som min egen de dage jeg har hende (:

- Vildrose -
med springponyen Rain

0
0
Svar på denne tråd

alalallala
Forfatter: 
Dato:  19-07-2007 00:48
det lyder ikke sjovt :( jeg havde det også sådan en periode. der var alt for mange ting, mange heste der skulle ordnes , venner , lektier ovs . til sidst blev jeg alt for stresset. så sagde jeg til mig selv, ok ponyen dør ik af at få en uges fri. så det fik den, og så fik jeg en god veninde til lige at se efter den og så blev jeg derhjemme og fik slappet af, sovet og spist . og det hjælper meget! tror bare du er for stresset, og du er udmattte. så får man følelsen af at man ikke orker noget som helst. men hey nu er det sommmer og godt vejr, luk ponyen på græs en uge og tag og så slappet af og sovet :)

Lunde & Dizett

Bedre kendt som

© Team Dissen ©

© Nu også med Suze ©

*Vinder af søhøjlandets mini cup for pony i dressur år 2006*

0
0
Svar på denne tråd

Is med fløde
Forfatter: 
Dato:  19-07-2007 00:51

Vildrose: Jov har haft det i tankerne, men er ikke meget for det med en part, da han jo er en elite hest inden for distance?

Men tror ligeså meget det er fordi at jeg før i tiden havde nogen at snakke med når jeg red (da han stod på rideskole) nu står han hos min veninde, der er kun ham og den ponyhingst hun rider. Men vi rider stort set aldrig sammen, da det aldrig rigtigt passer ind - så har mistet en masse venner fra rideskolen, som jeg snakkede med når jeg red. Og det kan virkelig mærkes at man er blevet det mere alene?

0
0
Svar på denne tråd

Is med fløde
Forfatter: 
Dato:  19-07-2007 00:54
Pirat-Lunde: Vis bare jeg kunne gøre det, men kan jeg ikke? Ponyen skal til Nordisk i sep. hvor han skal kunne gå 120km, og han skal til DM for hold i næste uge. Så kan ikke bare smække ham på græs, og lade ham stå og hygge der ude.
Selv om jeg virkelig godt kunne trænge til en uge eller to hvor den ikke skulle rides?

0
0
Svar på denne tråd

lallalalal
Forfatter: 
Dato:  19-07-2007 00:58
Ja okay det kan jeg godt se :/ det er en rigtig uheldig situation du står i :/ men så prøv at gå i seng når du har mulighed for at få sovet så meget som muligt :)

Lunde & Dizett

Bedre kendt som

© Team Dissen ©

© Nu også med Suze ©

*Vinder af søhøjlandets mini cup for pony i dressur år 2006*

0
0
Svar på denne tråd

Is med fløde
Forfatter: 
Dato:  19-07-2007 01:00

Pirat-Lunde: Har prøvet at falde i søvn i over 2 timer nu - kan bare ikke? Og skal op kl 7 og ud og fodre. Min mor syndes simpelhen bare at jeg skal - selv om godt kunne klare det uden mig, som hun så tit gør?

Har stort set ikke haft ferie endnu?

0
0
Svar på denne tråd

En svær ting
Forfatter: 
Dato:  19-07-2007 01:25

Uhha, føler virkelig med dig! Havde det også sådan på et tidspunkt.

Kan du ikke prøve at snakke med din mor når i har god tid, altså ikke lige før i skal ud af døren, så få forklaret lige så stille og roligt hvad det er du føler, eller evt. vise hende dette indlæg - så hun FORSTÅR hvad der går der på.

For det hjælper vikelig ikke på sit stress-o-meter ikke at få søvn nok, og hvis man ikke sover nok, så bliver man træt, uoplagt og irreteret. Men få snakket ud, evt. grædt ud til din mor, så hun forstår dig.

Det med hesten, hvis du skal op kl. 7, fodre o.v.s - kan du ikke ha' en dag i ugen hvor du ikke skal lave noget? Så kan din mor ex. lukke ud og fodre og så kan du gøre noget der hjemme - ex. tømme opcaskeren eller rydde af bordet. Så kan du stå sent op, få slappet af og sovet nok - det er jo trods alt ferie.

Ellers så lav en liste hver morgen når du står op - hvad skal du have nået? Hvis du ex. skal lave 6 ting på få dem lavet, så du har fri bagefter til venner o.v.s. Det gør meget på phyken(staves?) at man ikke føler sig "bundet" af at skulle lave noget. Påsæt dig ikke ekstra arbejde, hvis din saddel ikke trænger til at blive pudset, så VENT med det, til den trænger.

Nu er det efterhånden blevet en laaang smøre, så her er liiige det vigtigste:

Sov godt! Dårlig søvn = irtation, stress, træthed og føelse af at man ikke kan overkomme altting.

Komme ud med sine føelser = det hele bliver meget lettere når dem man er sammen med VED hvordan man har det, og evt. kan finde en løsning på problemerne

Lav liste = man får en føelse at kontrol - og så er det meget lettere det hele.

Jeg håber virkelig at det hjalp alt det jeg skrev - og rigtig god bedring. Sov godt:D

Knus Emma:D

Emzelemselamseben

&

Raudstjarna

I © U

© © © © © ©

Lækket udstyr sælges,

se præsentation

0
0
Svar på denne tråd

hhh
Forfatter: 
Dato:  19-07-2007 09:37

Åh det lyder som om du er kørt lidt fast .

Hvad er det bedste ved at ride efter din mening ? kan du ikke tænke på det når du sidder derhjemme og ikke rigtig gider . På at der står et dyr derude som glæder sig til at se dig og på hvad i kunne lave idag . Tænk på alt det gode ved at have sin egen pony og prøv evt at kigge efter en egnet 1-dags part. Altså ikke nødvendigvis søge men tænke lidt over det og hvis du møder en person som både ponyen og dig kan lide og som er kompetent så evt snakke lidt med personen om det .

Samtidig tror jeg at Emma har fat i noget . Snak med din mor og se om hun ikke har nogen forslag . Og prøv det der med den der liste . Evt begynd at skrive dagbog ? Ved godt at det tager lidt ekstra tid men når du ikke kan sove . Det behøver jo heller ikke være hver dag men bare lige skriv hvordan du (helt ærligt)går og har det og hvad du har brugt din dag på .

Det vigtigste er nok det med din mor .

Er dine veninder heste - interessede ? vil de evt med ud at se Grafik ? Ligger den nye gård langt væk fra den gamle eller ville du kunne mødes og ride med nogen fra det gamle sted ?

Men prøv at organisere din tid hvis du er god til sådan noget .

man ( ihvertfald mig ) kan godt nå både at ride og at være lidt sammen med vennerne ., Så kan du jo bare ride lidt dresssur en dag hvis du også laver noget andet .

Håber du kommer på højkant igen - god bedring

» Oompa «

What doesn't kill you

Makes you stronger !

0
0
Svar på denne tråd

Godt så
Forfatter: 
Dato:  19-07-2007 10:23

Puha Lotte, det lyder som om, at du er på vej ned i et hul.
Og det må du for alt i verden, se at komme op af.

Kan din mors pres, have noget at gøre med, at du rider på det plan du gør?
Dit mål er at komme til EM, måske hun presser på dig, så du kan nå dit mål. For hvis du springer hesten for meget over, så kommer du vel ikke dertil!?

Jeg vælger at tro på, at din mor gør det i en god mening. - Hun ser og opfatter måske ikke helt dine signaler.
Derfor er det så meget vigtigere, at du får snakket med hende.
Ikke som den samtale du har refereret til.
For du keder dig vel ikke kun? Det er jo noget der går dig på, noget der gør dig ked af det og påvirker dig.
For mig lyder det ikke som om, at du keder dig.
Du lyder mere udmattet!

Jeg aner ikke hvordan din familiære situation er, men bor din far også hos jer!?

Er han lige så dybt involveret i hestene som din mor og dig?

Hvis ikke, så sæt dig ned med dem begge - din far vil sikkert bedre kunne forstå det med, at du også gerne vil lidt andet.
Og vil forhåbentlig støtte dig i det.

Hvor lang tid skal I passe denne gård?

Er det ikke en mulighed, at du rider din dejlige Grafik tidligt om morgenen - aftaler med din mor, at hun står for resten af pasningen, næste dag tager du ham så sidst på aftenen.
Dette skal ikke gøre hver dag, for så står din mor med det alene.
Det var bare et forslag til, hvordan du kunne nå din hest, og samtidig få over et døgn KUN til gode venner og veninder.
Måske din mor er mere villig, til selv at tage stalden i 1½ dag - hvis du HAR nået Grafik, inden du tager afsted.

På længere sigt, vil mit råd være at flytte hesten. Hen hvor du har nogle veninder (eller kan få) godt rideterræn osv.. Så det igen bliver sjovt, at være hos Grafik.

Så søde Lotte, når du læser dette - så få fat i din mor (og far) bed dem om at sætte sig ned og tag en snak med dig.
Hav i hovedet, hvad det er du gerne vil sige - hvordan det påvirker dig.

Dine forældre vil med garanti, ikke synes det er sjovt at høre, at deres elskede datter ikke sover, ikke spiser og har hovedpine.

- du ved godt, at det er symptomer på stress ik?
Er din hovedpine konstant? Får du kvalme og lign?

Jeg har lidt enormt meget af spændingshovedpine - fordi jeg lavede for meget og TÆNKTE for mig. Du kan tænke dig syg!
Jeg udviklede spændingshovedpine - fordi jeg skubbede problemerne foran mig, altså ikke tænkte over dem i løbet af dagen. Men de kom så væltende om aftenen, når jeg lagde mig i min seng. Så var der fred og ro, og tankerne fløj rundt.

Lotte, du lyder som en sød og dejlig pige - der elsker sin hest. Jeg håber dine problemer løser sig - det skal de. Ingen er tjent med, at have det som du har det. Er sikker på, at dine forældre vil forstå dig - hvis du bare fortæller dem, hvordan du føler det, allerinderst inde. Derinde, hvor man som teenager helst ikke lukker nogen ind.. Men i dit tilfælde, bør du gøre det.

De bedste tanker... :)

0
0
Svar på denne tråd

hhh
Forfatter: 
Dato:  19-07-2007 10:28
lammeskind - du har helt sikkert fat i noget

» Oompa «

What doesn't kill you

Makes you stronger !

0
0
Svar på denne tråd

øljøåjk¨''ø'
Forfatter: 
Dato:  19-07-2007 21:24
¨kunne det ikke være muligt at få en part på den som kunne afløse dig et par dage om ugen?

Jjips

MVH. Thea Løvgreen

-Som ikke har noget tilovers for dyremishandlere!

-And there is nothing wrong with me

this is Iám supposed to be.

0
0
Svar på denne tråd

brumbrumbrum
Forfatter: 
Dato:  19-07-2007 21:37

Det er sikkert bare en dårlig periode? =|

jeg var inde i det samme som dig. jeg var grædefærdig, jeg skulle fodre på min rideskole dag ud og dag ind, min hest var så dum og stiv, og jeg kom altid herre tidligt ud på rideskolen og herre sent hjem igen, fordi at jeg skulle nå så meget og fodre.

og jeg gad virkelig ikke til sidst - men det gik over :-)

af Odin

med helparten
Black Beauty (L)

0
0
Svar på denne tråd

lll
Forfatter: 
Dato:  19-07-2007 22:31
ej det lyder fame ikke rart det der.. jeg ville dø!! kan du ikke få en staldhjælper eller et eller andet..? så du ikke behøver tage der ud hver dag?

- Nanna

>> PAS PÅ! <<

- jeg spiser dig til Frokost!

Klik her - min Hjemmeside ;D

Fotografering- læs nærmere i min Præs.

0
0
Svar på denne tråd

Godt så
Forfatter: 
Dato:  21-07-2007 10:16

Hvordan går det Lotte? :)

0
0
Svar på denne tråd

Tralala ..
Forfatter: 
Dato:  21-07-2007 15:03

Nu har jeg ikke lige gidet læse alle svarene igennem. MEN, at du føler dig uretfærdigt behandlet fordi din mor tvinger dig ud til hesten hver dag kan jeg altså ikke følge dig i. Sorry, men en hest er nu engang et levende væsen som kræver opmærksomhed hver dag, og ikke bare kan overses når man ikke lige gider. Når man siger ja til at få hest forsvinder meget af den tid som man ellers brugte på venner osv. - jeg er aldrig sammen med venner som ikke kommer fra stedet hvor jeg rider. Og jeg har ikke engang min egen hest - bare part (4-5 gange om ugen), og så et ret tidskrævende arbejde.

At du er træt af at skulle lave alt staldarbejdet hvis det ikke er noget i har en aftale om, du og din mor, kan jeg så tilgengæld godt se er et problem. Men der er vel ikke så meget at gøre andet end at snakke med din mor om det, og hvis du ikke føler at du ahr tid til din hest, men ikke vil sælge, så er en part jo en mulighed.

Støjer & Epirus
Araberbassen uden lige

Min hjemmeside

0
0
Svar på denne tråd

Svær situation.
Forfatter: 
Dato:  21-07-2007 18:57

For det første. Man behøver da ikke se til sin hest vær eneste dag + ride, det tager den jo ikke skade af!

Men part ville være en rigtig god ting for dig, så du får mere tid.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider