|
|
| kender i enghøj ?? |
| Forfatter:  |
Avana |
| Dato:  |
14-08-2005 19:43 |
|
hmm.. må man godt skrive om ridelejr her?
hmm.. det gør jeg..! Der r ikk så meget liv i de andre fora'er.. 
men har i været på enghøj og hva sys i om den?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456. |
Odin |
14-08-2005 19:45 |
|
Enghøj Ponyklub?
Jeg har ikke været på den. Men jeg har vidst hørt noget om den, de overbelaster hestene, eller sådan noget.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Enghøjs ponyklub??? |
Henry og dressurponyerne |
14-08-2005 20:01 |
|
Min søster var der engang... Hun delte en pony med en anden pige.. ponyerne gik 4 timer hverdag 2 timer med hver rytter.... så de var lidt sløve.. hehe
Men go tur til dig da 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kan nemlig godt li den |
Avana |
14-08-2005 20:03 |
|
og har været der 7 år i træk..  elsker det sted..!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456. |
Odin |
14-08-2005 20:07 |
|
Man deles om en pony, ikke?
Også rider man 3 timer hver dag, pr. person. Dvs. 6 timer i alt.
Det er da dyremishandling?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sidste tilmeld? |
Tascha |
14-08-2005 20:09 |
|
der har vel været sisdte tilmelding?
men hvornår var eller er det?
min hp: tikki-t Tascha (med den BLÅ signatur)(ARK)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Enghøjs Ponyclub |
|
|
Jeg var der i 2000 eller 1999, kan ikk helt huske det. Det var da en okay ridelejr, men heller ikk mere end det, synes jeg. Jeg fik en hoppe, som hed Korina. Hun havde føl ved siden, så hun stod i en anden stald end alle de andre heste. Så hver gang vi skulle strigle, sadle op, have striglekonkurrence, nusse med "vores" hest osv. var jeg jo faktisk helt alene. Der røg noget af hyggen, synes jeg.
Derudover var der kun to ture, vi kunne ride. Vi var på tur hver dag, og hver anden dag, var det altså den samme som to dage inden - lidt kedeligt.
Desuden havde de også annonceret med, at vi skulle ride til stranden, men da vi så kom, var stranden åbenbart ikke længere tilladt at ride på hmm
Men der var da også rigtig mange gode ting. God undervisning, både spring og dressur, søde hjælpere, hyggeligt på værelserne
Nobody is perfect - Pablo is nobody
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg elsker enghøj!! |
Shalimar |
14-08-2005 21:35 |
|
Men det ved du jo...
Har været der SÅ mange gange..
Og jer der ikke har været der; De mishandler IKKE nogen som helst overhovdet!! Det er noget vås.
En af deres heste blev 35 år eller sådan noget! Så gamle bliver de ik hvis de ik har det godt!!
Og hvis nogen har læst den artikel fra dyrens beskyttelse eller sådan noget vil INGEN være i tvivl om at hestene har det GODT! De får alt hvad de har brug for.. Sååå..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ang. dyremishandling |
Avana |
14-08-2005 21:37 |
|
Nej, hvis man har været deropee og set ponyerne vil man ikk kalde det dyremishandling..!
man rider 2,5 time = 5 timer! Hestene r så veltrænede og har nogen ordentlige bøffer så... 
sys det godt man r 2 om en hest.. men det r man heller ikk om alle hestene (de unge og gamle)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kender i enghøj ?? |
Odin |
14-08-2005 21:38 |
|
Jeg vil sige max. 3 timer om dagen for en hest, og 5 timer er alt for meget.
Det er synd for hesten. x( Man overbelaster den jo.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| diskutionen |
Nanna (Klaus/Claus) |
14-08-2005 21:41 |
|
om hvorvidt enghøjs ponyer har det godt vil køre i al uendelighed. Men en ting er sikkert - har man først været der falder fordommende til jorden. Hestene er friske og livlige, de har det godt og bliver passet godt og de lider bestemt ingen nød. Jeg kan godt lide enghøjs men har ikke råd til at komme igen
Hilsen Nanna og Klaus - I was an atheist until I noticed I'm God.
Dressur er kommunikation mellem hest og rytter
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ikk demm :) |
Avana |
14-08-2005 21:43 |
|
har du været der?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mig du mener |
Nanna (Klaus/Claus) |
14-08-2005 21:44 |
|
ja jeg har heldigvis været der. dejligt sted
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| os de.... |
Avana |
14-08-2005 21:45 |
|
Men nej hvor r det synd... men det r nok os derfor at de r nogen a de ponyer der lever længst!?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| nej nej |
Avana |
14-08-2005 21:45 |
|
det var til odin 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Enghøj. |
|
|
Jeg avr der for mange år siden, og kunne ikke lii stedet..
Mvh. Sofie med den fantalastiske Chela-ting :]
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| CHELA..? |
Avana |
15-08-2005 07:03 |
|
Hvorfor.. skriv en begrundelse
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hej.... |
Fionapigen |
16-08-2005 17:23 |
|
var der sidste år i sommerferien... (2004)
synes at det var rigtig hyggeligt, hestene var søde, dem jeg boede på værelse var også rigtig søde og maden var rigtig god.
Men var ikke helt tilfreds med ridningen, der stod i deres annonce at man red 3 timer om dagen. Det gjorde v så slet ikke på noget tidspunkt. Vi red ca. 2-2 ½ timer om dagen. Ellers synes jeg at ridningen var rigtig god, altså jeg synes ikke man lærte så meget, men det var nu heller ikke derfor jeg tog derhen, det var mest en Hyggelejr. Og skovturene var også rigtig gode, synes nu godt vi kunne have galopperet lidt mere. Ellers synes jeg at det var rigtig godt. Man kunne være hos hesten hele dagen og der var nogle forskellige aktiviteter.
men alt i alt en ret god ridelejr
Fiona er den bedste Af alle verdens heste!
|
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Enghøjs |
~Tine&Chilli~ |
16-08-2005 19:03 |
|
Jeg har været der, godt nok for nogle år siden, men husker det tydeligt!
Der blev reklameret i brochuren at man fik sin egen hest.. Men da vi kom derud og skulle have tildelt vores heste, var vi 2 om en! -Nå, men det var jo så hvad det var.. Vi red de 3 timer hver, som der også stor! Så jo,hesten gik seks timer om dagen..
Nogle af dagene skulle den pige jeg delte hest med, ride først.. - Det resulterede i at jeg fik en hest som dryppede af sved og som ikke orkede at gå mere.. -Den var totalt færdig! -Det var bare så synd!
~Tine&Chilli~
Tilridning? Ridning? Billigt! Se min præstation!
Hest lånes!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tja... |
Theis |
16-08-2005 19:11 |
|
At de går 5 timer om dagen, kan jeg ærlig talt ikke se hvorfor skulle være ondt. Hvis hestene er i form til det, og det vel og mærke ikke er 5 timer i træk, og begge dele lyder jo til at være i orden.
Jeg har ikke været der, men jeg har hørt for mange (andre) ubehagelige ting om stedet, til at jeg nogensinde ville sætte mine ben der.
Mvh. Theis ~ Dance with the Devil
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmm...? |
Avana |
16-08-2005 19:13 |
|
Altså..?
Sys ikk det r negativt a dele en hest
chille? ; hvem reed du ??? 
Det r da klart de sveder når det r over 20 grader og de li har været i skoven 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Theis ... |
Avana |
16-08-2005 19:16 |
|
Hva har du hørt ?
og ja de r jo self. i form til det, 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456. |
Odin |
16-08-2005 19:18 |
|
Theis - Der kan jeg altså ikke helt følge dig. 
Det er jo overbelastning for hesten.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Odin... |
Theis |
16-08-2005 19:22 |
|
Odin: Hvis hesten er i form til det og det ikke er hård ridning, kan de altså sagtens holde til at være i gang 5 timer om dagen, bare de får pauser  Eller er distanceridt også mishandling så?
Og det er da mere synd, hvis de stod i en boks og gloede.
Avana: Tror ikke de ting må skrives ind her? Eftersom det er noget jeg har fået fortalt af en veninde der var der? 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Odin..! |
Avana |
16-08-2005 19:23 |
|
Li'zåm, fede 
det r det jo nok ikk.. har du været der, tyksak ???
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| theis ... |
Avana |
16-08-2005 19:24 |
|
okay, fair nok 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Enghøjs |
~Tine&Chilli~ |
16-08-2005 21:30 |
|
Jeg har været der, godt nok for nogle år siden, men husker det tydeligt!
Der blev reklameret i brochuren at man fik sin egen hest.. Men da vi kom derud og skulle have tildelt vores heste, var vi 2 om en! -Nå, men det var jo så hvad det var.. Vi red de 3 timer hver, som der også stor! Så jo,hesten gik seks timer om dagen..
Nogle af dagene skulle den pige jeg delte hest med, ride først.. - Det resulterede i at jeg fik en hest som dryppede af sved og som ikke orkede at gå mere.. -Den var totalt færdig! -Det var bare så synd!
~Tine&Chilli~
Tilridning? Ridning? Billigt! Se min præstation!
Hest lånes!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456. |
Odin |
16-08-2005 22:45 |
|
Theis - Jeg vil stadig mene max. 3 timer, selvom dit sikkert er korrekt. Men vi har jo forskellige meninger. 
Men ummidelbart lyder det jo ikke som om, at hestene klarer det ved lethed.
Nogle af dagene skulle den pige jeg delte hest med, ride først.. - Det resulterede i at jeg fik en hest som dryppede af sved og som ikke orkede at gå mere.. -Den var totalt færdig! -Det var bare så synd! (~Tine&Chilli~).
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Odin... |
Theis |
16-08-2005 23:01 |
|
De fleste heste sveder en del når det er varmt. Hvad det tit er om sommeren, hvor der er ridelejre
Og det er jo bare som en person siger det - Det lyder ikke til andre der har været der, har været udsat for overbelastede heste.
Men jeg synes da heller ikke 6 timer er optimalt - Det er bare langt fra hvad der kan kaldes mishandling. Så vil jeg nu mene spiltov er mere synd. Og der ryger de fleste steder nok i
Og jeg ville da heller aldrig selv vægle et sted hvor de gik så længe - Men det er stadig ikke synd. Det er bare ikke optimalt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| men altså... |
Avana |
17-08-2005 07:21 |
|
Hestene skridter en del både på banen og i skoven ..Og i skoven bliver der holdt en pause på ca. 15 min  undervisningen r heller ikk dressur på MA (?) men der ligger de vægt på opstilling mm. så det r ikk vildt krævende 
-Heste sveder når det r varmt !!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Theis.... |
|
|
Det er sjovt du lige skulle nævne den med spiltovene, for det står de faktisk i... Så de to ting sat sammen, ja - jeg tager aldrig derhen igen. Jeg har været der EN gang for efterhånden en del år siden - godt og vel 10-12 år siden... Det var for mig overhovedet ikke sjovt - tværtimod faktisk. Det var mest det emd at jeg skulle dele min hest med en anden, selvom der i brochuren stod, at jeg ville få min egen.
Og da jeg var temmelig genert og meget ivrig efter ikke at blive holdt udenfor, ja så bestemte den anden pige det hele. Sjovt var det ikke, selvom vi da havde nogle rigtig sjove stunder.
Jeg ved godt at hestene på Enghøjs kun går om sommeren, og at de ellers normalt står på græs og går og hygger sig - min veninde arbejer på Enghøjs hvert eneste år.
Men uanset hvordan man vender og drejer den, så er det ikke optimalt for hesten at gå 6 timer om dagen. ADR! Jeg gyser ved tanken...
Hilsen Vickie 
Apparently "rygklapper" Medlem af "Smårytternes" klub
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vickie |
|
|
Ja, hestenen står i spiltove men du glemte lige at nævne at det kun er fra halv otte om morgen til ca. otte tiden om aften. Hvis der er forberedt noget underholdning kommer de allerede ud kl. syv.
Jeg ved ikke hvad der stod i den gamle brochure men i den de har nu står der at man har den samme hest hele ugen og ikke at man har sin EGEN hest hele ugen.
Hestene går fem timer om dagen, Ja men som der er sagt før er det bestemt ikke noget der overbelaster hestene som der var en der nævnte. Hestene går to timer på banen og tre timer i tærrenet men der bliver taget MEGET hensyn til hesten/ponyerne og det er ikke alle hestene der går med to rytter, der er også nogle der kun har en rytter.
Jeg har selv været der på ridelejre 4 gange og var deroppe og hjælpe to uger i sommers og jeg ville bestemte ikke støttet et sted hvis dyrene ikke havde det godt! For de dyr derop har det virkelig godt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| nejnej |
|
|
..man overbelaster da ikke en hest ved at ride den 5 timer om dagen - medmindre det er hård træning.. men sådan som jeg har forstået det, så er meget af det turridning.. hm..
[Sandra Elfort] ..ikke en prinsesse - bare en ho ligesom alle andre..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| vandmelon |
fido123 |
17-08-2005 13:55 |
|
JEG syntes ikke det var så god en ridejelr fordi: der er så mange på samme tid derfor lærer man ikke alle at kende... og da jeg var der i den første uge blv hestene hentet ind fra fold og gik så 6 timer hver dag!
-Min mening...
Kram fra mig... 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hallo... |
Avana |
17-08-2005 14:34 |
|
De går 5 timer.. og de skridter MEGET og det r ikk overbelasting.. hvis det var det så var det vel nok ikk derfor at enghøjs heste r nogen af de heste der lever længst tid i danmark
de står i spiltorv fra kl halv otte til klokken syv = 11, 5 time.. de bliver redet 5 timer og man stigler vel ca. 1 time og sadler op på en halv! = 5 timer.. og så skal de jo os li ha noget og spise..!  og snorrerne r så lange de uden besvær kan ligge sig ned  så ligsom
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jamen... |
Theis |
17-08-2005 16:00 |
|
Jeg har heller aldrig sagt jeg brød mig om Enghøj - Eller dvs. de ting jeg har hørt fra folk der har været dernede 
Faktisk har jeg flere gange i denne tråd gjort opmærksom på at jeg aldrig ville sætte mine ben sådan et sted
Men at de går 5 timer om dagen, er altså ikke noget at flæbe over... - Hvis det bare var det. Som man jo måtte tro det var, eftersom det var det eneste folk blev ved med at nævne.
De andre ting bør da mere bruges som argumenter - Eftersom de er værre. Men de er først lige nævnt
De står åbenbart i spiltov  . Endda i MANGE timer dagligt, ifølge dem der har skrevet herinde
Sådan som jeg har forstået det, kommer de på fold og skal ingen verdens ting lave, så snart ridelejren er forbi og indtil næste ridelejr - Altså er de IKKE i form til at gå 5 timer dagligt. Se NU begynder vi at kunne bruge det 5-timers argument til noget  Og så kan man begynde at græmmes over det.
Jeg vil gerne vide hvorfra de har fået kåringen som ejer af de heste der lever længst i DK?  For det tror jeg altså ikke på 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 6 tegn |
Vildrose |
17-08-2005 16:27 |
|
Har ikke hørt det bedste om den, faktisk stort set kun dårligt.
Maden er dårlig (?), hestene bliver brugt for meget.
Syntes det er enormt dårligt, at man er 2 om én hest
Din beslutning, men ville finde et bedre sted, - til en billigere pris
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kåring? |
Avana |
17-08-2005 17:13 |
|
de har ikk fået en kåring men læs dyrens beskyttelse aktikel om enghøj
fx. blev tex 40-41
synes maden r super god 
Har du set de folde de gåe på hele året rundt..? det r kæmpe folde med bakker, så de r skal i god form 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nogle svar |
|
|
Theis - Hvis jeg var dig ville jeg græmme mig. Du har meget travlt med hvordan og hvorledes, og du har ingenting at skulle have sagt. Lad være med at udtale dig om ting du ikke har forstand på!
Og det gælder også jer andre - hvor har I dog travlt med at udtale jer om spiltovsstalde, at hestene går 6 timer osv. osv.
LÆS FØLGENDE OG LÆR!:
Der er en del herinde der påstår og påstår. Jeg kender Jan og Mirjam der ejer Enghøjs Ponyclub, og jeg har været på Enghøj som medhjælper i over en måned her i sommeren, jeg var der også i påsken og også sidste sommer.
Jeg kender stedet, og nogle af de ting I påstår passer simpelthen ikke.
Der står i brochuren at man får ca. 3 timers daglig ridning. Her indgår også opsadling samt det at få hesten ned på banen, opsidning, regulering af bøjler osv. ligesom det gør på alle andre ridelejre og rideskoler.
Med andre ord, så tikker uret altså ikke først fra når hesten skridter! Så firkantet er verden ikke.
Samlet vil jeg skyde på at hestene bevæger sig under rytter knap 4 timer om dagen. Og det er de heste hvor rytterne er 2 om dem. Der er en del unge og gamle heste der kun går med 1 rytter. Er der nye heste går de som oftest også kun 1 gang, fordi de ikke er i form til mere.
De 4 timer hestene går foregår mest i skridt, en del i trav og lidt i galop. På turene SKRIDTER vi mest - og galopperer når terrænet er til det. I skridt rider man for LANG tøjle så hesten ikke går og spænder i ryggen, men i stedet træder ind under sig og bruger sig korrekt.
Denne form for træning er den bedste muskel- og konditionsopbyggende form for træning der findes. Mange topryttere træner deres heste to gange om dagen, og skridter gerne i timer. Lavintensitets-træning er allerbedst for muskler, led og sener.
I naturen bevæger hesten sig hele døgnet, og denne form for træning passer faktisk bedst til hestens naturlige rytme.
Heste er ikke designet til at blive brugt for fuld knald i en time om dagen - selvom det er sådan de fleste træner deres heste! Hvorfor mon der er så mange skader blandt rideheste? Fordi de overanstrenger sig.
På Enghøjs bliver hestene brugt, ja. Og de sveder godt i varmen. Dog har vi et par heste der allerede sveder efter 30 min på banen, men det ligger altså til de heste, det er ikke fordi de ikke er i kondi.
Og nu vi er ved kondi. Enhver der har SET Enghøj og VÆRET der ved, at der er lange bakker hvor hestene går på fold. Hele året er hestene muskuløse, de er i en god grundkondi (fordi de går og går og går på folden). Jeg kan dårligt gå op af EN bakke før jeg bliver varm, mit hjerte banker og jeg bliver forpustet. Hestene kan SPURTE op af dem uden problemer.
Det skal så siges, at selvom hestene er i god grundform, så kommer de i bedre kondition i løbet af sommeren. Normale heste ville IKKE kunne klare at gå som de gør på Enghøj, derfor går de nye heste også kun med 1 rytter - for de er ikke i form til andet.
Så fik vi vist det med konditionen på plads. Og NEJ, de går IKKE 6 timer om dagen!
Der står ingen steder i brochuren at man er en om hver hest. Der står at du har den samme hest hele ugen.
Mange af de små ryttere ville IKKE kunne styre deres hest hvis den kun gik med 1 rytter dagligt. Vi har været ude for at en hjælper måtte ride en ridelejrpony i terrænet fordi den blev for frisk når den kun gik knap 3 timer om dagen!
Derudover gider mange faktisk ikke det arbejde der er ved at være 1 om hesten! Derfor går de med 2 ryttere.
Man KAN faktisk ønske at få en hest man kan være ene om - det er ikke altid det kan lade sig gøre, men Mirjam prøver at få det til at gå op.
Mht. ridning på stranden: Man kunne ride på stranden dengang Enghøjs Ponyclub lå i Eskebjerg. Nu ligger EPC på Røsnæs, og på Røsnæs er der stenstrand. Det er fysisk umuligt at ride på stranden. Billederne hvor der er nogle der rider på stranden ER fjernet fra brochuren for længe siden, men der var et år eller to hvor der var billeder fra den gamle strand fordi det var så flotte billeder.
Mht. maden: Krebinetter, spaghetti med kødsovs, minestronesuppe, koldskål, rugbrødsmadder og frikadeller er ikke dårlig mad. Jeg elsker Mirjams mad. Men hvis man er vant til pizza og burger hjemmefra, eller er kræsen, så...
Mht. spiltovsstald: Enghøjs heste står på stald ca. 9 uger om året. (7 uger i sommeren, en i efteråret og en i påsken (her er det ikke spiltov, kun opbinding). Heraf kun i dagtimerne. Efter sommerferien går hestene på fold i 2 mdr. I efterårsferien kommer de i spiltov om dagen, fold om natten. Efter efterårsferien bliver spiltovsvæggene taget ned (boltene løsnes, det er ret smart), således at der står en hal uden indmad tilbage. Denne hal deles i 3: Hopper, store vallakker og små vallakker. Hver afdeling har egen indgang. Hestene går således i løsdrift i hele vinterhalvåret. De har hø og halm hele døgnet, og fodres hver dag med vitaminer og korn ved hver deres egen krybbe.
Det er OKAY at man ikke bryder sig om at være på ridelejr på Enghøjs Ponyclub. Jeg kan f.eks. heller ikke lide alle hestesteder. Men I skal ikke sprede usandheder om stedet, det siger kun mere om hvor uvidende I er.
Til slut vil jeg vise jer nogle billeder.

Vinterhesteliv på Enghøj. Hvordan har DIN hest det om vinteren?

Vinterhesteliv på Enghøj.

Spiltovsstald - ja i 8 uger står hestene i den i dagtimerne.

"Spiltovsstalden" - om vinteren. Hestene går i løsdrift hele året på nær efter sommerferien hvor de går på græs indtil efter efterårsferien - så får de deres stald tilbage uden spiltov
Hestene bliver gamle - RIGTIG gamle på Enghøj. Det er de færreste der bliver aflivet pga. en skade, de fleste bliver så gamle at tænderne og fordøjelsessystemet ikke kan følge med - dvs. vi taler 25-30+
Sidst men ikke mindst: Artikel om Enghøjs skrevet af Dyrenes Beskyttelse
Har I spørgsmål eller er der noget I ikke forstår - så kan I bare skrive her i tråden.
Jeg håber nogle af jer tænker jer om næste gang I bare plaprer løs om ting I ikke har begreb om.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| halløjsa <3 |
Avana |
19-08-2005 07:07 |
|
GO GO Lise 
^^kunne ikke g´have sagt det bedre!!!
OG jeg vil gerne høre hvordan jeres heste har det om vinteren ????
~Avana~Skal Du På Enghøj I Efterårsferien? -så skriv! jeg hader jhn
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jamen Lise... |
Theis |
19-08-2005 13:59 |
|
Som jeg også tidligere har påpeget PÅSTÅR jeg intet om stedet - For som jeg flere gange har påpeget er mine bedømmelser kun udfra hvad folk har sagt om stedet. Og de eneste eksempler jeg fremhæver er hvad folk der har været og skrevet det i denne tråd har sagt - Så måske du skulle til at læse hvad der står og lære at tælle til 10  Og hvis du så stadig har det så skidt med dig selv, at du behøver banke nogen i hovedet, så kunne du jo tage at banke dem i hovedet, som rent faktisk kommer med påstandende - Og ikke bare opresumere hvad der er skrevet i tråden og deraf danner en mening
Men tæl til ti, et svar som dit gør da kun en endnu mere negativ stemt overfor Enghøj.
Og så vidt jeg ved er dette et debatforum. Alle har lov til at deltage - Og har man ikke været på stedet, må man jo danne sig en mening ud fra hvad I giver af oplysninger. Og det er præcis hvad jeg har gjort.
Hvis du har et budskab, så formulere det ordentligt. Ellers er der ingen der gider lytte.
Og hvordan mine heste har det om vinteren, Avana: En stor fold, OGSÅ med masser af bakker endda. Og med tilknyttet løsdriftstald så de selv kan gå ind og ud som de lyster - Og selvfølgelig med hø af libetium og adgang til frisk vand i et vandtrug der bliver renset hverdag og med fodring 3 gange dagligt. Så jeg tror ikke liige det er det du skal koge guldæg på 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| theis ;b |
Avana |
19-08-2005 14:55 |
|
Hva har lise gjordt.. tag en slapper ikk ?! (kommer fra en kender)
okay, KAN JO IKK VIDE HVORDAN DINE HAR OM VINTEREN! men enghøjs heste har det fanme fedt om vinteren !
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|
| Og eftersom... |
Theis |
19-08-2005 15:05 |
|
Og eftersom vi åbenbart ikke kan få nogen ordentlige argumenter fra Enghøj-tilhængernes side, ja så tror jeg jeg vil trække mig ud af debatten. Jeg har bedre ting at bruge en fredag eftermiddag på
Og så kunne I jo altid forsøge at tage debatten op med dem der kom med påstandene? Det må ligesom være dem der kan argumentere for dem.
Det tror jeg I ville få en del mere ud af
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jaja..! |
Avana |
19-08-2005 15:11 |
|
Så skrid da..
tror jeg overlever!
men denne debat kom da os hen i hvordan de behandlede deres heste, og nej hvor synd osv !
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Theis... |
|
|
Theis: Du kan ikke se tonefaldet ud fra en tekst, men jeg mener det ikke så slemt som du tror.
Du udleder nogle ting udfra hvad andre skriver - det er fint nok. Men du er altså ret negativ i din tone omkring stedet selvom du aldrig har været der. Du skriver "Faktisk har jeg flere gange i denne tråd gjort opmærksom på at jeg aldrig ville sætte mine ben sådan et sted" - sådan et sted - det virker altså meget nedladende.
Du skriver endvidere: "Og der mangler vi stadig noget bedre, end "Det har du ikke forstand på" som argument - Hvad der var det eneste argument Lise kunne komme op med".
Jeg argumenterer og argumenterer for hvorfor jeg mener de heste har det godt - hvad er det du mangler argument FOR?
Og mht. at du ikke har forstand på at udtale dig om Enghøj - det HAR du jo ikke. Du ha aldrig været der. Ergo har du INGEN viden om stedet andet end hvad du har læst og hørt. Jeg siger bare at du ikke skal konkludere en masse ting når du aldrig har været der. Man kan da ikke konkludere at "sådan er stedet" fordi man har hørt noget fra andre. Det er bl.a. sådan rygter opstår - besøg stedet selv før du konkluderer at "sådan er der"
Og skal du se flere billeder er du velkommen til at kigge ind på www.enghoejs-ponyclub.dk - der er billeder af bakker.
Og hvis der ikke er bakker nok, så kør du en tur til Røsnæs og se det med dine EGNE øjne
Og for øvrigt, så slå koldt vand i blodet og tæl til 10 selv - det er ikke os alle der har adgang til Internettet i dagtimerne, lad mig dog få en chance til at svare før du antager at jeg ikke gider!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| dig der! |
zarah |
19-08-2005 20:59 |
|
sina.. har været på enghøj 2 gange og ja de har hestene ude hele vinteren
men de kommer ind og får deres vetaminer osv,,, der bliver de så båndet
mange hilsner og forsat god dag, SANNE med zarah! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| S-i-n-a |
|
|
Ja, hestene har fri hele vinteren. De bærer rytter 9 uger om året. De resterende 41 uger har de fri og skal kun koncentrere sig om at gøre det de er bedst til - nemlig at nyde deres meget frie liv.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Theis... |
|
|
Theis: Du behøver for øvrigt ikke at kalde mig en skabet møgunge - det synes jeg ikke rigtigt du har nogen ret til at kalde mig - eller andre, for den sags skyld.
Og for øvrigt fandt jeg lige et par billeder til dig, så slipper du for selv at rode rundt:
Bakker (udsnit):

(udsnit, folden løber vel 600 meter længere mod højre)

Lille del af de store vallakkers fold
Og billeder af hvor muskuløse hestene er når det ikke er sommer? Jamen det kan du jo selv se på billedet fra hestene i løsdriften. Det er forårsheste der ikke har gået med ryttere i måneder! Der er da dejligt runde pony-numser med godt fyld på.
Og kan du ikke se bakker og muskler på de billeder, ja så tror jeg ikke jeg kan gøre mere for dig.
Hvis du absolut KUN vil se det negative, så værsågod, jeg tror det er de færreste der vil indtage en negativ holdning overfor stedet efter at have set disse billeder
Og når alt det er sagt, så har jeg intet imod dig, selvom du måske tror det. Jeg bryder mig bare ikke om at folk konkluderer ud fra andres påstande, og at folk insinuerer at stedet er dårligt selvom man ikke har en kæft forstand på det
Nej, jeg bryder mig heller ikke om spiltovsstalde hvis det er til permanent opstaldning - men til sådan en smule ridelejr er det altså intet problem. Heller ikke for hestene, der kan ligge udstrakt (og tit gør det) og trygt snorkbobler i deres spiltove 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tak Lise! |
Nanna (Klaus/Claus) |
19-08-2005 21:31 |
|
for forsvaret - og hvis du skal derop i efterårsferien, så giv Rowena en krammer fra mig og sig at jeg GODT kan lide hendes hjem! (selvom Jan nu aldrig bliver min yndlingsperson  men det er også det eneste)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lise og zarah... |
S-i-n-a |
19-08-2005 21:58 |
|
Okay, fint...det ser da ud til at hestene på enghøj har det fint??
Har aldrig selv været der, så kan ikk sige noed om det men sys det lyder som et godt sted 
De har da masser af plads, og tid til at nyde livet 
S-I-N-A  ~Den Lille Smukke~
| Medlem af: -De FoRvIrReDe-
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nanna + s-i-n-a |
|
|
Nanna: Jeg kommer først selv til Påske næste år, men jeg er sikker på at Camilla80 gerne giver krammet videre, hun er tit forbi og kigge til Rowena
S-i-n-a: Ja jeg forstår heller ikke at folk siger de ikke har det godt. Meget plads har de, godt foder og søde mennesker der passer på dem - hvad mere kan en hest ønsker sig? 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nanna. |
|
|
Jeg skal derop på søndag - skal nok give Rowena et kram fra dig
Theis, det virker som om du bare vil skændes.
Lise  Så velformuleret så rolig og stadig så pisse stædig - det er skøn læsning.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det er da |
HendesEgen |
21-08-2005 13:47 |
|
Det er da for meget.
Hestene bruger ni timer om året, fair nok.
Min hest; som bliver redet koncentreret minimun en time hver dag og er konkurrencehest, kan sku ikke holde til at blive redet 6 timer hver dag i ni uger ..
Synes virkelig det er uansvarligt..
Gova er Ikke Smuk. Hun er GudeSkøn<'3
- Lev med Det
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| r du dum |
zarah |
21-08-2005 18:07 |
|
FAT DEET DOG! DE bliver brugt 4,5 time max 
Måske r din hest heller ikk i form til det , men det r enghøjs heste ! 
mange hilsner og forsat god dag, SANNE med zarah! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tralala |
Kirstine h |
21-08-2005 18:38 |
|
Ja, læste ikk alle svarende, men så at der var en del delte meninger ..
Var der sommeren 2002, og skriver lige lidt negativt/postivt;
Positivt
- Gode/hyggelige soverum og opholdsrum
- fin mad
- søde hjælpere
- rimligt udstyr
- utrafikerede veje
- skøn natur, med gode ridestier
- rimlige regler (i hvert fald den gang)
- hestene kom på fold hele natten
Negativt
- hestene var i DÅRLIG form
- De stod i spiltov (hvilket jeg personligt hader)
- 2 mand per hest
- 6 timers ridning pr. dag, pr. hest (Kan nogen hest holde til det i længden -? )
- 15 elever pr ridetime
- meget useriøs ridning
- ingen bagtrop på turene
- der var også et par andre ting, men det her må vidst være nok for nu..
Vil lige skrive at jeg kun har været på den ene ridelejr, så har ikke noget at sammenligne med. Men det var bestemt ikke et sted jeg kunne tænke mig at komme til igen !
kirstine Freja & Röskva<33
>vær dig selv- du kan ikke accepteres af alle<
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| HendesEgen + Kirstine h |
|
|
HendesEgen: Hestene bliver gennemsnitligt lige knap 30 år på Enghøj, så jo, de holder. Der er ikke noget at diskutere der. De bliver ikke redet 6 timer hver dag.
Derudover har heste brug for ro. Masser af ro. Det får en konkurrencehest ikke. Stressede mennesker lever jo heller ikke så længe som mennesker der bor på landet.
Derudover har de masser af tid til at restituere sig.
Vi har haft et par heste med skader - f.eks. en hoppe med en meget slem hovbyld. Hun fik 1½ års pause til at komme sig i oven på operationen - hvor normale rideheste ofte kun får et ½ år. De får al den tid i verden de skal bruge.
Kirstine h: Hestene er ikke i dårlig form - måske har du været der i en af de første uger hvor deres kondition ikke er på toppen endnu - men i form, det er de. Billederne taler for sig selv.
De går IKKE 6 timer pr. dag. Enghøjs dagskema har været det samme i MANGE år - og det er faktisk umuligt at I har REDET i 6 timer - beklager at måtte "skuffe" dig!
15 elever pr hold - du har været uheldig. Vi plejer at have mellem 8-12 pr. hold. Nogle gange er der dog uger hvor der er ekstremt mange uøvede eller øvede, og så må vi sætte op til 15 på et hold - til gengæld er der som regel 2 instruktører på de meget store begynderhold.
Useriøs ridning - jeg ved ikke helt hvad du mener, det er jo hvad man selv gør det til. Men nej, du lærte ikke piaff og passage  Om du har været uheldig med din underviser skal jeg ikke kunne sige.
Ingen bagtrop på turene - det er der faktisk kun MEGET sjældent brug for. Hestene følger efter hinanden, og det er nok med en forrytter.
Og dejligt at du ellers havde en del positive ting at sige om Enghøj 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lise Rohden; |
Kirstine h |
22-08-2005 06:59 |
|
Hestene er ikke i dårlig form - måske har du været der i en af de første uger hvor deres kondition ikke er på toppen endnu - men i form, det er de. Billederne taler for sig selv.
- Nej jeg var der ikke i en af de første uger, jeg var der 2. sidste. Og konditionen var ikke god. Red på en temlig fed hest der hed Anobis. Kunne ikke få ham til noget, jeg er en meget tålmodig rytter og kan godt se når hesten selv siger fra, det gjorde han ! "Bilederne taler for sig selv." Virkeligheden er mere ægte, hestene var ikke i kondi
De går IKKE 6 timer pr. dag. Enghøjs dagskema har været det samme i MANGE år - og det er faktisk umuligt at I har REDET i 6 timer - beklager at måtte "skuffe" dig!
- Jo de gjorde. 2 timer på banen, 1 i skoven. x 2 (2 ryttere pr. hest) = 6.
Useriøs ridning - jeg ved ikke helt hvad du mener, det er jo hvad man selv gør det til. Men nej, du lærte ikke piaff og passage Om du har været uheldig med din underviser skal jeg ikke kunne sige
- Når jeg nu tog på ridelejr forventede jeg faktisk heller ikke noget særligt, men den undervisning vi fik var under standard. Det lyder som om du arbejder der -? så nævner ikk navn på min 'underviser'
Ingen bagtrop på turene - det er der faktisk kun MEGET sjældent brug for. Hestene følger efter hinanden, og det er nok med en forrytter.
- Well, der VAR faktisk brug for bagtrop på de ture jeg var på, min pony stak af med mig (løb bag om de andre og tog en anden sti), der gik et pænt stykke tid før lederen reagerede, for hun blev jo nødt til at have alle de andre med .. en sjælden gang.. Joeh, men heste er ikk 100% sikre. synes det er uansvarligt
.. det her kan vi jo diskutere uendeligt..
foresten bed jeg mærke i;
"Stressede mennesker lever jo heller ikke så længe som mennesker der bor på landet."
- man kan godt være stresset selvom man bor på landet.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kirstine h |
|
|
Kirstine h:
Nej, hestene går ikke 6 timer om dagen og det har de aldrig gjort. Det regnestykke du viser giver desuden 4, ikke 6. Men de går lidt over 4 - der går jo lidt tid med opsadling, opsidning osv.
Dit regnestykke: 2 timer på banen, + 1 i skoven x 2 er altså = 4. De GÅR jo heller ikke 2 timer på banen, det første kvarter er til lidt opsidning, op/nedtrækning mv.
Mange ryttere TROR vi rider længere end vi egentlig gør, for de er slet ikke vant til at ride så meget
Du red Anobis? "Han sagde fra"? Han kan godt være fræk, og det er ikke alle der kan få ham til at gå godt. Han er faktisk en af mine yndlinge fordi han har så meget personlighed. Jeg har set rigtig mange ride ham godt, og han har så meget hals og muskler at han ser superdejlig ud når han går til biddet. Hvis jeg var mindre ville jeg have en pony som ham. Men fræk, det kan han godt være. Måske du misforstår det med at den siger fra? En hest der er træt vil desuden ikke vælge en anden sti i skoven - den ville følge med flokken. Anobis har højst sandsynligt været i hopla, og du har måske ikke formået at sætte dig igennem. Du kunne evt. have bedt om en anden hest hvis du ikke brød dig om ham.
Og ja, Anobis har tendens til at blive lidt rund, men det betyder ikke at den ikke kan være i kondition.
Du siger du var der i den andensidste uge - så er det jo faktisk umuligt at hesten ikke var i kondi eftersom den har gået de forrige 5 uger. Måske er den rund og har græsmave - det har de hele sommeren, men det betyder ikke at de ikke er i kondi.
Og her er for øvrigt et billede af ham efter sommeren, taget her i august:  - jeg synes ikke han ser ud til at være stresset
Jeg "arbejder" ikke som sådan på Enghøj - jeg er bare medhjælper deroppe i rideferierne. Jeg beklager du ikke har fået den undervisning du mener du har krav på. Selv forsøger jeg at undervise det bedste jeg kan, jeg har både undervist på rideskole og privatryttere, og jeg siger altid til mine Enghøjs-hold at de må sige hvis de er utilfredse og hvis der er noget jeg kan gøre bedre, og jeg har faktisk ikke haft en eneste der har brokket sig.
Husk altid at tingene ændrer sig kun hvis man gør opmærksom på det - du kunne jo godt have sagt til din underviser at du synes at I måske kunne lære noget mere, det sker der jo ingen skade ved.
Red du på 1., 2., eller 3. hold? Og hvor længe havde du redet inden du tog på rideferie?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lise Rohden; |
Kirstine h |
22-08-2005 18:08 |
|
som sagt er dette noget vi kan diskutere evigt. Jeg ved bare hvad jeg oplevede, og det er jo fint hvis det har ændret sig  Det drejer sig jo heller ikke om dyreplageri, men nogen ting der klart kunne være bedre.
Det er et dejligt billede af Anobis, han ligner slet ikke de billeder jeg har af ham. Du tror måske det er en dårlig undskyldning, Men jeg har ingen skanner, ellers kunne du jo se nogen billeder.?
Havde redet 5 år dengang, var på 2. holdet, og egentlig ikke nogen speciel dygtig rytter. Men jeg har haft med heste at gøre hele livet.
Når jeg siger Anobis "sagde fra", så er det sådan nogen ting som at han bukkede lagde ørene tilbage, prøvede at bide og sparke osv. Og det var ikke kun med mig, men alle. Og desuden var han ike den eneste der gjorde det, Kan ikke huske alle navnene men, en jeg sov på værelse med fik en kæmpe blodansamling da hun blev bidt af Rosalil (tror jeg den hed).
Altså Jeg holder stadig på hestene lavede for meget i for hold til deres kondi, 3 af dem fik nyreslag på en ridetur.
Det her er bare min mening, som sagt (skrevet) ville jeg ikke have lyst til at komme der igen, men forhindre/fraråder ikke andre i at komme der. Har mødt et par stykker der var MEGET tilfredse.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 3 x nyreslag |
|
|
Det har ikke ændret sig, det har altid været sådan, men du må tro hvad du vil.
3 x nyreslag lyder godt nok usandsynligt? Det har jeg aldrig hørt om - jeg skal prøve at undersøge om det er korrekt, for det lyder da helt vildt. Jeg har redet i 12 år og har EN gang set en hest med nyreslag - og det var ikke på Enghøj.
Mht. bid, så kan man jo være uheldig når man har med heste at gøre. Anobis kan også have været træt, selvfølgelig, og måske er det derfor han har lagt ører af jer. De tre år jeg har kendt ham har jeg aldrig oplevet problemer med ham i stalden.
Ja, vi kan vist diskutere dette længe.
Er glad for at høre du kender flere der har været glade for at være der, synd du ikke har haft heldet med dig.
- Og skal vi lade det være ved det?
Ja det er et dejligt billede af Anobis - jeg har billeder af ham fra de 3 sidste år, og der ligner han nu sig selv - hvid og lidt tyk 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lise Rohden; |
Kirstine h |
22-08-2005 20:40 |
|
Ja -vi lader det ligge.
Vi får jo ikke noget ud af det, er glad for at høre det går godt, og Anobis ser godt ud -Glad og tilfreds-.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|