Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Juniornettet

Historieopg. om 2.verdenskrig
Forfatter: 
Dato:  03-04-2006 20:47

Situationen i Danmark under 2.verdenskrig

Den politiske situation før, under og efter besættelsen.

Thorvald Stauning var indtil sin død i foråret 42 statsminister. Vilhelm Buhl overtog men gik allerede af i november samme år han blev derefter efterfulgt af Erik Scavenius den daværende udenrigsminister. Danskerne brød sig ikke om ham og det kulminerede til sidst den 29. august 1943 hvor der blev erklæret undtagelsestilstand. Scavenius indgav sin afskedsbegæring, hvorved regeringen reelt ophørte med at fungere, og Danmark overgik til departementschefstyre indtil krigens slutning.

Danmarks økonomiske situation under og efter krigen.

Under krigen indsatte kongen, Erik Scavenius som også havde været udenrigsminister under 1. verdenskrig. Han havde bibeholdt Danmarks neutralitet og sørget for at tjene godt på at sælge til de forskellige fronter. Kongen regnede med at han ville udøve det samme, blot kunne han nu kun handle med tyskland og tyskbesatte lande.

Den enkelte danskers situation under krigen.

Det enkelte danske individs levevilkår var ikke så dårlige som i så mange andre lande under krigen.Dog havde folk på landet det lettere end byboerne. Der blev udelt rationsmærker til udlevering at mad og noget kaffeerstatning, der var også til tøj. Stort set alt der var nødvendigt for at leve. Danskerne skulle bruge mørklægningsgardiner, så eventuelle fly ikke kunne lokalisere sig eller husenes position.

Modstandsbevægelsen
Den danske modstandsbevægelse var meget begrænset indtil krigens vendepunkt kom i 1942, men fra det tidspunkt voksede den hurtigt. Modstanden gik først og fremmest ud på at ødelægge jernbaner og tyske industrier. Modstanden var dog ingen steder, stærk nok til at de overtog områder eller byer. Selvom effekten af modstanden var begrænset viste det dog verden, at Danmark ikke ønskede at blive ledet af Tyskland

Udover de forskellige fejl der må være, mangler jeg så nogen vigtige elementer? Det er kort fortalt

Life is only a game.

You have to know the rules to play it right!

I'am champion in playing with life.

Bailey er Bailey og bliver aldig hverken mere eller mindre end Bailey xD.

0
0
Svar på denne tråd

lidt små råd
Forfatter: 
Dato:  03-04-2006 21:18

Umiddelbart ser det ganske fornuftigt ud, omend det klart skal være noget længere og en del mere uddybene forhåbenligt? husk også at analysere på og inddrage de eventuelle kilder du arbejder med, så det ikke bliver postulerende.

Der er også en del sproglige fejl som du skal have kigget på...

held og lykke med opgaven.

/CBK

Drømmenhesten indkøbt

(se billeder på præs)

evt passer/part/hjælper søges
se præsentation
0
0
Svar på denne tråd

muahahha.
Forfatter: 
Dato:  03-04-2006 21:59

Ved ikke om du med vilja har skrevet dte kort for at llgge det herind, men meget mere dybtgående!

Og er dte kun Damarks sitauation?? ikke noget om selve krigen??

Hvad med noget om de jødere der boede i DK?

Mvh. En anonym alkoholiker
When I was just a baby my mama told me. Son,
always be a good boy, don´t ever play with guns.

Citat- Johnny Cash
0
0
Svar på denne tråd

historiopg.
Forfatter: 
Dato:  03-04-2006 22:14
vi (mig & min veninde) har lige lavet en opg. om det. tror ikke jeg vil sige så meget :P for vores var åbenbart noget @!#$. vi fik 8 pil NED :O Vi havde gjort så meget ud af det, og det var så godt. vi havd efået så meget ros fra alle de andre lærere der havde læst det, men lige netop vores historilærer gav os sådan en lav karakter. vi tror ikke hun kan lide os. for det er altid os hun giver skylden. så vi er så tossede på hende, så vi hverken siger hej eller noget andet til hende... @!#$ lærer :@

©
elsker dig skath ©

Jeg holder ikke af dig - Jeg ELSKER dig

du er ikke smuk - du er UBESKRIVELIG køn

Du er ikke noget - Du er ALT

©

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider