|
|
| Rent vand, og spule ben. |
|
|
hej.
Idag brugte jeg ca. 1 time på at rengøre hestenes ENE vandbalje der var fuldstændig fyldt med alger(mhm lækkert  )
Og det var bare IKKE til at få af. Sad og skrabede med sådan en skide malerblandingspind og det hjalp nada :S Hvordan renser i dem?
Bagefter var vandet MEGET klarere og renere, og håber for hestenes skyld at de ikke drikker af den anden :S Har ikke kunne gøre det noget før, min hest har kun stået der i en måned og vejret har ikke været til det. Og det burde vel egentlig heller ikke kun være mig der gjorde det- men fred være med det.
Tænkte også på om i spuler hestens ben efter endt ridning om sommeren? Altså bare når det er varmt?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| dxfjxfgjsf |
| Forfatter:  |
Zoltan |
| Dato:  |
08-06-2005 20:44 |
|
Puha, godt det ikke er mig der står for det arbejde! Hehe.. Har ingen fif til hvordan man får det af!
Men til det andet spørgsmål.. Ja, jeg skyller min hests ben om sommeren! Og hvis det er meget varmt, eller han har svedt rigtig meget, vasker jeg ham på hele kroppen! For at han bliver ordentlig kølet ned!
Nu hvor jeg har fået Zolle skal jeg lige have vendet ham til vandspiltovet, men indtil da, prøver jeg bare at sprøjte lidt vand på hans ben, selvom han står 5 meter fra mig!
Mvh.C H R I S 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| brumbrumbrum |
|
|
Det med alger har også altid været et problem for mig, men er det ikke mere da det er en godt kar vi har nu som der ikke er alger i, hvorfor ved jeg ikke
Mht. at skylle ben gør jeg det altid efter ridning altså om sommeren. Også mellem ballerne og på sadellejet hvis hesten har svedt. Men ALTID ben, mellem ballerne og foran på bringen.
Hilsen Josse og Nislotti Team Bissemis - Josse&Kjat
Lotti din Hottie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| rent vand. |
Tascha elsker Tikki |
08-06-2005 20:47 |
|
den letteste måde at forebygge sådan noget på er jo at rense det tit. ude i den stald hvor jeg rider har vi en lille firkant på tavlen hvor der står: "Drikke-kar renset og fyldt:(man,tird,ons,tors,fre,lør,søn)-dag". så er det let lettere at holde styr på.
om sommeren hvis de er meget varmt vasker vi hestene med en svamp og hvis vi har redet ved stranden og vejret er til det spuler vi også ben.
håber jeg kunne hjælpe
!Men det er bare min mening!min HP? klik her Knus Tascha
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bumme lummer |
|
|
Hmm til at fejne algerne kan man vel bruge en stålskuebørste vil tro det kan tage det værste væk...
Ang bene skylder jeg dem altid om sommeren, faktisk næsten hele kroppen npår det er rigtig varmt og hyppen elsker det den står bar og nyder det
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| alger!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1 |
|
|
ja alger er oss det der plager mine hestes drikkekar. men jeg bruger ALTID en gammel strigle og såå godt med knofedt så er det næsten væk men det tager lang tid og er hårdt i længden.
til hendsyn til det andet spørgsmål:
ja vasker altid hestene efter ridning om sommeren. dog ikk hvis det kun har været en skidtetur i skoven og nogle gange når det er rigtig rigtig varmt tager jeg dem en efter en ud af folden og så bliver de badet;)
om vinteren er det kun benene der bliver rengjordte med varmt vand og så får de varme transportgemascher på ( har et rum hvor vi ligger alle vores tæpper ind til hestene om vinteren og nogle varmerør og så "spænder" jeg tranportgemascherne rundt om rørene så de er varme når hestene skal have dem på)
men det er kun når vi skal have undervisning eller ned i rideklubben.
knus ida
RIGTIGE PIGER TRÆNER WESGÖTASPIDS:) GUSIE ALIAS AUGUST love you:P
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg vil |
|
|
lige høre HVORFOR I spuler ben på heste?
don't get me wrong, jeg synes at det er fint, men en normal og sund hest har slet ikke brug for det 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg plejer |
|
|
at tage en stiv kost med ned og skurer vores mulepumper ca 2 gange om ugen.. før vi fik dem havde vi 2 badekar. de kom simpelthen med op en gang om ugen og fik en tur med højtryksrenseren
Venlig hilsen kristian
Hvis du skal handle så husk altid: tingene skal være bedre end nye og må ikke koste nogetJHN RS Moderator medlem af AHNA og FNK stifter og formand: klageklubben
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| rense vandtrug... |
|
|
Jeg står i sammen stald som Tascha, og vandtruget renset tit, året rundt!
Om vinteren, hvor de ikke drikker så meget, bliver der ikke fyldt så meget vand i, netop fordi det skal renses.
Dette gøres med en stiv børste, ca. 3 gange om ugen, så er det ikke så slemt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| problemet... |
|
|
er jo at det åbenbart ikke er blevet gjort også er det svært at få af, det hele :S Det er klart det skal gøres ofte, men det er svært at få fra flere måneder alge af..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ikke gyldig overskrift |
|
|
Vi renser også vores kar rimelig ofte, og det bliver gjort med en hård rengøringsbørste, det virker fint..  Kan godt forestille mig at det må være svært at få alger fra flere måneder af  Hvis i har det kan du måske spule det med en højtryksrenser?? Ved ikke om det hjælper men det kunne da være...
Et æg er morsomt - Det er en appelsin ikke!Var der nogen der sagde plat? "Ingen kan modstå et angreb af latter"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| brum brum brum |
|
|
Karen - Tjah, benen gør jeg bare for at køle dem af, ved faktisk ik hvorfor.
Hilsen Josse og Nislotti Team Bissemis - Josse&Kjat
Lotti din Hottie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Efter hårdt arbejde... |
Mini-Mallie |
10-06-2005 09:59 |
|
Ja vores heste får også altid vasket/spulet ben efter jeg har redet dressur, og derefter vasket dem i "after work" pleje produkt fra Blue Hors. Det gør vi alle dage, også om vinderen. Om sommeren bliver hestene spulet på sadellejet, halsen, benene og bringen og vi gør det simpelhen for at køle dem ned, og for at få sveden ud af hestenes pels.
Karen: Grunden til at vi spuler og vasker hestenes ben, er at det har senerne rigtig, rigtig godt af!!
Dressur teamet M & M (ride with your heart and feel the magic)Snobbere, ja er der mange er siger... men misundelse er det vi siger.. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vand vand jeg er en vandhund :s |
|
|
I "min" stald plejer jeg bare at tømme badekaret en gang om ugen, eller hver gang der kommer nyt vand i, samtidig skrupper jeg det rent med en kost. Når man gør det tit kommer det ikke til at sidde så fast..
Til det med at vaske benene om sommerne, Ja det gør jeg og hvis den har svet rigtig meget får den et bad, Da svaeden jo også kløre på den.
Signe Andersen & Nørlunds Ascari
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vores vandtrug... |
Cecilie (Jason) |
10-06-2005 11:34 |
|
Vi har ingen alger, for når vi fylder vores baljer, gør vi dem rene
Spuler også ben, når jeg har redet. Red engang ved en dyrlæge, som sagde at det var en go idé - hvorfor, kan jeg ikke huske. Vist for at køle dem af.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vandkar... |
|
|
bør gøres rene hver dag, især hvis de står i solen...
Rant vand er med til at sikre at hesten drikker nok (ville i drikke grumset vand?) og at hestens foderoptagelse er i orden (spiser i meget, hvis i ikke kan få noget at drikke?)
Hvis karene er fyldt med alger er de også fyldt med bakterier som ikke er sundt for en hestemave...
Når de er rengjort, så prøv at lægge mærke til at hesten drikker på en helt anden måde...
Rar og godmodig Islænderhoppe sælges...
Ponyudstyr sælges, f.eks. en kombisadel...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Karen(isabella) |
Tascha elsker Tikki |
26-06-2005 13:26 |
|
hvis man f.eks har redet i salt vand så klør det på hestens ben.
og jeg tror da også det er dejligt for hesten at den en gang i mellem er dejligt for hesten at blive hældt over med vand når det er varmt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja selvfølgelig |
|
|
skal det gøres efter badeture osv.
Og jeg ved også godt at det er sundt for benene at blive kølet ned, men en hest med raske ben har ikke brug for det. jeg gør det selv, det er slet ikke det.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nogen siger jo |
Mini-Mallie |
26-06-2005 14:42 |
|
Man siger jo at det styrker senerne som i forvejen bliver rigtig meget belastet. I bladet Equipage kan man i juni månede læse om hvor meget hestens sener bliver belastet, og jeg blev faktisk lidt overrasket over at det var så meget.
Ved en landing efter et spring på 165 cm bliver hestens sener belastet med 2 tons på hvert ben. Det er helt vild hvor seje de er, men meget SÅRBARE..
Dressur teamet M & M (ride with your heart and feel the magic)Snobbere, ja er der mange er siger... men misundelse er det vi siger.. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Gulerods juice ?! |
Pernille-Ramona |
26-06-2005 17:09 |
|
årrh, lyder træls!
men, jeg har et rigtig godt tip:
skrup spanden godt ind med eddike... skrub evt. med en hård opvaske børste... tør det hele af med en fugtig klud efter ½ time... så er den så go som ny!
:D håber du forstod det
MVH Pernille Jeg tabte en tårer i havet... -_-_-_-_- den dag jeg finder den, vil jeg stoppe med at være på JHN 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| pernille-romana |
Tascha elsker Tikki |
26-06-2005 19:20 |
|
hvis du skrubber den ca. hver anden eller trejde behøves du ikke at skrube i mere end 1 min og så skylde efter.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|