Den kan jo godt have udviklet sommereksem, som er allergi over for en bestemt slags mitter. Når de bider spytter de noget antikoagolerende ind så de kan suge blod, det er dette middel mange islændere og ind imellem også heste af andre racer har.
Jeg har selv en med sommereksem. jeg vasker hver dag de udsatte områder med shampoo og koldt vand. når det er tørt smører jeg det med blue horse antikløe liniment. jeg har prøvet at smøre med mange forskellige produkter, men dette her hjælper på min. Det er min erfaring at det er meget individuelt hvilke midler der er gode til hvilke heste og man er således nødt til at prøve sig lidt frem. På nogle heste virker de urter brogården sælger, på andre ikke. Fælles er det dog at det er lettere at forebygge end behandle og man skal således mindske eksponeringstiden, dvs mindske den tid hesten befinder sig i områder med mitter, samt sørge for at den ikke bliver bidt når den er i området.
Jeg har til formålet indkøbt et insektdækken der går op til ørene, rundt om benene og rundt om halen. under maven sidder også en klap der beskytter. Det er vigtigt at det ikke bare er et almindeligt insektdækken, men et der er lavet til mitter, da disse er meget små og derfor kan komme igennem almineligt fluenet.
Mitter er mest aktive om aftenen når det bliver køligere og specielt hvis det har været en meget varm dag og aftenen er klar og skyfri, vil der være mange. Derfor har sådanne heste det bedst i stalden på sådanne aftener, går den på døgnfold skal den som minmimum have sit eksemdækken på til aften. på regnvejrsdage kan de dog naturligvis gå uden, da mitterne der ikke vil være aktive.
Det er vigtigt at sørge for at holde godt øje med sin sommereksem hest. behandler man det ikke kan det blive så slemt så den kradser huden af i store områder. i rigtigt grelle ilfælde bliver man nødt til at aflive.