Ja, nu synes jeg det er på tide at i egentlig ved hvad det var som der skete med fando /: . Selvom det bliver svært og hårdt at skrive..
Det var morgen, og min mor tog ud for at morgen fodre. Da hun kom ind i stalden for at fodre de sidste heste. Hørte hun bare Fando kalde. Men hun kunne ikke se ham i boksen, hun gik derhen og lige indenfor boksdøren lå en fastliggende fando :'(
Hun ringede til dyrlægen, som kom og fik hevet ham op ved hjælp af reb. Han mente det var kolik. Han fik smertestillende, og noget, som skulle sætte tarmene i gang. Så skulle vi gå med ham i ridehuset.
Vi gik så med ham fra kl. 08, til kl. 12, hvorefter vi igen ringede til dyrlægen. Han kom så derud, gav ham noget beroligende og noget mere smertestillende, derefter sagde han, at han bare skulle have lov til at lægge sig ned og sove, fordi han var så udmattet, efter at havde ligget fast i boksen.
Så lå han og sov fra 12-16, hvorefter vi fik ham op og stå, ved at skubbe og hive ham op (efter dyrlægens anvisning).
Så gik vi rundt med ham igen i ca. 5 min. så kom Stine og Trine skov (privat ejere), hvor Stine så sagde, at vi skulle gøre noget nu, og at hun mente vi skulle køre ham til Gimlinge Dyrehospital, og få ham indlagt med drop.
Stine og Trine skyndte sig hjem, for at hente deres trailer, og da de kom tilbage fik vi læsset ham op. & vi kørte så til Gimlinge.
Hos Gimlinge, sagde de så, at det var tarmslyng, og at hvis vi ville have ham operaret skulle vi køre til Odense med ham.
De kunne selvfølgelig ikke sige, hvor stor chancen var for at han kunne overleve en operation.
Vi tog den lange køretur over Storebæltsbroen i stormvejr, og ankom så til Højager Hestehospital, som lå lidt uden for Odense.
Dyrlægen derover, sagde så, efter at have tjekket ham i gennem, at der var ikke mange håb, og chancen for at han ville overleve operatinon lå på omkring de 20%.
Vi valgte, at tage chancen og prøve at få operaret ham.
Der gik en halv time ca. Hvorefter dyrlægen kom ud fra operationsstuen. Han kiggede stille på os, og rystede på hovedet.
fandos hjerte kunne ikke klare det :'( :'(
Stine & Min mor, gik med ind i operationsstuen, for at se, hvordan hans tarm så ud.
De fortalte mig, at den var over dobbelt så tyk, som den måtte være, og for at kunne redde tarmen skulle man skære 2 m. af den, og det ville han ikke kunne klare i længden.
Og hans hjerte kunne ikke længere.
Hvis operationen, var gået vellykket (som den nu desværre ikke gjorde) havde han aldrig kunnet blive en dressur pony igen, da han havde ødelagt hans venstre hofte, fordi han havde ligget fast i boksen :'( :'(
Men dyrlægen sagde også, at selvom vi havde kommet med Fando lørdag morgen, havde det ikke kunnet rede ham.
Fando var kun 12 år gammel og den aller bedste i hele verden :'(
Jeg fatter det stadig ikke :'(

og dette her, var det aller aller aller sidste billede jeg fik af ham :'/ :

Ja, så fik i ænder historien, og det var ikke uden tårer