Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Juniornettet

chambon! og andre hjælpetøjler
Forfatter: 
Dato:  03-01-2006 13:55

hej alle sammen

hva er jeres mening om at ride med chambon, glidetøjler og andre hjælpe tøjler???

jeg syntes det er godt og nødvendigt når man longere, men ved sq ikk helt med ridningen??? jeg red med chambon i går og det resulterede i at amadeus gik bag lodret og lå meget tungt på tøjlen...

hva mener i andre???

MVH. Sarah

"Hellere være mærkelig end kedelig"

"Smil til verden, så smiler den til dig"

"Gode venner kan lave alt sammen, men kun de allerbedste kan lave ingenting"

0
0
Svar på denne tråd

*en overskrift*
Forfatter: 
Dato:  03-01-2006 13:59

Hm. Pla. indspændeigstøjler syntes jeg er o.k, når man longerer! Der syntes jeg godt om dem.

Under ridning ved jeg ikke? Hvis man har nok erfaring, og ved hvordan man skal gøre, kan jeg vel ikke se det skrækkelige ved det?

Dog syntes jeg kan skal prøve at løse tingene på andre måder. Men er jo ikke altid muligt.

Jeg har ihvertfald aldrig brugt sådanne ting. Kun indspændingstøjler i longen ;)

:-D Line & Danielle :-D
Hvis en harefod bringer held, hvad skete der så med haren?
Hvis en ko kunne grine, ville der så komme mælk ud af dens næse?

. B-) *Jeg holder øje med jer* B-)

0
0
Svar på denne tråd

hej for dig og hej for mig..
Forfatter: 
Dato:  03-01-2006 14:00

jeg er skam ligeglad:P gør lidt af hvert :p

Rigtige ryttere rider Connemara :-D

Hesten er bare venlig at lade rytteren komme

over et spring først :P

Fik en rideskolepony

går nu LB1 i Dressur

LA i spring

hvorfor skal du nu lige blive halt=(

0
0
Svar på denne tråd

Hjælpe tøjler.
Forfatter: 
Dato:  03-01-2006 14:14

At longere med indspændings tøjler sys jeg er ok. Gør det selv. Men at ride med det osv, skal man godt nok være dygtig før jeg sys er ok. Chambon er nok den jeg er mest imod.. Jeg kan ikke se hvorfor man skal ride med det. Man får meget mere ud a det hvis man gør det rigtigt i stedet for at holde hesten nede.

Mvh. Sofie og Tøffeldyret
Stolt dressur og distance rytter

Jhns førende psykolog ;}

Og stolt kæreste med B.S. Christiansen <3

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  03-01-2006 14:22

det er jeg nok enig i- syntes det var en ubehageligf følelse "bare at side der oppe og lave ingen ting"

men der er meget forskelige meninger om det der hvorr jeg kommer fra..

NOGEN DAGE HVIS DER ER NOGLE DER MØDER OP I RIDE HUSET med glidetøjler for de bare dræber blikket af de andre, så slem syntes jeg heler ikk det er...

men tror dog der vil gå et pænt stykke tid før jeg gør det igen

MVH. Sarah

0
0
Svar på denne tråd

Hmmm
Forfatter: 
Dato:  03-01-2006 14:26

Ved ikke så meget om indspændings tøjler... Men har engang redet på en pony der gik med chambon fordi den fik ondt i ryggen af at have hovedet hoppe hele tiden.. Og jeg ved godt at det er bedst hvis man arbejder den derned, men den var slet ikke villig til noget som helst.. Og der er mange forskellige der rider på den.. så er det svært for den at forstå hvad man vil have den til.. Har ikke rigtigt noget imod chambon som sådan hvis det bare er en rytter der ved hvad hun/han laver..

Mvh. Castillo og Maja

:::::::Du skal ikke kaste med sko,

hvis du selv er en sut!:::::::

0
0
Svar på denne tråd

tra-la-la
Forfatter: 
Dato:  03-01-2006 14:28
Jeg longerer med indspændingstøjler, og det fungerer rigtig godt.. Tilgængæld synes jeg ikke en elastikchambon hører hjemme nogen som helst steder..! Langt de fleste heste arbejder imod dem, og så snart de bliver pillet af, stikker dyret snotten i vejret..! Glidetøjler er fine hvis de bliver sat højt, istedet for nede mellem forbenene, og rytteren er dygtig nok til det.

- Dejligste -
Fanta og Arabiens Tamara
0
0
Svar på denne tråd

hmm ja
Forfatter: 
Dato:  03-01-2006 14:44

jeg bruger indspændingstøjler når jeg longer, også har jeg nogen gang brugt en glide tøjle for at bøje dem godt igennem men ellers ikke, men charmbon kan jeg ikke så godt lide,

Knus

Rigtig Rytter Rider Dansk Varmblod
Hyggebo´s Lucky Senna

og

Macon Overgård

er verdens dejligeste heste og de er mine hehe :)

Rigtig rytter ride Dansk Varmblod

0
0
Svar på denne tråd

Man siger at
Forfatter: 
Dato:  03-01-2006 15:08

MAn siger at hvis man rider for meget med i for lang tid ødelægger man noget i nakke på hesten fordi den bøjer forkert med dem på Glidetøjlerne.,.

Så jeg vil fortrække hjælpetøjler

Love Wonder 4-ever

love you and Limelight -Special

0
0
Svar på denne tråd

jeg tror
Forfatter: 
Dato:  03-01-2006 15:23

hjælpetøjler er en fæles betegnelse for mange forskellige typer...

ligesom heste- det er en fæles betægnelse for alt fra fallabella til clydale og araber...

jeg mener også at have hørt det med nakken og glide tøjlerne..

MVH. Sarah

0
0
Svar på denne tråd

Ævl og Bævl
Forfatter: 
Dato:  03-01-2006 15:55

Jeg red med glidetøjle på min hest. Hun har altid haft problemer med at slappe af, og har haft hende til berider, men det hjalp ikke. Så jeg bestemte mig for at prøve med en glidetøjle. Efter ½ år med den på begyndte hun at slappe 100% af , og nu kan jeg ride hende alle steder, og hun går altid pænt til bidet!

Så jeg mener at glidetøjle er et meget godt og nyttigt redskab!

MEN den kan dog også misbruges, men den kan alt rideudstyr! Man kan da også let misbruge en pisk/sporer!

Jeg er ikke så meget til chambon, da man ikke kan løsne den, mens man rider! Og det er ikke så godt, hvis hesten går i den samme stilling hele tiden , og i alle gangarter!

Men jeg kan kun anbefale glidetøjlen !

L i n n e t & G r å
Don't look at me, if your looking for perfection.
Don't look at me, I will only let you down.
I'll do my best to point you in the right direction.
But don't look at me, look at Him

0
0
Svar på denne tråd

Jeg...
Forfatter: 
Dato:  03-01-2006 17:20

Jeg kan slet ikke se noget problem i at ride med hjælpetøjler. Jeg gør det selv engang imellem, feks. dagen før et dressurstævne rider jeg næsten altid med chambon, det hjælper på nerverne og det får hesten ordentlig lagt på plads, i stedet for at man skal sidde og blive irriterret hvis den ikke vil ned med hovedet den dag, pga. ens egen nerver.

Jeg longerer mine ponyer med indspændingstøjler, pga. det får dem til at bruge musklerne omme i røven og får dem bøjet af.

Og kald mig bare dyremishandler af den grund, jeg er sku egentlig ret ligeglad, for det hjælper.

Mvh Marie
Det er bedre at fortryde noget man har gjort, end at fortryde noget man aldrig fik gjort.
www.sportspony.dk
- Rid sportspony, så er der sport i din pony 8D -
0
0
Svar på denne tråd

Hjælpetøjler mm..
Forfatter: 
Dato:  03-01-2006 17:48

Hvis hjælpetøjler som f.eks indspænding, glidetøjler og martingal bliver brugt korekt så kan det faktisk gavne hvis der er problemer med hestene!

F.eks har vi over ved berider 3 yngere heste med hver deres problemer og her gavner en glidetøjle som altså bliver brugt korekt!!

Den ene af hestene har været redet af nogen uerfarende UNGER som ikke anede hva det vil sige at give efter i tøjlerne! De havde klamret sig til tøjlerne og havde hivet og sled i dem konstant. Hesten blev selvfølgelig bange for stak af med dem og stejlede osv. Den kunne jo slet ikke gå et eneste skridt uden at være anspændt.

Da vi fik den ind, gjorde vi først og fremmest det at den fik et andet hovedtøj uden næsebånd overhoved. Sådan blev den redet i noget tid for fuldstændig lange tøjler. Det var en sand fornøjelse og se da den strakte sin hals, men den slog dog konstant op med hovedt og rytteren skulle passe på ikke at den ikke kom for langt om med det. Så derfor fik den glidetøjlen på og det har hjulpet ham så meget, og efter nogen tids arbejde med glidetøjlen på kunne vi se reslutater, for han var blevet så rolig fortil og er nu ikke til fare for sig selv eller sin rytter mere.

Den anden hest er en 5 års hest som har tendens til underhals bare den går lidt for meget over lodret linje. For at få løst dette problem er det vigtig at han får opbygget muskler det rigtige sted oppe på halsen istedet for underhalsen. Her brugte vi så glidetøjlen til at begynde at opbygge nogle muskler for derfor at give hesten den mulighed at den ligesom har fået opbygge nogle muskler det rigtig sted så vi kan bygge videre derfra uden underhals.

Den sidst hest er en hest med fuld trakehner blod i årene. Han er efter den MEGET temperamentsfulde SILVERMOON! og det kan mærkes. Der skal intet til før han tænder af og går på bagbene og vælter bag over med sin rytter. (Ejeren tør ikke selv ride ham mere). Han kan næsten ikke holdes tilbage og han løber bare hele tiden hvis ikke han står lodret i luften. Ejeren mente ikke det var pga. tandspidser, men det viste sig at være en af grundende. Herefter går det lidt bedre men han løber stadig. Her brugte vi så os glidetøjlen for at kunne kontrollere ham mere. I dette tilfælde når man har en hest med stor tendens til at stejle er det dog risikabelt, og derfor skal man være meget, meget erfaren før man gør sådan noget. Men dette virker!

En hjælpetøjle i en for ung rytters hænder, kan være farlig for både hest og rytter. Men i en rutinerede rytters hænder kan det som den sjov nok også hedder "HJÆLPE"! Der er jo nok en grund til at det hedder en HJÆLPEtøjle..

Ambitiøs dressur rytter
(ride with your heart and feel the magic)

Passer søges til pony vallak!

0
0
Svar på denne tråd

hej hej
Forfatter: 
Dato:  03-01-2006 17:52
Har det lidt sådan, at det er bedre at give hesten hjælpetøjle på, end at sidde og flå den rundt i kæften!
Ridder aldrig selv med sådan noget, så har ikke så meget erfaring med hvordan det hjælper, men de få gange jeg har haft glidetøjle på Laffe, der har det hjulpet

Katrine & Latent Lafaette
<3
0
0
Svar på denne tråd

Hjælpemidler
Forfatter: 
Dato:  03-01-2006 18:21
Jeg kan ikke se problemet i det. Selvfølgelig er det bedst at få den til at gå pænt uden, men hvis man bruger dem korrekt skader det jo ikke noget.

Hilsen Sara og Dino Boy
Citat: At forsvare en fejl, er at fejle igen!
0
0
Svar på denne tråd

Jæs...
Forfatter: 
Dato:  03-01-2006 19:26

Jeg brugte glidetøjle for sikkerhedens skyld og for at få min, nu solgte pony til at blive lidt mere løs.

Hvis han bliver fræk og spænder op, så er det muligt at få den på plads hurtigt.

Uden glidetøjlen skal man bruge væsenlig længere tid på det samme.

Nogen har tendens til at sige at man ødelægger sin hest, hvis man bruger glidetøjle.

-Det er noget fis, og alle fagfolk griner af det...

-Laller blev til i staten redet meget med glidetøjle, så hvis det virkelig var et

så dårligt hjælpemiddel, Ja så havde han jo nok ikke gjort det så godt, som han har..

Laller går alle øvleser der er tilladt for en 3'er, og er en velredet og løsgjort hest

det er bla. fordi han bliver korrigeret med det samme, hvis han bliver fræk, og

får så hurtigt fred igen..

Her er glidetøjlen en hjælp...

-Selvfølgelig kan glidetøjlen misbruges i de forkerte hænder, men det er der også, så meget andet der kan...

0
0
Svar på denne tråd

Hmmm...
Forfatter: 
Dato:  03-01-2006 20:09

Har kun brugt chambom på Laika (min gamle part) fordi hun løb meget. Jeg bruger ingen af delene på Nikita, da hun er let nok at bøje.

:P Line & Jumptimes Nikita :P

~ Hende med verdens bedste pony

~ Os, to altid et Team.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  03-01-2006 21:20

jeg syntes chambon der bruges mod en frisk hest bryder jeg mig ikke om, den vil jo altid kæmpe imod og aldrig give efter for den. hvis hesten kan bryde igennem hånden kan den vel også bryde igennen chambonen. altså en falsk trykhed

men det er jo bare min lille ubetydelige mening

MVH. Sarah

0
0
Svar på denne tråd

heheheh
Forfatter: 
Dato:  03-01-2006 21:57

Ejeren af rideskolen siger der er 3-4 af ponyerne der skal gå med chambong, 1 med indspændingstøjle og en med snore så den ikke kan spise!

Men det er sQ synd så på 2 af dem der skal gå med chambon reder jeg dem! Den ene flipper totalt ud med chambon på, men resten af eleverne kan ikke li' hun tager hoved op! Dete r jo bare at arbejde med hende, så går hun helt fint!

Og det er SÅ synd for den anden, den SKAL gå med chambon på næsten alle hold! Selvom jeg altid for min ridelære til at tage den af hende! Hun har ikke engang brug for den! Hun kan næsten gå til bidet uden den! Og hun er slet ikke særlig ustyrlig!

Hilsen MoI

0
0
Svar på denne tråd

Trøller sez
Forfatter: 
Dato:  04-01-2006 13:19

Jeg har selv redet med glidtøjler på Trausti på et tidspunkt, men det er jeg stoppet med nu. Min oplevelse med det var rigtig god, og både mig og Trausti ha fået meget ud af det.

Jeg syns det er ok at ride med hjælpetøjler, så længe de bliver brugt rigtigt og ikke for længe af gangen ;)

:-* Born to be wild :-*

Årets hest 2005 :D

Green day (y)
Trøller

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  04-01-2006 14:40
hmm... oki

MVH. Sarah

0
0
Svar på denne tråd

blaabjerg
Forfatter: 
Dato:  04-01-2006 14:43

Jeg synes en chambon er god, hvis hesten kan slappe af med det på!

.

Min venindes pony går med det, og han kigger stjerner rimlig meget uden, men li så snart han får den på, så går han som en lille engel nede hvor han skal. :P

Mvh. MivSer

Play Boy
<3

Hvor er Tarok?

0
0
Svar på denne tråd

retretertert
Forfatter: 
Dato:  04-01-2006 19:07
Alt er godt hvis det bruges på den rigtige måde :)

Pernille H. G. Larsen (Team AND)

» www.freewebs.com/hglarsen/index.htm «

° ℓهvع Moonhaze Silver spiral & Yabadoo °

0
0
Svar på denne tråd

brum brum
Forfatter: 
Dato:  04-01-2006 19:27
Jeg mener at det er fint nok at longere med indspendingstøjler og med en chambon...
Men a gå derfra til så at ride med en glidetøjle, mener jeg er HELT forkert, hesten blir ikke andet end stærkere af det. hvis man kan finde ud af st bruge den korrekt og kun når der er brug for den, så er det helt okay... Men min mening: GØR ALDRIG GLIDETØJLEN TIL EN HVERDAGSTING...!

Med venlig hilsen:

Stald Adamsen

"Man er ikke bedre end den hest man rider på"

"det er ikke kun rytteren, der ska holde hoved koldt.

det er lige så vigtigt for hesten at bevare roen"

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider