Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Juniornettet

At love noget, og gøre noget andet? Også med heste
Forfatter: 
Dato:  12-12-2004 21:47
Hej.

Sad lige og tænkte på, at man ser tit folk, der står og longerer en hest, så vil den ikke gå, og de svinger lidt med pisken. - Det er her jeg tænker at man lover at ramme hesten, hvis den ikke flytter sig.
Men næh nej, det er jo synd for Lotte, så i stedet rammer man bagved hesten, og den er ligeglad. Så gør man det samme igen.
Helt ærligt, er det ikke naivt at tro, at hesten ikke gennemskuer, at man bare siger at straffen for ikke at flytte sig er noget, men egentlig er den meget blødere.

Det er det samme, hvis din lærer sig at du ryger ud ad døren, hvis du siger noget igen. Du kommer til at sige noget igen, men du ryger stadig ikke ud, du får bare samme advarsel.

Er det bare mig, eller er det dårligt lederskab, at man siger noget man ikke mener?

Mvh. Anna

-Don't say it, if you don't mean it
0
0
Svar på denne tråd

Hvorfor...
Forfatter: 
Dato:  12-12-2004 21:57
Tja, hvorfor stopper hesten?

Mvh. Anna

Det sværeste i verden er
at elske og acceptere
alt det uperfekte

0
0
Svar på denne tråd

tvivl.
Forfatter: 
Dato:  12-12-2004 22:00
Hesten tvivler vel på at mennesket på mener det?

Mvh. Anna

0
0
Svar på denne tråd

opdragelse
Forfatter: 
Dato:  12-12-2004 22:12
Netop her kan vi komme igang med en pokkers lang diskution ;) Lige til i ved det, jeg går snart i seng.

En hest prøver grænser af, som børn gør. De forsøger at få et holdepunkt, som de har i flokken. Derfor skal de have meget faste ramme omkring dem, da de har det bedst med at vide hvor grænsen går og hvor det er rart at bevæge sig inde.

Heste lærer ved komfort og diskomfort. Rart og knap så rart. Hvis hesten stopper i longen, er det nok fordi man har bedt den om det! Hvorfor skulle den ellers gøre det?
Nu løslongerer jeg kun min hest og her stopper han brat, hvis jeg kommer til at vippe skulderen forkert eller kommer foran ham. Fordi han er opmærksom på mit kropssprog!

Det hele handler vel bare om, at acceptere hinandens grænser. Hesten skal flytte sig. Man beder den om det med kropsproget, hvis hesten ikke flytter sig, hæver man sig og til sidst må man skubbe til dem. Dette er ikke særlig rart og hesten vil til sidst flytte sig, hvorefter presset slippes og erstattes med en varm, kærtegnende hånd - rart og knap så rart!

Pisken er en hjælp til at giver signalerne når man vil springe over hvor gærdet er lavest. Det er et udemærket redskab til longering, men er dybest set unødvendigt hvis hesten ikke er døv fordi den konstant bliver misforstået!

Eks. så er rideskoleheste tit døve og bare vader rundt i longen. Går og går og går. Det er fordi at de gange de har bedt om lov til at komme ind og så også fået lov, ja der er de blevet skældt ud og sendt ud igen. Fordi mange mennesker ikke er bevidste om dertes eget kropssprog - tils tor forvirring og frustration for hesten.

Jeg går ind for konsekvens, ellers bliver hesten farlig. Hvis jeg f.eks. trækker med min hest(unghest) og han synes det kunne være sjovt 'at komme over og lege med hestene på det andet side af hegnet' hvorved han presser mig væk og ignorerer mig, ja så bliver der taget fat, jeg markerer mine grænser og beder ham træde tilbage på sin plads. Derefter vil der være ro, og episoden er total glemt fra min side!

Dybest set handler det bare om respekt og selvbevidsthed.

Mvh. Anna
Det sværeste i verden er
at elske og acceptere
alt det uperfekte

0
0
Svar på denne tråd

ja....
Forfatter: 
Dato:  12-12-2004 22:18
Jeg er enig med dig i komfort og diskomfort. Og faktisk også i opdragelse. Og, ja. Hestene prøver grænser af, men det jeg vil fremhæve er at, når en desperat rytter står i midten, med sin pisk, og slasker bagved hesten, fordi den er ligeglad med hvad hun gør, og hun er bange for at ramme hesten, hvis nu den skulle blive forskrækket over det, at hun faktisk gjorde, hvad hun sagde at hun ville. Forstår du hvad jeg mener? Altså, at man skal ikke sige at den skal gå videre, hvis man ikke mener det nok. Jeg er ellers 100% enig med dig.

Mvh. Anna

0
0
Svar på denne tråd

I hvertfald.
Forfatter: 
Dato:  12-12-2004 22:23
I hvertfald vil jeg gå ned og holde min dyne varm. Sov godt ude ved skrærmene.

Mvh. Anna

0
0
Svar på denne tråd

Pisken...
Forfatter: 
Dato:  12-12-2004 22:24
Den skal ikke røre hesten. Hvis hesten ikke vil gå frem, så sidder problemet et andet sted!

Mvh. Anna
Det sværeste i verden er
at elske og acceptere
alt det uperfekte

0
0
Svar på denne tråd

Du har sgu ret.
Forfatter: 
Dato:  12-12-2004 22:31
Ja, Anna. Du har sgu ret. Igen. :)
Men jeg mener, jeg bruger pisken - kan bedre li at kalde den stick'en, nå - som armforlænger, men jeg kan godt se, at hvis Embla stopper, er det fordi jeg bevæger mig forkert.

Godnat - vil hellere end gerne snakke videre i morgen.

Mvh. Anna

0
0
Svar på denne tråd

Tja...
Forfatter: 
Dato:  12-12-2004 23:28

Hvis hesten ikke flytter sig, så ligger problemet ikke i konsekvens men i den almindelige opdragelse.

Jeg ville aldrig slå hesten, og derfor ville jeg helelr aldrig love at slå den. Så simpelt... Fortæl aldrig hesten du vil gøre noget, som du egentlig ikke vil. For hvad skal han så tro? Han vil i hvert fald nemt komme i tvivl om din troværdighed næste gang.

Men jeg kan stadig ikke se hvorfor man skal slå hesten eller komme med falske løfter, fordi den ikke flytter sig? I stedet for at løse det problem man rent faktisk har, hest og menneske imellem? ?:-)

Tja... Er vist lidt træt... Det blev lidt rodet :-/

8-) Mvh. Theis 8-)
~ En rigtig hest har 4 ben...
0
0
Svar på denne tråd

Kulden kommer
Forfatter: 
Dato:  13-12-2004 05:58
Det er ret vigtigt at du som for undervisning ikke sider og siger din underviser imod!
Det lærer du jo ingenting af, og jo lige pludselig falder der brænde ned, og så vil han eller hun ikke undervise dig mere.

Man behøver ikke ramme hesten, den skal lærer at forstå den skal gå, uden at man skal give den en med pisken. Hvis det så er at den ikke vil, er det bedre man giver den 1 hårdt slag(OG KUN EN GANG!!), så den nu ved at du ikke er bange for at losse til hvis den ikke hører efter. Det er det bedste du kan gøre.

Det er det samme hvis du rider en hest som simpelthen ikke vil gå frem, så tænker man at nu skal der pisk til! Det er også helt ok hvis den virkelig ikke vil hører efter!
Det kommer selvfølgelig helt an på hesten temprament og rytterens erfaring, hvor vidt man kan gå med pisken.
For eksempel skal en nybegynder ikke rode sig ud i det, så heller få ens underviser til det, eller bare en man stoler på som har den viden der skal til.

M.v.h
Camilla mia

~~~~
new-horse
Soon getting own horse
~~~~
0
0
Svar på denne tråd

kulden kommer
Forfatter: 
Dato:  13-12-2004 06:02
OBS!!!

glemte lige:

Det er også meget vigtigt at der er respekt og tillid mellem hesten og personen der longcere den.

Dette gælder også mellem underviser og elev!
~~~~
new-horse
Soon getting own horse
~~~~
0
0
Svar på denne tråd

Camilla Mia
Forfatter: 
Dato:  13-12-2004 11:30

>>Det er ret vigtigt at du som for undervisning ikke sider og siger din underviser imod!<<

Man må altså ikke udvikle sin person og danne sine egne meninger om tiden? Men bare sidde som en anden nikkedukke og give underviseren ret, lige meget hvad denne siger? Så lærer man jo ikke at kunne håndtere nye problemer man render ind i, hvis underviseren ikke lige er til stede ;)

Man skal altid huske at stille spørgsmålstegn til det underviseren siger og gør - Og derefter kan man så vudere om denne har ret.
Man lærer langt mere evd at sætte spørgsm¨ålstegn evd alt - For så får man jo også en forklaring på hvorfor det er som det er ;)

8-) Mvh. Theis 8-)
0
0
Svar på denne tråd

Tror ærligt..
Forfatter: 
Dato:  13-12-2004 12:04
ikke hesten har hjerne til at tænke: "årh, hun rammer mig jo aldrig, såeh" ;P

VH
Christina med Major & Rocky

Rollo, Ida(Halifax) og Stina M&R =
- De tre tosser på en tømmerflåde;b*Stolt*

Min hest er ægte militær? ;b

MSN:
Marock_dyret@yahoo.com
0
0
Svar på denne tråd

The overskrift =}
Forfatter: 
Dato:  13-12-2004 17:50
Theis: Enig ;-) Man er jo nødt til at spørge, ellers får man jo ikke noget at vide!

Og med hensyn til det andet, så er det rigtigt det med kropssproget, men med hensyn til det med at slå den med pisken (det lyder meget babarisk), så er det jo vigtigt at man holder hestens opmærksomhed fanget, og det er den ikke hvis hesten står og "snakker" med dem inden på den anden side af hegnet.
Mener derfor at det er i orden hvis man -når hesten bliver ukoncentreret- givet den et rap med pisken. Det ville en hest jo også naturligt gøre... ;-)
Bare min mening :-)

Rigtig god debat (y)
I love you,
you love me,
wee love eachother.
Oh! No I love another!
0
0
Svar på denne tråd

Hmm...
Forfatter: 
Dato:  13-12-2004 18:07
Den med ridelæreren..

Da jeg endnu ikke har min egen hest, og jeg alligevel vil ride, er jeg nødsaget til at ride engelsk dressur for tiden. ;)

Når jeg rider Clair, har jeg et besktemt signal for, hvornår vi skal gallopere. Det skal vi, når jeg tager pisken i inderste hånd, og holder tøjlen i den anden.
Jeg bruger den aldrig, men det er en god hjælper for mig, OG hesten, da jeg så er fri for at sidde og forvirre hesten, ved at sparke den ind i siden, når der er så mange signaler der betyder det samme 8-)

Det bryder min ridelærer sig BESTEMT ikke om!
Hun synes ikke jeg skal sidde og lege 'cowboy', og synes at jeg skal tage ordentlig fat i tøjlerne, så jeg er ved at brække kæberne på det stakkels dyr.
Derfor rider jeg også for det meste med rimelig løse tøjler, da jeg ikke bryder mig om at skule sidde og irritere hesten unødigt.

Og hvordan kan det så være at vi klarer os udmærket i ridningen alligevel?
0
0
Svar på denne tråd

kulden kommer
Forfatter: 
Dato:  13-12-2004 18:28
TIL THEIS

nej det er slet ikke det jeg mener!

Man må gerne have sine egne meninger, men man skal være åben overfor at lærer noget nyt. Dit forhold til din underviser skal være med tillid og respekt.

Du skal helst gøre som der bliver sagt, og vise du har intresse. Hvis du siger din underviser imod hele tiden så viser det jo bare at du ikke har interessen for det. Det er helt ok at have sine egne meninger og holdninger, men derfor kan man godt diskutere det stille og roligt på en pæn måde ikke?

Piskebrug:
Jeg er selv MEGET imod pisk!! jeg går ind for at lærer hesten at hører efter ved at sende rigtige signaler og have respekt og tillid.
Mener kun at det er hvis hesten går den og bliver farlig den skal vide at den ikke må. Kan være i synes det er babarisk men det er det altså ikke.. Heste kan være utrolig farlige!! derfor er det bedst at øve tillid og signaler...! undgår så vidt muligt at bruge pisk, det er ikke sundt for hverken rytter eller hest!

~~~~
new-horse
Soon getting own horse
~~~~
0
0
Svar på denne tråd

hmm....
Forfatter: 
Dato:  13-12-2004 19:46
Mener da slet ikke man skal ramme hesten i longering. Pisken bruges som til signal til at hesten skal gå og ikke til at true den med at slå.

Hilsen ƒrøken Mus2003
0
0
Svar på denne tråd

Camilla Mia, Miss Babette, Stina:
Forfatter: 
Dato:  13-12-2004 19:48
Du har ret i at man skal have respekt og tillid til sin underviser, men det er ikke altid at hun/han har ret. Hvis hun/han siger en ting om hvor man skal lægge ben og vægt, så ved jeg bedst selv om det virker, for jeg kender min hest's "knapper" bedre end hun gør.

Miss Babette:
Hesten skal helst kunne koncentrere sig om dig, inde i midten, istedet for dem rundt om. Ellers er han ikke interesseret i hvad pokker du står og laver.
Hvis jeg leger med Embla oppe på en græsfold med to andre heste, er hun altid fuldt fokusret på mig, og ikke de andre heste.
Hvis ikke hesten koncentrerer sig om dig, så er det ligesom at tale til en, der går væk fra en, mens man går.

Stina:
Åh, jo. SÅ dum er hesten heller ikke. Han ved godt om der følger konsekvens med til om han gør som der bliver sagt eller ej, og hvem af jer to der bestemmer.
I en hesteflok glemmer underhesten heller ikke lige pludselig om førehesten sparker ud, hvis han kommer for tæt på foderet.
Right?

Mvh. Anna

0
0
Svar på denne tråd

1234567890+
Forfatter: 
Dato:  13-12-2004 19:59
Blev Sindssyg :-P Elr er jeg det?? sikkert..

Jeg synes ikke det er dårligt lederskab, det synes jeg bestemt IKKE!!
Men det er da nogle gode og nemt forstående eksempler du kommer med!
Når jeg en sjælden gang longere Tess, som er lydig i longen, jeg bruger aldrig pisken på mine heste, da jeg ikke mener det er fair..
- den er jo "bundet" til at gøre noget, som desværre til tider ikke alt tid er godt udført af os(lederen)
Hvis min hest stopper, ved jeg at det er fordi jeg måske har lavet en fejl. Så tænker I sikkert, hun kan da ikke lave en fejl i en skide longe..
- Jo! sagtens det afhænger meget i bevægelser, klik med tungen ovs.
Nok om det!
Det var jo dårligt lederskab det handlede om.
Jeg mener simpelhent ikke det er nødvendigt at slå en hest, og specielt ikke med en "ting" som burde være en hjælper, dette opfatter hesten jo som en ond og farlig ting - jeg mener pisken.

Man skal self. sætte sig igennen over få heste, nogle gange lidt mere idybt gående, andre gange blidt!!
Jeg synes selv det er vigtigt at kigge ind på hvad hesten prøver at "fortælle" dig, og hvad dens kropssprog signalere, der er mange som gerne vil forstår det - men de når det aldrig.

Kysh Cille Og Hendes Juleheste

[..Homepage..]

Du kan tvinge din hest til truget - Men ikke til at drikke..

0
0
Svar på denne tråd

Camilla....
Forfatter: 
Dato:  13-12-2004 21:21

>>>Du skal helst gøre som der bliver sagt, og vise du har intresse. Hvis du siger din underviser imod hele tiden så viser det jo bare at du ikke har interessen for det. Det er helt ok at have sine egne meninger og holdninger, men derfor kan man godt diskutere det stille og roligt på en pæn måde ikke?<<<

Det at man stiller spørgsmålstegn viser da netop at man har interesse - Ellers ville man jo ikke stille spørgsmål ;)

Hvorfor gøre hvad der bliver sagt, hvis man ved at der ingen mening er i det ridelæren siger?

>>>men derfor kan man godt diskutere det stille og roligt på en pæn måde ikke?<<

Hvor har jeg skrevet man ikke skal sige tingene paa en paen maade? Man skal da saa vidt man kan ALTID sige tingene paa en paen maade :-)

(Undskyld den saere tegnsaetning til sidst. Min computer flipper lidt...)

8-) Mvh. Theis 8-)
0
0
Svar på denne tråd

kulden kommer
Forfatter: 
Dato:  14-12-2004 07:15
hmm føler ikke helt du forstår mig theis....

Jeg ved godt at det er godt at stille spørgsmål, gør jeg da også til min underviser.
men det jeg prøver at sige er at der er altså nogen som kan vise total ligegladhed overfor læreren, og det er ikke rart for hverken elev eller lærer vel?
ikke alle er søde?
~~~~
new-horse
Soon getting own horse
~~~~
0
0
Svar på denne tråd

Camilla Mia
Forfatter: 
Dato:  14-12-2004 18:50

Jamen hvorfor skriver du det så ikke bare som du mener, i stedet for at skrive, man skal gøre som underviseren siger? :D

8-) Mvh. Theis 8-)
0
0
Svar på denne tråd

kulden kommer
Forfatter: 
Dato:  14-12-2004 20:31
............fordi jeg måske prøver at sige at man skal høre efter sin underviser!

Det er jo ik sådan at man skal være slave og bare side og nikke vel?!

tror bare ikke du kan se hva jeg mener i det jeg siger...såå...
~~~~
new-horse
Soon getting own horse
~~~~
0
0
Svar på denne tråd

Camilla:
Forfatter: 
Dato:  14-12-2004 20:56
Måske fordi du hele tiden ændrer mening?

Mvh. Anna

0
0
Svar på denne tråd

kulden kommer
Forfatter: 
Dato:  14-12-2004 21:01
hmmmmm... får vist ikke det hele med.. dropper det!!!

gider ik at man hele tiden skal misforstå mig :/...

men ellers en god debat :)

sees
~~~~
new-horse
Soon getting own horse
~~~~
0
0
Svar på denne tråd

kulden kommer
Forfatter: 
Dato:  14-12-2004 21:03
---skrev faktisk bare fakta om hvad jeg ved man kan gøre og derefter min EGEN mening :) to vidt forskellige ting--
~~~~
new-horse
Soon getting own horse
~~~~
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider