Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Juniornettet

Hvad synes du om dyreplageri???
Forfatter: 
Dato:  24-05-2001 20:38
Hejsa allesammen!!!
Jeg kunne godt tænke mig at høre hvad i synes om dyreplageri!?
Jeg læser så tit at det er dyreplageri at slå sin hest...
Men er det, det???
Skal man ikke give sin hest en dum flad eller bare et lille klap hvis den bider???
Jeg er blevet ret i tvivl...
Derfor spørger jeg nu jer!!!
Hvad er dyreplageri?????????
Og hvorfor er det dyreplageri???
Hver sød at svare....

Kærlig hilsen Camilla
0
0
Svar på denne tråd

Re: Hvad synes du om dyreplageri???
Forfatter: 
Dato:  25-05-2001 09:37
hej Camilla jeg har hørt at hvis man slår sin hest begynder den at bide så det er et eller andet med hvis man står og aer den så den gør et eller andet med hovedet og ikke gider mere så skal man ikke slå den fordi den skal jo ikke tviges til at blive kældet med og så til sidst begynder den at bide. Jeg tror at rigtigt dyreplageri er hvis man slo sin hest uden grund eller hvis man bare pisker den

HILSEN Anne Sofie :-)
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  25-05-2001 17:13
Hej Camilla !

Jeg synes at der er meget forskel på dyreplageri. Når spring rytter kommer glas skår i hestens bandager er det dyreplageri. Men hvis du straffer din hest når den bider eller sparker er det ikke dyreplageri på sammen måde. Man skal tænker sig MEGET ! om inden man straffer sin hest. Men nogle gange er det altså nødvendigt at straffe hestene. En hest skal vide hvem der bestemmer og derfor er vigtig at den ikke bare får lov til at bide dig alt det den vil !!!! Men husk at tænke dig MEGET om inden du straffer din hest. Det er også vigtig at man ikke straffer heste imod deres natur, hvis en hest bliver bange for noget plastik er det blot dens natur og så skal du HUSKE ! at tænker dig om. Det er forkert at straffe heste for deres naturlige adfærd.

Håber det hjalp dig lidt....

Venlig Hilsen Marianne
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  25-05-2001 20:37
Tak for jeres svar!!!
Det har hjulpet mig meget!!!!
Men jeg kom bare til at tænke på en dag da jeg slog en ehest fordi den sparkede efter mig uden grund, om jeg måske var dyreplager!!!
Men det kan jeg se jeg ikke er!!
Men hvad nu hvis hesten sparker når man spænder gjord???

Knuser Camilla
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  25-05-2001 21:23
Hejza !!!!

Nej, man er ikke en "dyreplagere" hvis man har slået den EN gang. Men hvis det bliver som en vane at man slår sin hest flere gange dagligt, ville jeg kalde det for dyreplageri.

Knus og Kram fra
Sofie.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  25-05-2001 22:51
Hvis hesten sparker når man spænder gjord, skal man efter min mening ikke straffe den.... Man kan gøre sin stemme bestemt, men ikke slå. Det er jo ikke særlig behageligt at få spændt gjord :-)
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  26-05-2001 13:50
Hej,

Jeg synes det er dyreplageri hvis man tvinger sin hest til noget den ikke vil, ved at bruge vold.
Men alligevel skal hesten vide hvem der bestemmer, så hvis hesten er uartig, kan det ikke skade med et lille dask med pisken.
Jeg synes også det er dyreplageri, hvis hesten står i sin egen afføring op til maven, uden noget hø og halm...

Kat
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  11-06-2001 00:10
Uha uha.. Sikke en omgang.. Jeg synes Kat har fat i noget af det rigtige.. Dyrplageri er ikke kun at slå.. Det er også vanrøgt og forkert pasning. Selvfølgelig er det dyrplageri at lade en fem heste stå på en lille fold uden græs, læ og vand. Det kan enhver se. Men for mig er det modsatte også dyrplageri; at lade en lille pony gå på en kæmpegræsfold så den bliver forfangen.
Megen dyrplageri opstår, fordi de mennesker, der skal passe dyrene (for vores vedkommende hestene) ikke ved nok om dem og ikke forstår deres behov.
En anden slags dyrplageri opstår, når vi begynder at bruge dyrene og forlange resultater af dem. Avl efter flade næser, så kattene ikke kan trække vejret er også dyplageri og - som Marianne skriver - når ryttere prøver at presse deres hest til støre resultater end de formår fx ved at putte glasskår i bandagerne. Dyrplageri kan altså både være en form for bevidst for at opnå større resultater men også den, der ikke bliver sat så meget fokus på - misforstået godhed, altså når man gør noget dårligt for hesten i en god mening - det resulterer som oftest i overfodring, der er ligeså slemt som for lidt foder!
Men at slå en hest fordi den bider, eller på en anden måde opfører sig, så den er til fare for dig, det er ikke dyrplageri. Det er almindelig opdragelse. I naturen har hestene også en fører, der på retfærdig vis sørger for orden og irettesettelser i flokken. Det er den fører, som du skal være.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  11-06-2001 21:25
Hejsa Camilla!!

jeg vil gerne hjælpe dig, men du har jo fået en masse svar fra andre, så du har jo nok ikke brug for min hjælp.
Men ellers, så skriv til!

Mange hilsner fra Marie!
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  11-06-2001 21:28
Og jeg mener da, at alle de andre har fat i det helt rigtige!!
Så du har allerede fået masser af hjælp, og det er jo godt!!!!
Jeg kan også godt komme i tvivl en gang i mellem, men det er nu MEGET sjældent... Det var mere da jeg var mindre.

Mange hilsner
Marie
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider