Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Juniornettet

En hulens masse ting...:-P
Forfatter: 
Dato:  09-09-2002 19:43
Hejza Alle sammen...!!!

Hvor'n går det så med jer ???:-P

Jeg har det super godt. Pånær bagi. For Quiet har smidt mig af.

Men det er for en uge siden.

Han havde ikke været redet i fjorten dage også sætter jeg mig jo op som sædvanlig, og vupti... Så ta'r han hovedt ned mellem benene og runder ryggen og hopper rundt på 4 stive ben, indtil jeg ryger af. Jeg lander lige midt på røven, med tøjlerne i hånden, og så bliver jeg sæbt ca. 1 meter hen af en grosvej. Jaaaaavvvttsss...!:-( Det gjorde meget ondt men græd ik' så meget. Jeg skulle selvfølgelig også lige lande på en gros vej...:-) *ss*

Ja og nu er han jo så også syg. Han hoster. Så havde vi dyrlæge til ham. Vi fandt så ud af at han havde en hoste virus. Og når en hest har sådan en må man ikke ride den, for så kan den springe nogle små blodkar i lungerne også bliver lungerne større også skal den aflives.... såååå.... Nu skal han stå stille i fjorten dage. JEG GLÆDER MIG IKKE TIL JEG SKAL OP PÅ HAM IGEN; HVIS NU HAN BUKKER MIG AF IGEN.....!!!!!!:-(

Ja også er der lige ponymålene fra i år af. De bliver vidst nok lavet om i år 2003:
---
Hvad er en pony
En pony er en lille hest, hvis størrelse ikke overstiger 148 cm i stangmål.
Ponyer opdeles i tre kategorier efter størrelse:
Kategori I måler 140,1 cm - 148,0 cm uden sko og 149 cm med sko
Kategori II måler 130,1 cm - 140,0 cm uden sko
Kategori III måler under 130, 0 uden sko.

Hvad er en ponymåler
En ponymåler er en person, der er autoriseret af DRF's Ponyudvalg til at måle ponyer efter at have gennemført kurser i måling og i besigtigelse.
En ponymåler er en officials på lige fod med alle andre officials i DRF med de rettigheder og pligter, der måtte følge med hvervet.
Ponymåleren er ikke en person, der er ude på at genere rytterne, når han/hun har kaldt en pony til måling. Ponymåleren er en person, der overfor DRF har påtaget sig et job, der er med til at afvikle ridestævner så fair som muligt i overensstemmelse med DRF's reglement.

Måling
De fleste ryttere ved godt, at deres ponyer skal måles og også hvorfor og hvornår. Erfaringen viser imidlertid, at mange ikke ved, hvordan man stiller til måling med sin pony. Selv om det kan læses i DRF's reglement, giver det af og til diskussioner mellem rytter/ejer/forældre og ponymåleren. Derfor et godt råd: Læs reglementet og sæt dig godt ind i, hvordan man stiller til måling.
Ponyen skal fremstilles for måleren inden for det tidsrum, som er angivet i stævneprogrammet. Den skal være pålagt trense, men uden sadel og bandager.
Ponyen skal være korrekt forberedt på målingen, så den er rolig og afslappet og vænnet til målestangen. Det er rytterens/ejerens ansvar og interesse.
Ponyen skal være skoet eller hovene trimmet korrekt med hovvæggene nede på niveau med den bærende kant af sålen. Den skal behandles roligt og have lov til at falde til ro inden målingen foretages.
Ponyen skal stå med naturlig rejsning af hals og hoved. Forbenene skal være parallelle og lodrette. Den skal hvile på begge bagben og stå så lodret som muligt. Hovene på bagbenene bør ikke være adskilt mere end 15 cm.
Målingen foretages fra den højeste torntap på manken med et metalstangmål med vaterpas.
For Kat. II og III fratrækkes ponyens sko med evt. hager, mens evt. gummikiler og andet ikke fratrækkes.
For Kat. I er målet 148 cm uden sko som ovenfor beskrevet eller 149 cm med sko uden fradrag af nogen art. Dette skal forstås på denne måde:
Måles en Kat. I pony med sko, skal disse være smedede jernsko eller kommercielt fremstillede kunststofsko. Skoene skal være sømmet fast, være hele og må ikke være slidt så meget, at de er uforsvarlige til ridebrug.
Ponymåleren kan inappellabelt nægte at godkende sko, der ikke lever op til intentionerne i disse krav.

Hvis målet viser
148,6 cm: Skoene er 6 mm; skoene fratrækkes; ponyen er 148 cm
149 cm: Skoene er 10 mm; skoene fratrækkes; ponyen er 148 cm
148, 5 cm: Skoene er 6 mm; skoene fratrækkes; ponyen er 147,9 cm
148,6 cm: Med kile og skoene er 6 mm; skoene fratrækkes, men ikke kilerne; ponyen er 148 cm
149 cm: Skoene er 6 mm; skoene fratrækkes; ponyen er 148, 4 cm - men i ID-beviset skrives 149 cm m/sko
148,8 cm: Med kile og skoene er 6 mm; skoene fratrækkes, men ikke kilerne; ponyen er 148,2 cm - men i ID-beviset skrives 149 cm m/sko

Kan målet, der er taget på ponyen ikke komme ned på 148 cm eller derunder efter fradrag af skoenes tykkelse, er ponyen 149 cm m/sko.
Der er ikke noget, der hedder 148,5 cm m/sko.
Ponyer, der er over 149 cm med sko er heste. Dette registreres i DRF's kartotek.

Hvornår skal man møde til måling med sin pony
Ingen pony kan starte ved C- eller B-ponystævner før den er målt af en aut. ponymåler ved et stævne, hvori ponyen skal starte.
Efter modtagelse af ID-beviset måles ponyen af en ponymåler ved det første stævne, den deltager i. Ponyen skal måles inden start, og måleren indfører målet i ID-bevisets måleskema.
Ponyer måles ikke før, de er 4 år. Genmåling finder derefter sted, første gang ponyen kommer til start de følgende år; sidste gang det år, hvori ponyen fylder 8 år. Herefter er ponyen færdigmålt ved C-ponystævner.

Når en pony er blevet B-pony, vil den blive kontrolmålt første gang, den kommer til start ved et B-ponystævne. Den genmåles hvert år ved B-ponystævner; sidste gang det år, hvori den fylder 8 år.
Måleren indfører kategori, mål, dato og underskrift samt ponyudvalgets stempel ved færdigmåling.
Ændres ponyens mål ved B-ponystævne, er det ny mål gældende for ponyen fremover, også ved D- og C-ponystævner.

Husk altid ponyens papirer
Ponyen skal møde ved måler, hver gang den bliver kaldt, for kontrol af papirer. Husk altid at medbringe ponyens papirer, når den er stævne. Hvis papirer ikke er med eller ikke er i orden, vil det få konsekvenser.
---
Så kan i jo læse det i har lyst til...!

Nu er mig og Quiet også skrevet op til at få en boks på min rideklub. Så vi venter...............:-)

Jaaa, så er vi i gang med at prøve og få solgt vores hus. Vi har også æret ude og kigge på et hus.

Og vores nabo har heste og en kæmpe springbane. COOOOL!!!:-D Man kan se det hele oppe fra "mit" værelses vindue...!!!!weEeEeEeEeEeEeE....!!!!!:-P

når men det var så lidt om mine jaaaaa....

Jo jeg var i bon bon land i lørdags. Det var rigtig godt...!

QnUzZ Mille...!:@)
0
0
Svar på denne tråd

Re: En hulens masse ting...:-P
Forfatter: 
Dato:  09-09-2002 21:05
Jeg har været til mit første b-stævne der blev Bozze ikke målt..
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  09-09-2002 21:10
Jamen det lyder sa som i hygger jer :)

Jeg har også travlt for tiden, er ved at få kæreste på, og skal til en masse stævner :)
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  10-09-2002 13:51
Sjet et langt indlæg, bliver helt træt....lol
-Tillepigen:-)
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider