Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Juniornettet

Når ponyen går i baglås til stævner ?;S
Forfatter: 
Dato:  06-01-2007 19:07

Nu sidder jeg her og er vildt frustreret ! Er lige kommet hjem fra distriktsstævne i Hammelev med Felix, og det er rent udsagt gået af L*RT ! I første klasse ( LA ) ville han ikke rigtig gå fremad, så fik aldrig nogen ordentlig grundgalop og det resulterede så i at han trykkede sig ved stort set alle spring. Så da vi kom til dobbeltspringet kom vi meget kort til a'eren , er så lige ved at sætte af på b'eren, men fortryder i sidste øjeblik og jeg flyver af ! flot. Næste klasse ( MB ) kunne jeg knap nok få ham over startlinien ;s Han gloede virkelig på ALT inde i den ridehal, og jeg ku næsten ikke engang få ham til at galopere selvom jeg sad med sporerne presset ind i siden på ham, og hvis jeg brugte pisken gik han bare endnu mere i baglås. Jaa, så jeg kom faktisk overhovedet ikke igang og måtte ride ud med en fuldkommen håbløs hest. Hmmm..

jaa, nu sidder jeg så her og undrer mig over om en hest virkelig kan have præstationsangst eller " sceneskræk " ? For det er nøjagtig sådan min pony har det når jeg har den med ude til stævner. Den er en helt anderledes pony når den kommer ind på banen. Normalt skal jeg sidde og holde ham meget igen til springtræning derhjemme, men til stævnerne vil han bare ikke gå fremad på banen. Og han stopper konstant ! - hvilken han normalt heller ikke gør derhjemme selvom vi springer væsentligt højere end til stævnerne. Han har gjort det mange gange til stævnerne efterhånden, men i dag var det da helt slemt. Der er da også nogle weekender hvor han simpelthen bare er flyvende og går nul og får en masse placeringer. Og så weekenden efter kan han finde på at gå helt i baglås igen ! Min træner var heldigvis med i dag så han kunne se hvad den laver. Men selv han havde ingen idé om hvad der sker oppe i hovedet på den, andet end at den er fuldstændig kold i r*ven over for mig når vi er på banen. Så ter den sig bare underligt. Jeg kan ingenting gøre , og netop dét er så frustrerende for jeg VED at den sagtens kan springe det. Og den er en 12 årig og meget erfaren springpony, så det burde heller ikk være problemmet. Hvad går der galt for den ? Hjælp mig. Kom med nogle ideer . Nogen der har oplevet noget lignene ?

Skal også starte til stævnet i morgen. Har meldt om til LB og LA, så nu må vi se om det blir bedre. Men modtager meget meget gerne nogle råd fra jer . Håber nogen har gidet læse det hele igennem.

0
0
Svar på denne tråd

sdgdxgvdsg
Forfatter: 
Dato:  06-01-2007 19:12

Jeg har samme problem som dig, sådan ca.

Jeg rider en DV-hoppe indtil Gabriel er gammel nok så jeg an starte på ham. Vi rider LA (dog dressur) til træning herhjemme, men starter vi stævner bliver vi nød til at starte LC - for TO ÅR I TRÆK! Spørg mig om vi ikke kører sur i det.

Cheri går noget så fint derhjemme, men med det samme vi kommet ud stivner hun FULDKOMMEN, hovedet er i sky fra start til slut og det er umuligt at få styr på noget som helst :/ Det er nu en skam.

En anden ting kan være: Hvor ofte er du til stævne?

Min gamle pony med hans gamle ejer gik HVER weekend, og til sidst blev det for meget for ham. Han gad ikke, og præsterede stortset ingenting.

Written by Kia.
Last notes are strained and I sink to a crumpled butterfly on stage. I'm getting everyone to fall in love with me.
They all start to clap, until they realize I'm not breathing.
0
0
Svar på denne tråd

Daav...
Forfatter: 
Dato:  06-01-2007 19:13

En nervsø pony, som måske for lang tid siden har haft en rigtig skidt oplevelse, som du måske ikke ved den har haft?

Foreslårt du starter forfra, og starter mindre klasser, så selvtilliden kommer tilbage. Så man ikke bliver ved, at presse den, men så det går godt i de små klasser, og så bygge det opad igen. Det har hjulpet på en anden pony jeg kender.

Sådan tror jeg, at jeg ville gøre.

..skrev Catja med Boy

Star elsket, savnet & husket:-'[

www.sitecenter.dk/cogcjessen

0
0
Svar på denne tråd

Daav...
Forfatter: 
Dato:  06-01-2007 19:15

Det kan også sagtens hænge sammen med, at den er blevet stævnetræt. Uanset hvad så tror jeg der er en grund, og ikke bare at han "driller".

..skrev Catja med Boy

0
0
Svar på denne tråd

sgsgksbgkj
Forfatter: 
Dato:  06-01-2007 19:28

Keah: Ejj det lyder da ikke godt :( Ohm... Jeg rider stævner ca. 2 gange i måneden - kommer jo helt an på hvornår der er stævne tæt på osv. Men er meget opmærksom på at det ikke bliver for meget for den og den ikke kører stævnetræt så tror ikke det er det der er problemet. Har også prøvet at give ham springpause på 2 måneder, men så er han bare endnu dummere.

Catja: Jeg tvivler på at den har haft en dårlig oplevelse til stævner da jeg stort set er den eneste der har redet stævner på ham. Red kun enkelte klubstævner inden jeg fik ham, og der har den ingen dårlige oplevelser haft ifølge ejeren som er den sødeste person og behandler ponyen rigtig godt.

Har prøvet at starte forfra nogle gange. Det har bare ikke rigtig hjulpet noget. Nogengange er han fantastisk - andre gange er han umulig ! . Desuden er jeg stort set udklasset fra alle de mindre klasser, så har ikke rigtig mulighed for det. Jo længere tid han bliver holdt fra stævnerne, jo dummere er han bare når jeg begynder på det igen ;s

0
0
Svar på denne tråd

gscgsdgsdg
Forfatter: 
Dato:  06-01-2007 19:30

Så lyder det ikke som om du starter ham for ofte, så jeg tror ikke det er det.

Er det det samme stævnested(er) hver gang, eller varierer dette?

Written by Kia.
Last notes are strained and I sink to a crumpled butterfly on stage. I'm getting everyone to fall in love with me.
They all start to clap, until they realize I'm not breathing.
0
0
Svar på denne tråd

ergrer
Forfatter: 
Dato:  06-01-2007 19:30

Det er så synd for både dig og felix at han nogle gange teer sig sådan - for du er en kanon dygtig rytter, og han kan springe HUSE!!

Måske kan den simpelthen ikke lide at ride stævner :( - måske bliver den stresset og går i baglås, eller også er den bare skide fræk!

hmm :( . svært at sige søde, især fordi du rider den så godt, og har givet den alle chancer!

Pernille H. G. Larsen
- Kastan - nu uden Yabadoo & Moonhaze Silver Spiral .
- Team AND & TEAM JENSEN -
0
0
Svar på denne tråd

hmmm
Forfatter: 
Dato:  06-01-2007 19:47

Nu har jeg ikke læst det hele XD .

Men kan det være at han ikke er vant til lydene og at ride et nyt sted samt menneskerne?

Mange Hilsner .

Ann-Sofie

-Jeg bruger aldrig bidsel, sagde han køligt. Det er en unødvendig grusomhed.

[Phantom Of The Opera]

0
0
Svar på denne tråd

erttreter
Forfatter: 
Dato:  06-01-2007 19:55

På en pony jeg kender hjalp det helt enormt at den fik vat i ørene og hut uden på!

- ved ikke om det hjælper, men det gælder da om at prøve at søde :)

Hvis jeg var dig ville jeg nok også prøve en clavoyrant (staves??!

Pernille H. G. Larsen
0
0
Svar på denne tråd

hejhej;p
Forfatter: 
Dato:  06-01-2007 20:15

Er d så ik br fordi, han skal i gang igen?

Det er jo heller ikke særlig tit du er ude og starte, så er d klart, han ikke kan koncentrere sig lige godt hver gang (;

When a Loved one becomes a memory.
The memory becomes The Truth.

07/05-1992 - 05/01/2005

F L A S H D A N C E

www.heste-nettet.dk/ma...vis/132634

0
0
Svar på denne tråd

dhdhdhlmhldn
Forfatter: 
Dato:  06-01-2007 20:18

Keah: Det er næsten aldrig det samme sted. Rider stævner alle mulige forskellige steder. Der hvor jeg startede i dag har han også været før.

Lillefie: det er en meget erfaren springpony på 12 år, så tror ikke det er det der er problemet. Til dagligt er han os opstaldet på et stort ridecenter hvor han er vant til de mange mennesker og store ridehaller osv.

HGLarsen: Tak fordi du er så sød og forstående Pernille. Har det virkelig os bare så dårligt med det her, føler jeg har givet og ofret alt hvad jeg kan for den pony, og så skal den være så underlig til stævnerne. Det er netop så frustrerende fordi jeg VED at han sagtens kan. hmm.. Vil prøve det med hutten og vat i ørerne i morgen - tak søde. Hvad mener du helt præcist med en clairvoyant ?

0
0
Svar på denne tråd

erterer
Forfatter: 
Dato:  06-01-2007 20:19
Skovgård: line starter tit ?

Pernille H. G. Larsen
0
0
Svar på denne tråd

sgjsngkjsbg
Forfatter: 
Dato:  06-01-2007 20:21

Skovgård: Øhh, jeg forstår heller ikke lige hvad du mener ? Jeg er da mindst ligeså meget til stævne som de fleste andre stævneryttere ?

0
0
Svar på denne tråd

Ide ? ;o)
Forfatter: 
Dato:  06-01-2007 20:24

Ja, du rider jo alligevel en del højere end jeg gør, så ved ikke hvor værdigfulde mine råd er. Men på mig lyder det som om han bliver "dummere" når han ikke går stævner.

Så hvad med at ride nogen sløjefe springninger en del weekender i træk ? Bare i nogen små højder (LD, LC) Så bliver han holdt i gang uden at blive over anstrengt.

Bare et forslag, men held og lykke med det ! (:

Hilsen Katja & Nimble Guy
0
0
Svar på denne tråd

hej hej
Forfatter: 
Dato:  06-01-2007 20:25

Hvor er det bare trist for dig :(

Nu er det ikke for at tage modet af dig jeg skriver det her :)
Men det var præcis det samme med Laffe! Herhjemme sprang hun alt, og sprang godt, men tit når vi var til stævner var hun simpelthen så usikker. Vi fik det undersøgt, og hun havde dårlige ben :( (kosledsskader og gigt)

Hun skal forresten aflives på onsdag

Men hvis jeg var dig, så red jeg første klasse i morgen, og hvis han er lige så underlig, så læs din pony og tag hjem og få en til at tjekke ham allerede mandag, for så er han ben "igang" eller hvad man nu skal kalde det :P altså der har han lige været til stævne, så er det nemmere for dyrlægen og se hvad det er.

Bor du tæt på et dyrhospital? For det er klart det bedste..

Men ønsker dig alt mulig held og lykke i morgen :)
tab nu ikke modet pga. det jeg har skrevet, det er sikkert ikke det sammen - men hver bare opmærksom på det :)

Katrine Clausen
Latent Lafaette <333
- ALTID (:
0
0
Svar på denne tråd

kjsnbkjsbkgj
Forfatter: 
Dato:  06-01-2007 20:28

Katja: tro mig ! - jeg er lykkelig for ethvert råd , så mange tak :D Forstod ikke helt det med at han bliver " dummere " når jeg ikke rider stævner. Han er stort set altid en engel derhjemme, hvadenten det er spring eller dressur. Men det er klart at når jeg så giver ham ferie bliver han da lidt stiv og tar lang tid at få redet ham op i kondi igen. Han får tilmed en masse ekstrafoder og pulver'stads for at han skal kunne holde til at gå stævner osv.

Problemet med hvis jeg skulle ride mindre klasser, er bare at jeg er udklasset af stort set alt under LA. Og vi gider ikke rigtig køre land og rige rundt til distriktsstævner for at starte uden for konkurrence, hvis du forstår ? ;d

0
0
Svar på denne tråd

erwtretert
Forfatter: 
Dato:  06-01-2007 20:29

Jeg mener sådan en der kan snakke med heste (i hvertfald påstå de kan).

Måske lyder det skørt, men jeg tror jeg ville gøre det!

Det gælder om at prøve alt !

Pernille H. G. Larsen
0
0
Svar på denne tråd

sgbskjgbksbgk
Forfatter: 
Dato:  06-01-2007 20:37

Katrine: Tak for dit svar. Først og fremmest er jeg rigtig ked af at høre det med din egen hest :'( Hvor er det bare sørgeligt.

Jeg har flere tusinder gange taget mig selv i at tænke på at der var noget galt med enten Flexens ben, ryg eller noget. Men det kan der jo ikke være når han går så fint i opvarmningen og derhjemme altid ? Har også tit fået kommentarer fra dyrlæger hvor de siger at han godt nok er en sund og rask pony i god kondition osv. og han har ALDRIG været halt - borset fra dengang da han fik benet klemt fast i en jernmast hvilket så var forståeligt nok. Han har aldrig fejlet noget sådan generelt.

tusind tak :d

Pernille: Guud, det har jeg aldrig hørt om før ? :p Men det lyder da som en god idé. Så er det bare med at finde en i området. taak <3

0
0
Svar på denne tråd

ertetet
Forfatter: 
Dato:  06-01-2007 20:38

hihi, det er ret spændende :)

Prøv at søg på det store hyggesnak, der er vist en :D ?

Pernille H. G. Larsen
0
0
Svar på denne tråd

sakjgnlsjbglgb
Forfatter: 
Dato:  06-01-2007 20:41
Det vil jeg prøve :P
0
0
Svar på denne tråd

Brummelum
Forfatter: 
Dato:  06-01-2007 20:42

Har det altid været sådan?

Det kommer hvis du resolut bliver ved med at vise hvad den skal, og være bestemt. Altså blive ved med hakke til den, hvis den ikke vil gå frem. Ikke prøve 27 forskellige måder, en måde! Så må der da gå et lys op for den. Men ponyer kan være nogen stædige røvhuller!! Hvad siger din træner? Det er trods alt hende/ham der kender dig og ponyen, måske han/hun lige skulle kigge ud og hjælpe dig til et stævne..

0
0
Svar på denne tråd

dkjgsbgkjsg
Forfatter: 
Dato:  06-01-2007 20:48

Thea: Neej altså, da jeg fik ham havde han jo kun gået lidt klubstævner og så er vi langsomt bare kommet opad hvor han simpelthen bare har været en stjerne og sprunget alt, selvom jeg hang bagefter og red lorteafstande osv. Og så nu hvor jeg virkelig sys at jeg næsten altid finder gode afstande og følger med og virkelig selv er begyndt at ride, så har han faktisk været dum . Selvfølgelig også i takt med at vi nu rider MB hvorimod det tidligere var LC og LB klasser.

Min træner var med til stævnet i dag, men han aner heller ikke hvad der foregår i hovedet på den. Han siger også, at det er en helt anden pony end normalt. Men her i morgen skal jeg bare prøve at gå endnu mere til ham hvis han gør det igen. Men han aner det virkelig heller ikke ;s

0
0
Svar på denne tråd

Har du overvejet
Forfatter: 
Dato:  06-01-2007 20:49

Har du overvejet det er dig selv der ubevist spænder op, også tror den, at alt er farligt. især når du er nervøs, for om den gør det @!#$ der igen.

Rikke + Farinelli for altid!
Holder sammen i tykt og tyndt!

Min hjemmeside: tør du?

0
0
Svar på denne tråd

fdhrtfhrtgfhrth
Forfatter: 
Dato:  06-01-2007 20:51
Måske har han bare haft en dårlig dag ?

¤ Bella ¤

- Uden Jolly

- Uden Flying Don Chello

- Men med Amadeus

0
0
Svar på denne tråd

gslknglslg
Forfatter: 
Dato:  06-01-2007 20:54
Beritt: Godt at du siger det (Y) Det er netop en af de ting som jeg har arbejdet meget på her på det sidste, specielt min mor er god til sådan nogle psykiske ting :P haha. Men jeg har nu os efterhånden en hel del stævneerfaring, så ved ikke om det stadig skyldes mig ? Sys virkelig at jeg prøver at gøre det så godt som muligt og virkelig tro på det !
0
0
Svar på denne tråd

Brummelum
Forfatter: 
Dato:  06-01-2007 20:57

Hvis det bare er en eller 2 gange skal den nok blive ''normal'' igen :)

Men personligt ville jeg ikke søge råd her inde, der kommer så mange ukvalificerede bud, tag og tjek præsentationer før du tager folks råd til dig, så har du lidt en fornemmelse af hvem der kommer med de bedste råd.. Men det er nu din træner du får de bedste råd ved..

Men jeg tror sku nok den skal komme i topform igen ;D

Katrine: Ej F*ck det er jeg ked af at hører. Hvornår fandt i ud af det?

0
0
Svar på denne tråd

hdsonhlsnhl
Forfatter: 
Dato:  06-01-2007 21:18

Bella: Tror ikke. Den har jo gjort det tit.

Thea: Joo tak , jeg ved også nogenlunde hvem der er værd at lytte til herinde :P hehe . Tak for de søde ord og tilliden. Det sætter jeg pris på !

0
0
Svar på denne tråd

Thea...
Forfatter: 
Dato:  06-01-2007 21:24

Men er det ikke det værd.?

Hvad tager det at lave et indlæg? 5 min? Og muligvis kommer der en god ide, gør der ikke, jamen man har ikke tabt noget?

Træneren er tom for ideer, osv., så må man jo tage til alternativer?

Kunne da godt være lille Sofie på rideskole hesten musse,havde oplevet det med lille søde rare musse, og derved havdeen god ide.

Om det er på mb plan - eller ld så er det jo samme problem.

0
0
Svar på denne tråd

Line Frederiksen
Forfatter: 
Dato:  06-01-2007 21:26

Okay, ja mere kan man vel ikke sige om det?

Jeg plejer at synge når jeg spænder op, så kommer man også til at trække vejret helt ned i maven, og slappe af. :P

(altså så lavt at publikum ikke høre det). :)

0
0
Svar på denne tråd

dkldkshnbdh
Forfatter: 
Dato:  06-01-2007 21:51
Beritt: haha, jeg tror jeg prøver at synge lidt i morgen :P Så springer min pony sikkert af skræk for mig ! Forresten - det er jo ikke fordi min træner ikke hjælper mig, han kan bare ikke komme med en 100% forklaring på hvorfor ponyen gør som den gør. Han er skam den bedste træner jeg ku ønske mig. Tænk at bruge en hel lørdag på at komme og hjælpe mig til stævne.
0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  06-01-2007 21:57
Heh.. det ku være jeg os sku prøve det til stævner er simpelthen så nærvøs til stævner heldigvis tager daim ikke så meget skade at at jeg er skide nærvøs...

Håber virkelig din hest finder ud af hvor sjovt det er at starte stævner, har desværrer ikke rigtig nogle gode råd..

MVH Nina Olesen

U Know U Love Diamond
Why?
~She is my horse~
Min hjemmeside

0
0
Svar på denne tråd

Brummelum
Forfatter: 
Dato:  06-01-2007 22:27
Beritt: Der er bare så mange her inde der tror de er proff. og totalt gode, ved ALT! Men mange er det rent faktisk ikke.. Derfor siger jeg hun skal tage sig i agt! Ærgeligt at ødelægge sin pony, fordi lille lise tilfældigvis kom med et ret forkert ''råd''. Og ens træner e sku den der kan hjælpe en bedst, fordi de har problemet at føle på!
0
0
Svar på denne tråd

Line Frederiksen
Forfatter: 
Dato:  06-01-2007 23:59

Line Frederiksen: "Dummere" til stævner tænkte jeg på :P Det lød, for mig, som om han opførere sig pænere på stævne banerne når han ikke har holdt pause for stævnerne, det jeg mente og prøvede at skrive ;o)

Kan udemærket forstår ikke ikke gider køre rundt over det hele for at starte uden for konkurrence, men derfor tænkte jeg på sløjfespringning, eller klasser med metode B0. For der kan du ikke blive udklasseret (tror jeg) så der kan du bare ride den højde du helst vil ;o)

Hilsen Katja & Nimble Guy
0
0
Svar på denne tråd

problem
Forfatter: 
Dato:  07-01-2007 00:07
Det lyder bestemt ikke sjovt med din pony :( Måske den kunne have godt af at blive trænet forskellige steder? Altså at du i stedet for at træne hjemme, kører ud og springer i et andet ridehus en gang imellem.

Hilsen Maria
Cashmir Damgård - Pablo - Casandra Damgård
Ofte ved man ikke, hvad man har, før man havde det
0
0
Svar på denne tråd

Daav...
Forfatter: 
Dato:  07-01-2007 08:06

Som beritt siger, kan det godt være noget med dig sig.

Jeg har selv massere af stævneerfaring, men der var et tidspunkt, hvor jeg bare var så nervøs, og det gjorde Boy endnu mere bange for tingene end normalt.

Jeg aner stadig ikke hvorfor, grunden må have været, at jeg lagde et stort pres på mig selv. Nu har jeg heldigvsi fået det vendt, og det går bedre :)

Så det kan da måske godt skyldes sådan noget.

..skrev Catja med Boy

0
0
Svar på denne tråd

hephey
Forfatter: 
Dato:  07-01-2007 08:47

hvar med at prøve at tage ham med til et stævne uden at ride ham derude... evt. som en slags selskab for en hest han kender... så han kan slappe helt af og vænne sig til lydende...

ellers må du jo prøve at starte helt ved klubstævner igen... i en lc f.eks. så springene ikke er helt så høje og farlige, der ikke er så mange punlikummer osv. så der ikke er helt så langt til en succes oplevelse for jer begge...

Vores største had

tilhøre de mennesker vi holder allermest af,

for de er, de eneste der kan give os alt,

og alligevel nægte os det.

0
0
Svar på denne tråd

hsdlhn d,h
Forfatter: 
Dato:  07-01-2007 13:52

Daim: Jaa, det skader nok ikke :p

Katja: tjaaah, problemet er bare ikke højden, for han kan lige så godt finde på at stoppe i en LD som i en MB. Det er bare lettere at få presset ham igennem banen i en lavere klasse, men det ændrer jo stadig ikke på problemer når han hader at gå inde på den bane . Men jaa, kan da godt være at jeg melder til i nogle U-klasser til næste stævne. ska lige snakke med min træner.

Maria: Det har jeg også tænkt meget på, så godt at du siger det ;) - problemet er bare, at jeg ikke rigtig har nogen til at køre mig og man må skal jo betale alt muligt ridehulkort for at kunne ride andre steder ;s

Catja: jaaa, det snakkede jeg os med Pernille om . Men nu har jeg efterhånden redet så mange stævner at jeg ikk bliver super nervøs inden det går løs på banen ;s Men ja, det er da klart at man mister selvtilliden og troen på det, når man ved at ens pony hader at gå inde på banen.

Carina: Der er jo intet problem med ham på selve stævnepladsen. Der er han bare glad, frisk og nysgerrig. Han er jo også en ret erfaren springpony nu, så tror ikke han har behov for at skulle kigge på alting på stævnepladsen. Jeg får vel næppe lov til at ride lidt inde i selve ridehallen ;s

Problemet er stadig det sammen, hvadenten det er LD eller MB. Som tidligere skrevet er det jo bare nemmere at presse ham igennem en lavere klasse. Der går han som regel nul i op til og med LA, før det begynder at gå galt.

0
0
Svar på denne tråd

Bummelum
Forfatter: 
Dato:  07-01-2007 15:05

Ej hvor surt!

Men måske som de andre siger, kan det jo godt være dig, der vil ha' at det skal gå lige så godt som der hjemme, og det kan han så mærke.. Eftersom du ved at han har gjordt det nummer før, så når I kommer ud til stævner, så bliver han fræk..

Altså hvis du har haft lidt probs med afstande osv, og nu har heeelt styr på det hele, så kan det jo sagtens være ham, der bliver fræk nu når han også kan mærke at det kører... Ved ikk om du forstår hvad jeg mener

Ellers syntes jeg også at du ska prøve med sådan en hue-tingest til ørene. -Det kan da også sagtens være ham, der går i baglås pga. alle de lyde, som han slet ikke er vant til derhjemme.,

Men det er da møg surt for dig! Håber at det snart går over, og at I kommer ud og vinder en masse stævner..

Hilsen Kariiina

0
0
Svar på denne tråd

afbakfbkabf
Forfatter: 
Dato:  07-01-2007 15:31
KM: Tusind tak for de søde ord. Tjaah , kan godt være at det bare er mig. Men jaa, ved ikke. Det påvirker i hvert fald ingen af de andre heste jeg rider til stævner. Vil prøve at ride med sådan en hut fremover.
0
0
Svar på denne tråd

iiihj
Forfatter: 
Dato:  07-01-2007 22:29

Hvor er det synd for dig mulle Hvor ville jeg ønske jeg ku læse flexens tanker, så jeg ku fortælle dig hva der skete i hovedet på ham til stævner, men jeg er ikke så god Det er ikke til at vide hva det lige er der går galt, for det er jo ikke fordi han ikke han springe ! For satan den pony kan hoppe huse, og dig med Men hvorfor han er blevet så underlig til stævner ?

Men ville nok også prøve PernilZze's forslag med en hut og noget vat .

Og det hjælper jo ikke engang du skælder ham ud, han er jo kold (så jeg jo i guldager i sommers) så ville sku ønske jeg ku hjælpe dig , men kan ikek rigtig finde ud af hva der sker :s Men du er nød til at blive ved ! for dte skal nok blive godt igen <3

» Janni «

Speedy The Speedfighter «3

JHN'S CHAMPIONATSLISTE SPRING PONY

2007 !

Send resultater til mig;

Rytters Navn

Hestens Navn

Hesten kat.

Stævnetype

Placering

Klasse

0
0
Svar på denne tråd

nhhszkznfkk
Forfatter: 
Dato:  08-01-2007 10:02

Åårh tak Janni <3 Nu begynder jeg sku næsten at tude Sys bare det er så uretfærdigt. Den pony har det sku som blommen i et æg. Den er i den bedste form, får det bedste specialfoder så han kan holde til at gå stævner, jeg rider ham hver eneste dag + laver så mange andre sjove ting med ham, får eneundervisning ved Sune ( hvilket ikke ligefrem hjælper på økonomien ! ) og hvad får man igen ? en skide fej pony som tak . Er såå træt af det. Jeg elsker jo den pony så højt, vil gøre alt for den . Og så nu hvor det er mit sidste ponyår på den. Vil så gerne vise jer alle hvor fantastisk han er . Han springer jo så godt derhjemme.

Og du har fuldstændig ret. Det hjælper ikke at slå ham, for så blir han endnu mere sur og bakker fuldstændig.

Nu red jeg så en LB igår til stævnet, hvor han da gik nul i hovedrunden og så fik et enkelt stop på sidste spring i omspringning. Men jeg VED at den hadede hvert et sekund inde på den bane.

Så sidder faktisk her og overvejer om jeg helt skal trække ham fra alt hvad der hedder stævner ? Kan bare ikke holde tanken ud. Selvom jeg har de andre at starte på, så er flexen jo stadig noget helt specielt for mig. piiiv :'(

0
0
Svar på denne tråd

Jeg ved ikke om det hjælper
Forfatter: 
Dato:  08-01-2007 10:18

Jeg har ikke selv nogen sinde haft en hest der på den måde gik i baglås på pladsen. men jeg har da haft andre problemer at bøvle med ind imellem (jeg havde en der rendte ud af banen når han ikke gad mere...)

Det er godt nok allerede foreslået, men hvad med at 'lege stævne' Din træner kan garanteret få lov at låne en hal et sted hvor i kan prøve, det er da værd at spørge ham.

Tit kan man også efter endt stævne få lov at øve sig på banen (når det da er udendørs) Det kende rjeg da mange der har fået lov til. så er der ikke alt det publikumsræs men stadig ellers samme spring og bane.

En anden ting jeg tænker er, hvad hvis det er en anden der rider den. Har du prøvet at sætte en veninde eller lillesøster eller andet på den og lade dem ride en Lc eller en Lb. se den fra jorden selv og se om det hjælper med en anden på nakken. Selvom man ikke synes man er utilpas og selvom man ikke finder at det er skidt det man laver kan det tit sidde i baghovedet at så snart man når på banen er hesten træt af livet.

Det tror jeg også man kunne prøve. og den dør jo ikke af at gå et enkelt stævne med en anden.

Hvordan går den til stævner på hjemmebane? har du prøvet det eller holder i ikke stævner hvor den står?

Når den bakker hvad gør du så, driver fremad? Jeg havde også en der bakkede, den 'tvang' jeg til at bakke mindst ti meter mere end den selv var startet på, det hjalp på den vane. men det er jo symptom behandling ikke en løsning på problemet.

hvis du har video af det, vil jeg gerne prøve at se det og se om jeg kan se hvad der sker. det kan jo være optaget fra en andne vinkel end den din træner lige så.

Jeg ved ikke om det hjalp, men det var hvad jeg lige umiddelbart kunne komme i tanke om.

Med venstre hånd
Line og Calano

Sød juniorhest sælges:

www.heste-nettet.dk/lo...st/119731/

Allé rideudstyr

0
0
Svar på denne tråd

Line ...
Forfatter: 
Dato:  08-01-2007 11:12

Tusind tak for de mange gode råd du kommer med. Har selv tænkt i samme retning med meget af det.

Jeg vil prøve at snakke med min træner om det med at kunne få lov at ride et " for sjov stævne " et andet sted. Det lyder som en god idé som måske kan hjælpe en del på problemet. Lige nu er det jo desværre indendørssæson, så tror ikke jeg får lov at ride en bane mere efter et stævne. Det er vel næsten også synd hvis den allerede har gået 2 klasser i forvejen, og min vatti gider nok ikke køre særlig langt til et stævne hvor jeg kun skal ind og " øve " mig bagefter ;s

Sjovt du siger det med en anden rytter, jeg har selv tænkt meget på det her i dag. Altså, jeg har jo en lillesøster som også rider lidt, dog er hun ikke særlig erfaren. Men hun han da startet en del venskabsstævner på Felix her det sidste 1½ års tid når der var noget i nærheden hvor jeg ikk selv ku starte. De startede ud med noget LD og her til sidste stævne red de da LB og LA bare til et lille stævne. Men netop fordi hun ingen erfaring i spring har overhovedet, så er flexen så sød bare selv at rende rundt og hoppe over de mini spring og selv finde afstand og bære hende hele vejen rundt. De har da også vundet stort set alt hvad de har startet. men ja, når det er sådan nogle små stævner, og ponyen ved at den har en lille og uerfaren rytter på ryggen, så elsker han bare at fræse rundt i de små klasser - så leger han rigtig hingst og løber stærkt og hopper ALT ! De sprang endda vandgrav engang i LB cup finale til et udestævne hvor han bare sprang selvom søster hang 2 meter efter ham. SÅ er han bare en stjerne.

Tror lidt det har noget at gøre med, at da jeg fik ham dengang i maj 2004, da havde jeg heller ikke rigtig den store erfaring selv, og da bar han mig simpelthen også igennem den ene springklasse efter den anden selvom jeg virkelig red GED! Allerede til vores andet springstævne var det distriktsstævne i LB og LA , og det har han jo aldrig prøvet før. Men der sprang han også bare afsted og nød det. Så igennem årene har jeg jo lært en hel hel masse af ham, og nu kan jeg jo sagtens se en afstand, korte ind eller ride frem osv. og ja, nu er det ligesom mig der kontrollerer vores ridt hvis du forstår ? Før var det bare ham der klarede det hele af sig selv. Men efter at jeg er begyndt at få mere erfaring og hjælpe ham med afstand, tempo osv. så er han stille og roligt begtyndt at bakke af ;s TROR det er det der simpelthen er gået galt ? Kan du følge mig i det ? Det vurde jo egentlig bare være omvendt ?

Mht. stævner på hjemmebane er det jo Sønderborg Rideklub hvor vi både holder klubstævner, distrikts- og landsstævner, så jeg har da startet en del gange derude. Lige efter jeg havde fået ham i 2004 red vi vidst LB og LA hvor han gik nul i alle klasser og var sød. Året efter , i 2005, red vi LA og MB hvor det gik af @!#$ hele weekenden og blev disset ;s . Så her i 2006 red jeg 2 LA'er hvor vi blev placeret i begge og han var rigtig sød. Som man kan se - nogengange er han bare flyvende, weekenden efter kan vi blive disset i alt, og weekenden efter kan han være en stjerne igen. Sådan kører det hele tiden.

Når jeg siger " bakker " mener jeg ikke sådan at den ligefrem laver tilbagetrædning. Han vil bare overhovedet ikke gå fremad, og skal sidde med sporerne i siden på ham for bare at få ham over startlinien. Kan næsten ikke holde ham i galop på banen, selvom jeg altid skal holde ham igen hjemme til træning. Hvis jeg bruger pisken eller irriterer ham for meget med sporerne inde på banen, bliver han bare endnu mere sur og går endnu mere i baglås.

Har desværre ikke nogen videoer af det :s

Endnu engang tak for dit svar. Håber jeg har fået svaret på alt.

0
0
Svar på denne tråd

når man selv bliver dygtigere
Forfatter: 
Dato:  08-01-2007 11:45

Kan man godt, uden at det er meningen få taget mere af galoppen af end man selv synes. man vil gerne have sug på tøjlen, føle man har kontrol etc. Dette gør at man ofte får valgt en afstand 'tilbage' hvis du forstår. en afstand hvor man putter et mere ind istedet for at ride frem på den store. Dette kan i længden gøre hesten lidt usikker, det er jo hårdere for den at skulle bakke af end det er at gå af på den store med mere fart.

hvad sker der hvis du på opvarmningen prøver at lade være med at tænke så meget, at vælge den store afstand et par gange i træk og lægge hånden væk når du når derhen.

Jeg har lidt samme problem, min går dog ikke i baglås og gør det ligeså ofte hjemme som til stævner. men jeg vil utroligt gerne se noget hver gang. hvis ikke jeg ser noget så får jeg bakket lige rigeligt fordi jeg gerne vil se noget førend jeg rider frem på den store.

Det giver selvfølgelig en del uro, i og med at det bliver meget riden frem og tilbage. JEg er bedst til at lade være på skimle, ham kan jeg næsten altid få mig selv til at ride frem på, holde overkroppen oppe og lade springet komme uden at gøre alt for meget. på capado får jeg oftere lavet ged i den, fordi jeg ganske simpelt føler jeg har mindre kontrol.

Jeg ved ikke om dette kan være en forklaring på dit problem, og jeg er ikke helt sikker på hvordan det kan løses. andet end at du nok er nødt til at tænke over hvordan du varmer den op, at det skal være mere ukompliceret. måske flere små spring og ikke nogen store. Det er løsningen for mig og capado. jeg springer meget sjældent mere end 115-120 på opvarmning på ham. ej heller når jeg skal ride landstævner. for jeg er bedre til på små spring at lade den rende derhen uden at pille eller sparke helt vildt.

Hvad med at lade din søster ride ham i en Lc dagen efter den har lavet ged i den med dig, til samme stævne? det kan måske bedre give et indtryk af hvad der sker.

Noget der også slår mig er at du siger den bare bliver sur for sporen og pisken. hvor meget holder du fast i tøjlen når den sådan går i stå. det kan jo være at du enten holder for meget eller for lidt. På skimle skal jeg helst ikke holde for meget, han skal næsten gå med helt løse tøjler, ellers er han svær at holde fremme i næsen, jeg skal selvfølgelig have kontakt, men det er minimalt med vægt jeg har i hånden.

capado er helt omvendt. hvis ikke jeg har rimelig med vægt i hånden går den bare ikke fremad. jeg kan godt holde den i galop, men det er firtaktet og under tempo. derfor holder jeg noget mere fat i snorene på ham.

prøv at lægge mærke til om du har mere eller mindre vægt i tøjlen til træning, på opvarmning og på banen.

måske der skal et andet bid til, det behøver ikke være skarpere eller blidere men bare noget den tør trække frem til.

Med venstre hånd
Line og Calano

Sød juniorhest sælges:

Allé rideudstyr

0
0
Svar på denne tråd

problem
Forfatter: 
Dato:  08-01-2007 11:49

Nu skriver du, at det er blevet værre efter du er er blevet mere erfaren. Har du prøvet simpelthen bare at lade ham kontrollere det hele, som dengang du fik ham? Det kan jo være han føler sig usikker over, at han ikke selv ved, hvad der skal ske, fordi det er dig, der bestemmer og derfor er han nødt til hele tiden at være utrolig opmærksom på dig og dine ordre. Derved ved han måske ikke i en afstand på f.eks. 10 m til springet, hvad han skal gøre, hvor han førhen selv har kunnet finde ud af det og bare stole på sig selv.

Nu ved jeg jo ikke hvor meget han stoler på dig, men hvis han ikke er 100 % tryg ved dig, kan det måske hjælpe at køre ham ud et sted i trailer i en skov eller noget, og du så kan ride ham der. Der aner han ikke, hvor han er og kender ikke stedet, så der er han nødt til at stole på dig. Måske det kunne hjælpe også på jeres springning, hvis du gjorde det over noget tid og droppede stævnerne i den tid. Jeg ved godt, det er hårdt at skulle blive hjemme fra stævnerne, når det nu især er dit sidste ponyår og man så gerne vil have så meget som muligt ud af det. Men det er vel bedre, hvis du kan få det sidste halve år, hvor det bare kører derudaf i stedet for, at du får et helt år, hvor det bare går af helvede til og du så kan kigge tilbage på en rigtig ærgerlig slutning på din ponytid.

Selv har jeg lige afsluttet mine ponyår her fra 1/1. I juni sidste år red jeg min og min ponys første MB. Det gik faktisk rigtig godt de første 3 mdr. med MB'erne, men så fik han en dårlig oplevelse i en MB og derefter begyndte det at gå dårligere. Jeg tror simpelthen han var blevet usikker på sig selv, han havde jo ikke den store erfaring i den højde spring. Jeg begyndte så at melde til i LB/LA I et par måneder og det gik simpelthen bedre end det nogensinde hade gået. I december red vi så MB igen og det gik meget bedre end det havde gjort for et et par måneder siden. Så her hjalp det, at min pony fik en masse gode oplevelser og fik troen tilbage på sig selv og ikke mindst på mig.

Håber du kan bruge noget af det, for det er simpelthen så ærgerligt, når det begynder at gå galt :(

Hilsen Maria
Cashmir Damgård - Pablo - Casandra Damgård
Ofte ved man ikke, hvad man har, før man havde det
0
0
Svar på denne tråd

skjgnbsjkgbksgb
Forfatter: 
Dato:  08-01-2007 14:53

Line: Mht. hvordan jeg ligger afstandende på opvarmningen, så må jeg endelig ikke sætte ham stort af, for så blir han mega usikker og stopper næsten 100% sikkert. Så vil han hellere gå ind og bakke af. Det er en meget forsigtig pony jeg har. Du kan være helt sikker på at den gør alt for ikke at røre bommene. Den piller næsten aldrig nogensinde en bom. Tror den har gjort det højst 3 gange i al den tid jeg har redet stævner på den. Den blir meget hurtig usikker hvis jeg bare slipper tøjlen og lader den selv . - i hvert fald til stævnerne. I hverdagen kan jeg sagtens selv lade ham styre afsted. Egentlig sys jeg faktisk ikke selv at jeg sidder og piller for meget i den. Men ja, det kan jo altid forbedres. Jeg har bare så mange gange erfaret, at hvis jeg lægger hånden og lader ham selv til stævnerne, så blir han lynhurtigt usikker og stopper.

Problemet er, at min søster ikke rider særlig ofte, og er bange for at det bare skal give en dårlig oplevelse for begge parter . Desuden har hun ikke rytterlicens og jeg starter jo kun distriktsstævner. Hvis jeg nu fx lod min lillesøster ride ham i sådan en klasse som du foreslog, så tror jeg bare at hun ville blive enormt nervøs og bange for at hun kommer til at gøre noget forkert. Og det kan ponyen jo også lynhurtigt mærke.

Mht. det med om jeg holder meget fast i tøjlen, så nej - det gør jeg absolut ikke ;d Specielt når han begynder at bakke sådan som i weekenden, så slipper jeg tøjlen og lader ham gå frem. Støtter selvfølgelig op i tøjlerne når vi så er igang, men ikke mere end højst nødvendigt. Heller aldrig i hverdagen eller på opvarmningen.

Lige nu rider jeg med et ganske normalt tre-delt bid hvilket fungerer ganske godt på ham. Vil i hvert fald ikke komme et skarpere bid i munden på ham lige foreløbigt når han bakker sådan.

0
0
Svar på denne tråd

skhskgbgb
Forfatter: 
Dato:  08-01-2007 15:03

Maria: Først og fremmest tusind tak for dit svar :d

Kan godt se hvad du mener om det med at jeg ikke bare kan lade ham tage kontrollen igen, men det tror jeg desværre ikke er nogen særlig god ide. For det første så kan en pony ikke klare det hele selv længere når det begynder at blive MB højder. Så er der nødt til at være et sammenspil mellem rytter og hest hvor begge parter hjælper og stoler på hinanden. Sådan er det også i hverdagen. Men når vi så kommer ud til stævner, så blir han meget usikker og hvis jeg ikke gør noget overhovedet, og bare lader ham om det hele - så går det helt helt i vasken.

Kan godt se pointen i det med at rytter og hest skal stole på hinanden, men det burde i hvert fald være vores sidste problem. Er helt sikker på at den pony stoler 110% på mig - i hvert fald i hverdagen. Der er sådan en hel speciel kemi mellem os som jeg slet ikke kan forklare her. Så det burde ikke være problemet :p

Dejligt at du selv forklarer din situation - det hjalp faktisk meget at læse det. Det er nemlig også noget af det samme som min situation. Da jeg startede med at ride MB vandt jeg også de 2 første jeg startede med dobbeltnul i dem begge. Senere blev vi så nummer 5 med dobbeltnul. Efter at jeg så havde redet en del MB'er begyndte det at gå galt. Nu har vi efterhånden haft en del dårlige ture i MB, og jo mere vi er blevet ved, jo dårligere er det gået. Så vi har begge mistet selvtilliden og troen på det. Så nu skal jeg lige starter lidt LB og LA igen indtil vi finder den gode rytme igen.

0
0
Svar på denne tråd

tror ikke jeg fik formuleret mig godt no
Forfatter: 
Dato:  08-01-2007 22:01

Når jeg skriver ride frem efter den store, skal hesten ikke stort af, den skal bare gå frem hen til springet og ramme samme afstand som hvis man bakker den ind på et mere.

netop hvis den er forsigtig har den specielt ikke godt af at bakke af for mange gange. du må ikke ride den ind under, det gør det ikke bedre, selvom den så ikek har andet valg end at sætte af. men det er langt hårdere for den at skulle derind. jeg tror altså godt det kan være en del af forklaringen.

Jeg tror at du som alle andre der er begyndt at kunne se noget, tænker for meget over afstandende og for lidt over rytmen. Det kan være derfor det går bedre med urutinerede ryttere. de tænker yes mere fart til de 'store' spring, det er et hit.

Jeg siger ikke den skal fise afsted for fuld skrald, men bare at det kan ske at din rytme både på opvarmning og på banen simpelthen er forkert, at den er for lav, dette giver også flere spring hvor man kommer ind under.

At lægge hånden væk betyder ikke at man slipper tøjlen og smider hånden ud på ørene af den. det betyder at man mens man holder suget lader hånden ligge foran sadlen. Det er ikke sikkert at det er det der er løsningen, men det er en af måderne at gøre det mere ukompliceret.

I mine øre er det præcis det med at gøre det ukompliceret der er vigtigt i denne sag, så du ikke skal tænke for meget og så ponyen ikke når at blive utryg ved situationen. For ligegyldigt hvordan man vender det, så har opvarmningen rigtigt meget at gøre med hvordan den går inde på banen. hvis ikek man kan lave et godt spring på opvarmningen, må man næsten hellere lade være med at tage et spring, sådan groft sagt.

Med venstre hånd
Line og Calano

Sød juniorhest sælges:

Allé rideudstyr

0
0
Svar på denne tråd

Line ...
Forfatter: 
Dato:  09-01-2007 15:28
Nåårh ja, nu forstår jeg hvad du mener :P hehe. Men det lyder som en rigtig god idé. Og ja, kan bestemt kun give dig ret i at man er nødt til at have en god rytme på opvarmningen, for også at få en god tur inde på banen. Min træner arbejder også meget med det samme når jeg får eneundervisning i spring. Ponyen blir nemlig også lidt usikker hvis jeg først lader ham bakke helt af, og så derefter driver ham afsted i fuld fart på en stor afstand. Det gælder jo om at finde en grundgalop der passer til hesten og så så vidt som muligt ride med den hele banen igennem uden for mange anholdninger. Sååeh - det bliver øvet og er bestemt blevet en hel del bedre ;d
0
0
Svar på denne tråd

Opdatering.
Forfatter: 
Dato:  10-01-2007 15:37

Lige lidt opdatering herfra :d

Har snakket en hel del med min træner om det her problem, og virkelig lagt vores hjerner i blød hvilket så har resulteret i følgende løsning.

Fremover skal jeg ride stævner så tit som overhovedet muligt - helst hver anden uge, i håb om at ponyen til sidst ikk gider glo på noget mere og så han blir endnu mere stævnevant. Og så her i starten skal jeg bare ride en masse LB'er og skide hul i hvad andre folk mener. For det er nok et af mine store problemer ;s Men jaa, så håber vi at han finder ud af, at det altså er sjovt at gå stævner og at han ikke behøver være bange for noget på benen. Såå tjah ... nu håber jeg det virker ! ska bare overtale min far til at gide køre så meget ;s nu må vi se !

I hvert fald tusind tak for alle jeres svar, råd og i det hele taget al hjælpen :D - er jeg super glad for. Og specielt tak til Janni og Pernille som virkelig har hjulpet mig på rette vej igen <33 :b

0
0
Svar på denne tråd

bum bum
Forfatter: 
Dato:  10-01-2007 16:11
Hvordan gik det så søndag?

"Nadia&Silver Sock&Penny Lane"

0
0
Svar på denne tråd

ponyeri
Forfatter: 
Dato:  10-01-2007 19:24

Det lyder som om din pony bliver mere og mere bange...
Tror ikke det er "scene skræk" eller hvad i kalder det..
Problemet opstår allerede når han ikke vil i gallop, du skal ikke blive ved mig at sparke og piske ham, men tale roligt til ham og klappe ham på halsen.. Det hjælper ikke at skælde dem ud, de vil stadig være bange, men prøver bare at komme væk fra sporene og pisken.. Vis jeg var dig ville jeg når han blev nervøs age ham på halsen og snakke blødt til ham.. Så skal du prøve at ride ham fremmad, så snart han reagere på dine ben skal du rose ham for at ture gå fremad ( ved godt man ikke kan bruge så lang tid på en spring bane) Hvergang han gør som du vil have roser du ham, men du skal ikke skælde ham ud for det han gør forkert ( i situationer vor du ved det at det er angst) Vi mennesker har det med at miste tålmodigheden rigtig hurtigt, men tror bare ikke vi lytter nok til vores heste..
Det her vil sikkert også gøre ham mere tryk ved at tage til stævner sammen med DIG fremover..

Mvh.

Manni uden nogen hest!

Tager gerne billeder af din hest eller hund ;)

0
0
Svar på denne tråd

aohflahflkhfka
Forfatter: 
Dato:  11-01-2007 13:56

Nadia: I LB'en gik han nul i hovedrunden og fik et stop på sidste omspringningen. I LA blev vi disset.

Manni: Du har fuldstændig ret (Y). Altså , nu er det heller ikke fordi jeg sidder og pisker løs på ham ;D - men ja, man skal huske at rose dem hele tiden når det er noget de er bange for. og så bare have masser af tålmodighed.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider