Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Juniornettet

Vinter depression.
Forfatter: 
Dato:  09-02-2007 15:49

Er der nogle af jer ænder, der kender til det?

Jeg er lidt deprimeret for tiden, uden nogen grund.

Det var jeg også sidste vinter, bare tusinde gange værre.

Men er der nogle af jer som også har haft vinter depressioner?

Ved ikke rigtig hvad man kan gøre ved det /:

nogen råd?

Knus Tine

± Tine Silver

0
0
Svar på denne tråd

sdcfvghnjklæ
Forfatter: 
Dato:  09-02-2007 15:54

Jeg har ikke haft det overdrevet. Selvfølgelig bliver jeg træt osv.

Hvad med at få sådan en lampe man skal sidde og glo ind i hver morgen? - Den hjælper (: Vi har en.

Min søster fik også en deprission et år. - Hvor hun ligefrem sagde at hun var "syg" i lang tid, men sikkert ikke var det fysisk.

Smile Like You Mean It
0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  09-02-2007 15:54

En depression er en sygdom.

Der er ikke så voldsomt meget at gøre. Lav ting der gør dig glade, snak med folk hvis du er virkelig ked af det.

- Sofie
♥ Aalekrogens Chili Pepper ♥

R.I.P

0
0
Svar på denne tråd

fgthyujki
Forfatter: 
Dato:  09-02-2007 15:56
er det ligefrem en sygdom?

Smile Like You Mean It
0
0
Svar på denne tråd

Tine kk.
Forfatter: 
Dato:  09-02-2007 16:02
Tine ; Ja jeg kender meget til det, har det hvert år. jeg er overtroisk, og der står i krebsens tegn, at Krebsens humør har tager skadet af vejret, og at vi somregel, har det med at gå under om vinteren, og er det bedste om sommeren.

- Men nu hvor jeg har 'UNDERSØGT' det nærmere, er det bgr. af ens immun forsvar ikke er det bedste.. Eller hvis ens Temp. er meget højt.

Så ja? man kan vidst sagtens sige, at det er en sygdom..

Mvh. AmandaKarlsen.
Parten Master Jr. Django
Tak sabine, fordi jeg må have part i ham :-).

» ENGHØJSPONYCLUB, {LL}
sommeren 2007. 29&42.
med camilla'min. andre? SKRIV!

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  09-02-2007 16:03

Cocktail: Ja.

- Sofie
♥ Aalekrogens Chili Pepper ♥

R.I.P

0
0
Svar på denne tråd

xxx
Forfatter: 
Dato:  09-02-2007 16:13

Cocktail : hvad er det for en slags lampe ?

Enghoejj ♥Enghoejs♥: Gud, det du skriver passer jo lige på mig. Mit enumforsvar er ikke det stærkeste, og jeg kan have et meget højt temprament. Men dog er jeg ikke krebs , er vægt ;)

± Tine Silver

0
0
Svar på denne tråd

dftgyhujikolp
Forfatter: 
Dato:  09-02-2007 16:16

Det er sådan en lampe der udsender sådan noget lys, som også er i solens stråler. Man bliver meget gladere, fordi man lige får lidt ekstra lys og energi fra lampen, i stedet for alt det mørke. Det er jo også helt klart sundest når mennesket får de stråler.

Men det virker bedst, når man lige er stået op, og så skal man sidder og nærmest kigge ind i lampen i en halv times tid. Lyset skal ind i øjnende.

UV-stråler. kan det passe, at det er det, det hedder?

Smile Like You Mean It
0
0
Svar på denne tråd

Tine kk.
Forfatter: 
Dato:  09-02-2007 16:23
Tine kk - Ja, da jeg fik det atvide af min bedste ven, tænkte jeg også bare JESUS KRISTUS!! Det passer sku lige på mig, er tit syg.. Mere end meget.. Folk skal virkelig ikke pisse på mig, før jeg pisser tilbage.. Jeg kan virkelig flippe..

Mvh. AmandaKarlsen.
Parten Master Jr. Django
Tak sabine, fordi jeg må have part i ham :-).

» ENGHØJSPONYCLUB, {LL}
sommeren 2007. 29&42.
med camilla'min. andre? SKRIV!

0
0
Svar på denne tråd

xxx
Forfatter: 
Dato:  09-02-2007 16:28

Cocktail : Okay , mange tak :) - jeg vil lige prøve at undersøge det, for det kan ikke være rgtigt at man går helt under hver vinter :/

Enghoejj ♥Enghoejs♥: Det lyder altså lidt skummelt alligevel :b hehe.

± Tine Silver

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  09-02-2007 16:42
Jeps, jeg har det også :/

- Sandra Skøtt

Med sprinter ponyen, Bakkegårdens Beauty Star.

I simply just love my horse <3

0
0
Svar på denne tråd

Trøller sez
Forfatter: 
Dato:  09-02-2007 16:49
Jeg har ikke vinter depressioner.. Har faktisk ikke depressioner, men har det tit sådan lidt downturs agtigt om sommeren..

:-* Born to be wild :-*

Aldrig Voxen B-)

Trøller

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  09-02-2007 16:57

Sidste vinter havde jeg en vinter depression. Dog vidste jeg det ikke, før det var ovre.

Vi tog en uge til Lanzarote og det hjalp helt klart.

Patricia Jørgensen

0
0
Svar på denne tråd

hejhej
Forfatter: 
Dato:  09-02-2007 17:33

Gå i solarie - det råd fik jeg fra min læge. Varmen og lyset gør dig gladere.

Hvis det står rigtig slemt til, så smut en tur til psykolog.

0
0
Svar på denne tråd

ja...
Forfatter: 
Dato:  09-02-2007 18:32

Kender det godt :/

Mvh. Carina
- Med Dunja & Boy
- nu uden Star. Du vil altid være elsket, savnet og husket.
Søger en Passier Young Champ 16 tommer.

0
0
Svar på denne tråd

swfrtg6y7u8i9o
Forfatter: 
Dato:  09-02-2007 18:35
Ja, eller det samme som Sandra (Timon) siger. Gå i solarie. Den udgiver nemlig også det lys, som lampen gør. Men lampen er stadig lidt beder at have ved hånden, i det lange løb ;D

Smile Like You Mean It
0
0
Svar på denne tråd

krusdulle
Forfatter: 
Dato:  09-02-2007 20:13
jeg vil ikke sige jeg for depressioner af det for det er alvorligt ,, men jeg bliver trist og tom og rastløs + at det kom samtidig med det med min ryg hvor jeg fik afvide jeg ikke skulle ride og alt det der. . . men det er bedere nu når det er begyndt at blive lysere igen

The Robot Chicken

0
0
Svar på denne tråd

Hej hej
Forfatter: 
Dato:  09-02-2007 20:14

Ja jeg har også hørt at man skal tage et smut i solarie.

Jeg ved så ikke om det virker, men prøv alligvel.

0
0
Svar på denne tråd

bummelum?
Forfatter: 
Dato:  09-02-2007 20:19

jeg har ikke depressioner.

men denne vinter har taget utrolig hårdt på mine kræfter.

Kan falde i søvn midt i timen, mine øjne kan simpelthen ikke holde sig åbne /: det ret ubehageligt. For føler jeg slet ikke er tilstede.

Jeg er også utrolig varm & fryser altid. Uanset om det er et varmt rum.

.. Camilla & Kazmir {L}

- ENGHØJS PONYCLUB <3 -

ugerne 29&42 (';!

nu med ny part 'Classic Touch OX {L}

0
0
Svar på denne tråd

Hmmm...
Forfatter: 
Dato:  09-02-2007 20:26

Tag lysterapi. Det virker :)

;D Mvh. Theis ;D

~ If I ever meet you I'll control-alt-delete you

0
0
Svar på denne tråd

xxx
Forfatter: 
Dato:  09-02-2007 20:43

Okay tak for rådene alle sammen :)

.. vil prøve med noget solarie (:

Men nu skal jeg også på ferie i hele uge 8 og 9, i thailand, det kan være det hjælper lidt .

± Tine Silver

0
0
Svar på denne tråd

shjfzkvgajk
Forfatter: 
Dato:  09-02-2007 21:43

En depression er ikke en sygdom, men en sindstilstand

Mange får det, men langt de fleste går bare rundt og er lidt triste grundet årstiden og kan ofte ikke selv forklare hvorfor de er kede af det.

Jeg tror ikke alle Jer herinde har en depression. Langt fra. Det er opblæst til mere end hvad rigtigt er.

Hvilke symptomer tyder på, at der er tale om en depression?

Nedsat stemningsleje
Det nedsatte stemningsleje er kernesymptomet ved en depression. Det er karakteristisk, at patienten oplever omgivelserne som gennem en gråtonet film, hvor intet lyser op, og hvor intet kan ændre den triste og knugende sindsstemning. Det er desuden karakteristisk, at følelsen beskrives som værende helt anderledes end den, man oplever i forbindelse med sorg. Det er en fremmed og ubegribelig følelse.

Manglende glæde og interesse
Alt hvad man ellers kan glæde sig over i tilværelsen er pludselig blevet ligegyldigt, sine børnebørn eller børn, og samtidig med at man plages af den knugende tomhed og tristhed, har man nu også skyldfølelse over ikke at interessere sig for sine nærmeste.

Uoverkommelighedfølelse og træthed
Mange patienter med depression føler en overvældende træthed og følelse af uoverkommelighed. Trætheden kan være så udtalt, at den får karakter af muskelsmerter eller hovedpine. Selv gøremål, der ellers er daglig rutine, som fx den personlige hygiejne, kan forekomme helt uoverskuelige.

Manglende koncentrationsevne
Den depressive kan ikke holde tankerne samlede. Kan ikke mere koncentrere sig om rutineprægede opgaver. Måske kan man ikke holde tankerne samlede om avisen, og måske kan man ikke mere følge med i fjernsynsudsendelserne.

Rådvildhed og uro
Ofte er den, der lider af en depression, plaget af intens rådvildhed. - På den ene side og på den anden side - intet kan tilsyneladende lade sig gøre. Selv den mindste bagatel bliver et problem, og når man tror, man har fundet en løsning, ser den syge straks et andet problem tårne sig op. Omgivelserne bliver let irriteret på vedkommende og har lyst til at ruske i hende og opfordre hende til at tage sig sammen. Rådvildheden er pinagtig for patienten, og tilstanden er samtidig præget af en uro, der gør, at den syge dårligt kan sidde stille på en stol, men konstant er i bevægelse.

Hæmning
I nogle tilfælde har patienten det, man i fagsproget kalder hæmning. Ved hæmning forstås, at alt foregår i "slow motion". Ansigtet er udtryksløst og uden mimik. Patienten bevæger sig langsomt eller slet ikke, og talen er langsom og aspontan. Den depressive svarer kun med enstavelsesord og måske efter lang ventetid, og af og til kommer tilhøreren i tvivl om, hvorvidt der overhovedet kommer et svar. I de allersværeste tilfælde ligger patienten blot hen uden at kommunikere med omgivelserne. Hun er dog ved fuld bevidsthed. En sådan tilstand kaldes "stupor".

Nedsat selvværdsfølelse og følelse af skyld
Ved den sygelige depression er det meget karakteristisk, at man ikke føler, man er noget værd. I de lette tilfælde føler man måske bare, at man ikke slår til over for familien, og omgivelserne er måske tilbøjelige til at give den syge ret. I de mere alvorlige tilfælde får den nedsatte selvværdsfølelse karakter af det, man kalder vrangforestillinger. Herved forstås bl.a. urealistiske forestillinger om egen skyld i alverdens og familiens ulykker. En kvinde med en svær depression var urokkeligt overbevist om, at hun og ægtefællen ville blive retsforfulgt på grund af hendes letsindige omgang med familiens penge. Skønt alle gode kræfter med indsigt i familiens økonomi forsøgte at overbevise hende om, at alt var i den skønneste orden, var hun fuldstændig uimodtagelig over for argumenter.

Sortsyn
Der er ingen optimisme. Alle tanker er negative. Uanset hvad der måtte ske, drejer den depressive fortolkning i retning af noget negativt. Man taler om, at den depressive patient er pessimistisk, både hvad angår fortid, nutid og fremtid. Hvad angår fortiden er alt gået galt, og alt hvad patienten tidligere har foretaget sig i sit liv er forkert. Hun føler nu skyld pga. dette. Hvad angår nutiden kan enhver jo se, at det går dårligt, og hvad angår fremtiden, er der intet håb om, at tingene bliver bedre. Snarere bliver alt endnu værre på grund af den depressives uacceptable handlinger.

Selvmordstanker
Mange patienter med depression gør sig tanker om selvmord. Nogle finder blot, at livet ikke er værd at leve, men i andre tilfælde er det mere konkrete tanker om at tage livet af sig, der presser sig på. Det er her vigtigt, at omgivelserne er opmærksomme på dette problem og griber ind i det omfang, det er muligt, dvs. sørger for, at patienten taler med sin behandlende læge om problemet, således at der kan tages de nødvendige forholdsregler.

Andre symptomer
Ud over de symptomer, der allerede er nævnt, har mange patienter nedsat appetit og taber derfor i vægt. Munden føles tør. De fleste patineter sover dårligt om natten, således at de både har svært ved at falde i søvn, vågner flere gange i nattens løb og endelig vågner tidligt om morgenen for ikke at kunne falde i søvn igen. Ikke uforståeligt er lysten til det seksuelle meget afdæmpet.

En del patienter har det, man kalder døgnvariation. Ved døgnvariation forstås, at symptomerne er værst i morgen- og dagtimerne for så at aftage sidst på eftermiddagen og hen under aftenen. Patienten føler ofte en lettelse ved dette, men så meget tungere er det at bære, at depressionen vender tilbage med fornyet styrke næste morgen.

Man har ikke en depression, hvis bare et par stykker af ovennævnte symptomer forekommer. Man har flere symptomer end bare 2-3 stykker, det er ikke "nok" - og kaldes hermed heller ikke en depression, men i stedet en slags vinter-tristhed.

Tror squ ikke I alle går rundt med selvmordstanker, sortsyn, hæmning osv.

~NUMSEFISKEN~
¤Nu med Equito's Litote¤
*Mål er drømme med en deadline*

0
0
Svar på denne tråd

*en overskrift*
Forfatter: 
Dato:  10-02-2007 18:17

Sad og tænkte det samme som numsefisken - enig ;)

Jeg synes selv vi har haft et utroligt "godt" vejr denne vinter. Om det så er positivt eller negativt ved jeg ikke rigtig - måske nu, men næppe i fremtiden .

Har selv haft et rigtig godt år indtil videre :)

. ;D Line & Danielle ;D
Hvis en harefod bringer held, hvad skete der så med haren?
If you can't catch a wave then your'e never gonna ride it.

0
0
Svar på denne tråd

tamtamtamtamtam
Forfatter: 
Dato:  10-02-2007 19:01

smut i bølgen blå- det gør dig glad

læste det i et haveblad på en side med de underligste husmortips.

så keder man sig

mvh. ida

Rosenborg dressage

vi gir' den gas!

bingo du er min rumpenisse

vi knekker deg til sist!

0
0
Svar på denne tråd

bummelum
Forfatter: 
Dato:  10-02-2007 20:30

En vinterdepression er forsaget af mangel på lys.

En almindelig depression er forsaget af mangel på serotonin, noradrenalin og dopamin i hjernen.

Det er signalstoffer og hvis mængden af dem er nedsat så bliver dit stemningsleje (dit humør) også nedsat.

Men hvis det er en vinterdepression du har så skal den behandles med lysbehandling.

Du sidder kort sagt og kigger ind i en lampe og modtager noget der hedder lux og det hjælper.

Under alle omstændigheder, hvis det fortsætter, så synes jeg du skal overveje at gå til en læge for han kan viderestille dig hvis du skal have en form for behandling.

Dog virker anti-depressiv medicin ikke 100% tilfredsstillende på vinterdepressioner af overstående grunde. (forsaget af lys og ikke af mangel på signalstoffer)

Håber det var til lidt hjælp.

ellers er du meget velkommen til at skrive. :)

Derudover så kan jeg også henvise til www.depnet.dk som er et virtuelt forum for depressive og så er der også masser af læsestof om de forskellige depression - deriblandt vinterdepression :)

.. skrev Kristina G. Outzen

Med Linse Aunsbjerg

*Around Pictures*

0
0
Svar på denne tråd

forresten
Forfatter: 
Dato:  10-02-2007 20:36
Line Larsen - grundet det gode vejr - som du siger - så er der også LANGT færre vinterdepressioner end der har været de tidligere år..

.. skrev Kristina G. Outzen

Med Linse Aunsbjerg

*Around Pictures*

0
0
Svar på denne tråd

krusdulle
Forfatter: 
Dato:  10-02-2007 20:51
numsefisken har ca 6 af de øverste symptomer da det var "slemt" xD men har ALDRIG gået med selvmordstanker el. lign. så jeg er vinter trist jeg er sommernarkoman xD

The Robot Chicken

0
0
Svar på denne tråd

jdkgfsdkhghk
Forfatter: 
Dato:  10-02-2007 20:57

oo2-Pirat:

Troede squ lige du mente at jeg har nogle af symptomerne ;) Hehe... Slutter mig til sommernarkomanernes klub :D

~NUMSEFISKEN~
¤Nu med Equito's Litote¤
*Mål er drømme med en deadline*

0
0
Svar på denne tråd

krusdulle
Forfatter: 
Dato:  11-02-2007 01:06
juhhuuu 2 medlemmer

The Robot Chicken

0
0
Svar på denne tråd

Hmm...
Forfatter: 
Dato:  11-02-2007 11:26

Solarie hjælper ikke på vinterdepression - Forkert form for lys ;)

Du skal have rigtig lysterapi :)

;D Mvh. Theis ;D

~ If I ever meet you I'll control-alt-delete you

0
0
Svar på denne tråd

Tjhis is stupid
Forfatter: 
Dato:  11-02-2007 19:34

Ja, jeg kender godt til det. Har selv været deprimeret i nok 1 år ca. Men det meste af tiden, har jeg ikke selv lagt mærke til det. Jeg troede, at sådan var det bare. Indtil den dag jeg brød sammen.

Jeg fik snakket med min mor, hun sagde hun havde mærket store forandringer ved mig, over det sidste år.

Fik så opsøgt min læge og ja, nu er jeg på Akarin 40mg

Jeg har en moderat derpression, men er lige blevet sat op i dosis, da jeg fik tilbagefald og stadig har det. Håber bare de nye piller virker..

Har også overvejet at opsøge psykolog, da jeg tror det kan hjælpe en del også.

Ellers er der jo altid også ganja kuren..

Men altså, det er fucked up at være depri. Man kan ikke se noget lyst i noget som helst. Alt synes sort og træls. Græder en til flere dage over ingenting. Er sur, og kan tænde af ud af ingenting.

Har det psykisk dårligt hele tiden, og føler at det ikke er værd at være her mere. Har bare lyst til at gemme mig under dynen til det er fordi..

Jeg gider ikke være i mit sorte hul mere!

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  12-02-2007 12:10

Mig., xb, ik så slemt mere men omkring jul var jeg HELT nede xb,

ikk også Marie ? (fjordbollen <3) .,

det går bedere nu, men jeg bliver nemt sur, og føler nemt at jeg bare er her,. at folk ikk lyter til mig, og er lige glade med mig.,

Hilsen

Hennie

Rozita,Silver <3

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  12-02-2007 12:11

Ligeglade *

er lige stået op xb

Hilsen

Hennie

Rozita,Silver <3

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider