Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Juniornettet

tøjler...
Forfatter: 
Dato:  04-10-2004 22:29
Hej alle jer derude..

Jeg synes at børn og unge der lære at ride skal lære at ride western da det er en mildere sport for hesten.
Jeg har læst i et hesteblad at en klassisk dressur og springrytter trækker i tøjlen med et gennemsnnit på ca 10-15 kilo. Alt over 5 kilo er skadeligt for hestens mund osv. En western rytter trækker med ca. 2½ kilo. Det er ikke for at fornærme eller kritisere klassiske ryttere, men et råb om at man skal tænke sig MEGET om når man rider. Jeg synes det er synd for hestene. Det er jo ikke dem der har bedt om at blive trukket i munden, Det er os. Derfor synes jeg også vi skal tage hensyn til hestene. Jeg vil vædde med at alle herinde synes hestemishandling er synd for dyrene. Hårdt træk i munden er også en form for mishandling da det nogle gange gør ondt på hesten. Ikke ment på den måde at folk vil være onde ved deres dyr, men tror ikke de ved helt præcist hvad det er de gør når de sætter sig op på en hest og rider. Jeg har selv redet military, men stoppede da jeg fandt ud af hvad det egentlig var jeg gjorde. I westernverdenen ser man mange der SLET IKKE HAR BID I MUNDEN på deres hest...

Så jeg vil be så inderligt om at i tænker jer om når i rider.

Hilsen Camilla
lillefis
0
0
Svar på denne tråd

Men i western
Forfatter: 
Dato:  04-10-2004 23:05
Det kan godt være man kun trækker 2,5 kilo i western, men bruger man ikke også skarpere bid ?:)
Synes ofte det er standbid og diverse andet der rides med.

Et bid er ikke hårdere end hånden der holder det. At man skifter til western er jo ikke ensbetydende med at man tager mindre i tøjlen. Det er vidst mere et spørgsmål om indstilling efter min mening.

Går klassisk dressur ikke også ud på at man skal ride en samlet hest for løse tøjler? Klassiske ryttere rider også ofte uden bid (i kapsun).

Selvfølgelig er det synd for hesten hvis man sidder og hiver den i munden.
Men man behøves da ikke skifte ridestil for at gøre det anderledes. Det er da muligt at ride alm. dressur med et let tag på tøjlen. :)

Pas på med at sætte alle i boks på den måde, det er ikke alle der rider ens. Det er ret individuelt hvor meget de forskellige ryttere har fat i tøjlen, og det gælder både indenfor spring, dressur, western osv.

Mvh. Ida & Halifax ♥
~ (y)Fjordpower! ;D ~
Rollo, Stina (M&R) og Ida (Halifax)=
De tre tosser på en tømmerflåde :P
0
0
Svar på denne tråd

Du har ret,,
Forfatter: 
Dato:  05-10-2004 13:59
Jeg mente ikke at man skulle skifte. Det jeg mente var at folk skal tænke sig om når de rider. Det med western var ligesom et symbol på at man sagtens kan ride med løs hånd. Jeg rider selv western, men med almindeligt trensebid. Var til DM i Ikast for ikke så længe siden. Der var en mand der red helt uden bid. Jeg rider lidt på en Quraterhorse som går med stangbid, men når jeg rider hende behøver jeg slet ikke at tage i tøjlen. Kan få hende til at bakke med hænderne på ryggen. Selvfølgelig er bidet skarpere, men hånden MEGET blidere.Langt fra alle rider med stangbid.
Selvfølgelig drejer det sig om holdningen til ridning der bestemmer om det er synd for hesten eller ej. Har set på en del rideskoler at hestene bliver flået i munden det meste af tiden. Det synes jeg er synd. Folk må godt ride dressur for min skyld, men det jeg prøver på er at få folk til at forstå man ikke må flå hesten i munden. Jeg er ved at tilride en hoppe som aldrig har haft bid i munden. Jeg sætter nogle tøjler i grimen og lære hende tingene på den måde. Så når hun får bidet i munden engang (hvis hun nogensinde gør det) bliver det meget nemmere da hun har lært tingene uden. Så det jeg mener er at man sagtens kan ride uden at flå i munden på hesten. Har været oppe på en rideskolepony engang der SLET ikke reagerede i munden mere.. Hvorfor mon?? Den havde altid været rideskolepony og der blev flået i den hver dag. Det var synd. Og nu må du ikke misforstå mig. Det er selvfølgelig ikke alle rideskoler der behandler deres ponyer sådan. Mange ponyer har det godt, men det skyldes at den der undeviser, underviser rigtigt. Har enda været ude for at en ridelære har sagt til eleven at hun bare skulle TRÆKKE i tøjlen for at dreje hesten. Det er forkert. Ikke sagt på den måde at der kun er 1 rigtig måde at ride på, men at man opnår det bedste resultat for både hest og rytter ved ikke at gøre den ondt. Ved at bruge vægt og ben i stedet for bidet.

Du må undskylde hvis jeg havde skrevet det så det "sagde" at alle skulle ride ens osv. for det var ikke meningen med indlægget.

kærlig hilsen Camilla
lillefis
0
0
Svar på denne tråd

hmm...
Forfatter: 
Dato:  05-10-2004 15:03
Jeg har ikk forstand på western men det er sikkert rigtig hvad du siger.... jeg synes oz det er synd for hesten og for det meget dårlig når jeg ser (tit så børn) hive meget hårdt...

Jeg rider jo selv kun i skoven og på stranden og rider altid med løse tøjler det er enda ikk ret tit jeg prøver at få hende til at gå til bidet (selvom hun for det meste gør det MEGET let) jeg tror det er ubehagelig for hesten at gøre det i længere tid men jeg ved det ikk... det er jo heller ikk nødvendigt i skoven og på stranden at ride i holdning.. men alligevel...

Men selvom min pony er noget af det sødeste og ældste (20år) der findes er hun altså ikk næm at holde i en frisk gallop på stranden.. og jeg ved godt jeg river hårdt for at holde hende (det blir jeg nød til) MEN jeg har så gjort det at jeg har købt et andet bid som ikk er hårde i munden end et almindelig bid men er hårdt i nakken... det synes JEG er en go løsning...

Qnuzz Lonnie....

{> Brunella {>
0
0
Svar på denne tråd

tilgændgæl
Forfatter: 
Dato:  05-10-2004 16:36
opbygger man ingen rygmuskler i western og det er jo ik særlig godt.

Nårh du siger man godt kan ride med løs hånd selvfølige kan man det. men en western hest går jo heller ik samlet vel.... så lidt dåeligt "symbol"

Fexi&Damal

Vinder af "Bedste par"
Drenge er ligesom ruder!
først skal de knaldes,
og så skal de skiftes ud!

netponiside
0
0
Svar på denne tråd

Hey igen..
Forfatter: 
Dato:  05-10-2004 18:32
Hej fexi.. Jo, man får både hesten til at gå samlet bare på en naturlig måde og jo man opbygger lige så mange rygmuskler på en hest ved at ride western som hvis man rider klassisk. Jeg ved ikke hvad du rider og jeg vil ikke kritisere nogen måde at ride på eller bestemme hvilken måde andre skal ride og det med at flå i tøjlen... selvfølgelig kan det være nødvendigt nogle gange at tage fat, men så skal man også slip lige så snart hesten gør hvad man beder den om. Det for hesten til selv at tænke.. "hvis nu jeg gør hvad hun siger så slipper jeg for trykket" godt nok er heste ikke "kloge" men de er vane dyr og på et tidspunkt finder hesten ud af at den bare skal gøre det.. derefter er det ikke nødvendigt at hive sådan i tøjlen som mange gør. I dressur skal man selvfølgelig holde i tøjlen så den ikke slasker, men man skal finde grænsen for at holde og trække. Det er der mange der har MEGET svært ved at finde ud af.

Til Lonnie.. det du gør er ikke synd for hesten for du slipper jo når den gør som den skal. Så finder hesten ud af at det er dejligere når den gør hvad du beder den om..

Kærlig hilsen Camilla
lillefis
0
0
Svar på denne tråd

lillefis
Forfatter: 
Dato:  05-10-2004 20:41
ja du har helt ret i at der er forskel på at holde og trække!! (y)

Fexi&Damal

Vinder af "Bedste par"
Drenge er ligesom ruder!
først skal de knaldes,
og så skal de skiftes ud!

netponiside
0
0
Svar på denne tråd

ja....
Forfatter: 
Dato:  06-10-2004 12:02
Jeg kan sagtens se hvad *Lillefis* mener. Hvis man er til et stævne, hvor tit ser man så ikke folk hive og slide alt hva de kan i tøjlerne? Jeg får tit lyst til at gå hen og fortælle dem en ting eller to!

Jeg rider ikke selv western, men tænker tit over hvordan jeg bruger tøjlerne og schenklerne. Det må da gøre ondt på selv den fedeste hest at få en 2½ cm lang spore hakket ind i siden?! Derfor rider jeg ikke med sporer selv om min pony ikke ligefrem er den mest livlige pony på jorden...

Er der nogen der ved hvor man kan få hjælp til at starte på Western ridning? Helst i Nordjylland omkring Fr. Havn...
0
0
Svar på denne tråd

hej...
Forfatter: 
Dato:  06-10-2004 12:37
hej snehesten..... :-)

Jeg startede på den måde at jeg så en der boede i nærheden ride forbi, hilste på ham et par gange, fik at vide hvad han hed og slog ham op i telefonbogen og spurgte om han ville hjælpe mig. Jeg bor ikke i jylland så ved ikke om der er nogen omkring dig.. sorry.. jeg ved at der er mange stævner ovre i jylland og der er også klubber, men nøjagtig hvor de ligger ved jeg ikke.
ville meget gerne hjælpe dig, men bor så langt væk..

Kærlig hilsen Camilla
lillefis
0
0
Svar på denne tråd

Hmm...
Forfatter: 
Dato:  06-10-2004 17:23
Vil bare lige fortælle, at Klassik dressur og moderne ridekunst, IKKE er det samme.. ;)

Klassisk/akademisk, bærer ikke engang 2½ kg.. ;)

De fleste, rimelig øvede, Klassik Dressur ryttere kan ride deres heste optimalt helt uden hverken sadel eller hovedtøj.. ;)

Sååh.. ;)

Jorden er vor mor,
vi er Jordens børn..
0
0
Svar på denne tråd

hej...
Forfatter: 
Dato:  07-10-2004 17:28
det med klassisk dressur, mener du ligesom den spanske rideskole??? det jeg mener er fx. når man er til et lille lokalt stævne i ens klub ser man mange, specielt børn og unge, men også voksne ( men ikke helt så tit) sidde og flå unødigt i tøjlerne. det er det jeg mener er synd for hesten. var til et stævne på et tidspunkt (det var så springning) hvor rytteren skulle springe en omspringning. hun ville dreje så skarpt at hesten ikke fik benene med og kom til at tage et forkert spring. da hun kom ud, flippede hun helt på hesten. en anden rytter begyndte at slå og hyle over hesten som ikke havde gjort noget galt. nogle afreagere også med tøjlen. det jeg vil bede folk om er at lade være med at flå unødigt i tøjlen og afreagere. hesten ved ikke hvorfor den fliver flået og så gør det det bare værre.

håber du forstår hvad jeg mener og undskyld jeg brugte udtrykket klassisk dressur.

kærlig hilsen Camilla
lillefis
0
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  07-10-2004 17:35
Sys det var MEGA synd! Igår da vi skulle springe var der en pige der skulle springe på sin pony. (Hun er "Nybegynder" til spring... ) - Men hver gang den nærmede sig springet, løsnede hun ikke tøjlerne, men derimod holdte igen, nærmest som om at når hun skulle i letsæde, rev hun sig op ved hjælp af tøjlerne! :S SyS det var meget synd, men ponyen smed hende dog "heldigvis" (Nu skal jeg vær sød. ;) hehe.. :p ) - af.. Men alligevel. sys sq det var synd!

Det med western passer mig helt fint, altså at man trækker mindre i western, for jeg ELSKER western! Zürich kan desværre ikke western, men vil gerne lære ham det.. Elsker bare ridestilen, makkerskabet mellem hest og rytter, og bare det hele i westernridningen! :)
Kærligheden er som en Rose,
Men ingen Rose uden tårne..!

Smile and be HAPPY..!
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider