Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Juniornettet

Historie/ novelle..
Forfatter: 
Dato:  05-06-2005 12:46
Vil i ikke lige give min historie ris/ros..?

Her er den:

Lea klappede Zpino på halsen, ” Dygtig dreng.. ” Hun havde lige fået stoppet ham fra en vellykket galop.. ” Rigtig godt, Lea.. Skridt bare af nu.. ” Det var hendes ridelære – Hans.
Lea havde redet på Zpino siden hun var 7 år gammel.. Nu var hun 13.
Zpino var en rødbrun vallak, på 136 i stg. Lea var nemlig ikke så høj, af sin alder..
Hans havde talt med hendes far, som ikke vidste noget om heste, om at det snart var tid til at Lea fik sin egen hest. Mandag – Efter Leas ridetime, stod hendes far og Hans igen og talte. Lea gik hen til dem – ” Far? Skal vi tage hjem nu? Jeg har ordnet Zpino, og hjulpet Katarina med Cisi.. ”
Hans så på Lea – ” Lea, der er noget vi vil sige. ” Hendes far sagde resten – ” Vi syntes at det er på tide at du får din egen hest! ” ” En hest? Min helt egen hest?” ” Ja, Hans siger at du er dygtig nok nu. ” Sagde hendes far, som hed Niels.

Et par dage efter var de ude at se på en hest – Lea, Niels og Hans..
De skulle først se på en vallak – Der så pænt og rent ud på gården, og på den ene staldbygning var der et skilt hvor der stod:
”Rosengården”
Der kom en mand ud af staldbygningen, og Hans sagde: ” Undskyld, men vi er her for at se på en vallak? ” ” Ja, nu skal jeg hente ham.. ” Manden havde en meget mørk stemme, og lød på en måde vred. Nå, det ville Lea ikke tænke på nu, hun ventede spændt på at vallakken skulle komme ud.
” Er du spændt, Lea? ” Hendes far sagde det med et smil – ” Ja! Enormt meget! Jeg er bare så glad for at jeg må få min egen hest.. ! ” Lea hørte skridt, og så over imod staldbygningen, og ud kom en køn sort vallak. Han så på hende. Han var sadlet op, og Lea spurgte, ” Hvad hedder han? ”
” Picasso ” Lea syntes godt om navnet.. ” Hvor høj er han, og kan Lea få lov at ride ham? ” Hans så spørgende på manden, som svarede: ” Han er 166 i stg. ” ” Bare kom herover, Lea ” Lea gik over i mod Picasso. ” Hej, Picasso.. ” Hun sad op på ham, og red ind på en grusbane, som var lige ved siden af. Da hun havde redet et par omgange og taget et spring, stoppede Hans hende – ” Stop Lea”
” Hvorfor? ” ” Han halter på højre forben! ”
Lea steg af. ” Så skal jeg ikke have ham, eller hvad? ” Lea lød skuffet – Hun syntes at Picasso var sød. ” Nej, man skal aldrig købe en halt hest ” Hans så alvorligt på manden, der ville sælge Picasso til dem – ” Har han været skadet før? ” ” Øøh, han har en svag sene i det ben.. ”
De kørte igen.
Den næste hest var en brun hoppe, som heller ikke var noget for Lea.
Et par dage senere, kl. 8 om morgenen, kom Lea ud til rideskolen – Der stod en hest hun ikke havde set før, en hvid én. Hun så på Hans, som stod foran boksen, ” Hvad er det for en hest? ” ” Det er din, vi har købt hende til dig.. ” ” Hun er flot! Hvad hedder hun? ” Hans så nu på Lea – ” Hun hedder Milky, hun er 174 i stg. Og af racen knabstrupper. ” Leas øjne strålede, da hun spurgte –
” Må jeg ride hende nu? ”
” Ja.. Jeg går med dig. ” Lea brugte Nikitas gamle udstyr. Nikita var en hest, en meget stor hest, som havde været på rideskolen. Den var Leas yndlingshest. Hun var den eneste der kunne styre Nikita. Hun havde tillid til Lea. Den var blevet solgt, fordi at den havde bidt Celine, en af de små elever. Da Lea tog Nikitas hovedtøj, mærkede hun en tåre på sin kind – Hun savnede Nikita. Hun fik sadlet Milky op, og satte foden i stigebøjlen, men da hun svingede benet op over krydset på Milky, satte den hvide hoppe i galop – Og Lea røg af. Lea lå på jorden, hun kunne se at Hans havde fanget Milky for hende. ” Er du okay, Lea? ” Det var Malou – Leas bedste veninde. ” Ja.. Det tror jeg nok.. ” Hun fik sat sig op. ” Skal vi prøve igen, hvis jeg holder hende? ” Det var Hans.
Lea kom op, og skridtede den flotte hoppe ud på dressurbanen. Hun skridtede rundt i hovslaget, og Milky var opmærksom på hver en lille bevægelse, der skete i nærheden af hende. ” Prøv at sætte hende i trav, Lea! ” Hans stod uden for banen, og sagde hvad hun skulle gøre. Hun lagde forsigtigt schenklerne til hesten, og den satte straks i trav. Hun gik godt, og adlød, både på tøjle og schenkel. Da hun havde travet rundt i noget tid, ville Lea prøve lidt galop. Milky satte i fuld galop, selvom Lea næsten ikke rørte hende med schenklerne. Milky blev bare ved med at løbe og løbe. Lea fik hevet hende en på en lille volte, så hun stoppede. ” Hvad gik der af hende, Hans? ” ” Jeg ved det ikke, men hun virkede ellers så sød…

De næste par dages træning gik lige sådan, som den første.
Torsdag morgen stødte hun på Hans – ” Er du ikke interesseret i Milky, alligevel? ” ” Du kan nemlig få en, som jeg har set i den blå avis, som er sød og lydig.. ”
” Nej! Jeg vil træne Milky op til at blive sød og lydig! ”
” Okay.. Men det er dit valg.. ”
Lea gik hen imod Strawberrys boks. Strawberrys ejer var Michelle. Det var også en af Leas veninder. ” Hej Michelle! ” ” Hej Lea.. Jeg hørte hvad Hans sagde – Hvorfor sagde du nej? Gider du virkelig arbejde med hende? Du får hende aldrig tæmmet ” ” Jo jeg gør! Milky skal nok blive sød! ”
Lea sadlede Milky op. Nu kunne hun da selv sidde op på hende. Malou kom ridende på sin hest, SpaceShip. ” Hej Lea.. Skal vi ride en tur? Eller må du ikke på Milky, endnu? ”
” Det vil jeg gerne – Hun har godt af at prøve noget nyt.. ”
De to piger skulle til at ride af sted, da Michelle kom ud med Strawberry – ” Må jeg ride med? ”
Malou kunne ikke særlig godt lide Michelle, og sagde – ” Skulle du ikke træne? Du sagde i går at du skulle træne spring, så.. ” Malou og Lea red af sted.
Midt inde i skoven ringede Malous mobil – Milky stejlede og Lea faldt ned på den våde skovbund.
Malou hoppede ned af SpaceShip og løb hen til Lea. ” Slog du dig? ” ” Nej, jeg skal bare op igen.. ”
Lea gik hen og tog Milky, som stod og græssede. De red videre.
Om aftenen da Lea sad ved middagsbordet spurgte hendes far – ” Hvordan går det med Milky? ”
” Jeg red tur i skoven i dag, sammen med Malou på SpaceShip.. Men lige pludselig ringede Malous mobil, Milky stejlede og jeg røg af.. ” ” Røg du af igen? ” Det var hendes mor – Lena.
” Ja.. Men hun bliver lydig, på et eller andet tidspunkt! Det ved jeg bare! Men jeg må træne med hende hver dag! ” Hendes lillesøster, Anne-Katrine sagde – ” Jeg vil også ride på Milky! ”
¨” Nej! ” Lea ville ikke have at andre skulle ødelægge alt det arbejde hun havde lagt i Milky.
” Du kan ikke ride på Milky, skat.. ” Det var Lene. ! ” Men du kan godt få lov at gå til ridning. ”
Næste dag oppe i skolen, sad Lea og snakkede med Mia, en veninde. Mia interesserede sig overhoved ikke for heste eller ridning. ” Skal vi ikke være sammen efter skole, Lea? ” ” Jeg kan ikke – Jeg skal træne med Milky.. ” ” Nu igen? ” ” Ja – Hver dag ” Mia gik.
Efter skole var Lea nede på rideskolen. Hun striglede Misse, Lola, og Chassé, de skulle gå rideskole. Hun gik hen og sagde hej til Milky, striglede hende og sadlede hende op.
Hans kom gående hen til hende da hun red på dressurbanen.
” Skal vi prøve at springe med hende? ” Sagde han. ” Tror du jeg kan styrer hende? Det går bedre i galoppen nu.. ” Lea lød lidt bekymret. ” Lad os prøve.. ” Lea tog sin sikkerhedsvest på, og red ned til springbanen. Hans havde sat nogle forhindringer op, på omkring 50 cm. I blandt dem var muren og vandgraven, som Lea var lidt bange for at springe. Hun vidste heller ikke hvad Milky ville sige. Hun var ung, og uerfaren, hvad det angik springning. Hans begyndte at undervise – ” Rid hende frem i frisk trav, men ikke galop! Du har for løse tøjler! ” Lea travede Milky rundt på ridebanen, hun var lidt svær at holde nede i trav. ” Benene ind til hende! Rid frem! ” ” Rolig nu, Milky! ” Milky lavede et bukkespring – ” Og så rider du hende til det grønne spring. ”
Lea drejede Milky hen imod springet og Milky satte i fuld galop hen imod, og satte for sent af, så det ramte bommen, som røg ned. ” Hun løb fra dig – Hun har helt klart prøvet det før! Rid hende til det igen. ” Lea drev på hoppen, og drejede hende ned imod springet – Milky satte i galop igen – Men Lea fik hende ned i trav, før springet, så det blev et godt spring. ” Muren! ” Hans ville have hende til at springe over muren - Men hvad ville Milky sige til den? Hun drejede sin hest ned imod muren, og Milky løb slet ikke eller noget. Hun sprang bare over fra trav!
Da Lea kom hjem fra rideskolen, skulle hun have aftensmad.
” Hvordan gik træningen med Milky? ” Det var hendes bror – Michael.
” Rigtig godt, faktisk. Jeg sprang! ”
” Virkelig? ” Det var hendes far der spurgte..
Så fortalte Lea alt om springtimen.
Efter en måned med meget træning, skulle Lea og Milky til deres første stævne – Spring og Dressur.
Om lørdagen var det dressuren –
Lea hørte i højtaleren – Og så er det Malou Klausen og SpaceShip.
Lea red over for at se dem.
Det klarede det smadder godt, og dommeren sagde – ” Nu er det Lea Hansen, og Stengårdens Milky. Lea red ind på banen, og skridtede rundt. Så fløjtede dommeren. Lea satte Milky i trav, og red sit program – Det gik okay, Milky slog lidt med hovedet og sådan, men Lea syntes at det var gået fint.
Det var Malou, der vandt klassen.
Om Søndagen, var det springning, Lea skulle starte samme klasse som Malou, og Michelle.
Springene på banen var 60 cm. høje.
Hun var inde og gå bane sammen med Hans, han fortalte hende hvordan hun skulle vende Milky, til det næste spring.
Malou var fejlfri, også i omspringningen. Michelle fik 4 fejl i omspringningen.
Så var det Lea. Hun red ind, hilste på dommeren, og begyndte sin runde. Milkys bagben snittede den øverste bom, på et par af springene. Men de rev ikke ned. I omspringningen red hun meget hurtigt, og rev ikke ned, eller fik nogen fejl.
Da klassen var færdig, var Lea i gang med at sadle Milky af – Hun regnede ikke med at hun havde vundet noget. Men speakeren sagde – ” Og nummer to blev Michelle Larsen på Strawberry, tillykke. Nummer et blev Lea Hansen på Milky, tillykke.
Lea havde Milky i trækketorv, men hun løb ind på banen med hende. Da Lea havde fået sin roset, hviskede hun til Milky – ” Dette er den bedste dag i mit liv – Jeg vinder mit første stævne. Påå min egen hest! ”

Skrevet af Signe 11 år – 02-03/06- 2005

Min historie har altså ikke noget navn:P
KNUS::

0
0
Svar på denne tråd

me nu med garconse
Forfatter: 
Dato:  05-06-2005 12:57
god historie

ann helene
我喜歡馬
life is a danger...its gonna kill you
我喜歡馬

bedækning tilbydes ved super dejlig welsh hingst

http://www.menaiwilliam.webbyen.dk
0
0
Svar på denne tråd

:(:(:(:(:(:(:(::(:(:
Forfatter: 
Dato:  05-06-2005 12:57
Ingen der vil læse den..?
.Victoria.

0
0
Svar på denne tråd

tralalala?
Forfatter: 
Dato:  05-06-2005 13:03
Laaaaaang men god historie!

Men er det ik' sådan lidt, at hun er ik' særlig høj af sin alder, hun red på en pony på en 136cm, som jeg regner med hun IKKE er for stor til? Og så pludselig for hun en kæmpehest på 174cm! Det er jo en STOR omvæltning(efter hva' jeg har hørt fra diverse ponyryttere der går over til hest!)
Og efter en måned går det bare SUPER godt og hun vinder stævnet!

Måske liidt for sukkersød?

Carina leder efter drømmeponyen <3

Mon den findes ?
0
0
Svar på denne tråd

fjkgfkggfkgfk
Forfatter: 
Dato:  05-06-2005 13:08
Har ikke helt læst den hele, men laver du ikke mellemrum mellem gåseøjne (") og teksten?
Jeg mener fx sådan her - " Lea striglede Zpino, så han var fin og ren. "

- Odin
†. Behandel hesten,
som du selv vil behandles .

0
0
Svar på denne tråd

Svar - - -------
Forfatter: 
Dato:  06-06-2005 18:51
Odin: Jo, det sagde min far - Men ved godt at det er forkert nu:):)

~*Carina*~: Jeg havde da ikke haft min pony særlig længe, da jeg blev nr. 3 i spring!
.Victoria.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider