Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Juniornettet

Muskler i nakke og rykken?
Forfatter: 
Dato:  11-06-2006 21:14

Davs Ænder.

Jeg har brug for nogle råd

Bastian, har tit ondt i rykken, dyrlægen siger hans muskler spænder eller noget i den stil. Men jeg skulle opbygge flere muskler.

Skal jeg bare longere med trense, eller skal der noget andet på?

Kan jeg lave noget andet end at longere?

Han har svært ved at gå til bidet, og hvis han får lov løber han med hovedet næsten helt oppe.

Desværre kan min lillesøster ikke få ham ned, og jeg kan ikke ride fordi jeg har brækket foden

0
0
Svar på denne tråd

Hmm.. ..
Forfatter: 
Dato:  11-06-2006 21:18
Ved ikke om en chambon eller indspændnings tøjler ville kunne hjælpe

Fjordbollen

-Med krikke dyret Ceres Mørk aka stævne krikken <33

0
0
Svar på denne tråd

Tja...
Forfatter: 
Dato:  11-06-2006 21:19

Først kan du jo tjekke om sadlen passer ham :).

Derefter kan du jo evt, prøve at massere ham lidt, før/efter han bliver redet så han kan slappe af i sine muskler.

Derudover kan du lave øvelsen at tage en gulerod mellem hans forben så han er nødt til at bøje nakken for at få fat i den, det opbygger ikke ligefrem hans muskler, men styrke alligevel en smule.

At han ikke vil gå til biddet, tja det vil blive en længere forklaring her og nu, men vil lige prøve at forklare kort.

Rid ham godt frem, frem og ned, så han slapper af, hold en god kontakt til biddet så han får et godt sug.

Hvis han ikke kan gå til biddet og i korrekt holdning samtidigt, så start med at ride ham frem bagfra og dyb-Så får du også opbygget nogle muskler så det bliver nemmere for ham senere at går i en korrekt holdning.

Men FØRST så synes jeg lige du skal tjekke sadlen, sørg for at den ikke trykker ham :)

Kh.*Æblet*

"Altid frisk og smagfuld -

aldrig rådden eller nedfalden"

-Og Shiiirley

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  11-06-2006 21:20
Måske det som Fjordbollen <3 siger kan hjælpe, plejer man ik at få hesten til at gå underlod også det opbygger muskler i nakken og halsen og måske også i ryggen?

Hennie & Rozita

<3

-Vi to sammen for altid.

Silver & Rozita <3

0
0
Svar på denne tråd

bbb
Forfatter: 
Dato:  11-06-2006 21:25

Æblet: Tak for rådet

Jeg kan godt få ham ned, men min lillesøster som kun har redet i 1 år, kan ikke

Vi fik sadlen checket i dag, han sagde den passede ham.

Men jeg prøver at lave de øvelsker du har skrevet

Fjordbollen og Hennie: Tak for rådet

0
0
Svar på denne tråd

Nejnje...
Forfatter: 
Dato:  11-06-2006 21:26

Hennie; nej.

Nej absolut ikke underlod, det ødelægger nogle helt andre muskler og gør dem ømme.

Så hvis man skal ride med hjælpemidler, skal det kun være for at få en LILLEhjælp, forstå mig ret.

Husk at ride hesten frem bagfra samtidigt så den IKKE kommer til at gå underlod.

En Chambon kan godt hjælpe, den skal dog ikke være for strem, kun lige så den hjælper til at hesten ikke kan få hovedet helt op.

Men misbrug ikke hjælpemidlerne :)

Kh.*Æblet*

-Og Shiiirley

0
0
Svar på denne tråd

*æblet*
Forfatter: 
Dato:  11-06-2006 21:31

*æblet*: Nu spørger jeg bare (ikke på en ond måde eller noget) men hvornår er hesten begyndt at ta skade af af gå dybt ?

sådan har jeg da altid fået af vide at man skal ride de unge heste (eller andre der har svært ved at gå ned) så de kan få ryggen op.

0
0
Svar på denne tråd

Det skal...
Forfatter: 
Dato:  11-06-2006 21:33

Det skal lige siges.

At en heste/pony går enten under/over/bag lod, giver ikke nogle gode muskler, der er en grund til at en hest skal gå på den lodrette linje,(korrekte holdning :) .

For når den gør det, og den så har både ryg og bagpart med, øver den de "rigtigemuskler", og dvs. at den ikke får ondt nogle steder.

Hvis den derimod går enten under/over/bag lod, træner den nogle forkerte, og kan derfor får ømme muskler, blive mere eller mindre svagrygget, og få opbygget en underhals.

Ja måske vil det hjælpe at bruge en chambon så længe din lillesøster rider ham, men husk den skal ikke være så strem :).

Kh.*Æblet*

-Og Shiiirley

0
0
Svar på denne tråd

Tja...
Forfatter: 
Dato:  11-06-2006 21:35

Frem og ned ridning - Og nej, det er ikke af lig med stærk overbøjning af halsen, selvom nogen har den opfattelse.

For at hesten går fremme og nede med hovedet, kræver det at den slapper af og løfter ryggen. Derefter kan samlingen komme.

Øvelser der giver rygmuskler? Tja, der er løsspring, trav over bomme, versader, træning i bakker.

Ville nok give afslappende massage før ridning, eventuelt massere med lidt lavendelolie - Det får dem virkelig til at slappe af. (Gør det i hvert fald ved Theis og Ludo :P )

Lad endelig være at forsøge at ride hesten bag lod - Der er kun til skade.

:-* Mvh. Theis :-*
~ Dance With The Devil
0
0
Svar på denne tråd

Katja...
Forfatter: 
Dato:  11-06-2006 21:36

Katja: Jeg rider også altid min pony dyb efter og før ridning.

Men det man skal huske når man rider sin hest/pony dyb, er at ride den frem bagfra samtidigt så man ikke mister suget.

Og det kan tit være svært når man rider med hjælpemidler (synes jeg :)).

Kh.*Æblet*

-Og Shiiirley

0
0
Svar på denne tråd

sss
Forfatter: 
Dato:  12-06-2006 11:23

Tak for rådene alle sammen

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider