|
|
| Ridning - mishandling? *Debat* |
| Forfatter:  |
Chaanel |
| Dato:  |
25-02-2007 18:31 |
|
Hej  ...ja hvad synes du? Er det mishandling, at kaste en sadel på hestens ryg, stramme en gjord om dens mave, give den et bid i munden og så bare tøffe derud af? Nyder hesten det, i det hele taget? At der sidder en rytter på ryggen af den, som driver den frem, sparker til den, og nogle rykker endda hesten i munden`? Nyder hesten det? Det har jeg tit gået og tænkt på  Nu ved jeg godt det ikke er alle er rider med bid, osv. men størstedelen herinde gør vel ?? Personligt synes jeg ikke det er synd, så længe man ikke losser konstant til hesten, rykker den i munden osv. Altså de er jo meget stærke, store osv. så det gør vel ikke ondt på den at der sidder en rytter på ryggen af den? ...Men hvad synes du? Er det synd ?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| snfjndgf |
|
|
nej ikke hvis det bliver gjort ordentligt ellers tror jeg helt sikkert de ville sige til de ved ikke bedere hvis man tog hesten ude i naturen og red den så ja men nej ikke hvis de bliver behandlet ordentligt 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Huhu.. |
|
|
Nej, ikke hvis det bliver gjort ordenligt. Ellers ville hesten heller ikke være til at ride på (altså sur) og ellers ville den heller ikke komme løbende hend til en på folden osv.
Hilsen Sassi -Med den elskede Bowie<'33- -Den halve parade er den alle taler om, men ingen ved hvad er-
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| synd... |
|
|
Der er sgu nok ikke så mange herinde, der synes det er synd at ride en hest, du 
Mvh. Antonia - med det dejlige dressurdyr: BJERREGÅRDS EROS
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hejsaa |
|
|
delte meninger, og jeg er både for og imod. ' Har aldrig tænkt over det før at jeg tog Maestro hjem til Mia Lykke Nielsen. Se evt. www.mia-nielsen.dk (bare tryk på siden et sted så går den videre) At ride med bid er at tvinge en pony/hest til at søge ned, hvis man sidder og hiver/tager halveparader. Altså kan hesten føle ubehag, og tit går hesten så bare imod i stedet for. ' At ride i en bidløs trense, lægger et tryk på næserykken når man tager halveparader, et tryk som hesten godt vil kunne holde ud bare at have sådan hele tiden, og behøver derfor ikke at gå imod, for det skære ikke på samme måde som bidet gør. ' At ride med sporer er en god hjælp. Men kan også være til skade. Personligt synes jeg det er pjat at sporer er obligatoriske til stævner!  ' Min mening, både og :b
© Bianca & Maestro © » Fando savnet for evigt {L}
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bummelum |
|
|
Hvis jeg syntes det var synd ville jeg ikk ride..  Self er der nogle der ikke rider på hesten primisser og det kan jeg ikk tåle at se på.. Men så længe man lytter til hesten og ikk bar hiver, flår og sparker synes jeg det er fint, mine heste nyder da at blive redet såå.. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| selvfølgelig |
|
|
kan det da ikke være særligt fedt der sidder en eller anden halvparanoid dude og hiver i det metal man har i kæften. men jeg synes nu hestehold er meget mere kritisk end ridningen - for det meste. biiianca og maastro (L): der er da intet bedre end at det er obligatorisk. for mig virker det lidt som et vink med en vognstang: kan du ikke have sporer på 1,5 cm (!!!) på uden at genere hesten, jamen så få dig dog en cykel 
Nicole .. med den intetsigende signatur
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Daav.. |
CJessen (StarBoy) |
25-02-2007 19:48 |
|
For mig er det ligesom nødvendigt Jeg har en pony, som er redet til med alt; bid, sadel, sporrer osv. så hvis jeg i hans alder(13 år) pludselig tog ALT det væk, så ville jeg ikke kunne komme nogen vejne og han ville styre det hele  Men men, der er det så at jeg synes, at man kan forebygge. Man kan sørge for at hesten har det godt i ryg, ben, nakke, hals -simpelthen alt. Ligsom vi mennesker måske får massagebehandlinger, kiropraktor, svømmetræning og går til tandlæge. Hvis vi gør de ting, eller i hvert fald nogle af dem, så gør vi vores heste en stor tjeneste og dermed så synes jeg at det, at det er synd at ride dem, ikke længere er så synd 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hejsaa |
|
|
mormor: nej! måske ikke. Men i realiteten burde man kunne vælge i mellem om man vil have sporere på eller ej. nogle har ponyer der flipper når man rider med dem, andre har heste som er røv ligeglade. min egen pony er en af dem, som er lidt ligeglad. Men stadig væk efter jeg er ude hos mia er mit synspunkt på ting blevet anderledes mht. heste  Cjessen: Kan jeg se hvis jeg havde taget sporer, trense væk fra Fando, (12 år) Så havde ejg heller ikke kunnet en skid, fordi han avr blevet vant til det. men det er noget andet lige pt. med maestro i en alder af 6, ville det være rart hvis det ikke var nødvendigt 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bianca: |
CJessen (StarBoy) |
25-02-2007 20:01 |
|
Det er det smarte i, at Maestro ikke er så gammel. Han kan stadig nå at "formes", som du vil have ham 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| *en overskrift* |
|
|
Selvfølgelig er det da ikke synd - så længe det foregår ordentligt 
. Line & Danielle  Hvis en harefod bringer held, hvad skete der så med haren? If you can't catch a wave then your'e never gonna ride it.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Well... |
Theis |
25-02-2007 20:38 |
|
Bid er synd xD Men, well, Iso er i hvert fald en af de heste der elsker at blive redet. Virkelig skønt!  Theis er knap så begejstret for det, altså han har intet imod det, han vil bare hellere træne fra jorden.. Det som om ridningen ikke siger ham så meget. Jeg overvejer også at droppe helt at ride ham, det er der jo ingen grund til, hvis han hellere vil det andet (Hvilket jeg forresten også finder sjovere xD ) Dvs. har faktisk så småt droppet at ride ham, for det ender altid med jeg ikke gider hoppe på ryggen af ham, fordi vi liiige skal træne fra jorden først og så får vi trænet så meget fra jorden, at vi alligevel ikke når ridningen Vi er bare ikke særlig rideinteresserede, Theis og jeg  Men i hvert fald, ridning er ikke synd, så længe der bliver taget hensyn til hesten 
Mvh. Theis  ~ If I ever meet you I'll control-alt-delete you
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmmm |
LilleFie ☻Tha Grinebideren 8p |
25-02-2007 20:58 |
|
Er egentlig ikke glad for at eje dyr og ride. Synes det er lidt som at tage et dyrs frihed (som man også gør) Tror ikke man rider for hestens skyld men for sin egen. Om hesten nyder at ride? Hvorfor skulle den dog det?
Mange Hilsner . Ann-Sofie -Jeg bruger aldrig bidsel, sagde han køligt. Det er en unødvendig grusomhed. [Phantom Of The Opera]
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hejsaa |
|
|
Cjessen: præcis (: og derfor er det heller ikke rettet mod jer, som har om man må sige ældre heste/ponyer, men nok mere dem som tilrider dem? Lillefie: nogle heste vælger selv at blive redet & elsker det 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mhmmm |
25-02-2007 21:17 |
|
biiianca og maastro (L): Spørgsmålet er ikke om de kan lide det, men hvorfor?
Mange Hilsner . Ann-Sofie -Jeg bruger aldrig bidsel, sagde han køligt. Det er en unødvendig grusomhed. [Phantom Of The Opera]
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tralalalalalaj, :) |
|
|
Jeg rider med sadel, gjord , bid, ind i mellem spore og alt det der . hestene er jo store og kan godt holde til at vi sidder på ryggen af den ,. Jeg tænker meget på når jeg rider om : ville jeg selv synes om at blive sparket konstant i maven, have et bid i munden og hævet i piskesk? Nej tak, så vil jeg hellere have små klare og følsomme signaler i stedet for . .. ja det lød vidst lidt indviklet . Men.. det pointen er . Jeg gør ikke noget på heste, som jeg ikke selv ville ha fundet mig i ...  sådan er det jo forskelligt . men respekt til folk der rider deres heste uden noget som helst 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nessas »Nanna-b |
25-02-2007 21:26 |
|
Nessas »Nanna-b«: Så må du virkelig vide meget omkring hestens nervesystem og anotomi, samt psyke. Vi er opbygget anerledes end heste og selv et kærligt klap på skulderen kan være smertefuldt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hejsaa |
|
|
hvorfor den skulle nyde det? fordi nogle heste godt kan lide at arbejde for at få kærlighed eller anden form for ros..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| hjfkjhkdj |
Stina (Perfekte Perfi) |
26-02-2007 11:07 |
|
Det er sgu da ikke synd at ride på en hest
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hejsaa |
|
|
stina: jo. hvis du ikke lytter til hesten 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift |
|
|
Hvis hesten synes det bliver for slemt reagerer den vel.? Gør Chela da i hvert fald. Ja det er voldsomt synd når heste bliver redet med sadler der klemmer, sporer i siden konstant og tøjler så stramme at de kan rive hul på alt, men hvor mange før det?
- Sofie ♥ Aalekrogens Chili Pepper ♥ R.I.P
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 'Svaret: Det kommer her xD' |
|
|
biiianca og maastro (L): Det kommer an på hvordan man rider den. 'nutidens' riidning er meget sådan noget med at hive, men den 'klasiske' giver man efter..  Mange gør det fordi de ikke ved andet. Det er blevet til sådan noget med at hive, og sparke, fordi det er konkurence, og fordi det skal være nemt..  De flest estopper med at ride hos min mor, fordi det er for svært, og de bliver sure når det ikke lykkes. Den 'klasiske' er sværere, fordi det er ordenligt..
Hilsen Sassi -Med den elskede Bowie<'33- -Den halve parade er den alle taler om, men ingen ved hvad er-
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmmm |
26-02-2007 16:06 |
|
biiianca og maastro (L): Det er jo ikke ens betyden med at den nyder at gøre det.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift |
|
|
Bowie: Jeg er dressurrytter og har en træner (og en hest) der siger stort ingen hånd, men ben og sæde. Kender en hel del der rider på denne måde. Så det er ikke kun akademisk der er det rigtige.
- Sofie ♥ Aalekrogens Chili Pepper ♥ R.I.P
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hejsaa |
|
|
lillefie: nogle heste gør  jeg kender/rider en pony ved navn bess, hun elsker at blive redet nu! for 3 måneder siden kunne man ikke komme på ryggen af hende. Der er blevet opbygget et sammenhold mellem hende og mennesker nu, nu nyder hun at går der med løftet ryk og sænket hoved, da det faktisk er en behagelig stilling for dem, hvis det bliver gjort rigtigt 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 5131435243 |
Aiida |
26-02-2007 16:47 |
|
Altså, man kan jo godt sige at det er synd, men hvis de ikke kunne lide det ville de jo nok prøve at smide rytteren af  ( Hvad nogle heste så også gør ) Så nej, tror ikke de syntes det er ubehageligt  Jo, måske når rytteren sidder og bumper i ryggen og hiver i tøjlerne, og pisker løs 
-Aiida  Nu med en halv pony 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hejsaa |
|
|
nej hesten synes nok ikke det er ligefremt ubehageligt. Men går heste ikke også imod? Nogle vil ikke gå til bidet, andre bukker, nogle stejler osv osv. Men hvad gør vi ryttere? bliver ved, for den skal sgu ikke vinde? er det ikke sådan vi er?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
Chaanel |
26-02-2007 17:19 |
|
enig med bianca
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmmm |
26-02-2007 17:24 |
|
biiianca og maastro (L) : Self. Gør nogle heste - men hvofor? Tror mest det handler om opmærksomhed, og ønsket om at være til gavn og nytte.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hejsaa |
|
|
det han handler om at hesten nyder det, at godt kan lide at lave noget for sin rytter. heste som ikke kan lide at springe, springer jo heller ikke  - når jeg rider nu, roser jeg heste utroligt meget til for hold til hvad jeg tidligere har gjort, og hold da op en forskel det har gjort på de heste jeg rider  - Arbejde bl.a. med en welsh vallak igår, hvor den ikke ville gå gennem en vanpyt, arbejder med den fra jorden uden grime eller nogen form for tov Jeg har lært at se at tingene sker og derfor rose den allerede inden, så ved den at den får endnu mere rod og kærlighed bagefter, tror I at hesten gjorde det? JA NEMLIG! den gjorde det, for kærligheden og rosen! Fordi den har lært/vænnet sig til, at kærlighed er godt og dejligt det samme under ridning 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| gbfsgdsb |
Team Senika |
26-02-2007 20:10 |
|
Umiddelbart ville jeg ikke sige det er synd, HVIS man gør det rigtigt. Altså tag fx. min pony, han er totalt arbejdnarkoman! man kan slet ikke holde op når han først er igang  men har engang redet en venindes pony mens hun var på ferie, og det var bare så tydeligt at den var led og ked af at gå rundt inde i en lille sandkasse og ride dressur. så det kommer vel også lidt anden på hesten?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmmm |
26-02-2007 20:19 |
|
Så er sjovt at vilde/halv vilde heste aldrig springer i naturen? Hvis der stod et spring, ville de gå uden om. Man giver da også hesten kærlighed uden man behøves at ride? Så du mener at hvis man ikke giver hesten ros, så vil hesten ikke kunne lide at ride? Synes ikke rigtig den holder.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hejsaa |
|
|
lillefie: nej det er overhovedet ikke det jeg siger eller mener. Det er rigtig svært at forklare. Men nogle heste kan bare godt lide at blive redet, hvis det er på deres præmisser. Hvis du giver din pony valget nu, om at blive redet. Altså du står med den i ridehuset uden hovedtøj, uden grime, uden tov, uden sadel UDEN NOGET. Sæt dig op på den og se hvordan den reagere  så kan du se om ehsten kan lide at blive redet eller ej 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| man kan |
|
|
så vende den om og sige, hvad ville der ske hvis vi bare lod hestene gå frit i naturen? så ville de blive til en plage for alverdens landmænd osv, som så ville skyde dem, indtil der var så lidt tilbage at de ville være udrydelsestruede... men sys ikke det er synd hvis det gøres rigtigt.
Regiina og Piikachu! -en rigtig hest er en pony Med ny hest: Zappa <3
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|