Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Juniornettet

Manglende tålmodighed til hvalpe...
Forfatter: 
Dato:  06-05-2006 11:42

Ohøj,

Ja, nu står landet sådan, at der for noget tid siden kom en lille pige (7-8 år?) gående med den her søde lille tungrace-blandingshvalp på nogle uger. Super sød - en rigtig tiger ;D Grr!

MEN!... Når man så ser, hvordan hun omgik den og hvor meget tålmodighed hun manglede til den - så kan man altså godt selv tænke sig til, at det er temmelig uansvarligt at lade hende gå med den alene.

Der blev sagt "NEJ!!! NEJ NEJ NEJ!!!" alt for mange gange, til at jeg kunne nå at tælle med (hovedsagligt fordi den ville snuse til meget af "verden" - de havde næsten lige fået den, og kender ikke stedet så godt), der blev hevet i snoren, sukket utålmodigt med et "Jaja, hvad vil du nu? Hvad skal du derovre igen?" - og et par "Dét dér gør du aldrig igen!!!" - fordi hvalpen kom glad hoppende imod hende, for at lege

Jeg er vist ikke den eneste, der kan se, at sådan noget virkelig får én til at indse, hvor uansvarligt sådan noget er - det kan jo gå rigtig galt. Specielt fordi man får det indtryk, at når små børn uden tålmodighed går med hundehvalpe -som netop kræver meget tålmodighed- kan det nemt gå galt.

Ikke sagt, at ALVERDENS SMÅ BØRN mangler tålmodighed - slet ikke. Men jeg synes nu godt, at forældrene kunne gå med barnet. Det er simpelthen for stort at ligge sådan et ansvar på et barn, der slet ikke gider - og dybt forkert, set fra min synsvinkel.

Er jeg bare alene om min bekymring og forargelse over dette? Jeg mener... Jeg ville da ikke sende en pige på 8 år ud med Freja da hun var hvalp, fordi hun både trak, ville lege med alt og alle (både dyr og fodgængere/cyklister), efter vi havde haft hende i et par dage, da det ville kunne ende galt for dem begge - og sådan en bette én vil vel heller ikke have et "for sjov"-hvaplebid i hånden ;)

Ikke fordi jeg ikke stoler på et barn, men fordi det ville bekymre mig, da hunden lige var ankommet, og vi ikke var så bekendt med hende endnu. Så hellere tage barnet med, og sammen erfare, hvordan man bedst går tur med hunden - senere kunne barnet så få lov at gå alene.

Dette gælder iøvrigt ikke kun børn, men også voksne. Ville aldrig sende min hund ud på tur med en voksen, jeg aldrig havde set hende med. For selv voksne kan have en tålmodighed der bare siger under nulpunktet.

Desuden ville jeg også først have indtryk af, om barnet/den voksne havde tålmodighed til en hundehvalp - for det er, for mig at se, 100% nødvendigt.

Hvad siger I?

Mvh Vegetacha B-)
-Med de tre H'er! (Og uden S!)
"Horse sense is the thing a horse has which keeps it from betting on people."
Kender du Prins Janus?
0
0
Svar på denne tråd

*en overskrift*
Forfatter: 
Dato:  06-05-2006 12:04

Helt enig! Det kan gå galt

Minder mig om dengang der var en dame, der var helt vild med Amy B) . Hun spurgte så, om hun lige måtte løbe ned af vejen med hende, men ville Amy gå?!

NIX! Hun stod med alle fire ben, og INTET kunne få hende væk fra os xD .

Næste uge lykkedes det dog at få hende med på 15 skridt, og så TRÅDTE hun på Amy - SÅ var Amy færdig xD

Var så sjovt xD .

Men du har ret. Stakkels hvalp :/

. :D Line & Danielle :D
Hvis en harefod bringer held, hvad skete der så med haren?
Når alt andet er opgivet... læs brugsanvisningen!

. B) *Jeg holder øje med jer* B)

0
0
Svar på denne tråd

LiGne LarCHen...
Forfatter: 
Dato:  06-05-2006 12:14

Haha ;D Hvor sjovt, egentlig - men så kan hende muttertræben lige lære at styre pedalen ;D Haha!

Freja løber ikke MED folk - men efter, specielt hvis de har mad eller noget man kan lege med ;D

Mvh Vegetacha B-)
Kender du Prins Janus?
0
0
Svar på denne tråd

ponyeri
Forfatter: 
Dato:  06-05-2006 12:20

Kan godt se hvad du mener!
Den pige ved tydeligvis ikke hvordan en hvalp skal behandles.
Hun skal slet ikke skælde den ud, når den kommer hen til hende, og hun burde lade den snuse til det den har lyst til..
Desuden er det meget dårligt for hvalpen at blevet rykket og hevet i snoren, fordi det er ikke er rart og den kan få nakke problemer når den blive større!..

Syntes også det uandsvarligt.
Næste gang du ser hende alene skulle du måske fortælle hende
at hun gør det forkert, på en god måde :P .. eller sådan noget hehe..

Mvh.

Manni

De "tynde" racer er gode
De tunge lige så.
Så hvorfor íkke en Araber/Haflinger?
Præcis som Dancer <33

0
0
Svar på denne tråd

ponyeri
Forfatter: 
Dato:  06-05-2006 12:21

Kan godt se hvad du mener!
Den pige ved tydeligvis ikke hvordan en hvalp skal behandles.
Hun skal slet ikke skælde den ud, når den kommer hen til hende, og hun burde lade den snuse til det den har lyst til..
Desuden er det meget dårligt for hvalpen at blevet rykket og hevet i snoren, fordi det er ikke er rart og den kan få nakke problemer når den blive større!..

Syntes også det uandsvarligt.
Næste gang du ser hende alene skulle du måske fortælle hende
at hun gør det forkert, på en god måde :P .. eller sådan noget hehe..

Har set hunde nede i parken det blive behandlet på samme måde.
De bliver oftes aggresive over for andre hunde eller mennesker, når de kun får af vide hvad de ikke må, istedet for at rose dem når de gør det rigtige... Aaarh, bliver så sur på folk som ikke kan finde ud af hvordan en lille hvalp skal behandles!

Mvh.

Manni

De "tynde" racer er gode
De tunge lige så.
Så hvorfor íkke en Araber/Haflinger?
Præcis som Dancer <33

0
0
Svar på denne tråd

Manni...
Forfatter: 
Dato:  06-05-2006 12:28

Vi fortalte hende også pænt, at hun ikke skulle rykke sådan i snoren, og at hvalpen bare var legesyg, og godt måtte snuse ;)

Men jeg synes da ikke det kan være rigtigt, at vi -to fremmede- skal stå og belære en eller andens datter, hvordan man behandler en hund, fordi forældrene bare sender hende ud alene :S

Mvh Vegetacha B-)
Kender du Prins Janus?
0
0
Svar på denne tråd

Hmm...
Forfatter: 
Dato:  06-05-2006 22:02

Uha, tanken om et barn der vil prøve at gå med Luka, giver mig dårlige fornemmelser.

Luka er nemlig meget utryg ved børn - stikker helst af fra dem.

De to gamle finder sig til gengæld i alt. :P

Men ja, det er dybt uansvarligt, at lade et så ungt barn med så lidt tålmodighed, gå alene med en hvalp. Den stakkels hund vil jo miste enten livsmodet eller respekten for noget menneske, hvis der bliver hevet og slidt, skældt ud og råbt konstant.

Næh, ikke et liv for en hund. :(

Duke
Behind every good, knowing horseman,
there is a horse that knows them better.
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider