|
|
| For farligt at ride ?? |
| Forfatter:  |
Ditmu§ |
| Dato:  |
24-06-2002 23:29 |
|
Der er nu sket endnu en rideulykke... http://www.heste-nettet.dk/forum/1/168515/168515/
Er det snart for farligt at ride, eller i det hele taget være i nærheden af en hest ??
Tror nu ikke det er mange ulykker der sker, med heste indblandet, uden man sad på ryggen af dem. Mange af ulykkerne er i hvert fald sket pga. manglende ridehjelm, og ustyrlige heste. Så rid for gud skyld aldrig ud på vej, på en hest du ikke kender, eller har 100% styr på. Og rid ALDRIG uden ridehjelm. Denne ulykke skete dog med ridehjelmen på, men der skal meget mindre til at slå ihjel når man ingen ridehjelm har på, end hvis man har...
Har selv en veninde som landede på intensiv pga. et lille knallertstyrt. Det har dog intet med heste at gøre, men havde hun haft hjelm på, var det slet ikke gået så hårdt ud over hendes hoved. Og desværre ser man hende stadig ride rundt uden ridehjelm til tider...
Hun tænker, lige som jeg selv og mange andre nok bare "jeg kender min hest, jeg har aldrig faldet af den, så hvorfor skulle jeg gøre det nu". Øv, hvor har jeg mange gange tænkt det, og ladet ridehjelmen blive hjemme. Så sendt som her til eftermiddag da jeg skulle ride en tur på min ene hyp, overvejede jeg at lade den blive hjemme. Men min mor sagde NEJ, så jeg tog den på *SS* Og når jeg tænker mig om, har hun jo ret. Uanset hvor mange ture jeg har redet på den hest, hvor godt jeg kender den, hvor god en rytter jeg er osv, kan jeg da ikke garantere om hyppen bliver bange for en fugl i grøften, og gør noget jeg ikke forventer, hvor efter jeg falder af og slår hovedet mod asfalten....
Og ridehjelm eller ej, så rid ikke ud når du føler dig utilpas. Jeg har selv sat mig op på min ene hyp, for at ride tur, en aften jeg var svimmel. Det kunne være gået grueligt galt hvis ikke jeg var hoppet af.....
Nå, men det var vist hvad jeg havde at sige foreløbig. Håber i har lyst til at lave en lille debat om dette, da jeg tror det kunne være utrolig sundt..
Ditmu§
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: For farligt at ride ?? |
Linette med seje-sascha |
25-06-2002 08:22 |
|
Jeg gi'r dig ret, jeg rider ALTID med hjelm. For det første, så skal man på min rideskole ride med ridehjelm, når man er under 18. Og for det andet, har jeg os en ridehjelm med lufthulder... *Ss* Så det er jo lidt rare, end en uden! Jeg rider for det meste, ikke på vejen, og hvis jeg gør har ofte en af mine venner med. Men Bozze, er nu 100% trafiksikker, men som du si'r de ka' stadig blive bange, for noget uventet.
Der var fo et par måneder siden, da min veninde og mig red i skovkanten ud i rabatten af vejen, Så kom der to knallerter, og de dyttede helt vildt, men ponyerne lagde ikke negnag et øre. Så det kunne jo have, gået grugligt galt hvis det havde været en ung hyps. Ja folk tænker sig ikke altid, om når der er heste...............!
Når vi rider juleoptog gennem byen, cykler de hersens små (lorte) børn, også lige op i rumpen på, ponyerne det er jo heller ikke ret smart vel((?))
Nå må hellere holde nu...
Knus Jannie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
§Sommer-J&B§ |
25-06-2002 08:23 |
|
Jeg gi'r dig ret, jeg rider ALTID med hjelm. For det første, så skal man på min rideskole ride med ridehjelm, når man er under 18. Og for det andet, har jeg os en ridehjelm med lufthulder... *Ss* Så det er jo lidt rare, end en uden! Jeg rider for det meste, ikke på vejen, og hvis jeg gør har ofte en af mine venner med. Men Bozze, er nu 100% trafiksikker, men som du si'r de ka' stadig blive bange, for noget uventet.
Der var fo et par måneder siden, da min veninde og mig red i skovkanten ud i rabatten af vejen, Så kom der to knallerter, og de dyttede helt vildt, men ponyerne lagde ikke negnag et øre. Så det kunne jo have, gået grugligt galt hvis det havde været en ung hyps. Ja folk tænker sig ikke altid, om når der er heste...............!
Når vi rider juleoptog gennem byen, cykler de hersens små (lorte) børn, også lige op i rumpen på, ponyerne det er jo heller ikke ret smart vel((?))
Nå må hellere holde nu...
Knus Jannie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
§Sommer-J&B§ |
25-06-2002 08:24 |
|
Ups! Linette havde brugt compern, inden mig! Håber i tror mai((?))
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
*Zar* |
25-06-2002 09:11 |
|
Det er synd for hende der døde...!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Matilde |
25-06-2002 09:42 |
|
Jeg giver også jer begge fuldstændig ret! jeg rider personligt også ALTID med ridehjelm, føler mig ganske enkelt også utilpas uden! Jeg synes også det er vildt godt med de der nye sikkerhedsveste, har godt nok ikke selv en, men overvejer at købe en, de er bare så S**** dyre, men selvfølgelig er det det værd!
Kender også en som aldrig rider med ridehjelm, for hun rider jo "bare" på en shetlænder, man kan sq godt for ondt i hovedet alligevel!
KH Matilde
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
*Pernille Med JoyZ* |
25-06-2002 09:57 |
|
ÅÅÅ...Den rideklub har jeg redet i , og ligger meget tæt der hvor jeg bor, jeg kender hende godt..UHH..det er bare så fryggeligt.....knuz pernile
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
*Silva*(Katrine) |
25-06-2002 10:54 |
|
Jamen hvem siger det er hesten? Det kan da lige så gost være en blodprop`???JEg synes hesten er ved at få for mange fordomme!!!!!!!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
§Sommer-J&B§ |
25-06-2002 11:09 |
|
Jeg har en sikkerheds vest...!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Sis |
25-06-2002 11:25 |
|
Det med ridehjelm har for mig bare været sådan en ting jeg nogen gange tog på, fordi jeg kendte hestene1
Men nu kommer jeg op på Katulabo, der er det et krav fra Bo og Majas side at alle der prøver hest, arbejder der skal ride med hjelm. Det får jo en masse heste ind i kommision, og det er ikke alle der er lige styrbare, lige nu går der 6 "tumper" deroppe som er ret "farlige" at ride! Så fra nu af er hjelm et krav!
Vi skal huske at det ik kun er hovedet,
Der var en kendt underviser, som faldt af og brækkede ryggen, hun havde været alene i ridehuset og måtte kravle m. brækket ryg hen til hendes mobil!
Grunden til at hun red en ny hest, alene i ridehuset, hun mente det ville blive en nem sag, den var jo bare en pony!!!
Knus Sisse
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Ditmu§ |
25-06-2002 12:07 |
|
Katrine - Her er da ingen der siger det er hestens skyld. Det er da ikke hestens skyld at den bliver forskrækket og rytteren ikke kan holde sig fast. Et levende dyr, har levende nerver. Det er vel heller ikke hestens skyld at den glider på et dårligt underlag, og måske triller over rytteren. Den har jo ikke ligefrem 8 ben at støtte sig på...
Faktisk er det vel i det fleste tilfælde af ulykker, rytterens skyld ??
Ditmu§
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
MarieLK |
25-06-2002 12:47 |
|
Jeg rider altid med hjelm. Jeg tror engang jeg har haft den af, fordi jeg skridtede rundt bare i grime og træktov, men det er jo egentlig dumt, for jeg havde jo ingen chance for at stoppe hesten hvis den stak af. Når jeg springer rider jeg med sikkerhedsvest, for jeg har stået og kigget på 2 der faldt af (ikke samtidigt) og brækkede ryggen! Men nu springer jeg næsten ikke mere. Jeg er enig med jer i at man ikke skal ride hvis man er utilpas. Det gjore jeg engang..... jeg red alene ud i skoven, og ville bare skridte en tur som jeg så tit havde gjort, også skridtede vi hen af en skovvej, hvor jeg lige ville sætte stigbøjlerne op, pludselig vente hesten om meget hurtigt (det har hun gjort 100000000 gange før) men lige i dag var jeg ikke frisk nok til at holde mig fast, og jeg faldt af! Hesten stoppede heldigvis op, den var vist meget overrasket over hvad jeg lavede dernede! Men jeg havde slået min arm temlig meget, og jeg var helt svimmel da jeg rejste mig, så jeg måtte sætte mig på en bænk i lang tid inden jeg kunne ride hjem, hvordan jeg kom hjem kan jeg knapt huske!
Jeg har 2 veninder der tit rider uden hjelm, og jeg fatter dem ikke, for de rider på nogen ret livlige og vilde heste. De klager altid over at de ikke kan styre dem, også rider de uden hjelm!!!! Den ene af dem blev engang smidt af ind i et træ, og slog sig helt vildt, og den andens hest er direkte sindsyg nogen gange.....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
*Pernille Med JoyZ* |
25-06-2002 13:21 |
|
Jeg kender hende godt hun hedder Bitten blev hun kaldt, den rideskole hun var på har jeg redet meget det var det første sted jeg var oppe på en hest, der var selvfølgelig en anden ridelære den gang så kom der ny og ny og så blev der en rideskole et andet sted , og så det gamle hedder det der Svanninge milling men da jeg flyttede rideskole kom der jo en ny ridelære...............................ja der fra kender jeg hende fra..Uh. det er meget fryggeligt og det er jo så tæt på..Uhh...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Camilla uden Ofelia |
25-06-2002 14:07 |
|
Jeg har fået af vide at uanset hvor gammel jer bli'r så SKAL jeg have ridehjelm på.
Jeg syntes også det er meget dumt ikke at have ridehjelm på. Jamen jeg skal jo kun skridte, og... Hesten kan stadig blive bange for et eller andet.
Ang. sikerhedsvesten, sådan en har jeg. Men jeg har ikke brugt den endnu, dn skulle have været brugt når jeg skulle springe, men når jeg får min nye pony så skal jeg begynde at pringe mere en jeg gør nu.
*KUN DE KLOGE RIDER MED HJELM*
Man kan blive dum af ikke at gøre det.
-Mille Gøjen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
*Silva*(Katrine) |
25-06-2002 15:01 |
|
Ditmu§ - Gír dig helt fuldstændig ret!!!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
*Pernille Med JoyZ* |
25-06-2002 15:08 |
|
Rider også altid med hjælp, igen skal sige det til mig JEG GØR DET.
Men hende der red også med ridehjel.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
LuLLe tøsen |
25-06-2002 16:11 |
|
jeg ruger ALTID ride-hjelm
og springer kun med ride-hjelm og sikkerhedsvest
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Sine |
25-06-2002 16:47 |
|
Rider selvfølgelig altid med ridehjelm ! Desuden har jeg også hjelm på, når jeg longerer min unghest eller går tur med hende - bare for en sikkerheds skyld.
Dermed ikke sagt, at man kan klare alt bare man har hjelm på. Ridning er en af de farligste sportsgrene, der findes, fordi vi arbejder så tæt så store dyr. Tag hellere for mange forholdregler i din omgang med heste end for få !
-Sine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
*Pernille Med JoyZ* |
25-06-2002 18:08 |
|
Sine: Selvom jeg longerer , så bruger jeg ALTID ridehjelm, det kan godt være at min pony er rolig men det kunne jo f.eks blive bange og løbe ind i mig .....så der er vi 2.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Sanne |
26-06-2002 21:19 |
|
Enig med Ditmu§....Tror at rytteren i størstedelen af tilfældene selv er mere eller mindre skyld i det....
Måske fordi de har en for stor tro på egne evner, eller bare ikke lige tænker sig om.
Synes ikke at man kan give hesten skylden. Den er slet ikke klog nok til at tænke på at gøre sådan noget med vilje, og det vil jo altid være rytteren der bringer hesten ud i den farlige situiation.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Ditmu§ |
27-06-2002 16:50 |
|
Jeg er glad for at se at så mange af jer er så fornuftige at i bruger hjelmen  . Dejligt dejligt...
Jeg tror at grunden til at så mange mennesker ikke bruger hjelm er at det ser ufedt ud. "Man ser meget sejere ud hvis man er sikker på at kunne styre sin hest, og når man kan se at håret sidder rigtigt." Men det ser da egentlig sejere ud at se en med ridehjelm, fordi det er en person med noget mellem ørene !!
Ditmu§
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Sine |
02-07-2002 16:05 |
|