Støjer: Gør mig ondt at høre om din hund. Personlige erfaringer har det med at sætte sine aftryk.
Men stadig mener jeg ikke at det er berittigelse til at straffe "hele klassen". 
Josse & Raffe:
Først: som medlem og opbakker af DKK burde du da vide, at DKK tager langt afstand fra udtrykket "kamphunde".
Andet: så er disse hunde ikke avlet til direkte at dræbe, men til at nedlægge/fastholde et bytte.
Og for lige at tilføje en note: Staffordshire og Staffordshire Bull Terrierne var oprindeligt samme race, men målbevidst avl har gjort de to racer vidt foreskellige. I de tidlige tider blev hundene kaldt mange navne; Staffordshire terrier, Yankee terrier, Pit Bull terrier. Da racen blev anerkendt af den amerikanske kennelklub AKC, i 1936, fik den navnet American Staffordshire terrier, og den dag i dag arbejdes der stadig efter den oprindelige standard fra 1936. Det er et stort problem for racen, at den ofte kommer i miskredit pga. sit gamle slægtskab med Pit Bull terrieren. Der hviler derfor et stort ansvar på alle, der opdrætter og/eller ejer en Amerikansk Staffordshire terrier, om at være gode ambassadører for racen.
(Ruffian-amstaff.dk)
-Altså kommer reglen til at gælde for to vidt forskellige racer med forskellige avlsmål. Kan du fortælle mig, om det er bevidst?
Tredje: Selvfølgelig har nogle hunde mere temperament end andre - og som du selv skriver, med den rigtige ejer, så skal det hele såmænd nok gå, men hvis hunden havner i de forkerte hænder kan det gå grueligt galt; og netop DERFOR bør man ikke straffe hundene, men i stedet virkelig gøre en indsats og få de mennesker, der ikke har forstået hvordan man har hund, afrettet eller fuldkommen frataget muligheden for ejerskab af en hund - lille som stor.
Alle hunde har skarpe tænder, klør og instinkter - chihuahua som amstaff.
Og så kan vi heller ikke komme udenom, at små hunde også tit tager sig et skinneben - problemet er bare, at det volder lige så stor skade som hvis en pitbull sætter tænderne i.
At man ikke har en hund i snor på offentlig vej er en lovovertrædelse. Lige så mange småhundeejere har løse hunde (og jo, jeg kan godt se problematikken i, at store hunde kan volde mere skade - men for at sætte det op som fakta).
Noget, jeg ingen respekt for har, er, at DKK på deres hjemmeside skriver, "de vækker frygt på gaden" - dér står jeg af. Så må folk altså udstyre sig med barneble og få styr på adrenalinen, hvis de skal p*sse i bukserne hver gang folk kommer gående forbi med en hund der vejer mere end 30 kg. - jeg VED godt at nogle er angst for hunde, men folk er også bange for edderkopper, stankelben, biler etc. etc. DERFOR skal hunde holdes i snor på offentlig vej - af HENSYN til folk. Men dermed ikke sagt, at der ikke skal tages hensyn til hundeejere.
De er ikke nødvendigvis mere agressive eller lette at tænde af; småhunde og mellemstore hunde er for den sags skyld lige så nemme at tænde af - lettere end en amstaff. Den agressive side kan udvikles og dæmpes; igen taler vi om at finde de rette ejere.
Større muskelmasse der kan bruges forkert: ja. Men er det baggrund nok til at formindske rettighederne?
Prøv også at forstå, at det er MENNESKENE, og ikke HUNDENE den er gal med - så jeg spørger: HVORFOR straffe HUNDENE, når det er MENNESKENE der FEJLER?
Hvorfor ikke i stedet få sat en 'plan' igang der udelukker denne form for misbrug af hundenes muskelmasse?
Som jeg nævnte før, er det så simpelt:
"Så forbyder vi det, og så forbyder vi dat" - men det ændrer STADIG ikke på, at hundene misbruges eller ikke opdrages ordentligt.
Det får én til at tænke på, om det virkelig er hundenes bedste de vil, eller om det bare er for at få en afslutning på det.
"Mundkurv = ingen bid = ingen problemer. Og bides der alligevel, aflives hunden. Så er dét ude af verden."
Og jeg gentager:
Sikke en holdning at have til tingene!
Jeg kan sagtens se den gode hensigt, men midlerne de tager i brug er hverken retfærdige, korrekte (efter min mening) eller nyttige; det vil blot skabe splid og IKKE højne eller sikre velfærden for vores muskelhunde herhjemme - ej heller de mennesker, der bliver/ vil blive udsat for hundebid.
Hvis folk allerede bryder loven med diverse former for hundemisbrug, hvordan kan man så forvente, at de stopper med det, fordi "en højere magt" siger, at de skal proppe mundkurv på bæstet?
Nej, for pokker, hvor naiv har man lov til at være!
Det er simpelthen at lukke øjnene for det egentlige problem; ukyndige personer, der er i besiddelse af en stor hund.
-Og samme personer, der holder mindre hunde, er lige så stort et problem i mine øjne, hvis man tænker på dyrets velfærd.
Et bid er et bid - så sandt. Det med generalisering og levende væsner har jeg nu aldrig været den store tilhænger af, men det er jo en anden sag.
Når de finder en løsning jeg har tiltro til, så vil jeg støtte dem. Det her har jeg absolut ingen respekt eller forhåbning for, og jeg føler stor sympati for alle de hundeejere, der måske kommer til at skulle indskrænke friheden sådan for deres uskyldige hunde.
Det grænser sig op af noget jeg ikke synes hører til i vores Danmark. Eller, det troede jeg i hvert fald ikke.
Sympatien for "bid-ofrene" er der, men hvor er sympatien for alle de andre det går ud over?
Men jaja, det ender vil også med, at de propper mundkurv på ejerne, fordi de føler sig uretfærdigt behandlet
(spøg til side).
Back to school.