Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Juniornettet

Hjælp...hvad er Spat...
Forfatter: 
Dato:  01-09-2004 12:28
hmm... ja jeg hvar jo inde for at finde mig en part og så finder jeg en... men øh... det har spat og vad betyder det?

og så lige et spørgsmål mere... Hvis jeg for part på ham hvad er så konsekvenserne (staves) for hannes spat - jeg mener at jeg måske ikke kan galopere på ham...

her er indlæget...

tryk her
0
0
Svar på denne tråd

Lidt læsestof...
Forfatter: 
Dato:  01-09-2004 12:37

Lidt læsestof om spat:

Dyrlægevagten

Netdyredoktor

Jeg har også selv passet en hest med spat engang. Man mærkede det ikke på hende, ud over hun skulle varmes grundigt op. Men ½ år efter jeg var stoppet med at passe heste der, blev hun aflivet pga. spatten :(

8-) Mvh. Theis 8-)
~ Alle mennesker dør, men ikke alle
der dør har levet...
0
0
Svar på denne tråd

lalalaaaaa
Forfatter: 
spat er en sygdom hvor knoglepartier begynder at vokse sammen, dvs, der begynder at danne sig brusk om alle de små led som hesten har... Det kan være de fleste steder, men det ses mest i bagpartiet da det er det sted der er flest knogle led. Det er forskelligt hvor meget spat hesten har, men de fleste kan ikke blive redet regelmæssigt.. nogen kan andre ikke!

Some people tell me that i need help | some people get fucked up an go to hell!
0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Spat er en knoglelidelse. - Hmm, du kan godt galoppere, for han har jo startet stævner, så jeg vil mene du godt kan :-)

♥ Skønheden Bianca ♥
0
0
Svar på denne tråd

heh.....
Forfatter: 
Dato:  01-09-2004 12:38

Spat

Spat er en kronisk lidelse i hasens glideled. Man ser, at hesten er halt på det ene eller begge bagben. Årsagen til spat er ukendt, men man antager, at spat opstår ved overanstrengelse, forkert benstilling under opvæksten og andre ukendte faktorer.

I begyndelsesstadiet er hesten kun lidt halt. Haltheden ses ofte, når hesten begynder at gå, og haltheden aftager som regel, når hesten har arbejdet et stykke tid. Det er karakteristisk, at heste med spat ofte slider tå og hestesko foran.

Efterhånden som sygdommen udvikler sig, tiltager haltheden, og man vil kunne se en "spatknude" indvendig på hasen. Spatknuden er et tegn på, at der er sket en bennydannelse i og omkring hasens glideled.

Hvad kan jeg gøre?
Man bør altid tilkalde dyrlæge, når man har mistanke om, at hesten halter. Imidlertid er spat en kronisk lidelse, som vanskeligt lader sig behandle.

For at sikre diagnosen kan man udføre en "spatprøve". Prøven udføres ved at sammenbøje hasen i ca. 2 minutter, og derefter lade hesten trave. Hvis hesten er mere halt ved denne prøve, er der sandsynlighed for, at hesten har spat. Herudover vil det være nødvendigt at lokalbedøve og få foretaget en røntgenundersøgelse af hasen for at få sikkerhed for, om hesten har spat.

udsnit. fra dyrlæge side på nettet.

MIn pony har spat, hun kan rides som alle andre, hun skal bare skridtes meget til!!!

men der står jo ved den du har fundet at den kan rides som alle andre :)
8-)...Zazs... 8-)
..At nægte er som at påstå..
Ta' livet med et smil, vi lever sq kun én gang :)
0
0
Svar på denne tråd

lalaalaaaa
Forfatter: 
Dato:  01-09-2004 12:57
det kommer an på hvor meget spat hesten har... min gamle pony Maja, hun kunne slet ik rides for hun kunne næsten ik bøje nogen led i bagparten desværre :-(

Some people tell me that i need help | some people get fucked up an go to hell!
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider