Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Juniornettet

Uansvarligt? DEBAT
Forfatter: 
Dato:  23-03-2005 23:22
Heey.. :-D

Jeg ville bare lige høre jeres mening om noget..

Er det uansvarligt at jorde ud over marker i grime og trækketov?

Lad os få en debat ud af det her!

~KnuS Dejligste
~man skal være selvglad, men der er grænser~

0
0
Svar på denne tråd

ja, det er det da
Forfatter: 
Dato:  23-03-2005 23:26
hvis ikek man har gået marken efter først elelr hvis marken er omkranset af veje. er marken omkranset af hegn og ens egen eller naboens som man har fået lov til at ride på og hesten iøvrigt ikke skal over nogen veje for at komme hjem til stalden. så må man da selv om det. heldigvis er det jo ikek mig der kommer tilskade hvis man falder af. jeg kan sagtens finde ud af at komme tilskade uden at udfordre skæbnen.

Med venstre hånd
Line og Calano

Allé rideudstyr
0
0
Svar på denne tråd

Enig med Line...
Forfatter: 
Dato:  23-03-2005 23:27
Mere har jeg vist heller ik at sige!!

{> Nina, Rozalin, Unexpected,
Kentucky unda Sjacko {>
- Has been here B-)
Stald Egeskov Ridecenter

0
0
Svar på denne tråd

jeg fandt lige lidt mere at sige
Forfatter: 
Dato:  23-03-2005 23:30
for jeg undrer mig til stadighed over dem der ærligt har gået sådan en hel mark på flere hundrede kvadratmeter efter milimeter for milimeter og gør det hver dag. for det må man vel gøre hvis man ved at der ikke er nogen huller. vi har faktsik både vild kanin og hare i DK og de graver huller i sådanne marker.

Med venstre hånd
Line og Calano

Allé rideudstyr
0
0
Svar på denne tråd

tra-la-la
Forfatter: 
Dato:  23-03-2005 23:36
Hvis jeg så siger i grime og trækketov hvad siger i så?

~KnuS Dejligste
~man skal være selvglad, men der er grænser~

0
0
Svar på denne tråd

Plastiknumse ö
Forfatter: 
Dato:  23-03-2005 23:41
Det kommer helt an på hvor meget man kan styrre sin hest ! Ellers er jeg enig med Line ;)
Hmm.. Er jeg uansvarlig når jeg jorde på en stubmark jeg ikke har gået igennem ? Det er da mindst ligeså uansvarligt som at ride i skoven og på stranden. Det forstår jeg ikke ?
Ligesom Line siger der kan altid være huller eller andet, ligegyldig om det er på en mark, i skoven eller på stranden. Der kan jo alid være nået at komme et nyt, hvis du har gået marken igennem dagen inden ! Når lige lidt andet :P

cCelinad

vMan lærer så længe man spørger
vMan kan lyve så længe, at man selv tror på det
vDen, der spørger, er kun dum én gang -
den, der ikke spørger, er dum hele livet
0
0
Svar på denne tråd

det har du jo skrevet
Forfatter: 
Dato:  23-03-2005 23:44
det skrev du allerede i det første indlæg.

og min holdning er stadig at sålænge det kun er dem selv og deres egen hest de udsætter for den potentielle fare der er ved det, ja så er de også kun dem selv og deres egen hest der kommer tilskade.

derfor skrev jeg at marken skal være indhegnet og at der ikek skal være veje at krydse på vejen hjem til stalden.
er marken ikke indhegnet eller skal hesten over vejen for at komme hjem, så er det ikke længere kun dem selv og deres eget tåbelige hoed de udsætter for fare, men også trafikanter eller andre mennesker der færdes i området.

jeg kalder dem tåbelige fordi jeg synes det er for stor en riciko at tage. og jeg skal da heller ikke være sen til at indrømme at jeg har svært ved at have ondt af dem når hesten brækker benet i et hul eller de selv ender på skadestuen fordi hesten ikke lige stoppede eller at de ikke lige havde så god en balance som de troede.

Med venstre hånd
Line og Calano

Allé rideudstyr
0
0
Svar på denne tråd

ja celle
Forfatter: 
Dato:  23-03-2005 23:56
men jeg er gennerelt imod at jorde. jeg rider ikke i andet end skridt på underlag der kan være lumske. den nederste del af stranden indeholder ikke huller, ikke hvis det er der vandet skyller op. der er det sten man skal være opmærksom på og dem kan man se. ligesom man kan se huller på stranden og på stien. men ikke på stubmarken. og det er vel iøvrigt ligegyldigt hvor stærkt det går.

man skal huske at det hverken opbygger kondi eller muskler at lade hesten rende alt hvad den kan. når hesten render på den måde begynder den anaerobe forbrænding. dvs forbrænding uden ilt. denne frigør energi ved at glucose omdannes til mælkesyre og to ATP (energi), ved aerob forbrænding, iltet forbrænding, omdannes glucosen til vand og carbondioxid og 36 ATP. ret stor forskel. musklen omdanner altså forholdsvis meget glucose når hesten jorder, for blodet kan ikke nå at tansportere ilt ud og lungerne kan ikke når at ilte blodet.
mælkesyren nedbryder musklerne i for store mængder. og gør iøvrigt musklerne meget ømme.

alle har prøvet at have mælesyre i musklerne. hvis man løber længere end man plejer i et højere tempo end man plejer vil man ofte føle at musklerne til sidst ryster og giver efter. det er mælkesyren. dagen efter kan man næsten ikke gå, det er også mælkesyren.

Derfor mener jeg ikke det er opbyggende at jorde på sin hest hvis man vil ride stævner. derimod er en god lang galop i et moderat tempo rigtigt god for hesten. der kan den for alvor bruge overlinien og komme ind bagfra.

Man ser iøvrigt ujævnheder ulig meget lettere hvis man rider halvt tempo... og man kan også langt hurtigere gøre noget ved problemet.

Med venstre hånd
Line og Calano

Allé rideudstyr
0
0
Svar på denne tråd

Hmm...
Forfatter: 
Dato:  24-03-2005 00:24

Er det uansvarligt at jorde ud over marker
Ja

i grime og trækketov?
Det bliver ikke mere uansvarligt af den grund end det er i forvejen, hvis rytteren vel og mærke kan finde ud af at ride ;)

Men jo det er uansvarligt at jorde på marker, da marker tit er fulde af huller hesten kan snube i.
Desuden smadre det hestens ben at jorde.
Hvorfor ikke bare tage en dejlig, kontrolleret galop? I grime og træktov, eller helt uden noget, hvad man nu lyster. Dog bør man altid have en eller anden form for reb med, hvis man bliver nød til at hoppe af og trække hesten hjem.

:D Mvh. Theis :D
~ En rigtig hest har 4 ben...
0
0
Svar på denne tråd

Ups....
Forfatter: 
Dato:  24-03-2005 00:26

Den kontrollere galop jeg forslog skulle selvfølgelig være på et underlag man kunne være fuldstændig sikker på - Dvs. ikke på marken ;)

0
0
Svar på denne tråd

engang
Forfatter: 
Dato:  24-03-2005 00:33
engang cvar der en på vores rideskole, hanred ude på neoed der hed en kilometeren, hans hest røg i et hul, og brækekd benet. så den lev aflivet..

:-D Kismir, Fly Surprise, Lykkelige og Cornett :-D
{> Dejligere heste/ponyer får man ikk´ {>

0
0
Svar på denne tråd

ups...
Forfatter: 
Dato:  24-03-2005 00:33
altså hestens ben røhg neod i et lille hul:P

:-D Kismir, Fly Surprise, Lykkelige og Cornett :-D
{> Dejligere heste/ponyer får man ikk´ {>

0
0
Svar på denne tråd

Jep Jaah!!!
Forfatter: 
Dato:  24-03-2005 09:39
Ja det er meget uansvarligt!
Når man har med heste og gøre er det vigtigt man ved hvad man laver, og kan styre det! Det kan man i hvert fald ikke hvis man jorder afsted i grime og træktov!
<33 Qnuzzar Maja <33

It is difficult to Love other people!
But is it difficult to be loved by other people?

0
0
Svar på denne tråd

. . .
Forfatter: 
Dato:  24-03-2005 09:51

Er det uansvarligt at jorde ud over marker
hmm, uansvarligt.. Det ved jeg ikke om man kan kalde det, men dumt er det.
Jeg kan desuden ikke se den store nydelse i at fræse rundt, hvorfor ikke bare tage det lidt roligt? jeg lyder som en gammel kone, i know, men det er da ikke fedt at ræse rundt..

..i grime og trækketov?
ja, det gør det da ikke bedre ihf

- Karen
med Isabella og Skye Dancer

0
0
Svar på denne tråd

JaJa . SÅ vil jeg være outsideren .
Forfatter: 
Dato:  24-03-2005 10:16
^^ fordi jeg har dælme gjort det MANGE gange . Tilgængæld har jeg oss kendt de heste MEGET godt . SåeH .

:-P DÅM blondine, evt? :-P
0
0
Svar på denne tråd

. . .
Forfatter: 
Dato:  24-03-2005 10:20

• Cille •
jeg har også gjort det mange gange, men jeg er sgu færdig med det.
- og marken bliver ikke mindre hullet af at det er en sød hest.

- Karen

0
0
Svar på denne tråd

det er da cilles eget valg
Forfatter: 
Dato:  24-03-2005 10:28
jeg vil kalde hende uansvarlig hvis hun udsætter andre for fare, men det må man jo antage at hun ikke gør. som jeg har skrevet ovenfor har jeg bare svært ved at have ondt af hende den dag det går galt.

Med venstre hånd
Line og Calano

Allé rideudstyr
0
0
Svar på denne tråd

Hmhm...
Forfatter: 
Dato:  24-03-2005 10:58

Vil De huller i marken være så venlige at flytte Dem, for min hest er altså sød og rolig så den kan ikke finde ud af at styrte og dø :P

Derudover ville jeg bare lige tilføje, at hun jo automatisk bringer andre end sig selv i fare. Hun bringer også den hest hun rider på i fare, og det er ganske uacceptalt.

Hvorfor skal hesten udsættes for fare, fordi en lille pige skal spille sej og vise hun kan jorde på en mark? Eller hvad det nu er vedkomne har gang i ;)

0
0
Svar på denne tråd

det er jo så diskusisonen theis
Forfatter: 
Dato:  24-03-2005 11:07
og jeg kan ikke være andet end enig med dig. men folk vil som regel gerne forbeholde sig retten til selv at vælge hvad deres hest udsættes for. så medmindre det er en lånt hest er der ikke meget vi andre kan stilel op.

Med venstre hånd
Line og Calano

Allé rideudstyr
0
0
Svar på denne tråd

. . .
Forfatter: 
Dato:  24-03-2005 11:12

Line, folk vil som regel gerne forbeholde sig retten til selv at vælge hvad deres hest udsættes for.
Det må de vel også? ?:-) det er deres hest, og jeg synes ikke at det er fair at behandle den sådan, - misforstå mig nu ikke - men det er vel dem der har retten til at vælge hvad deres heste skal udsættes for?

- Karen

0
0
Svar på denne tråd

netop karen
Forfatter: 
Dato:  24-03-2005 11:23
i den næste sætning skriver jeg derfor at vi andre ikke kan gøre noget medmindre det er en lånt hest.

Med venstre hånd
Line og Calano

Allé rideudstyr
0
0
Svar på denne tråd

. . .
Forfatter: 
Dato:  24-03-2005 11:25

Nej, selvfølgelig. desværre. :(

- Karen

0
0
Svar på denne tråd

svar....
Forfatter: 
Dato:  24-03-2005 17:43
synes det er helt okay jeg springer da også i grime og træktorv nogle gange så hvis man kan styre sin hest
ZuLu
- nu med maja bro på toppen
- brun ridegjord søges....!!
0
0
Svar på denne tråd

bume lume
Forfatter: 
Dato:  24-03-2005 18:03
jeg sys at det må man da selv om og det med at der kan være huller altså hesten løber jo nok udenom for det er jo rent faktisk et vild dyr ik..
og vis man syntes man ik kan styre den længere så må man jo bare glide ned og gi slip på hesten den stopper jo nok af sig selv når den kan mærke at rytteren manger eller den stiller sig til at græse..

anton_tos: sejt nok det vil jeg os prøve en dag..hehe
*~~Fårår MæææH~~*
Jasmin du er så fin
Altså når du ik er beskidt
0
0
Svar på denne tråd

^^My little pony^^
Forfatter: 
Dato:  24-03-2005 18:48

En hest der kommer i vild galop, ser ikke hullerne, da mange af hullerne slet ikke er synlige.

0
0
Svar på denne tråd

hehe...
Forfatter: 
Dato:  24-03-2005 19:47
overhoved ikk... Man skal bar passe på at man ikke falder i grimen eller tovet :-P
Sårn forstod jeg teksten.. hehe...

Og man skal sørge for at have en god kondi.

Men hvis det er på hesteryg så er det uansvarligt!

Ville ikke turde at jorde på en mark jeg ikk "kender" med sadel og hovedtøj.
Og derfor gør det det ikke mere ansvarligt hvis man gør det i en grime.

Men nogen kan jo styre deres heste heæt uden nogen form for hjælp af diverse ting, og dem der virkleig har styr på dyret kan jo jorde uden trense og sadel som med...

Og desuden er en frisk galop meget sundere for hesten end at jorde.

;-D Du ved - og gør - altid hva´ du ska´ Plet ;-D
{> Vi ka´ ALT, bare vi er SAMMEN {>
:-D Love you :-D

0
0
Svar på denne tråd

hæh pølse mad
Forfatter: 
Dato:  24-03-2005 20:26
Jeg gjorde det engang.
På en lille fiks 3. pony, og nøj vi nød det!
Det var på en mark, vi startede med at ride dressur på, så vi kendte den udmærket godt, samt vi valgte en bane, og ride på, den travede vi op og ned af, før vi tog turen.

Men nu tør jeg ski ikke det mere, efter at have redet på en pony der fandt det for sjovt at jorde, og gjorde det uden min tilladelse, så er lysten forsvundet.

Om det er med hovedtøj, eller grime, det er (næsten) underordnet, for hvis hesten virkelig løber, så løber den altså!

På min egen har jeg kun galloperet, i frisk tempo på.

Hilsen Rikke :-) :-)

Se billeder af mit røde apperat, lige her

Birds are free and so are we. Free from hate to deside our fate. Love is kind but pay no mind.

Dressur sadel sælges!
her!!

Glatjern sælges
0
0
Svar på denne tråd

det er da sjovt.
Forfatter: 
Dato:  24-03-2005 20:32
^ men vis der er et hul og benet kommer ned i det hul såå går det GALT.!!!!!!!!!!!!!
det såååå godt
0
0
Svar på denne tråd

Farligt!
Forfatter: 
Dato:  25-03-2005 13:06
Jeg sys det er farligt og uansvarligt. Hvis man endelig skal jorde ud over en mark skal man da tage sadel og hovedtøj på hesten. Men jeg har ikk noget imod det hvis man har fået lov og har Sadel og hovedtøj på hesten og kigger marken igennem først. Bare min mening.
Hilsen Clara og Stjarni
Islændere er ligesom med røde hunde man ender altid med mere end en
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider