|
|
| Tandraspning * Debat * |
|
|
Hej ænder. Diskuterede lidt med en veninde, om det er nødvendigt at få raspet tænder på rideheste? - kan man godt undvære det? - Er det ikke lidt ondt, at de ikke får gjort det? Jeg synes alle rideheste bør få det 1-2 gange årligt, eller hvad dyrelægen nu siger! Men hvad synes I?
mvh. Line  - Nu uden Nikita. En hest svigter dig aldrig. - Make My day
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tjømm... |
| Forfatter:  |
*æblet* |
| Dato:  |
19-04-2006 16:23 |
|
Nu har min mors hest lige fået raspet tænder, vi opdagede at han havde ondt fordi han begyndte ikke at spise så meget. Vi har næste lige købt ham  Så ja jeg synes det er nødvendigt at den får raspet tænder. -Vi går jo også til tandlægen ikk .
Kh.*Æblet* "Altid frisk og smagfuld - aldrig rådden eller nedfalden" Den der ler sidst - er langsomst i opfattelsen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 1223456 |
Gyngehesten <3 |
19-04-2006 16:24 |
|
Jeg ved ikke rigtig .. jeg rider jo kun hygge på nellie, og hun får hende raspet ! 
M.V.H
AYLA SOM ELSKER NELLIE RYTTEREN OG GYNGEHESTEN
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| lakælksdælakd |
|
|
Ceres fik det gjordt lige inden jeg fik ham i sommers, men gør det 1 gang om året.. Jeg syntes at alle rideheste bør få det gjordt min. 1 gang pr år. Gritt får det når hun engang får brug for det
Fjordbollen - Hende med Flødebollen <3 Super teamet Stolt fjordheste ejer!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| brumbrum |
|
|
- kan man godt undvære det? Min pony fik raspet tænder første gang, da hun var ca. 11. Det var ikke nødvendigt; men ville godt have det tjekket. Så man kan jo godt undvære. Det er jo meget forskelligt fra hest til hest. - Er det ikke lidt ondt, at de ikke får gjort det? Jeg synes ikke det er ondt, ikke at gøre det, hvis hesten ikke trænger til det. Hvis hesten derimod får sår i munden er det ondt !
When a Loved one becomes a memory. The memory becomes The Truth. 07/05-1992 - 05/01/2005 F L A S H D A N C E
Rytter til kat. 3 søges
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift |
|
|
Det kommer vel an på om hesten slider dem nok naturligt. Så er der jo ingen grund til at få dem raspet.
Mvh. Sofie og Tøffeldyret Stolt dressur og distance rytter Sekretær for andedammens vogtere
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
Rozita & Hennie |
19-04-2006 16:47 |
|
Rozita for ik ? men har snakket med min mor om at hun måske skal havde det, men ingen af vores heste har fået det, selvom vi også red dem såå?
Ħennie & ®ozita
Det vilde team Ponyen er spicel, og den spicele pige elsker den ©
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| MIN overskrift |
*Catja(Boy&Star)* |
19-04-2006 17:01 |
|
Alle heste skal da have raspet tænder. Også dem som ikke bliver brugt så meget. Rideheste synes jeg, skal have gjort det 2 gange årligt. "alm." heste 1 gang.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| catja: |
|
|
Hvorfor 2 gange om året ? Hvis, det ikke er nødvendigt. Min hest skal have en gang om året, den er da også ridehest :S
When a Loved one becomes a memory. The memory becomes The Truth. 07/05-1992 - 05/01/2005 F L A S H D A N C E
Rytter til kat. 3 søges
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ghjghdjhj |
|
|
om det er nødvendigt? det er meget forskelligt fra hest til hest, min mosters hest fik raspet sine første gang sidste år, da var hun 14  om det er synd ikke at gøre det? ja, hvis det er en hest der behøver det, ellers ikke men det er som sagt forskelligt fra hest til hest. 
mvh. Nanna og Fersken mèn om mig hvad du vil.. man spiser ikke ferskner - man rider på dem
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| _Tekke_ |
|
|
Jeg rider jo næsten hver dag på Teckla og starter stævner mm. men hun har Aldrig i de 6 år mig + gamle ejer har haft hende fået rasfet tænder. Vi har også spurgt dyrlæge om det er nødvendigt men de sagde at det var det ikke så. Bonnie for dem heller ikk raspet og har heller ikk i de 7 år mig + gamle ejer har haft hende, fået det gjordt. Så nej de behøver ikke at på raspet tænder.
MVH. Sine& Holleskovgaards Teckla -Stolt medlem af SÆK- Mange lever i et liv med leg -Men jeg leger med livet Team DM
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| faktisk da |
|
|
jeg boede på en gård og havde hestene hjemme, gik de 2 år uden at få raspet tænder - dyrlægen tjekkede tænderne ved vaccinationer, og sagde de ikke havde brug for det - og det havde meget at gøre med at hestene fik alt foder fra jorden - altså, at krybben ikke sad oppe, men de blev fodret i en spand. nu hvor de står et sted hvor krybben sidder i bringehøjde, slider de forkert på tænderne, og har derfor brug for at få dem raspet. men jo, hvis hesten har brug for det - så er det ondt at de ikke for det gjort, og ris til egen r*v. hesten kan blive fuldstændig umulig at ride på hvis den har tandspidser. Nicole
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvis hesten har brug for det |
|
|
Hvis hesten har BRUG for det, skal den have så tit det er nødvendigt. Jeg synes i hvert fald, at de skal tjekkes min. én gang om året. (Selv bliver vores tjekket 2 gange, og ofte også raspet begge gange, da den ene er 16 og den anden har et skævt bid, som gør, at han ikke slider de bagerste tænder ligeså godt)
-Team Jessen- Dunja, Boy & Star
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ikke kun rideheste... |
Theis |
19-04-2006 18:20 |
|
ALLE heste skal have raspet tænder efter behov. Hestens tænder stopper jo ikke med at vokse, bare fordi den ikke bliver redet  Folk der ikke vil ofre det det koster at få raspet tænder på deres hest, burde slet ikke have hest. - Der er jo ingen der sparer smeden væk, "for det er nok ikke nødvendigt". Tandlæge er præcis lige så vigtigt, og det er præcis ligeså synd at spare den væk, som det er at spare smeden væk! Ludo havde aldrig fået raspet tænder da jeg fik ham. Han havde TANDKROGE! Det var sgu synd, og hold da op hvor må det have gjort ondt. Nix, 1-2 gange om året, medmindre tandlægen/dyrlægen mener der er behov for mindre. Alt andet er uacceptabelt.
Mvh. Theis/Jethro "First comes smiles, then lies, last is gunfire" ~ Roland Deschain Of Gilead
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| HyggeHejsa |
|
|
Selvfølgelig skal alle heste have raspet tænder, efter behov. Alt andet er synd. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmmm |
Tamrotte |
19-04-2006 18:30 |
|
hvis hesten behøver det så enkelt 
"Behandel andre (heste) som du vil behandles selv" Mvh. Ann-sofie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| skovgård |
*Catja(Boy&Star)* |
19-04-2006 19:40 |
|
Hvis din ikke har behov for det 2 gange årligt, så har din det ikke.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bum bum |
|
|
Min får tjekket en gang om året og der trænger de også til det.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift |
|
|
Theis 
Patricia Den, der spørger, er kun dum én gang - den, der ikke spørger, er dum hele livet. MEDLEM AF SÆK
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 6 teng |
|
|
Syndes helt klart at man ska raspe tænder, da de jo ellers bliver spisse og kan rive hesten i muden. Mener at Grafik får gjordt det en gang om året eller sårdan noget
Kyssh Lotte Smil så solen skinner Nutid og Datid, JHN for altid Rigtige rytter rider araber SÆK(SKØRE ÆNDERS KULB): Vi driver dig til vandvid!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| gdskljhlhy |
|
|
Hejsa. Jeg synes det er ondt hvis man ikke får raspet tænder på rideheste hvis det trænger. Det gør jo utroligt ondt i hestenes mund, når man tager i tøjlen - så det påvirker biddet, for så støder hestens tænder mod biddet, og det gør pokkers ondt. Så min erfarring er at hvis man vil det bedste for hesten, så bør man få raspet tænder når det trænger ellers er det ikke nødvendigt.
© Anna og Feykir Supertölteren & Drømmehesten <3 Stolt medlem af SÆK 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| gdfgfdgdfgdfg |
|
|
limerick får sine raspet 2 gange om året da han havde bølgebid som føl 
Stay away I'm allergic to losers! daah
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| dsfsfsd |
|
|
Det er sikkert forskelligt fra hest til hest. Men de ponyer jeg har haft får tjekket tænder MINDST en gang om året..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Cathrine |
|
|
Fjordbollen: - Hvorfor syntes du man skal gøre det mindst en gang om året, hvad så vis hesten ikke har brug for det? Så kan man jo gøre endnu være ved at raspe tænderne, når den ikk ehar brug for det ? Enig ? Min holdning er at det skal tjekkes ofte, også skal tænderne self raspes hvis hesten har brug for det ^^! (:
Cathrine (: - Van damme <3 - Barholts Mc'Donavan <3 - Mine 'før' parter (: - Nu med Nygaards Kasper <3 ^ Såå sød (: - Altid elsket (L)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| fgfghjhhj |
|
|
Syntes dte kun hvis hesten trænger til det.. Har aldrig fået det gjort på Toscha mens jeg har haft hende hvorfor skulle jeg ?
Sissel aka Team Toss Er lige så skør som mine ponyer! Boss for Andedammens vogtere. Også kendt for Møgungen. Aht-Ps-Cc
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Trøller sez |
Trøller |
21-04-2006 13:40 |
|
Ja. Jeg sysn at heste ska lha tjekket tænder.. Hvis de bagerste ktænder bliver for høje kan det gøre at det gør ondt på hesten ni nakken, som gør den "tøjle halt" 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hsdajkf |
hopzen<33 |
21-04-2006 14:01 |
|
jeg sys det synd hvis hesten ikke får raspet tænder ind imellem... tænk hvis du aldrig børstede tænder. det ville osse være klamt  min får skam raspet tænder af dyrlægen, mindst én gang om året 
© ℓهvع you tøs © Ingen kan alt, men alle kan noget!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| hej hej |
Frederikke (Aladin) |
21-04-2006 20:01 |
|
Mine 3 bliver tjekket 1 gang om året.. Det er de blevet siden jeg har haft dem (ca 3år) og det er kun en gang to af dem skulle ordnes
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|