|
|
| Læne sig frem eller tilbage *debat* |
| Forfatter:  |
Sandra(Beauty Star) |
| Dato:  |
23-12-2005 23:30 |
|
Hej Ænder.. Har tit tænkt på om man skal læne sig frem eller tilbage ned ad en bakke? Har altid selv lænt mig tilbage, indtil en veninde sagde man skal læne sig frem, for ikke at "sætte hesten på røven" som hun sagde.. Hvad mener I? God jul 
Mvh. Sandra & Beauty Min stjerne  Beauty, Dixie, Sunshine, Kashmir I er ALT <3 # Hvil i fred min lille William, Tiger og Baby #
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hmm... |
|
|
Efter min mening bør man læne sig en ANELSE tilbage - ellers fortæller du din hest, at den skal stoppe, og det er jo sjældent meningen, for så begynder folk at hamre hælene ind i siden på hesten. 
Duke Behind every good, knowing horseman, there is a horse that knows them better.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jaah... |
Lille P |
23-12-2005 23:46 |
|
jeg vil mene (og har altid fået at vide) at man skal læne sig en smule frem. for hesten ligger jo balncen på forbenene ned ad bakke (tror jeg nok  ) og hvis man så ligger vægten bag til glider den nemmere
Kram fra Katter og den fantastiske P Bøj jer for den store Donna Leonora Hest købes: 6-9 år over 160 stg. Gode gangarter skal være redet i mindst LC dressur højst 32000
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lålålå .. |
CelleMedMonse |
24-12-2005 01:41 |
|
Man skal læne sig lidt frem.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 6 tegn ! |
Bettina Bøjsen |
24-12-2005 08:55 |
|
Man skal læne sig tilbage, når det går ned af bakke ! 
<3 Mange hilsner Bønne <3 Du bliver aldrig for stor til en shetlandspony Der findes ingen bedre race.....vel? 100 % Boline <3 kontakt mig endelig, hvis vi skal snakke om shetlandsponyer !
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Frem eller tilbage ned ad bakke.. |
|
|
I ridemærkebogen står der at du skal sidde lodret ned ad bakke mener jeg. Har altid lært man skal læne sig lidt tilbage, og selvfølgelig frem når det går op ad bakke, men det ved alle nok. Hehe
Hilsen Sara og Dino Boy "Love is when someone you trust cuts a smile in your face"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
munlight |
24-12-2005 09:09 |
|
man skal læne sig lidt tilbage, for at "stoppe" hesten for hvis man læner sig frem går den jo stærkerer. men hvis man læne sig tilbage holder man lidt igen..
Kærligheden hjertegløden stærkere var her end i døden
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hader overskrifter |
Jolly Jumper |
24-12-2005 09:17 |
|
Jeg har læst i en bog, at man skal rejse siglidt op i sadlen, når hesten går nedad.. Men hvis man ikk kan lide det, skal man læne sig en anelse tilbage... men har altid bare lænt mig lidt tilbage.
- Jolly Jumper
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hader overskrifter |
Jolly Jumper |
24-12-2005 09:24 |
|
Rettelse: læste at når hesten går ndad skal man rejse sig lidt i sadlen og låne sig frem... Det gør jeg bare ALDRIG selv.
- Jolly Jumper
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sidder bare? |
|
|
Jeg vil mene at man skal sidde lodret. Duke: Stoppe hesten ved at læne sig frem?! , Jeg læner mig da altid tilbage når den skal stoppes, hm.
Mvh. Line Queen og Darling <3
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Frem eller tilbage.. |
|
|
Har altid lært man skal læne sig tilbage, men så læste jeg et eller andet sted at det var bedre for hesten hvis man lænte sig frem. Rider heldigvis aldrig ned a bakker 
Mvh. Sofie og Tøffeldyret Stolt dressur og distance rytter Og stolt kæreste med B.S. Christiansen <3
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg står i bøjlen |
|
|
med overkroppen tilbage. hvis man læner sig frem, vil man jo ryge ud over hovedet når det bliver stejlt nok...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tilbage. |
|
|
Du skal læne dig lidt tilbage når hesten går ned af en bakke, for ikke at give den overvægt på forbenene.
Dont fear me, december
'More than 1, less than 3 - 2 I think!'
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Min overskrift |
Find-Nemon |
24-12-2005 12:33 |
|
Har altid lænt mig lidt tilbage. Det føles mere "behageligt" og sikkert, hvis i forstår hvad jeg mener 
-Bagefter, er vi allesammen kloge-
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| *en overskrift* |
|
|
Det er sgu da "livsfarligt" at læne sig FREM?! Hvis man på en elle anden måde VIRKELIG er kommet til en skrå bakke, og ikke har andre veje. Når hesten går nedad, er vægten på forparten (Mener jeg da? Må den jo være ), og for at hesten skal undgå at falde på snuden, læner vi os tilbage. Hvis vi lænte os frem ville hesten jo falde LIGE med snuden først? Det samme gælder små bakker. Altid lidt tilbage, for at gøre det nemmere for hesten. Op af bakken læner man sig selvfølgelig frem, og rejser sig lidt for at hjælpe hesten 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bzz Bzz |
|
|
Man skal bare følge hesten, dvs. læne sig en anelse tilbage  Når en hest går almindeligt mener jeg at have hørt at 60% af dens kropsvæg ligger på forparten.. Derfor er der jo et endnu større pres når den går ned af bakke..
Mvh. Mia-musen ~~Blackie~~
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ? tegn |
Vildrose |
24-12-2005 13:20 |
|
Hvis nu bakken var stejl, og du lænte dig frem ville hesten snuble. Man skal læne sig lidt tilbage ned af bakke, for at holde ligevægt over det hele, så den ikke får overvægt på forbene. Omvendt, når det er op af bakke!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tsk... |
|
|
Ja, en veninde fortalte mig på en ridelejr, at Ridemærkeprøve 5 sagde, at "man skal læne sig frem ned ad bakke, for ikke at belaste hestens bagpart". -Det forekommer mig forkert. Hvorfor skal hestens forpart så belastes, når meget af vægten allerede ér lagt dér? Ned ad bakke skal man læne sig en anelse tilbage - ikke lægge sig ned ad r*øven på hesten, men læne sig en anelse tilbage, så hesten ikke falder på r*øven, fordi man ikke kan skabe ligevægt som rytter.
Mvh Vegetacha -Med de tre H'er! (Og uden S!) Kender du Prins Janus?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Og forresten... |
|
|
Hvordan vil I så forklare alle de militaryryttere, der læner sig tilbage ned ad bakker, hvis de skal læne sig frem ? Bare for at tage et eksempel.
Mvh Vegetacha -Med de tre H'er! (Og uden S!) Kender du Prins Janus?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bzz Bzz |
|
|
Jeg giver Natacha helt ret. Når man ser militaryryttere der springer ned af bakker osv, der sidder de enten helt lodret eller lidt tilbage i sadlen.. hehe
Mvh. Mia-musen ~~Blackie~~
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hmm falder.. |
|
|
Det er egentlig ligemeget på Dixi hvordan jeg sidder om jeg så sad i panden på hende, hun ville ikk falde. Men hvis jeg læner mig forover på Viola så snubler hun, tro mig, det er prøvet . Jeg læner mig altid lidt tilbage, men godt nok står der i Wendy og i DRF bogen at man skal læne sig en smule frem Jeg har oplevet 5-7 gange at de falder så ..
Mvh. Olaa'en  Formand for Stener/sten klubben! Fræækt <3 !? Gift med BS Cristiansen, min eneste ene.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hej for dig og hej for mig |
<3 Jolly 4-ever !!<3 |
24-12-2005 15:01 |
|
altid lodret op og ned af bakke.. MEDMINDRE! at hvis det er stejlt ned af bakke skal man læne sig bagud op af pakke.. mere frem Rigtige ryttere rider Connemara  Hesten er bare venlig at lade rytteren komme over et spring først 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ikke tilbage |
|
|
Det er forkert at man skal læne sig tilbage når det går nedad bakke! For hvis man læner sig tilbage så presser du med dit tyngdepunkt, hesten endnu mere på forparten end den er i forvejen, og så vil hesten både skride og iøvrigt belaste senerne i forbenene meget  Man skal alritd sidde i lodret sæde, uanset om der går og eller ned ad bakke, det skåner hesten mest... Og er iøvrigt mere sikkert Kun hvis det går meget stajlt op kan man evt. sætte sig i let sæde  Tro mig hesten vil ikke stoppe op på vejen op af en stejl bakke, heller i8kke selvom du beder den om det. Det er ganske enkelt for hårdt for den hvis den skal sætte igang igen 
Knuzzer fra Rikke & ponyerne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ned - tilbage |
|
|
Jeg har fået at vide, man skal læne sig en smule tilbage ned ad bakke. Og en smule frem op ad bakke..
Ditte Uncas og Pablo <3 Savner Mickey :S Barn af JHN chatten Part søges nær Rønne (Bornholm) 'Skriv og hør nærmere'
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ridemærkebogen 11. udgave... |
|
|
I Ridemærkebogen, 11. udgave, under ridemærke grad 5 står der følgende: Klatring: Ved klatring forstås ridning op og ned ad skrænter. Det lyder voldsomt, men er i virkeligheden simpelt. En hest kan rides både op og ned ad stejle skrænter. Det er lettere at ride ned ad. Er skrænten tilstrækkelig stejl, sætter hesten sig på halen og kurer ned, mens den bruger sine bagben som bremsestænger. Rider man opad består faren for, at man søger balance i tøjlen og derved hindrer hesten i at komme op. Følgende regler gælder for ridning på skrænter: Opad: Hestens ryg og bagpart må lettes. Rytteren lægger derfor alt efter skråningens stejlhed, sin overkrop forover. Højre hånd griber manen langt fremme og venstre hånd giver den fornødne frihed for hals og hoved. Hesten bestemmer selv sit tempo, og herunder starter den ofte i galop og slår derefter over i trav og til sidst i skridt. En lang og stejl skrænt tages ofte lidt på skrå. En kort og stejl skrænt rides lige op. Nedad: Under nedridning forøger rytteren sit knæslut, træder dybt ned med hælene, så schenklerne bliver lige bag gjorden. Overkroppen lægges forover i overensstemmelse med skræntens stejlhed. Overkroppen skal være vinkelret på hestens ryg. Uden at miste følingen med hestens mund, gives efter i tøjlen, så hesten efter behag kan balancere med hoved og hals. Hesten skal gå lige ned ad skrænten med bagparten lige på forparten. --- Selv har jeg altid lært at man skal læne sig en smugle tilbage... // Bettina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tjaaah . |
M & M :D |
24-12-2005 16:50 |
|
Heej .. Har lært at man skal læne siig lidt tilbage og derfor gør jeg det .. Altså læne sig tilbage ned af bakke og læne sig frem op af bakke .,. Men sådan har jeg lært det, ingen har vel lært det samme allesammen 
KyshKysh . Livet er intet uden heste . - Right ?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tror det er problemet |
|
|
Tror problemet opstår fordi de fleste af os har gået på rideskole. Når man rider på tur med rideklubben for man næsten altid af vide at man skal læne sig tilbage. Efterson de fleste privatryttere ikke ligefrem modtager undervisning i tærrenridning, så søger de tilbage i det de lærte på rideskolen engang. Noglegange er det en fordel, men for det meste er det man lære i rideskolen bare noget man skal skynde sig at glemme igen 
Knuzzer fra Rikke & ponyerne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| lskgnsitdg |
Zoltan |
24-12-2005 19:34 |
|
Er fuldstændig enig i alt det *Baron* har skrevet indtil videre! Mere kan jeg ikke sige! Glædelig jul! 
Mvh C H R I S Den stolte ejer, af den sorte pony
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| rtrturtu |
HGlarsen |
24-12-2005 20:11 |
|
jeg læner mig en smule tilbage, men ikke overdrevet!! At læne sig frem er da en vildt underlig ide, så skubber man jo vægt på hestens forpart!
Pernille H. G. Larsen (Team AND) Yabadoo & Moonhaze Silver Spiral (kanon springpony til salg)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bussemand |
|
|
ned; jeg sidder lodret... hr altid fået afvide jeg skulle læne mig tilbage, men sidder lodret med mindre det er en meget stejl skråning, så sidder jeg let tilbage, men sjældent frem. op; jeg sidder stadig en smule men når det er stejlt i let sæde med et tag i manen og let føling i tøjlen... puha en formulering 
100% BøZze!! Vi siger så meget Men gør så lidt Hvor er vi egentlig dovne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nemlig... |
|
|
*Baron* du har nemlig ret, så jeg vil ikke skrive noget, udover at jeg er så ganske enig.
Venligst, Juliette
Tre OX-araber hingste tilbyder bedækning i 2006. Se mere på www.Richelieu-arabians.dk 5 års OX-hoppe sælges ifolet. Show-, avls- og rideemne. Se vores HP under hopper, Cemaala.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
Rozita & Hennie |
25-12-2005 12:02 |
|
i en heste bog jeg har står der..! når det går ned ad bakke, lægger du vægten lidt bagud og lader hesten få forholdsvis løsetøjler, så den kan finde fodfæste nedad. Jo stejlere skrænten er, jo langsommere må du ride. du skal holde balamcen og styre farten og den skal i de flesre tilfælde være lav fra bogen lær at ride på en let måde..!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| FrøLår? |
|
|
Man læner sig frem når man rider op ad bakke, og man læner sig tilbage når man rider ned af bakke. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hmmm.. |
*Zig-Zag* |
25-12-2005 18:14 |
|
Jeg plejer læne meget lidt tilbage.  Men det er der vidst en del forskellige meninger om.
{ Lea } Søger intet, men har heller ikke alt. *Zig-Zag*
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|