|
|
| SPØRGSMÅL TIL SÆLGER |
|
|
Hej ænder! Jeg skal ud og kigge på hest på søndag og da jeg er førstegangs-køber vil jeg gerne have alt på plads, så jeg ikke ryger ud i at skulle sende hesten tilbage eller ignende. Derfor har jeg lavet en spørgeskema til sælger, som gør det nemmere for mig, hvad hver enkelt hest kan og har af evner, nu hvor vi skal ud og kigge på en masse. Kan jeg få lidt konstruktiv kritik? Spørgsmål til sælger: - Hvad race er hesten? ___...___
- Hvilket temperament har hesten? ___
___...___ - Hvad er hestens fortid - hvor mange ejere har den haft? ___...___
- Hvorfor skal hesten sælges? ___
___...___ - Er hesten trafikvant? ___...___
- Er hesten vant til hunde? ___...___
- Er hesten trailervant? ___...___
- Er hesten stævnevant? ___...___
- Har hesten nogen unoder/dårlige vaner? Eller blot særheder? ___...___
10. Hvordan opfører hesten sig i den nuværende flok? Hvilken rolle har den i hierarkiet? ___...___ ___...___ 11. Har hesten nogensinde været alvorlig syg? Hvis ja, hvilken sygdom/ skade havde den? ___...___ ___...___ 12. Har hesten tendens til kolik, forfangenhed eller anden sygdom? ___...___ 13. Er der noget foder hesten ikke kan tåle? Hvis ja, hvilket? ___...___ 14. Hvilken type foder er hesten vant til? I hvilken mængde? ___...___ ___...___ ___...___ 15. Lider den af allergi af nogen slags eller astma? ___ ___...___ 16. Er hesten passet med vaccinationer og ormekure? Hvis ja, hvilke slags (mærke/navn og portionering)? ___ ___...___ ___...___ 17. Er hovplejen og beskæring passet? ___ 18. Går hesten med sko? ___...___ 19. Hvor ofte/mange timer går hesten på fold? ___ ___...___ 20. Hvilken slags udstyr er hesten vant til? ___ ___...___ ___...___ 21. Er hesten longevant? ___...___ 22. Har hesten været benyttet til avl? ___ 23. Hvordan er hesten vant til at stå opstaldet (boks, løsdrift el. andet)? ___...___ Dato: ___...___ Sælgers underskrift: ___...___
~NUMSEFISKEN~ *Mål er drømme med en deadline*
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| fnbvjfl- |
|
|
Jeg ved ikke hvorfor den laver alt det møg, håber virkelig I kan tyde hvad jeg har skrevet alligevel...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hgdfhzsdgfh |
|
|
fornuftige spørgsmål. kan umiddelbart ikke finde mere du kunne spørge om men skriver hvis jeg kommer på noget 
mvh. Nanna og Fersken lev med os man spiser ikke ferskner - man rider på dem
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| GuldFisken Bider! |
| Forfatter:  |
Sina |
| Dato:  |
28-04-2006 18:20 |
|
Du ku jo os lige spørge om: Hvordan er den at ride, skal man være begynder, øvet, meget erfaren? HVordan er den på tur? eller sådan noget? Nu du er igang Ellers fint!
Mit navn er SINA  Men bare kald mig Sina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ??? |
Sissel (shaggy & futura) |
28-04-2006 18:20 |
|
syntes det lyder som nogle rimlige spørgsmål -  ...
KH. Sissel Shaggy / futura er stolt rytter og ejer af Araber og Engelsk fuldblod
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Spørgsmål til sælger. |
|
|
Det er nogle fine spørgsmål  Men hvad med fx: Hvordan er hesten på tur? Både alene og med andre? Hvad med strand? (evt.) Hvordan er hesten i stald? Hvordan er hesten over for mindre børn (børnevenlig)? Hvordan er hestens temperament? Både på tur og på bane, osv? Hvordan er hesten under transport? Er hesten vant til støj el. andet omkring sig? (Nogle opstaldningssteder er der mere 'trafik' end andre) Osv, osv. Der er jo mange ting man kan spørge om  Men synes dine spørgsmål er gode.
Ditte Uncas og Pablo <3 R.I.P.Mickey <3 Barn af JHN chatten Part søges nær Rønne (Bornholm)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 1234567 |
|
|
Lyder fint, men nu spørger jeg bare, ikk ? Men har du ikke taget de spørgsmål direkte fra Politikkens (eller gyldendals, kan ikk lige huske ) heste håndbog ? Der står i hvert fald præcis de samme spørgsmål i.. Men held og lykke med det !
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| cjebfvwghrgh |
|
|
[fersken]: Du skriver bare  Sina: Nårh, ja der var lige en jeg havde glemt. Tak  *TheOne*: Ja, de er også gode. Snupper lige nogle stykker derfra. Katja (Nicklas): Jo, men jeg har ændret lidt på nogen af dem Men ja, jeg fik ideen fra netop den bog. Og tak for dit "held og lykke" 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Spørgsmål til sælger. |
|
|
Bare i orden  Held og lykke på søndag 
Ditte Uncas og Pablo <3 R.I.P.Mickey <3 Barn af JHN chatten Part søges nær Rønne (Bornholm)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| SPØRGSMÅL TIL SÆLGER |
|
|
Hvis I kan, så få en dyrlæge i stoler på, til at lave de forskellige undersøgelser. Vi var der ikke da sælgers dyrlæge var der, og min gamle hest havde altså en skæv vinkel på det ene ben, og det stod der intet om! det havde vi mange problemer med. og hør om den er vant til at gå med sko. 
mvh. Sabrina med Marianne. Stald Kee Daimond 11/9 '97 - 8/2 '06
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| cnjebfuorwgnetklb |
|
|
Stinky: Jeg har lavet et spørgsmål vedr. om hesten går med sko  Og mht. dyrlæge-undersøgelser så regner vi med at køre den hst vi nu en gang finder hjem på mit eget ridecenter - dyrlægenvil ikke køre fra Østjylland til Nordjylland. Det ville ellers være fed service 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| SPØRGSMÅL TIL SÆLGER |
|
|
hov, blev bar lidt forvirret med alle de __..__ kanon 
mvh. Sabrina med Marianne. Stald Kee Daimond 11/9 '97 - 8/2 '06
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tra-la-la |
|
|
Fine spørgsmål, men som sælger ville jeg nok føle det var lidt underligt at få et spørgeskema stukket i hånden, og ville ikke synes at jeg kunne få forklaret dig ordenligt, hvad det er for en hest jeg har.
- Dejligste - Fanta og Arabiens Tamara
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmmm... |
|
|
De der spørgsmål? Du stiller dem INDEN du tager ud og kigger ikke??? For alt andet vil være spild af tid... Nogle af de ting, du spørger om, kan ved et forkert svar, jo gøre at man ikke vil ha hesten, og så der ingen grund til at vente til man kommer ud, de spørgsmål skal du ha svaret på inden du tager at sted...  Ellers fine spørgsmål...
SÆK(SKØRE ÆNDERS KULB): Præsident: *Æblet* Vicepræsident: Dums Formand: ¤Hopla¤ Vi driver dig til vandvid!
© Se min elskede hest Tango i min præ. ©
© Savner Tessa. Elskede hende SÅ højt. ©
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| frjvfbrejvkl |
|
|
Dejligste [Fanta&Tamara]: Jeg ville føle mig mere tryg som sælger ved at få sådan et skema, da det viser at køber går meget op i at få alt at vide om hesten osv. Kommer nok an på hvem man er  Belinda&Tango!Savner Tessa =o,: Mange af tingene ved jeg allerede, forstår godt din pointe og vil da lige forklare mig, så du forstår: Spørgsmålene er ikke kun lavet for at jeg ved alt det nødvendige om hesten, de er også lavet fordi jeg nemmere kan huske "nårh, ja det er den brune vi var ude og se på i Grenå". Jeg skal jo ud og kigge på mange forskellige heste og skemaet bliver så et slags huske-dokument og så sætter jeg mig og kigger dem alle igennem for at se hvilken hest jeg hælder mest til. Hvis du forstår...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| ggg |
sawa |
28-04-2006 20:48 |
|
går hesten igennem bøje prøve? er den ren i røngen? hva siger den ril andre dyr? (heste, hunde gøen, katte hoppen, mus der løber gennem stalden osv.hvor mange forskellige er den vandt til at blive redet af? hvor dan har den klared sig til de seneste stævner? er hesten fra danmark? hvad har den været brugt til i sit liv?(fks. dressur, hygge, trav, gallop osv)
-MVH. Sarah "Hellere være mærkelig end kedelig" -Stolt medlem af *SÆK* - Skøre Ænders Kulb
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| heh... |
|
|
heh... Nåre... 
SÆK(SKØRE ÆNDERS KULB): Præsident: *Æblet* Vicepræsident: Dums Formand: ¤Hopla¤ Vi driver dig til vandvid!
© Se min elskede hest Tango i min præ. ©
© Savner Tessa. Elskede hende SÅ højt. ©
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Spørgsmål.. |
|
|
Synes det er godt at du skriver sådan nogle spørgsmål!  Et enkelt mere: Har hesten papirer? Stamtavle+hestepas+vac...ionsattest og dyrlægeerklæring(og hvis den har. Så bed om lov til at se dem!) Min familie er blevet snydt fordi ejeren sagde at papirerne var sendt afsted for at få lavet hestepas og så ville hun sende det til os. Men det gjorde hun selvfølgelig ikke! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ehm... |
Henry og dressurponyerne |
29-04-2006 13:11 |
|
Hvis du siger ja til at købe hesten, kan man inde på landskontoret for heste få tilsendt kontrakt og køber-sælger erklering. På køber-sælger dimse-dutten, er der også et lignende spørgeskema,, bla. har hesten haft skader ? har den vært under regelmæssig ridning ? osv. osv., der er og et par spørgsmål til dig om har du prøvet den ? hvad skal hesten bruges til? osv... Så skal begge parter jo så skrive under, så er man os temmelig sikker på at det ikk går helt galt 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| brumbrum |
|
|
om hesten er longevant og hvilket udstyr den går med synes jeg er rimelig urelevant. Alle de sygdomsspørgsmål den har. Spørg om den fejler noget i stedet for. Man bliver da idiot som sælger, hvis man skal svare på alt det ? Og få en dyrlæge til at tjekke den i stedet. I stedet for sælger skal skrive under på overstående, så få en kontrakt af ElseG herinde fra.
When a Loved one becomes a memory. The memory becomes The Truth. 07/05-1992 - 05/01/2005 F L A S H D A N C E
Rytter til kat. 3 søges
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| eighrigjk |
|
|
Jeg syntes det er nogle fine spørgsmål. Hvis det er en hoppe, kan du evt. spørge om den har været ifol? Det er bedre at stille 100 spørgsmål, fremfor ingen. Og jeg vil da tro, at sælger er glad for du spørger, for jo mere du spørger ind, fortæller også om din viden  At du spørger meget, er kun en god ting
Hilsen Annecathrine Dressage Team Jakobsen STOLT fjordheste ejer! FOTOGRAFERING TILBYDES!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| lkasældkadk |
|
|
Har hesten været til stævner? hvis ja, hvordan tog den det? Hvad har den gået i dressur/spring?
Fjordbollen -Med krikke dyret Ceres Mørk Min hp her
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det er for meget |
|
|
Jeg ville hvis jeg var sælger blive noget bekymret over at få et sådant skema langet i nakken. stil dog spørgsmålene mundtligt. Jeg ville iøvrigt ikke som sælger gide at sidde og svare på alle de spørgsmål skriftligt medmindre du var ved at hente dyrlægen og købe hesten. Som førstegangskøber er det vigtigste at have en kyndig med på råd, din ridelære eller en der kender dig og ved noget om heste. Når du kommer ud til en hest, så vær der lige 10 min før, så du kan nå at se den uden de er foreberedt på at du er der. Bed om at se den blive sadlet op, spørg om du selv må rense hove og lægge trense på. Eventuelt så tag den selv ud af boxen. Optag hestene på video, både med dig som rytter og med ejer som rytter. En rigtig god idé er at du rider den først og så kan de vise hvad den kan bagefter. gennerelt til spørgsmålene hvad race den er har jo ikke nogen betydning medmindre man skal bruge den i avlen eller på anden måde er særligt interesseret i en speciel race. som almindelig rytter er det fuldstændigt ligegyldigt om moderen er naboens musse eller har et langt fransk navn man alligevel ikke kan sige. endvidere synes jeg at hvis du endelig er så forhippet på at finde en i en estemt race, så er det vel kun det du går efter og så ved du det jo hjemme fra. hvilket temperament den har er en meget subjektiv ting. jeg synes at begge mine er fredelige og lader gerne børn ride på dem. jeg har en veninde der ligesom jeg selv springer Ma landsplan, hun tør slet ikke ride den ene af mine for hun synes den er sindssyg. Temperamentet er med andre ord noget du selv må vurdere når du står der, og så selvfølgelig få den hestekyndige person til at hjælpe dig. om den er trafik/hunde/børneetra...ævnenvandt synes jeg du bør sprøge om inden du tager ud og ser den. hvis det er din første het nytter det jo ikke at det ikke macher og så har det jo intet formål at se den. ligeledes med unoder synes jeg du skal spørge til det før du ser den. hvis ikke du vil have en væver skal du jo ikke ud og se en væver. Jeg forstår slet ikke hvorfor du vil vide noget om hvilken rolle den spiller på folden. man skal nok finde nogen den kan gå sammen med hvis ellers den er vandt til at gå med andre. alle de spørgsmål om sygdomme synes jeg også du skal stille inden du tager ud og prøver den. hvis den har astma skal du jo ikke prøve den. noget helt andet er at langt de færeste ved om den har tendens til kolik eller forfangenhed. det ved ma først når de får det. hvad den fodres med er jo et fedt hvis ikke du køber den, så det kan du jo vente med at høre til der. vacinationer kan du godt sørge til, men smed skal du få den hestekyndige til at hjælpe dig med at se om den står rigtigt på sine ben. om hesten har sko på, kan du jo se. og det er vel heller ikke det vigtigste i en sådan handel. det kan man jo gøre som man vil bagefter. hvor meget den går på fold er ligegyldigt for dig, det kan du jo gøre præcis som du selv lyster når du får den hjem. selvom man selvfølgelig skal tage højde for at en foldhest der laves om til burhest får noget mere energi. Jeg er ikke sikker på hvad du mener med udstyr. men den er vel vandt til at have en sadel og en trense på så du kan prøve den. så kan man spørge til bid i spring og sådan, hvilket kan være en særdeles god plan, men igen det får du jo at se når de sadler den op. om den er vandt til at blive longet er vel ligegyldigt. hvis ikke den er kan den vel lære det hvis du synes det er nødvendigt. om den har været benyttet til avl er jo ligegyldigt hvis ikke du selv ønsker at avle.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det er for meget |
|
|
Jeg ville hvis jeg var sælger blive noget bekymret over at få et sådant skema langet i nakken. stil dog spørgsmålene mundtligt. Jeg ville iøvrigt ikke som sælger gide at sidde og svare på alle de spørgsmål skriftligt medmindre du var ved at hente dyrlægen og købe hesten. Som førstegangskøber er det vigtigste at have en kyndig med på råd, din ridelære eller en der kender dig og ved noget om heste. Når du kommer ud til en hest, så vær der lige 10 min før, så du kan nå at se den uden de er foreberedt på at du er der. Bed om at se den blive sadlet op, spørg om du selv må rense hove og lægge trense på. Eventuelt så tag den selv ud af boxen. Optag hestene på video, både med dig som rytter og med ejer som rytter. En rigtig god idé er at du rider den først og så kan de vise hvad den kan bagefter. gennerelt til spørgsmålene hvad race den er har jo ikke nogen betydning medmindre man skal bruge den i avlen eller på anden måde er særligt interesseret i en speciel race. som almindelig rytter er det fuldstændigt ligegyldigt om moderen er naboens musse eller har et langt fransk navn man alligevel ikke kan sige. endvidere synes jeg at hvis du endelig er så forhippet på at finde en i en estemt race, så er det vel kun det du går efter og så ved du det jo hjemme fra. hvilket temperament den har er en meget subjektiv ting. jeg synes at begge mine er fredelige og lader gerne børn ride på dem. jeg har en veninde der ligesom jeg selv springer Ma landsplan, hun tør slet ikke ride den ene af mine for hun synes den er sindssyg. Temperamentet er med andre ord noget du selv må vurdere når du står der, og så selvfølgelig få den hestekyndige person til at hjælpe dig. om den er trafik/hunde/børneetra...ævnenvandt synes jeg du bør sprøge om inden du tager ud og ser den. hvis det er din første het nytter det jo ikke at det ikke macher og så har det jo intet formål at se den. ligeledes med unoder synes jeg du skal spørge til det før du ser den. hvis ikke du vil have en væver skal du jo ikke ud og se en væver. Jeg forstår slet ikke hvorfor du vil vide noget om hvilken rolle den spiller på folden. man skal nok finde nogen den kan gå sammen med hvis ellers den er vandt til at gå med andre. alle de spørgsmål om sygdomme synes jeg også du skal stille inden du tager ud og prøver den. hvis den har astma skal du jo ikke prøve den. noget helt andet er at langt de færeste ved om den har tendens til kolik eller forfangenhed. det ved ma først når de får det. hvad den fodres med er jo et fedt hvis ikke du køber den, så det kan du jo vente med at høre til der. vacinationer kan du godt sørge til, men smed skal du få den hestekyndige til at hjælpe dig med at se om den står rigtigt på sine ben. om hesten har sko på, kan du jo se. og det er vel heller ikke det vigtigste i en sådan handel. det kan man jo gøre som man vil bagefter. hvor meget den går på fold er ligegyldigt for dig, det kan du jo gøre præcis som du selv lyster når du får den hjem. selvom man selvfølgelig skal tage højde for at en foldhest der laves om til burhest får noget mere energi. Jeg er ikke sikker på hvad du mener med udstyr. men den er vel vandt til at have en sadel og en trense på så du kan prøve den. så kan man spørge til bid i spring og sådan, hvilket kan være en særdeles god plan, men igen det får du jo at se når de sadler den op. om den er vandt til at blive longet er vel ligegyldigt. hvis ikke den er kan den vel lære det hvis du synes det er nødvendigt. om den har været benyttet til avl er jo ligegyldigt hvis ikke du selv ønsker at avle.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kbjidgalp |
|
|
Til alle: Tak for god kritik, I har været meget grundige  Jeg tror lige, jeg reviderer udgaven en smule ud fra hvad I har sagt af gode ting. Tak!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| brumbrum |
|
|
Må vi se den nye udgave, når du får lavet den ? Så kan vi andre jo ogs lige se den igennem, når vi skal købe hest  Altid godt at ha' skrevet det ned !
When a Loved one becomes a memory. The memory becomes The Truth. 07/05-1992 - 05/01/2005 F L A S H D A N C E
Rytter til kat. 3 søges
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jepper: |
|
|
Ja, men den er blevet meget kort nu, for mange af de spørgsmål jeg havde før, har jeg nu fået svar på. Men her er de nye (og for mig og denne hest) mest relevante spørgsmål med en lille forklaring bag nogle af dem: - Hvordan er hestens temperament på en springbane? Ivrig? Det synes jeg er rart nok at vide inden jeg sætter mig op på hesten, da jeg er den første der skal ride den.
- Hvor mange ejere har hesten haft? Også relevant for mig at vide, hvor mange gange den har skiftet ejere.
- Er den trafik-, longe- og hundevant? Går den pænt op i trailer? Jeg ved at den har kørt i trailer mange gange, da den har været til stævner og de andre ting er jo også ret relevante.
- Har den nogen særheder? Kunne f.eks. være at "klappe" med læberne ved ridning (IKKE en unode, men en særhed efter min mening).
- Har den nogensinde været alvorligt syg? Relevant oplysning.
- Hvad type foder er den vant til? Vil jeg gerne vide, da det kan være, den er nødt til at skifte fodertype, HVIS det bliver den vi køber.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fatter and? |
|
|
en god idee er at få dyrelægen på ham,  Der er nogen købere som bare køber en hest, og regner med den er rask. .. Men jeg tror ikke du er sådan en. Synes det ligner nogen rimlige spørgsmål.
M.v.h Dums <3 Overdrivelse, fremmer, forståelse! Sig aldrig hej til fremmede man kunne lære dem at kende?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|